|
Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 26.7.26 02:20:23
En ole ko kimchiä maistanut, Rasilaisen kimchiä maistoin ja toiste ei tarvitse, ei ole kimchi millään tapaa.
Jos haussa on perinteinen kiinankaalikimchi, niin tuohan ei sellaista ole, ennemmin hapankaalia maustettuna inkiväärillä ja chilillä. Oikeassa kimchissä käytetään punapippuri gogchugarua, joka ei vastaa Suomessa myytäviä chilijauheita, aasialaupoissa toki myydään tätä aitoa n. 500 gramman pusseissa, jos innostuu itse kokeilemaan, lisäksi kimchiin kuuluu hyvin olennaisesti fermentoitu kalakastike tai joko kuivatut tai säilötyt katkaravut, mutta ravut voi jättää poiskin. Aasiakaupoissa saa kylmäkaapista kimchiä pussissa, mutta erityisemmin välitä siitä, parasta olen saanut noudattamalla maangchi-sivuston ohjeita. Aiemmin Helsingiasä korealainen ravintola Giwa myi omaa kimchiään ja se oli hyvää, sai myös Jiahesta, muttei vuosiin ole näkynyt. KoreaHouse-ravintola myy myös omaa kimchiään (Helsingissä), mutta en ole asioinut siellä vuosikausiin, niin ei tietoa laadusta.
Parasta saat tekemällä itse (tuohon aitoon gogchuharu-jauheeseen), mutta voit toki kokeilla noita aasiakaupan versioitakin. Isoissa marketeissa olen nähnyt kimciä säilykepurkeissa, mutta niitä en ole kokeillut, kun tuo pussiversiokin jäi syömättä.
Kimchiähän voi käytännössä tehdä miltei mistä vaan, esim kurkusta tai kevätsipulista, mutta oleellisia on se fermentointi ja raaka-aineet. Kaalista tehtyä, chilillä maustettua kimchiä ei ole olemassakaan. Se on maksimissaan hapankaalia maustelisällä.
|