Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Selittäkää mulle tää ilmiö

Lähettäjä: On lasten kasvatuk 
Päivämäärä:   26.7.26 21:53:20

Joo, mulla ei oo lapsia, ja ehkä siks ihmettelen.

Parilla työkaverilla on teinejä. Toisella 15 ja 13 veet. Toisella 15-v.
Kaikki nämä ovat mun silmiin normi teinejä. Vähän kapinallisia. Viipottavat ulkona kavereiden kanssa nyt kesällä yötämyödenkin. Äipät tuskailevat kun teinit valvovat yöt ja nukkuvat iltapäivään.

Näiden teinien äidit varaavat teineille lääkärit ja hoitavat paljon näiden kouluhommia.

Molemmat 15-veet joutuivat lähtemään tänä kesänä riparilta kesken pois. Toinen joku tappelun jälkeen, ja toinen kun tuli niin kova koti-ikävä.

Pomolla on 12-v lapsi. Mun silmään vähän lapsellinen ikäisekseen, mutta tosi kohtelias ja ilmeisen fiksu.
Tämä lapsi ei saa olla myöhään illalla pois kotoa, ja kuri on muutenkin vähän tiukkaa.
Tämä on mm. varannut ihan itse hammaslääkäriajan.
Ja tälle kuulema isä lukee joka ilta kirjaa, vaikka lapsi osaa itsekin lukea. Lapsi on jotenkin tosi läheinen vanhempiensa kanssa. En oikein osaa selittää miten, mutta on jotenkin lapsellinen ja liikkuu paljon vanhempiensa ja jopa mummunsa ja vaarinsa kanssa.

Tämä 12-v on jo monena vuonna ollut ratsastusleirillä ihan kokonaisen viikon. Ja nyt lähti saman ikäisen kaverinsa kanssa kahdestaan viikoksi Belgiaan tapaamaan kaverin isää.

Nämä kaksi muuta työkaveria olivat ihan kauhuissaan, ettei heidän teinejä vaan voisi antaa mihinkään ulkomaille. Eikä ne edes uskaltaisi.

Ja kukaan ei ole erityislapsi.

Mikä näistä kasvatuksista on ns normaali?
Mikä on tavoiteltavaa?

Miten lapsellinen voi kuitenkin olla itsenäinen, ja peloton?

Re: Selittäkää mulle tää ilmiö

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.26 21:56:47

Paljon sä tiedät työkaverien asioista.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.26 21:57:27

Jokainen lapsi on yksilö

Lähettäjä: ......... 
Päivämäärä:   26.7.26 21:58:01

Lapsellinen? Kuulostaa harvinaisen reippaalta, hyvin kasvatetulta ja normaalilta 12-vuotiaalta.
Nuo vanhemmat lapset edustavat nykyään ns normaalia, ennen heitä olisi pidetty hieman jälkeen jääneiltä.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.7.26 22:00:24

Nykyään äiti ei voi varata Lääkäri aikaa teinille, teinin pitää tehdä se itse. Mun 15 vuotiaalla epäiltiin keliakiaa ja ihan itse piti puhelimessa asiasta puhua. Muuten kai nuo on ihan normaaleja teinejä. Ihan tavallista olla kavereiden kans kylillä, toki mun teinit on kotona. 12 vuotiaan nyt ei kauheesti vielä 5arvi olla jossain niin ettei vanhemmat tiedä missä on mutta muutaman vuoden päästä voi liikkua itsenäisemmin kavereiden kans. Suurin osa teineistä on ihan järkeviä eikä tarvi pelätä että tekevät typeryyksiä. Outoa on jos isä lukee illalla 12 vuotiaalle mutta tuskin tuota enää kauan kestää. Yleensä täällä ruoditaan näistä nepsyistä mitä tuntuu nykyään olevan aivan järkyttävä määrä. Tai "erityisiä", onneksi mun lapset on ihan normaaleja.

Päivämäärä:   26.7.26 22:00:41

En havaitse mitään "ilmiötä" aloituksestasi vaan muutaman perheen tilanteita. Haluatko sä vaan tuomita jotain mutta et osaa päättää ketä tuomita, ja kysyt täältä mielipiteitä että valitset kohteen "oikein"?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.26 22:06:49

Kukin tavallaan. Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa toimia. Saman perheen lapsetkin ovat keskenään erilaisia.

Päivämäärä:   26.7.26 22:29:27

Niin ne ovat erilaisia. Mutta vanhemmassa vikaa jos antaa tuon ikäisten viipottaa yötämyöten kavereiden kanssa. Mutta noita riittää kaupungeissa. Maalla fiksumpaa väkeä.

Lähettäjä: Kpl 
Päivämäärä:   26.7.26 22:29:48

Musta taas olis aivan sairaan hieno tapa jos vanhempi lukisi vielä noin isollekin.

Päivämäärä:   26.7.26 23:51:11

Siis mitä, ihmisiä on erilaisia?? Ihan käsittämätöntä!!1!

Lähettäjä: On lasten kasvatuk 
Päivämäärä:   27.7.26 00:19:42

No kysytään sitten niin että pääsisitkö sinä sun 12 veen kahdestaan kaverinsa kanssa lentokoneella Belgiaan?

Päivämäärä:   27.7.26 00:32:48

Tuliko yllätyksenä että lapsetkin ovat omia persooniaan? Kasvatuksella ja elinympäristöllä voi vaikuttaa, mutta perusluonne määrää paljon. Ja 12 ja 15 vuotiaita nyt ei kannata verrata toisiinsa.

Päästäisinkö 12 vuotiaan kahdestaan kaverin kanssa lentämään Belgiaan? Kyllä, jos kielitaito olisi riittävä, olisimme matkustelleet paljon, ja perhe olisi tuttu pitkältä ajalta. Tutut ihmiset tietysti saattamaan ja ottamaan vastaan kentälle. Lentokone ja lentokenttä ovat tyyliin maailman turvallisimpia paikkoja, siellä ei voi edes vahingossa mennä väärään koneeseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.7.26 00:40:22

"No kysytään sitten niin että pääsisitkö sinä sun 12 veen kahdestaan kaverinsa kanssa lentokoneella Belgiaan?"

Kyllä jos siellä on se kaverin isä vastassa.

Päivämäärä:   27.7.26 01:00:07

"No kysytään sitten niin että pääsisitkö sinä sun 12 veen kahdestaan kaverinsa kanssa lentokoneella Belgiaan?"

Olivat menossa kaverin toiseen kotiin. Ja isä oletettavasti ihan täysjärkinen ihminen?

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   27.7.26 01:58:39

Mieluummin 12 vuotiaat keskenään lentokoneeseen, kuin junaan.

Lähettäjä: Liisu 
Päivämäärä:   27.7.26 02:48:52

Mä luen meidän 15-veelle parina iltana viikossa <3

Päivämäärä:   27.7.26 08:24:42

En minäkään päästäisi ulkomaille ilman vanhempia lasta, joka ei selviä edes viikkoa rippileirillä. Sanoisin, että pomon 12-vuotiaan kasvatustapa on lähempänä omaani. Meillä lapset olivat viikonloppuisin kotona aika usein vielä teineinä, ja tänne tulivat kaveritkin.
Lapseni ovat matkustaneet keskenään pitkän matkan busseilla kaverin luo tuossa iässä. Emme ole paljon lentäneet, joten en osaa sanoa, olisiko isot lentokentät vaarallisempia kuin suomalaiset linja-autoasemat. Oletettavasti lapset saatetaan lähtöpaikalle ja ollaan vastassa tullessa.
Lapsille lukemisen lopetin siinä vaiheessa, kun olin viikoilla töissä toisella paikkakunnalla, ja isänsä ei ole lukuihmisiä.

Lähettäjä: Pebbe 
Päivämäärä:   27.7.26 08:42:18

Eikö Liisun kersa osaa lukea?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   27.7.26 08:59:31

Pebbe, eiköhän tuossa ole kyse siitä, että lyhyttä yhteistä rauhallista iltahetkeä vaalitaan, vaikka iltasadun lukemisen tarvetta ei varsinaisesti enää olisi. Edesauttaa luottamuksellisten välien säilymistä, kun on teininäkin se hetki vuorokaudesta, kun voi jutella ihan rauhassa vanhemman kanssa. Aika monessa perheessä arki on niin kiireistä, että kommunikaatio katoaa, kun sille ei ole luontevaa sijaa. Saa siinä ihmetellä miksi teini käyttäytyy kuten käytäytyy, jos ei mistään sen kanssa ole vuosiin oikeasti keskustellut.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   27.7.26 09:44:38

"Miten lapsellinen voi kuitenkin olla itsenäinen, ja peloton?"

Hänen kanssaan on paljon vietetty aikaa, luettu, juteltu, viety eri paikkoihin ja samalla opetettu miten toimia erilaissa tilanteissa plus että on nähnyt muiden esimerkeistä. Osaa varata sen hammaslääkärinkin ja osaa varmasti miettiä miten toimia esim. matkalla eteen mahdollisesti eteen tulevissa tilanteissa. Siitä se itsenäisyys ja pelottomuus on tullut.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   27.7.26 11:43:36

Mikä tuosta 12 vuotiaasta tekee erityisen lapsellisen? Hänhän vaikuttaa vastuuntuntoisemmalta kuin nuo 15 vuotiaat. Ei kylillä luuhaaminen tee kenestäkään aikuista, eikä vanhempien, tai hui kauhea, isovanhempien kanssa vietetty aikaa tee kenestäkään lapsellista.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.7.26 11:51:42

""Miten lapsellinen voi kuitenkin olla itsenäinen, ja peloton?"

Hänen kanssaan on paljon vietetty aikaa, luettu, juteltu, viety eri paikkoihin ja samalla opetettu miten toimia erilaissa tilanteissa plus että on nähnyt muiden esimerkeistä. Osaa varata sen hammaslääkärinkin ja osaa varmasti miettiä miten toimia esim. matkalla eteen mahdollisesti eteen tulevissa tilanteissa. Siitä se itsenäisyys ja pelottomuus on tullut."

No näin. Lapselle on rakennettu sopiva turvallisuuden- ja pärjäämisen tunne ja opetettu käytännön asioita, rohkea ja osaava lapsi siis ja kun on 15 niin valovuoden päässä noista kaupungilla hillujista ketkä eivät uskalla sitten kuitenkaan mitään "oikeaa".

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.7.26 13:29:15

En itse saa kiinni tästä mitään ilmiötä, mutta toivoisin muillekin pomosi kaltaista kasvatusta.

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   27.7.26 14:16:43

"Liikkuu jopa mumminsa ja vaarinsa kanssa". Tähän kohtaan vaan nyt tartun.

Mitä ihmettä. Siis pidätkö sä tätä "lapsellisuutta" osoittavana. Mun lapsi kävi tuon ikäisenä Tukhoholman risteilyllä isovanhempiensa kanssa, mumminsa kanssa shoppailemassa kaupungilla, pappansa kanssa ratsastuskisoja seuraamassa, näkivät kahviloissa yms.

Sehän on valtava rikkaus, että lapsenlapsella on läheinen suhde isovanhempiinsa myös pikkulapsivaiheen jälkeen ja niin, ettei ne vanhemmat ole aina mukana.

Nyt lapsemme jo aikuinen. Opiskelee yliopistossa toisessa kaupungissa. Kotikaupunkiin tullessaan hän odottaa isovanhempiensa näkemistä siinä kuin täällä asuvien kavereidensa. Isovanhemmat vielä hyvissä voimissa. Kahviloissassa, kävelyillä ja kesäteatterissa ovat käyneet mummulassa olon lisäksi. Whatsapilla pitävät yhteyttä muuten ja kuvia lähettelevät.

Mutta toki tämä oli varsin erikoinen aloitus tämä "ilmiö", kun ei nyt oikein selviä mitä pitäisi kauhistella ;)

Päivämäärä:   27.7.26 14:27:52

12v. On normaalisti kasvatettu, muut ei

Päivämäärä:   27.7.26 14:41:44

Minä leikin 12v vielä hevosilla ja barbeilla!

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   27.7.26 17:19:51

Mulla on 15v poika. Olen tehnyt selväksi, että kun koulu sujuu, ja harrastaa ohjattua liikuntaa kolme kertaa viikossa, niin saa suht vapaasti mennä mihin haluaa. Nukkumassa arkisin ja lomien ulkopuolella pitää olla kymmeneltä.

Päivämäärä:   27.7.26 17:56:38

Meilläkin luetaan/puoliso lukee lapselle todella paljon, vaikka hän on 11 ja osaa lukea itsekin. Lapsi ihan haluaa joka ilta lukutuokion. Siinä saa läheisyyttä ja huomiota vanhemmalta ilman mitään ruutuja ja häiriötä. Harry Potterit on mm. luettu kaikki ja muita vastaavia laajoja teoksia.

Päivämäärä:   27.7.26 18:04:32

Meillä 12-vuotiaalle luetaan tai hän lukee minulle joskus kun vaikka teen ruokaa. Saa liikkua täällä maaseudulla suht myöhäänkin kun tiedetään, missä on. Talvella kyllä kuskataan jos on kauempana, kesällä kulkee pyörällä. Osaa kulkea taksilla ja bussilla, lentokoneella ei, mutta se on kuitenkin turvallinen kun vain tietää minne mennä, eli miksei saattaen voisi mennä yksinkin koneeseen.

Jaksaa olla leirillä ilman suurempaa ikävää, hieman kuulemma tulee ikävä jo kahden yön jälkeen.

Leikkii pehmoleluilla, Legoilla, ampuu impparilla, soutelee, kalastaa, lukee, pelaa, on paljon kavereita ja oikein tervehenkinen ja reipas varhaisnuori. Harrastuksiakin on musiikin, partion ja urheilun parissa.

Joo, on kuulemma lapsellinen mutta pitäisikö 12-vuotiaalta sitten kieltää leikkiminen ja puissa kiipeily yms?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.