|
Lähettäjä: Hau
Päivämäärä: 26.7.26 12:04:05
Mulla on kiltti, mutta iso metsästyskoira, joten ymmärrän, että ihmiset ovat vähän varuillaan, mutta monta kertaa viikossa tulee vastaan koiranulkoiluttajia, jotka ihan laamaantuu, kun näkee meidät, menevät puskaan piiloon, vaihtavat suuntaa tai tiukasti ottavat koiransa vierelleen. Pyydän mäkin koirani sitten ihan viereen ja ohitetaan normaalisti, mutta joidenkin kanssa tavataan vähintään kerran viikossa ja aina sama show siitä ohittamisesta.
Yhden kanssa mä nyt vihdoin sanoin, että jos nyt annettaisiin koirien haistaa toisiaan, jos hänen koiransa ei ole varsinaisesti aggressiivinen, ja tää räksyttävä puudeli rauhoittui, teki tuttavuutta mun koiran kanssa ja tämän jälkeen meillä ei ole ollut enää ongelmia. Samoin naapurissa on yksi koira, jota ulkoiluttaa pariskunta. Pariskunnan toisen osapuolen kanssa koira haukkuu kuin vimmattu ja tämä ihminen vie sen aina mahdollisimman kauas mun koirasta ohittaen meidät vaikka ojan tai autotien kautta. Pariskunnasta taas toinen menee rennosti ja normaalisti meidän ohi ja koira on ehkä haukahtanut kahdesti, mutta sitten kaikki on taas normaalisti.
Väitän, että osa koirien ongelmista olisi ratkaistavissa sillä, että tutustutaan muihin koiriin eikä tehdä ohittamisesta mitään mörköä. Vai onko nyt aikuistuneet korona-ajan koiria, joita ei niin saatu tutustutettua muihin? Vai onko nyt poikkeuksellisen paljon koiria, joiden hermorakenne on mennyt jalostuksessa aivan pieleen? Mun koirani oli alkuun remmirähjä (tuli mulle rescuena), mutta aina vaan ohitettiin mahdollisimman normaalisti muut ja nykyään tuo on kuin ihmisen mieli. Myös mun Espanjassa asuva kaveri sanoi, että on huomannut, että Suomessa ei vaan sosiaalisteta koiria, kun Espanjassa se on aivan itsestäänselvyys, että koiran pitää tulla tottua muihin, ellei asu aivan landella ja usein sielläkin.
|