Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opettajat hoi!

Lähettäjä: Tuleva ope 
Päivämäärä:   26.7.26 13:50:17

Olen aloittamassa syksyllä luokanopettajan opinnot ja haluaisin kovasti kuulla kokemuksia ja pohdintoja alalta!

Re: Opettajat hoi!

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.7.26 14:03:05

No eikös se ole vähän myöhäistä jo :D Ei kannata tässä vaiheessa enää antaa pelotella itseään sillä "materiaalilla" mikä nykyään kouluihin talsii................

Ala-asteikäisten kanssa kannattaa varautua tekemään puolet ihan lastentarhaan sopivia asioita kengännauhoista aterimien käyttöön ja kuinka jokainen istuu omalla paikallaan oppitunnin ajan hiljaa. Ja nykyviestimien kanssa vanhemmille pitää olla kirjoittamassa koko ajan jotain ja takaisin tulee kaikenlaista raivopaskaa eli nahkaa vain kovettamaan jo etukäteen.

Lähettäjä: pk 
Päivämäärä:   26.7.26 14:05:25

Mun lapset arvostivat eniten niitä opeja, joilla oli arvovaltaa ja jotka oli kohtuu "ankaria". "Nössöjen piipittäjien" - lasten sanat - tunnit oli kaaosta. Mun vanha opekaveri sanoi, että hän ilmoitti heti vanhemmille, että hänelle ei saa soittaa iltaisin klo 17 jälkeen eikä viikonloppuisin. "vähän ne protestoi mutta hyväksyivät kyllä kun olin tiukkana."
Eli omat rajat ja se että vaatii kunnioitusta.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   26.7.26 15:08:22

Kannattaa valita sivuaineet tarkkaan ja hankkia aineenopettajan pätevyys vähintään yhdestä aineesta. Pelkällä luokanopettajan koulutuksella on todella vaikea saada nykyään töitä, varsinkaan virkaa. Itse tein tämän mokan jo 20v. sitten. Töitä on minulla kyllä ollut aina ja nyt olen jo pitempään ollut virassa, mutta muuttotappiopaikkakunnalla, jossa lasten määrä laskee ja jossain vaiheessa häviää ainakin osa opettajien työpaikoista. Hirvittää ajatus työpaikan hakemisesta, kun rekryissä suositaan kaksois- tai kolmoispäteviä. Lisäkouluttautuminen on toki mielessä, mutta pitkä tie sekin, kun pohjalla ei ole edes sopivia perusopintoja, joista jatkaisi aineenopettajan pätevyyteen. Erkkaopintoja työn ohessa olen miettinyt, sillä puolella on ainakin toistaiseksi hyvin töitä.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   26.7.26 17:20:14

Mahdollisimman aikaisessa vaiheessa yritä päästä harkkaan tai sijaiseksi/luokka-avustajaksi tavalliseen alakouluun, huom ei normaalikouluun vaan ihan sinne aidon jännän äärelle, niin osaat hankkia opiskellessasi itsellesi niitä taitoja mitä tarvitset sitten oikeassa elämässä. Liian monta opea on harjoitellut vaan norsseissa ja sitten ekan "oikean" työvuoden jälkeen lähtenyt opiskelemaan jotain muuta. Tein omat pedagogiset harjoitteluni aikoinaan norssin yläkoulussa ja olin siihen mennessä jo toiminut useita vuosia epäpätevänä sijaisena tavallisilla yläkouluilla. Voin sanoa että jos en olisi tiennyt mitä varten opiskelen, olisin pudonnut korkealta ja kovaa. On tärkeää tietää realistisesti mihin on menossa ja mitä varten opiskelee.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.26 17:21:51

Missä aloitat opintosi? Kannattaa tehdä opiskelujen ohessa sijaisuuksia. Se auttaa sinua tutustumaan ja oppimaan työelämästä ja saamaan jalkaa oven väliin, Toivottavasti sinulla ei ole liian ruusunpunaista kuvaa alasta.

Päivämäärä:   26.7.26 17:46:13

Mä kehotan myös tekemään sijaisuuksia tavallisissa kouluissa, niin näkee sitä oikeaa kouluarkea. Normaalikoulu on todella kaukana normaalista koulusta, ja ohjatut harjoittelut ovat kuin sirkuspelleilyä verrattuna tavallisten oppituntien pitämiseen. Työssä olevat opettajat eivät todellakaan suunnittele jokaista oppituntia kolmea tuntia kirjallisina pikkutarkkoine tuntisuunnitelmineen, kuten Norssin harjoitteluissa piti tehdä. Moni tuleva opettaja lamaantuu tässä vaiheessa, kun kuvittelee työn olevan sellaista.

Lähettäjä: åsa 
Päivämäärä:   26.7.26 19:35:29

Opiskele se kaksoispätevyys, vaivannäkö näkyy jokaisessa tilipussissa.

Töiden alkaessa muista, että on työnangtajan tehtävä hankkia materiaalit, omaa rahaa ei siis tarvitse käyttää luokan somistamiseen ym. Kannattaa ylipäänsä suhtautua sopivalla kriittisyydellä someopettajien ihkupostauksiin. Opettele rajaamaan työmäärääsi. Liity ammattijärjestöön ja kysy luottikselta mihin kaikkeen ei tarvitse suostua.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   26.7.26 23:12:00

Etenkin pienemmillä paikkakunnilla oppilasmäärät putoavat rajusti seuraavien vuosia aikana - > luokanopettajien virkoja ei juurikaan tule auki. Panosta siis jo aiemmin mainittuihin kaksoispätevyyksiin jostakin aineesta tai erityisopettajan kelpoisuuteen. Työkokemus mahdollisimman varhaisesta vaiheesta auttanee työllistymisessä valmistumisen jälkeen. Ja sijaistamisesta saa aika kivasti rahaakin. Muista nauttia opinnoista, ne on ihan kivat ja eivät mitkään maailman vaativimmat.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.7.26 07:48:48

Hauska lukea ihan eri alan ihmisenä näitä

Tää saa kuulostamaan vaan opettajien asenteen sellaiselle, että opettele jo lähtökohtaisesti että vanhemmat on kaikessa väärässä. Surullista tämä vastakkain asettelu.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   27.7.26 08:41:42

Tää saa kuulostamaan vaan opettajien asenteen sellaiselle, että opettele jo lähtökohtaisesti että vanhemmat on kaikessa väärässä. Surullista tämä vastakkain asettelu.

^ Kerro olevasi opettajia piinaava helikopterivanhempi sanomatta olevasi sellainen. Koska yhhytihyyhhyy kun ei muka saa viikonloppuisin viestitellä ja itse pitäisi muka kasvattaa lasta!!1!!

Uutinen sinulle: se että opettaja vetää rajat niin lapsesi kuin sinun käytöksellesi on erittäin oikeutettua ja tervettä. Ota yhteyttä todellisissa asioissa, asiallisesti, työaikoina ja jätä opettajat muuten rauhaan. Ota siitä lapsestasi kasvatusvastuu niin että häntä pystyy opettamaan. Opettaja ei ole kokonaisvaltaisessa vastuussa lapsesi elämästä vapaa-ajallaankin.

T. ei opettaja vaan sinunlaisiisi vanhempiin kyllästynyt sivustaseuraaja.

Päivämäärä:   27.7.26 08:41:55

... Vain yksi tai pari kommentoi yhteistyötä huoltajien kanssa, jännä kuva muodostui kun keskustelu painottuu ihan muuhun, lähinnä työllisyyteen. Yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeää ja valtaosan kanssa se ei herätä sen suurempia tunteita. Kukin oppilas lienee jonkun lapsi ja sen ymmärtäminen auttaa jo pitkälle. Ainoa mitä joskus toivoisin, olisi se, että huoltajat ja oppilaat ymmärtäisivät että opettajastakin voi tuntua erittäin pahalta ja hyvin kuormittavakta jos huudetaan, haukutaan, huoritellaan, valehdellaan ja syytellään. Se, että joku on viranhaltija, ei tee siitä konetta. Ja valtaosa opettajista välittää syvästi työstään ja siitä, että oppilaat pärjäävät elämässä. Suurin osa toki tämän ymmärtääkin ja tekee hyvää yhteistyötä.

Päivämäärä:   27.7.26 08:47:07

Jaa: kirjoitat asiaa, nimenomaan virka-aikana ja tarpeellisissa asioissa. Opettajien tehtävä on järjestää perusopetusta, sen puitteissa kasvattaa ja opettaa elämässä tarvittavia tietoja ja taitoja. Virka-aikana mutta ei sen ulkopuolella. Opetusta tarjotaan ryhmissä, yksilöpalvelua se ei ole. Myös erityisopetus on ryhmämuotoista. Opettajat tekevät parhaansa, mutta ihan hyvänkin tulee riittää. Tämä on opiskeluvaiheessakin hyvä muistaa, ei kaikkien tarvitse olla super opettajia jotka pitävät some-tilejä, kehittävät oppimateriaaleja ja miettivät työtään 24/7.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.7.26 09:47:56

Kai viikonloppuna saa viestin laittaa, opettaja vastaa siihen kun ehtii keskittyä vttuiluun rauhassa?

Niillä on täydeltä työajalta palkka ja tuntien valmistelu ei voi viedä kauan kun tulee suoraan opekirjoista tai jotain yöe areenan katsomista ja padeillanryhmätyöpaskaa vaan tunnit. Niin ehkä.sitten tarvittaessa voivat vastatakin.

Itse en ole pahemmin viestitellyt ja osa opettajista on hyviä mutta sitten on mitä erikoisimpia kuspoja seassa

Yksi ruma ämmä esim lukitsi pieniä lapsia luokkaan yksin ja kiusasi muutenkin. Itse ei osannut edes kirjoittaa oikein. Ei kai opettajia enää oikein arvosteta enää koska niiden koulutus ilmeisesti on aika huono ja sinne hakeutuu niin erikoisia tyyppejä joista kukaan ei ole ikimä tykännyt.

Kannattaa hakeutua johonkin espoon suvelaan tai Vantaalle harjoitteluun ajoissa niin tajuat vaihtaa alaa. On todella vastenmielisiä lähes kaikki nämä suuren lapsimäärän alueet ja opettajien sijasta tarvittaisiin vanginvartijoita. Turha niitä nykyisten suurperheiden lapsia on edes opettaa, ovat kuitenkin pelkkiä rikollisia ja kela-elättejä jos aikuisiksi ehtivät.

Päivämäärä:   27.7.26 11:01:44

"Tää saa kuulostamaan vaan opettajien asenteen sellaiselle, että opettele jo lähtökohtaisesti että vanhemmat on kaikessa väärässä. Surullista tämä vastakkain asettelu."

Tästä asiasta kirjoittaneet kaksi ekaa vastaajaa eivät varmasti ole opettajia. Kukaan opettaja ei ole tätä asiaa kommentoinut tässä topikissa.

Vanhemmat ovat valtaosin ihan tavallisia ihmisiä, joiden kanssa pärjää normaaleilla vuorovaikutustaidoilla. Toki opettaja tapaa työssään kaikenlaisia ihmisiä, joista osalla on esimerkiksi mielenterveysongelmia, mutta tähän auttaa ammatillinen suhtautuminen ja se, ettei ota asioita henkilökohtaisesti.

Viestiä saa laittaa Wilmassa ihan mihin aikaan tahansa, mutta itse luen ja vastaan niihin virka-aikana. En pidä mitään wilman hälytyksiä päällä. Työpuhelimen laitan myös kiinni klo 16 ja luen mahdolliset siihen tulleet viestit aamulla. Suosittelen samaa muillekin opettajille. Mikään asia ei ole niin kiireellinen, ettei siihen voisi palata aamulla ennen tuntien alkua. Omaa numeroa ei kenenkään opettajan tarvitse antaa huoltajille.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.7.26 13:27:05

.. viestisi on todella ikävä.

On hyvä olla realisti, mutta tarvitseeko olla ilkeä?

Nahkaa kannattaa kyllä kovettaa, koska sitä työssä tarvitaan. Jos pahoitat mielesi aina, kun joudut jotain komentamaan, olet sairaslomalla ensimmäisen syksyn aikana.

On totta, että opettajien joukosta löytyy niitä, jotka menevät sieltä, mistä aita on kaatunut. Opettajien joukossa on kuitenkin myös valtava määrä niitä, jotka tekevät työtä täydellä sydämellään. Itse käytän oppilaiden kanssa pädejä todella harvoin. Koska työskentelen erityisluokanopettajana, en todellakaan pysty suunnittelemaan tulevia oppitunteja oppituntien aikana.

Hankalia vanhempia kyllä löytyy. Pahinta on se, että olet tehnyt valtavasti työtä tietyn lapsen eteen, mutta silti vanhemmilta tulee paskaa niskaan. Välillä vanhemmat eivät tunnu tajuavan sitä, että sen oman lapsen lisäksi luokasta löytyy muitakin tuen tarvitsijoita, eikä opettaja pysty olemaan koko ajan yhden lapsen kanssa.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   27.7.26 14:22:49

Miksi ihmeessä kukaan vanhempi soittaa tai tekstaa opettajalle työajan ulkopuolella? Eikö Wilma oo sitä varten että siellä voi laittaa viestien millon vaan ja opettaja vastaa sitten kun on töissä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.7.26 16:25:33

Ne piirtää jolla on liitua... Eli

Opettajissa: ne tappelee vanhempien kanssa, joille se on luontaista muutenkin

Päivämäärä:   27.7.26 16:40:02

"Miksi ihmeessä kukaan vanhempi soittaa tai tekstaa opettajalle työajan ulkopuolella? Eikö Wilma oo sitä varten että siellä voi laittaa viestien millon vaan ja opettaja vastaa sitten kun on töissä."

Tätä minäkin olen opettajana ihmetellyt. Kai se oma asia on ihmisille vain niin tärkeä, että se pitää yrittää heti saada sanottua ja keskusteltua. Monet eivät ymmärrä, että opettajalla on a) omaa vapaa-aikaa ja b) 15-30 muutakin oppilasta.

Lähettäjä: åjnf 
Päivämäärä:   27.7.26 19:30:53

"Miksi ihmeessä kukaan vanhempi soittaa tai tekstaa opettajalle työajan ulkopuolella?"

voi kuule, tietäisitpä... Kun on nämä minäminäminä persoonat joille ope on "asiakaspalvelija" jonka työaika on 24/7.
Ihan mahdotonta lasta en ole ikinä tavannut, ihan mahdottomia, seinähulluja vanhempia kyllä.

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   31.7.26 12:16:11

Minkälaisia ajatuksia nämä kommentit herättävät alottajassa?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   31.7.26 12:28:25

Miksi iso osa huonoista opettajista on niin kammottavia ihmisiä jo ihan ennen ensimmäistäkään keskustelua, kysymystä tai muuta ärsytyksen aiheira?

Mun lapsella oli alakoulussa opettaja joka oli tosi ilkeä ja ei itse osannut edes kirjoittaa oikein. Yläkoulussa oli tiuskiva läski kuspo ruotsinopettaja joka oli jopa vanhempainillassa todella hyökkäävä alusta alkaen. Lukiossa ei voi ottaa pitkää matematiikkaa koska opettajatar on hirviönarsisti joka jopa omien sanojensakin mukan tykkää kiusata oppilaita (ja aviomiestään myös).

Luulisi pk seudun liepeillä olevan muunlaisiakin opettajia tarjolla mutta ei. No toivottavasti toi lukio opettaja vaikka jää auton alle että siitä päästäisiin.

Opettajatkin voisi ottaa vähän omaa vastuuta mielenterveydestään ja käytöksestään eikä vaan syytellä vanhempia. Itse en ole heitä vaivannut ja pakollisetkin keskustelut käyty mahdollisimman lyhyesti.

Lähettäjä: viljami 
Päivämäärä:   31.7.26 15:26:32

Jännää että just sun lapselle ja teidän perheelle on sattunut niin monta hirviäopettajaa...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.