Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten löytää tasapaino arjen pyörittämiseen?

Lähettäjä: Hermoraunio 
Päivämäärä:   26.7.26 18:38:07

Tässä on oltu reilu vuosi työttömänä lopettaessani yritystoiminnan hevosalalta.
Kesäkuun alussa sain työpaikan, ihan muita juttuja (ravintola-ala) ja yllätys yllätys napsahti vakipaikka samontein, vaikken ole 20v tehnyt muuta kuin hevosia.
Nyt mulla on helvetinmoinen stressi, miten saan kaikki asiat sovitettua vuorokauteen.
Asun yksin koiran kanssa ja minulla on 2 hevosta. Ensinnäkin on hirveä stressi koirasta, koska työpäivät ovat pitkiä, matkoineen 9-10h. Koira osaa kyllä olla yksin, mutta onhan se tautisen pitkä aika olla pissimättä. Hevoset stressaa myös, vaikka ovatkin NS. täysihoidossa eli itse käyn vaan liikuttamassa ja hoitamassa. Huolella suunniteltu treeniohjelma nuorille hevosille on heittänyt häränpyllyä heti ja huolella. Treenipäiviä niille tulee 1-2 vkossa, silloin kun minulla on vapaata, ja pitäisi niitä liikuttaa kuitenkin se 4-5kertaa /vko.
Työajat on usein sellaiset, että ei oikein kerkeä aamusta eikä illasta mihinkään. Koirakin haluaa osansa, ja sen kanssa pitäisi leikkiä ja lenkkeillä, mutta aikaa ei vain ole tai sitten on työpäivän päätteeksi aivan poikki ettei jaksa, ja kun pitäisi sinne tallillekin joutua.
Ja kun on tehnyt pitkään yrittäjänä töitä, niin tuntuu todella hankalalta sopeutua tällaiseen aikataulutettuun elämään, tarkoitan että ei voikaan lähteä jonnekin käymään tai noin vain sopia kengittäjää, hierojaa tai hiittiä hevosille, puhumattakaan mistään koira-harrastuksista tai omista menoista.
Mulla ei ole sellaisia ystäviä ketkä voisi auttaa, eikä muitakaan. Ja jos kerran pari joku käy pissattaa koiraa tai hoitaa hevoset, niin mitä se auttaa kun tilanne on pysyvä? Vai otanko loparit? Tosin pörssi ei oikein sitä kestä, vaikka ei tuo paljoa hymyilyttänyt kun ensimmäinen tili tuli, mitättömän pieni korvaus menetetystä vapaa-ajasta....

Re: Miten löytää tasapaino arjen pyörittämiseen?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.7.26 18:56:20

Oletko ihan varma että haluat vielä pitää hevosia ? TAI sitä koiraa ? ja rehellisesti onko sellaiseen pidemmän päälle varaa (missään ruuhkasuomessa ravintola-alan liksoilla ei pidetä hevosia vierailla, ei edes yhtä).. "pitäisi" mennä tallille ja "pitäisi treenata" ja "pitäisi liikuttaa". Niin paitsi ettei pidä jos ei ole hevosia. HALUATKO mennä tallille/treenaaman/liikuttamaan/hoitamaan ?

Lähettäjä: Oat 
Päivämäärä:   26.7.26 19:05:32

Jotainhan tuosta kuviosta on karsittava pois, ei tuo nyt ole kenenkään (ei sun eikä eläintesi) kannalta lainkaan hyvä tilanne! Sitä ei kukaan voi puolestasi sanoa, että mikä se on. Mutta harvalla on niin hyvin taloudellista joustovaraa, että tuollaisessa tilanteessa voisi edes harkita ratkaisuksi lopareita töistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.26 19:06:49

Voiko koiralle tehdä minkäänlaista ulkotarhaa jossa se joko on päivät tai jonne se pääsee päivisin? Se ratkaisisi pissatusongelmaa.

Päivämäärä:   26.7.26 19:19:05

Oho, ehkä eka hevosalan ihminen, jonka palkka oli yrittäjänä niin hyvä, että on varaa valittaa normaalin palkkatyön pienuutta :).
Ja vapaa-aikaakin vaikutti aiemmin olleen yllin kyllin. Ja kaksi omaa hevosta ollut varaa pitää.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.26 20:46:34

No niin, terve

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.26 20:49:25

Tervetuloa oikeisiin töihin:D
Ainahan ne hevosalan yrittäjät kuvittelevat tekevänsä paljon töitä, ja niillä palkkatöissä käyvillä asiakkailla on niiiin paljon vapaa-aikaa ja on helppoa:)

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.7.26 21:01:57

Elämä on valintoja.

Lähettäjä: Poks 
Päivämäärä:   26.7.26 22:24:47

No mulla alkaa työt klo 8 herään klo 5 että ehdin vuoro aamuina liikuttaa koiran tai hevosen. Eli ma, ke, pe ratsastan aamusta ja ti, to käyn juoksulenkillä tai hallilla treenaamassa koiran kanssa. Kotoa lähden töihin klo 7.45

Kotona olen 16.30 ja sitten hoidan sen eläimen jota en aamulla hoitanut. Iltaan jää sitten aikaa kauppareissuun ( tilaan valmiiksi keräilynä lähimpään s markettiin, eli noudan vaan), kotitöihin tai mihin sitä aikaa haluaa käyttää. Klo 21 oon sängyssä.

Lähettäjä: Hermoraunio 
Päivämäärä:   26.7.26 22:28:19

Itseasiassa hevosesta on pariinkin otteeseen ollut myynti-ilmoitus, eka kevättalvella ja toinen ehkä kk sitten, puhelin on soinut kyllä mutta kun heppa on ikätasoaan hieman jäljessä, niin kiinnostus on loppunut siihen.
Ajatuksena ollut että jättäisin vain toisen hevosista itselle.
Ja kyllä, yrittäjänä ollessa jäi käteen joku 4-6 tuhatta euroa kuukaudessa, viimeiset 3v oli NS.keikkatyötä eli sain todellakin valita itse työpäiväni. Toki teinhän paljon töitä, laskuttaen lähemmäs 200h kuukaudessa, mutta pointti olikin siinä että saa itse suunnitella sen työpäivän, monelta menen ja monelta lähden, ja jos tarve pitää vapaapäivä niin eihän siinä muuta kuin henkselit allakkaan niin silloinhan siinä on vapaapäivä.
Joku ehdotti aitausta koiralle ulos, mutta nykyään asutaan kerrostalossa niin ei onnistu.

Lähettäjä: Opel 
Päivämäärä:   26.7.26 22:32:55

Mulla menee yhteensä työpäivään 10,5h ja en ikipäivänä jaksaisi mitään ylimääräistä kuten lapsia tai lemmikkejä.

Jotain tuosta on pakko katsia pois, itse aloittaisin hevosista. Silloin jää rahaakin käytettäväksi.

Lähettäjä: Poks 
Päivämäärä:   26.7.26 22:35:01

Ja toi 10h pissaamatta on kyllä tosi epäreilua koiralle + se että sit vielä jää yksin jos meet tallille
:(

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.26 22:41:41

Minkälaiset ap:n työajat ovat?

Kyllä mulla oli hyvin aikaa treenata hevoset, kun tein vuorotöitä.
Joko ennen iltavuoroa tai aamuvuoron jälkeen. Tai yövuorojen välissä.

Lapsi ja koira kulkivat mukana tallilla.

Päivämäärä:   26.7.26 22:42:10

Yksin mahdoton yhtälö. Jos et karsi eläimistä, niin sitten yöunista, niin on aikaa eläimille.

Päivämäärä:   26.7.26 23:07:39

Jos haluat pitää koiran, muuta työpaikan viereen ja luovu hevosista.

Jos haluat pitää hevosen, niin luovu koirasta.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   26.7.26 23:11:26

Jos sinulla ei ole kokemusta, saat joko harjoittelijan palkkaa tai TESin mukaista palkkaa. Ei sillä juhlita. Tiesithän sinä sen, kun työsopimuksen allekirjoitit?

Lähettäjä: ratkaisu 
Päivämäärä:   26.7.26 23:18:06

Hevoset pois -> problem solved. Mahdollisesti koirakin. Jopa riittää aika, ja rahatkin.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   26.7.26 23:35:39

Jostain ajankulusta on vaan karsittava. Jos lähemmäs työpaikkaa ei pysty muuttamaan, niin eläimet pois.

Tuosta syystä minä en sitten koskaan hankkinut hevosta. Heti työelämään päästyäni valkeni, että jos teen töitä niin paljon, että hevosen pitoon olisi varaa, ei ole aikaa ja jos teen niin vähän töitä, että olisi aikaa, ei tule olemaan siihen varaa. En kertakaikkiaan käsitä mistä osa ihmisistä repii ne minuutit, että tekee kokopäivätyön, hoitaa lapset, lasten mukana tulevan exrtamäärän kotitöitä ja sitten vielä harrastaa, varsinkaan mitään aikaavievää, kuten hevosia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.7.26 08:43:54

Ei mitenkään pitämällä nuo kaikki kolme, eli nykyinen työ, koira ja hevoset.
Jos asuisit sellaisessa paikassa, että voisit pitää hevoset kotona ja koira sellainen, että pärjäisi päivät häkissä ulkona, voisi onnistua, jotenkin.
Löytyisikö työpaikka lähempää niin, että ei menisi 10 tuntia päivässä?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.7.26 10:39:43

Minulla ei ole enää omia hevosia, koska on koiria ja työ. Ei riitä tunnit yksineläjällä päivässä.

Päivämäärä:   27.7.26 10:42:00

4-6 tuhatta käteen kuussa kuulostaa pimeältä työltä

Lähettäjä: Kaura 
Päivämäärä:   27.7.26 10:56:15

Hei aloittaja minkälaisia hommia teit yrittäjänä? Kiinnostaisi ihan siis aidosti kuulla, että millä hommalla pääsee tuollaisille kuukausituloille! Koska itse yrittäjänä saan raavittua just ja just pari tonnia kasaan hevosalalta painamalla hommia ihan hemmetisti (ei tarvii paljon vapaa-ajan aktiviteeteista haaveilla edes). Rakastan kuitenkin yrittäjänä toimimista ja hevosalan hommia, joten mielelläni kuulisin vinkkejä millaisella työllä tienaa noin loistavasti.

Lähettäjä: Tessu 
Päivämäärä:   27.7.26 12:45:36

"Lähettäjä: O
Päivämäärä: 26.7.26 23:35:39

En kertakaikkiaan käsitä mistä osa ihmisistä repii ne minuutit, että tekee kokopäivätyön, hoitaa lapset, lasten mukana tulevan extramäärän kotitöitä ja sitten vielä harrastaa, varsinkaan mitään aikaavievää, kuten hevosia."

Ihan samaa ihmetellyt. Minulla ei ehtinyt olla oma hevonen kuin 6 kk, kun tajusin, ettei millekään muulle riitä aikaa _kunnolla_. Ja siltikin, vaikka odotin hevosen oston kanssa siihen, että lapset oli isoja (toinen muuttanut omilleen), mietin ihan tosissani miten kenelläkään keski-ikäisellä kokopäivätyössä kulkevalla riittää aika ja jaksaminen tähän. Siinä olisi joku koiranhoito kärsinyt selvästi, kun moni muukin täysin arkinen asia alkoi tuntua haastavalta mahduttaa tähän yhtälöön. Mutta meitä on erilaisia ja ehkä toiset vain jaksaa venyä enemmän, karsii sitten yöunista tms. mihin minä taas en enää tässä iässä suostu.

Aloittajan tilanteessa ei pelkkä yhden hevosen myynti ratkaise vielä mitään, siinä tulee silti pitkiä iltoja tallilla koiran ollessa yksin. Lyhyempi työaika auttaisi, mutta onko sitten enää tarpeeksi tuloja eläinten ylläpitoon tai omaan arkeenkaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   27.7.26 13:20:07

Aja hevoset kunnolla, niin ei niitä tarvitse ajaa 4-5 kertaa viikossa. Ja muuta lähemmäksi työpaikkaa, kymmenen tuntia viikossa työmatkoihin on ihan hukka-aikaa. Koira on tuossa yhtälössä ongelma, ei koira voi olla yksin tuollaisia aikoja, siitä ainakin joudut luopumaan.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.7.26 14:50:48

Huomaa että jos otat loparit, saat jonkinlaisen karenssin työttömyysetuuteen.

Päivämäärä:   28.7.26 12:29:41

Ap hävisi?

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   28.7.26 15:06:47

Koiran kannalta ratkaisu täytyy ainakin löytää nopeaan. Muutto lähemmäs töitä tai työajan lyhennys tai joku vakityyppi käymään hoitaan koirankusetus työpäivinä.

Lähettäjä: g 
Päivämäärä:   28.7.26 17:00:45

Sama tuli mieleen kun eräällä tosella kommentoijalla: tervetuloa elämään missä on sekä työ, että hevoset.

Tätähän se kaikilla tallien asiakkailla on jos ovat normi 8 tunnin työssä.

Tämä kannattaisi kaikkien tallinpitäjien muistaa kun valittavat miten rankkaa heillä on.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   28.7.26 17:05:37

Lähettäjä: g
Päivämäärä: 28.7.26 17:00:45

Sama tuli mieleen kun eräällä tosella kommentoijalla: tervetuloa elämään missä on sekä työ, että hevoset.

Tätähän se kaikilla tallien asiakkailla on jos ovat normi 8 tunnin työssä.

^Tämä juuri.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.7.26 23:17:08

Tämä on juuri se syy miksi omasta mielestäni olisi ihanteellista että koira voi olla tallilla mukana. Muuten tuo yhtälö olisi ainakin itselleni mahdoton pyörittää. Koiran elämä yksin kerrostalossa ei ole kovin lajityypillistä.

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   29.7.26 02:44:02

Herään 6.30
7.30 olen tallilla teen hevosen kanssa 40 min kävelylenkin. Lapsi odottaa autossa tai kävelee mukana, miten milloinkin
8.30 vien lapsen kouluun ja ajan töihin, jossa vähän ennen 9.
17 töistä kotiin, ruokaa lapselle, läksyjen kuulustelua yms. Mies tulee kotiin 18-18.30, jolloin lähden tallille ja ridaan hepan. Takas kotona 21.
Tämä 5 päivää vkossa, hepalla on kerren vkossa vuokraaja ja kerran vkossa vapari.

Koiraa ei ole. Eikä tule. Mutta muuten en koe kovin haastavana tätä.

Suurimmalla osalla hevosenomistajiahan on päivätyö ja hevonen/hevoset hoidetaan ja ratsastetaan sen ohessa.

Lähettäjä: nick 
Päivämäärä:   29.7.26 08:16:17

Mun aikataulu, ennen kuin siirryin yrittäjäksi. Ja EI ollut koiraa. Olisin halunnut, mutta ei sopinut mun arkeen:

7.30 herätys
8.00 lähden töihin
9.00 työt alkaa
17.00 työt loppuu
18.00 tallilla
(liikutan ja hoidan 2 heppaa välissä)
20-21 välillä lähden tallilta kotiin, mahdollisesti kaupan kautta
n. 22 ruoka kun puolisokin tulee töistä
23.00 nukkumaan

Koiraa ei vaan olisi sopinut aikatauluun. Hevosilla oli myös liikuttajia ja sain välillä tallivapaita (toinen tartvitsi tuohon aikaan tosi säännöllistä liikettä, vähintään kevyesti). Vaikeus oli yhdessä välissä vielä se, että tallinnkentältä piti olla valot pois kello 19 ja talli meni kiinni kello 19.30 asiakkailta. Siinähän yrität toimia. Onneksi löytyi uusi hyvä paikka, joka sopi meille paremmin.

Tuossa kun vielä opiskeli sivussa ja yritti tehdä jotain kaverienkin kanssa välillä, niin olin aika väsnyt.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 08:36:38

Aikataulut on mahdollista järjestää, mutta kivaa tai helppoa se ei aina ole.

Oma esimerkki keväältä:

Ma:
15:00 - 01 työt
16-19 luento (voi katsoa nauhalta myöhemmin)
Ti:
15-01 työt
16-19 luento (voi katsoa nauhalta myöhemmin)
Ke:
Vapaa, tein kouluhommia, katselin mahdollisia rästiluentoja, jos ei aiemmin ollut ehtinyt.
To:
Töitä 15-01
Pe:
Lähipäivä koululla 9-15
Töitä 16-23
La:
Töitä 15-02
Su:
Vapaa, tein kouluhommia.

Tämö oli sellainen raskaampi viikko, lähipäiviä ei ollut joka kuukausi onneksi. Tämän lisäksi siivosin, kokkasin, kävin kaupassa, koetin rentoutua lukien kirjoja (pari, joskus kolme kirjaa viikossa), hoidin eläimet, koetin tavata ystäviä, viettää parisuhdeaikaa jne. Joka viikko tällaista ei toki ollut ja ennen deadlinea saattoi mennä päiviä ahdistuessa tehtävistä, joita onneksi usein pystyn myös edistämään osin töissä tai öisin töiden jälkeen, se, että tehtävät usein nivoutuvat aiempaan osaamiseen helpottaa kovasti. Ilman hyväksilukuja olisi ollut tuokin vuosi aika kammottavaa aikaa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   29.7.26 08:41:33

Ja etenkin viime kevään kokemuksella: voin sanoa, että sen 10 h duunipäivän jälkeen ei ole mikään riemu alkaa keskellä yötä ahdistuneena vääntämään mitään koulutehtävää, mutta välillä näin nyt vaan kävi. Usein tein töiden päälle vielä kolme tuntia koulujuttuja, kun koetin pyhittää ees yhden päivän niin, ettei tarvis ajatella niitä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.