Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten voisin ostaa autiotalon?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.26 12:50:57

Kuinka sinä ostit vanhan, autioituneen talon?

Olen jo pitkään seuraillut ilmoituksia, mutta oikein missään ei ole myynnissä esimerkiksi metsäalaa, jossa olisi vanha hirsitorppa. Kiinnostaisi hommata jokin halpa projekti, jota laittelisi pikkuhiljaa kuntoon. Noita autiotorppia näkyy vähän joka niemen mutkassa, mutta mistä niiden omistajan tavoittaisi?

Re: Miten voisin ostaa autiotalon?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.7.26 13:06:53

Kannattaa sitten varautua siihen että rahaa palaa. Nää lehtien jutut kun pirjopetteri korjasi mökin 2000€ täyttä paskaa. Yksi uulan 9l sisäkattomaali Öljy sellainen maksaa 220€ Ja maalit on halvin osa remonttia, mulla nyt yksi makkari työn alla ja tarjous oli lattiasta ylöspäin 11 000€ Ei sisällä tarvikkeita.

Mökin omistajat löydät kansalaisen karttapaikasta katsomalla tilan rek numeron, samasta paikasta näät kiinteistön rajat.
Sitten soitto maanmittauslaitokselle joka kertoo omistajan.

Lähettäjä: kantakuurtanelaane 
Päivämäärä:   26.7.26 13:33:55

Mikä on halpa sinulle?

Päivämäärä:   26.7.26 13:35:57

Katso niitä metsäaloja, ja etsi niistä sellainen missä on talo.

Tai käy laittamassa ilmoituksia alueesi kauppojen ilmoitustauluille tai paikallislehtien.

Päivämäärä:   26.7.26 13:41:34

Mitä haluat talolta, aiotko muuttaa asumaan. Varmista kunnasta että on asuintalo. Jos et, vaan mökkikäyttöön niin halvempaa on ostaa paikka ilman taloa ja rakennuttaa siihen mökki.

Päivämäärä:   26.7.26 13:55:35

Tiedän kyllä remontin hinnat ja vähän enemmänkin rakentamisesta jo ammatin puolesta. Mökkikäyttöön olisi tarkoitus remontoida. Tietysti jos joku oikein hyvä paikka löytymään niin miksei asuintaloksikin, mutta oma talo on jo olemassa. Oman alueen metsätilat katsottu esim Etuovesta.

Päivämäärä:   26.7.26 13:56:20

Ja halpa tarkoittaa noin 50 t molemmin puolin

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.26 13:59:30

Tuliskohan tälläisiä tapahtumia lisää.
https://yle.fi/a/74-20235065

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   26.7.26 17:16:19

Tässä olis jollekin hirsitalollinen hevospaikka.

Ähtäri https://www.etuovi.com/kohde/21075964

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   26.7.26 17:23:59

Laita oma "ostoilmoitus" jonnekin Facen eri paikkakuntien keskusteluryhmiin. Niissä näkee usein kyselyjä että etsiskellään sellaista ja tällaista taloa tai mökkiä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.7.26 17:29:24

Jos tiedät paikkakunnan missä haluaisit asua, voit laittaa kyselyä seudun Face-sivustolle. Jos näet hylätyn näköisen pihan mikä kiinnostaisi, ota selvää omistajasta.

Tuttavani on noin vuosi sitten tehnyt kaupat tuolla tavalla, hirsitalo oli jäänyt tyhjilleen 60-luvulla. Remontissa menee aikaa ja rahaa. Kaikki lattiat on avattu tuolla, ikkunat ja katto vaihdettu, uuneja muurattu, talon alimpia hirsiä vaihdettu. Ihan hirveä homma, kun miettii ettei siihen jää paljoa alkuperäistä, vain muutama seinähirsi. Paikka on kuitenkin hieno.

Päivämäärä:   26.7.26 18:18:44

"Kannattaa sitten varautua siihen että rahaa palaa. Nää lehtien jutut kun pirjopetteri korjasi mökin 2000€ täyttä paskaa. Yksi uulan 9l sisäkattomaali Öljy sellainen maksaa 220€ Ja maalit on halvin osa remonttia, mulla nyt yksi makkari työn alla ja tarjous oli lattiasta ylöspäin 11 000€ Ei sisällä tarvikkeita."

Ihan kaikesta saa järjettömän kallista jos haluaa.

Lähettäjä: No osta 
Päivämäärä:   26.7.26 18:37:04

Ei ole tarvinnut ostaa mutta
katso metsätilat.fi

Päivämäärä:   26.7.26 19:25:49

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 26.7.26 18:18:44

"Kannattaa sitten varautua siihen että rahaa palaa. Nää lehtien jutut kun pirjopetteri korjasi mökin 2000€ täyttä paskaa. Yksi uulan 9l sisäkattomaali Öljy sellainen maksaa 220€ Ja maalit on halvin osa remonttia, mulla nyt yksi makkari työn alla ja tarjous oli lattiasta ylöspäin 11 000€ Ei sisällä tarvikkeita."

Ihan kaikesta saa järjettömän kallista jos haluaa."

Tosiasia on että kaikki on järjettömän kallista, tietty itse tekemällä säästää mutta jos ei ole taitoja voi tehdä sutta ja sekundaa, myös rak liikkeet tuppaa tekemään sutta ja sekundaa. Jos remontoinnista ei ole ymmärrystä pitää palkata työn valvoja, ja sellainen joka viihtyy siellä työmaalla.

P.S. Iltasanomissa oli juuri tänään joku juttu jossa 45 000 talo remonttiin oli mennyt 300 000

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   26.7.26 19:40:44

Mun talo maksoi vajaa 60 000 e ja remontteihin on mennyt varmaan saman verran. Sata vuotias talo ja rempattu lattiasta kattoon. Vielä on rempattavaakin ja uusi kierroskin pitää pikkuhiljaa aloittaa. Nykyään olisi rahaa teettää rempat, mutta ongelmana tosiaan se, että luotettavaa tekijää on vaikea löytää. Ehkä valitsen toisen vaihtoehdon ja myyn tän pois seuraavalle joka tykkää itse laittaa.

Päivämäärä:   26.7.26 20:22:45

90-luvulla remppasin omana työnnä 130m2 talon, remppa maksoi noin 127000mk
2000 luvun alussa kerrostaloasunnon43m2 remppa maksoi itse tehden noin
30 000€
Nyt remppaan jo toistakymmentä vuotta satavuotiasta 110m2 taloa, jossa itse tehden kaikki muu paitsi tuo kylppäri ja makkari rahan määrää en edes uskalla laskea, ehkä 150 000€ Tämä on autiotalo ja kaikki on pitänyt purkaa.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   26.7.26 23:53:06

"Ihan kaikesta saa järjettömän kallista jos haluaa."

-No se se vasta järjetöntä onkin, että ensin vaivalla etsii vanhan hirsitorpan ja sitten tuhoaa siitä kaiken päästäkseen remontissa mahdollisimman halvalla :D

"Kuinka sinä ostit vanhan, autioituneen talon?"

-Ihan julkisen myynti-ilmoituksen perusteella. Oli vuosia myynnissä, mutta ryhdyin kyselemään mitään vasta, kun myyjä pudotti hintapyyntöä realistiseen suuruusluokkaan. Siitäkin tingittiin vielä vähän.

Vaikka tämä oli lähtökohtaisesti aivan poikkeuksellisen asumiskuntoinen, niin silti on ainakin 60te vilahtanut korjauksiin heti alkuun. Aiemmat omistajat oli ennen tyhjilleen jääntiä laittaneet kyllä pintoja, mutta moni isompi asia oli huomiota vailla. Vaikka olisi osaamista, niin kokopäivätyössä ollessa ei vaan ole aikaa tehdä itse kaikkea. Eikä toimistotyöläisen rapakunnolla ole kiinnostustakaan lähteä vaikeimpiin paikkoihin kokeilemaan onneaan. Lisäksi, jos kaikki välineet joutuu ostamaan tai vuokraamaan niin sillekin tulee hintaa, eteenkin vuokratelineille ja -välineille, jos homma etenee vain pari tuntia illassa.

Lähettäjä: klassiset 
Päivämäärä:   27.7.26 04:41:15

Yleensä vastaus näissä on "Sitä ei myydä, säästän lapsille/lastenlapsille/muulle sukulaiselle/itselleni sitten kun mulla on joskus aikaa". Ja torppa lahoaa pystyyn, kun omistajasta aika jättää ei mitään myytävää enää ole.

Tai sitten vastassa on perikunta joka on niin riitaisa, ettei pääsisi yhteisymmärrykseen edes siitä mitä ja miten palaneelle tulitikulle pitäisi tehdä.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   27.7.26 10:43:40

Omistajan voi tavoittaa kun kyselee naapurista.

Lähettäjä: Iii 
Päivämäärä:   27.7.26 11:45:49

Linkitetty Ähtärin tila ei ol eautiotalo, mutta kivannäköinen paikka.

Lähettäjä: Ginger 
Päivämäärä:   27.7.26 11:58:13

Kangasniemellä oli just autiotalojen messut, löytyskö sieltä?

Lähettäjä: -4° 
Päivämäärä:   27.7.26 12:21:24

Ähtärin tila on taatusti sellainen, että kun muovilattian ottaa pois mistä tahansa huoneesta niin alla ei ole kuin sahanpurua ja sienikasvustoa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.7.26 12:27:25

Mustasaaren kunnassa on autiotalot asutuksi projekti, katso kunnan sivuilta lisäinfoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.