Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Glp-1 käyttäjät/käyttäneet, vertaistukea?

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   25.7.26 17:28:07

Ekaksi huomioitavaa: en tule reagoimaan mitenkään niiden ihmisten kommentteihin, jotka eivät käytä tai ole käyttäneet itse kyseistä lääkitystä eikä toivottavasti kukaan muukaan niihin kommentoi. Tämä keskustelu on vertaistuellinen, arvostelua ja ihmettelyä varten voi avata sitten ihan oman keskustelun.

Minulla on resepti valmiina Ozempiciin ja lääkärin kanssa kontrolliaika kuukauden päähän. Ylipainoa on 20kg ja vaihdevuodet ohitettu, ikää 50v. Se, mikä vielä arvelluttaa on tuo, että lääkettä pitäisi käyttää sitten koko loppuelämä. Nyt hinta on reilu satasen kuussa, mutta patentin raukeamisen vuoksi lähivuosina tulee varmaankin uusia ja edullisempia markkinoille. Toki jos sitten ylipainon seurauksena tulisi muita sairauksia niin maksaahan se sekin ja todennäköisesti loppuelämän ajan.

Toinen asia, jota vähän oikeastaan pelkään, on se että pitäisi muistaa juoda nesteitä tosi paljon välttääkseen munuaiskivien synnyn ja olen tosi huono juomaan. Proteiinin saantiin olen nyt kiinnittänyt jo valmiiksi huomiota, minulla on verkkokurssi apuna ja siitä löytyy myös lihaskuntoharjoitteluun ohjeet ravitsemuksen lisäksi. Itseni tuntien kuitenkin lannistaa jo valmiiksi, koska olen lukuisia kertoja aloittanut kaikenlaisia verkkokursseja, ostanut salikortteja jne ja aina ne ovat jääneet kesken. Pelkään että myös lääkityksen kanssa motivaatio loppuisi kesken.

Onko teillä ollut samanlaisia ajatuksia/pelkoja? Olisiko jotain rohkaisevia kokemuksia?

Re: Glp-1 käyttäjät/käyttäneet, vertaistukea?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   25.7.26 17:32:47

Ei ole ollut moisia pelkoja. Mitä sitä murehtimaan jos päätös on tehty eli riittävän tarpeelliseksi koettu ? Eihän se käytäntö selviä kuin kokeilemalla. Toiset saavat tuollaiset sivuoireet, toiset tällaiset, kolmannelle ei toimi jne.
Laihduttajat eivät muuten käytä loppuelämää (vaikka moni sanoo että kannattaisi, koska lopettamisen jälkeen on alkanut uudelleen pupeltamaan liikaa), me sokeriongelmaiset käytämme.

Lähettäjä: Jeejee 
Päivämäärä:   25.7.26 18:16:58

Laihdutin Rybelsuksella 20kg mitkä oli jääneet raskauksista. Söin 8kk ja hyvin pysynyt pois nyt pari vuotta. Se juttu siinä ainakin mun kohdalla on, että laihtuminen innoitti harrastamaan liikuntaa. Ensin aloitin juoksun, mutta sitten nopeasti se muuttui kuntosalille ja aloin kasvattamaan lihasmassaa minkä olin laihtuessa kadottanut.

Mun vinkki, syö lääkettä mutta käy salilla 3 kertaa viikossa. Muuten susta tulee laihaläski ja on helpompi lihoa takaisin kun lopetat lääkkeen. Sulle voisi sopia tapaaminen PT:n kanssa joka tekee susta kehonkoostumusmittauksen alussa ja tekee ohjelman jota seuraat. Sitten uudet mittaukset puolen vuoden päästä ja lihaskuntotesti. Silloin sulla olis ”tavoitteita” eikä se ole epämääräistä salilla hillumista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.26 18:28:38

Käytin vajaan vuoden. Ylipainoa reilusti enemmän kuin sinulla. Ei tullut aluksi mitään sivuoireita, tosin vaikutustakaan ei juuri tuntunut kuin ensimmäiset pari kuukautta eli nälkää ei käytännössä ollut, piti muistaa syödä ja ruuan syöminen piti jättää kesken, kun ei jaksanut. Kolmannen kuun jälkeen ei enää tosiaan huomannut vaikutusta, mutta käytin kuitenkin, että annan lääkkeelle mahdollisuuden. Ei olisi pitänyt, koska n. 8kk käytön jälkeen iski helvetinmoiset selkäkivut ja myös maksa-arvot nousi. Lääkäri käski lopettaa heti käytön joten siihen jäi.
Munuaiskivistä ei ole kukaan puhunutkaan, mutta nuo kivut aiheutti sappikivet. Jonossa nyt sitten sappirakon poistoon..
Veli on käyttänyt tuota jo vuosia, jotain haittavaikutuksia on ollut, mutta ei mitään niin dramaattisia kuin minulla. Käyttää edelleen, mutta hän toki käyttää diabeteksen hoitoon.
Hinnasta sen verran, että se reilu satku kuussa ei ole hinta eikä mitään omasta terveydestä. Lisäksi ruokaan menee niin paljon vähemmän rahaa, että siinä sen satasen jo säästää.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   25.7.26 18:35:34

Tiputin ozempicilla 15kg ja myös hiukseni. Se hiuskato oli järkyttävä, joten lopetin lääkkeen.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   25.7.26 19:23:45

Tiputin Rybelsuksella 25 kiloa, nyt on tullut 5 kiloa vuodessa takaisin, vaikka käytän vielä lääkettä. Olen kuitenkin pienentänyt annostusta eli en ota tablettia joka päivä.

Minullakin lähti hiuksia todella paljon, se johtuu laihtumisesta, ei lääkkeestä. Ovat jo kasvaneet takaisin (aloitin lääkkeen 3 vuotta sitten). Veden juomisesta on todella ristiriitaisia neuvoja, koska glp-1 hidastaa ruuan kulkua suolistossa, ja jos juo paljon vettä, niin ruoka kulkee nopeammin suoliston läpi ja lääkkeen teho huononee.

Alussa oli huonoa oloa ja veto aivan poissa, mutta se johtui siitä, että paino putosi niin nopeasti. Nyt on aivan normaali olo ollut jo parisen vuotta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.26 19:38:50

Kun tavoitepaino on saavutettu, siirrytään ylläpitoannokseen, eli lääkettä ei mene enää niin paljon ja hinta on siten halvempi.

Jokaisessa Suomessa myynnissä olevassa ozempic-kynässä on 4 mg ainetta, eli jos käytät sitä 0,25 mg annoksella, saat siitä 16 annosta. Jos käytät 0,5 mg annoksella, saat 8 annosta. Eli ei sitä rahaa välttämättä mene niin hirveästi.

Päivämäärä:   25.7.26 19:42:10

Pilko veden juonti pieniin annoksiin, eli 2 dl annos 10 kertaa päivässä. Monille se on helpompaa kuin puoli litraa kerralla. Toki toisille passaa sekin.

Helpoin tapa minulle on ottaa joku isompi muki tai pullo viereen ja juoda siitä vähitellen.

Lihaskuntoa voi tehdä myös pikku pätkissä, ei ole pakko tehdä kahden tunnin treeniä kerrallaan. Minä jumppaan ja venyttelen samalla kun katson jotain sarjaa tai leffaa. Siinä saa helposti tehtyä lihastreeniä ihan ohimennen.

Päivämäärä:   25.7.26 19:59:32

” Minullakin lähti hiuksia todella paljon, se johtuu laihtumisesta, ei lääkkeestä”

Minulla johtui ihan lääkkeestä ja lääkäri käski lopettamaan lääkkeen. Olen sitten jatkanut laihduttamista ilman lääkettä, eikä hiuksia enää lähtenyt. Toki uusiakaan ei kasvanut, vaan jäi ohueksi.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.7.26 20:25:39

Minulla putosi paino 25 kg pienellä annoksella. Täydellä annoksella olin pahoinvoiva ja mieliala huono. Nyt ollut ilman lääkitystä pari vuotta, jokunen kilo tullut tänä kesänä takaisin. Alkuun keskityin pelkästään ruokavalioon ja lisäsin liikuntaa tuntemusten mukaan kun totuin lääkkeeseen ja huomasin että paino todellakin putoaa syömällä.

Päivämäärä:   25.7.26 22:00:54

"Jokaisessa Suomessa myynnissä olevassa ozempic-kynässä on 4 mg ainetta"

Myynnissä on myös 8 mg kyniä joista saa 8 x 1 mg annoksen ja pienempiä annoksia toki vielä enemmän.

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   27.7.26 23:28:40

Kiitos kokemusten jakamisesta ja vinkeistä! Tuo verkkokurssi on suunniteltu juuri tätä varten eli jotta lihakset pysyisivät, ruokavalio-ohjaus ja lihaskuntotreeniohjelma mukana sekä lääkärin luennot. Tämä lääkäri on sitä mieltä, että lääkitys on loppuelämän ajalle myös pelkästään laihduttaville, ei vain diabeetikoille. Koska paino hiipii takaisin pikkuhiljaa kun lääkkeen lopettaa. Tiedä sitten, mikä on totuus, mutta näin hän ainakin väittää.

Päivämäärä:   27.7.26 23:43:34

40kg pudotettu ozempicin kanssa, nyt pistän enää 0,25mg ylläpitoannosta. Omalla osallani ison pudotuksen mahdollisti myös täysi elämäntapamuutos ja urheilun muuttuminen hyvin aktiiviseksi.

Ei käytännössä mitään haittavaikutuksia, ihan alkuun pistopäivänä etovaa oloa.

Lähettäjä: 60v 
Päivämäärä:   28.7.26 04:05:43

Reilu vuosi takana Ozempicia ja -20kg ja aloitin kesäkuussa ratsastuksen uudelleen 9vuoden tauon jälkeen. Alkoi olemaan kaikenlaisia kolotuksia ja vaivoja enkä todellakaan jaksanut enää fyysisesti saatikka henkisesti hyvin. Tänäänkin aivan uskomaton fiilis kun pääsi ratsastamaan ja syksyllä vakitunneille. En mieti mitä tasoa joskus ollut ratsastuksessa nuoruudessa tms. nyt mennään tässä hetkessä ja ilon kautta edetään. Syyskuussa alkaa kuntosaliharjoittelu joka aina ollu minulle hyh hyh mutta motivaattorina on että parempi lihaskunto ja etenkin torso ratsastuskuntoon :-D Vielä olisi n.8kg tavoitteseen mutta hitaasti ja vamasti on tie alaspäin painonpudotusessa.

Päivämäärä:   28.7.26 17:49:27

Tuli niin paha olo etten pystynyt käyttämään. Harmi.

Päivämäärä:   28.7.26 18:24:09

"Minulla on resepti valmiina Ozempiciin ja lääkärin kanssa kontrolliaika kuukauden päähän. Ylipainoa on 20kg ja vaihdevuodet ohitettu, ikää 50v. Se, mikä vielä arvelluttaa on tuo, että lääkettä pitäisi käyttää sitten koko loppuelämä."

Ei tarvitse käyttää loppuelämää vaan opetella syömään oikein.

Päivämäärä:   28.7.26 20:23:27

” Ei tarvitse käyttää loppuelämää vaan opetella syömään oikein.”

Jos asia ratkaistaisiin syömällä oikein, ei ozempicia olisi alunperinkään tarvittu. Syöminen tai syömättömyys ei vaikuta siihen hormooniin, johon ozempic on määrätty. Eli kyllä, joillekkin ozempic on koko loppuelämän lääke.

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   30.7.26 06:33:01

"Jos asia ratkaistaisiin syömällä oikein, ei ozempicia olisi alunperinkään tarvittu."

Ozempiciahan ei ole alunperin tarkoitettu tai edes valmistettu lihavien laihdutuslääkkeeksi vaan saamaan diabeetikkojen verensokerit kohdalleen. Siksi monet diabeetikot olivat aivan kauhuissaan kun ozempic loppui joka paikasta kun lihavat olivat sitä hamstranneet itselleen ja diabeetikoille se on elintärkeä lääke. Lihavat sen sijaan voisivat vain opetella syömään oikein niin jäisi ne lääkkeet niille diabeetikoille jotka sitä oikeasti tarvitsevat.

Päivämäärä:   30.7.26 07:55:22

XX: alunperin, nyt semagluditi on myös ihan laihdutukseen.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.7.26 09:28:37

Kun itse käytin ja apteekissa tuskailin että täytyykö kokea huonoa omaatuntoa kun vien lääkkeen diabeetikoilta, sain vastauksen että ihan suotta. Hoitamalla omaa lihavuuttani ehkäisen itseni kohdalla sitä diabetesta ym liitännäissairauksia.
Suosittelen ihmisiä tutustumaan asiaan joka ei ole läheskään niin yksinkertainen kuin " syö vähemmän, liiku enemmän".

Lähettäjä: Bertta 
Päivämäärä:   30.7.26 11:08:11

Aloitin käytön 2026 kesällä. Olen keski-ikäinen ja esivaihdevuodet paisutti entisestään. Koko ikäni olen kyllä aktiivisesti liikkunut ja ratsastanut. Pudotin ennen lääkettä Hypoxin avulla painoa n.10kg. Itsellä on taipumusta, että rasva keräytyy vain peppuun, reisiin ja jalkoihin. Hypoxi auttoi jalkojen kipuihin ja turvotukseen.

Varasin työterveydestä ajan ja oma lääkäri suositteli Mounjaroa, jota itsekin käyttää. Olen itse ollut viimeksi painoindeksin mukaan normaalipainossa ennen lapsia eli n.15 vuotta sitten. Lasten jälkeen paino pyöri siinä 72 kilon tuntumassa. Olen laihduttanut onnistuneesti useita kertoja, ja tämä varmasti syy siihen miksi elimistö on ollut sekaisin. On myös vatsavaivoja ollut koko aikuiselämän ja IBS diagnosoitu.

Mounjaroa käytin ensimmäisen kuukauden totutteluannoksella, ja ensimmäisen kuukauden aikana nesteitä lähti todella reippaasti. Painoin viime kesänä ennen Hypoxin aloitusta pahimmillani 100kg. Lääkettä aloittaessa ehkä 88-90kg.

Kuukauden jälkeen nostin annosta lääkärin ohjeistuksella 5mg. Nyt olen ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin normaalipainossa! Syön aamupalan, lounaan ja iltaruuan, ja yritän pitää huolta proteiinin saannista. Lääke on auttanut tasaamaan verensokeria ja IBS on hävinnyt kokonaan. Ennen siis saatoin saada vatsataudin, ja laihtua sen takia useita kiloja kun vatsa ei vaan ikinä rauhoittunut.

Verenpaine mulla oli ennen tyyliin 135/75 ja nyt ihan tosi paljon alhaisempi. Olin lihavanakin ihan normaaleissa kolesteroli- ja rasva-arvoissa. Enkä syönyt mitään muitakaan lääkkeitä.

Aloittaessa oli vaikea saada syötyä tarpeeksi, mutta sekin on nyt tasaantunut. Huomaan, että olen väsynyt pari päivää pistoksen jälkeen. Väsymys liittyy lääkkeeseen, ja siihen että en ole muistanut syödä tarpeeksi.

Lääkkeen myötä alkoholi ei maistu yhtään eikä mitkään hiilihapotetut juomat. Olen aina käynyt salilla, joten mitään lihaskatoa ei ole tullut. Painon putoamisen jälkeen on liikkuminen ollut paljon helpompaa. Olen nyt paljon lihaksikkaampi yläkropasta kuin ennen, ja siitä ylpeä :)

Sellainen, joka ei ole ollut koskaan pahasti ylipainoinen ei voi ymmärtää ongelmaa. Lääkärini on mies, ja hän on ollut ennen tosi pulskassa kunnossa. Minulla ei missään vaiheessa hiukset vaikka lähteneet, koska syön monivitamiinia ja nyt kun suolisto on lääkkeen myötä rauhoittunut niin ravintoaineetkin pääsevät ruuasta imeytymään paremmin. Jouduin sappikivileikkaukseen, ja se voi johtua lääkkeestä tai sitten ei. Suvussa on ollut sappivaivoja ja muutenkin nuo vatsaongelmat tulleet verenperintönä.

Eli suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Moni lähipiirissäni on saanut Ozella painoa tippumaan vaikka 10kg, vaikka ei ole ruokatottumuksia muuttanut. Omalla kohdalla painoa lähti lääkkeellä vuodessa 90kg -> 68kg. En tästä enää halua olla yhtään laihempi, vaan enemmän lihaksikkaampi. Ostan nykyään esim. yläosat monesti lasten osastolta koossa 160cm tai 170cm ja housukoko tippui 44/46 -> 42.

Lääke on ollut kallis, mutta joka pennin arvoinen. Nyt kun en halua enää enemmän painon tippuvan, niin olen laskenut annosta pikku hiljaa. Uskon, että tulen pysymään miniannoksella tämän seuraavan vuoden.

Ei kannata lääkkeen aloitusta mainostaa, koska ihmiset ovat kovia tuomitsemaan. Itselle järkyttävintä on ollut laihtumisen myötä se läskivihan määrä, mitä nyt kun olen normaalipainossa muilta kuulen. Ennen kun olin lihava ei kukaan mitään semmoista kehdannut minun kuullen puhua.

Ihmiset ovat oikeasti julmia ja ymmärtämys ylipainoa kohtaan täysin nolla. Suoraan sanottuna v*tuttaa lukea sellaisten naisten kommentteja, jotka itse elävät tyyliin karkilla, Pepsi Maxilla ja kahvilla pysyäkseen laihoina. Ehkä vielä joku päivä kerään rohkeuteni ja sanon suoraan, että katso kuule itseäsi peiliin, olet syömishäiriöinen ja säälittävä keski-ikäinen eukko, joka kerjää miesten huomiota somessa jollain bikinikuvilla. Tämä noin hieman kärjistettynä. Vartaloita on erilaisia ja jokaisen pitäisi olla ylpeä kehostaan, eikä rääkätä sitä syömättömyydellä pysyäkseen laihana. Varsinkin ratsastuspiireissä läskiviha on jäätävää.

Päivämäärä:   30.7.26 11:52:54

” Ozempiciahan ei ole alunperin tarkoitettu tai edes valmistettu lihavien laihdutuslääkkeeksi vaan saamaan diabeetikkojen verensokerit kohdalleen. Siksi monet diabeetikot olivat aivan kauhuissaan kun ozempic loppui joka paikasta kun lihavat olivat sitä hamstranneet itselleen ja diabeetikoille se on elintärkeä lääke. Lihavat sen sijaan voisivat vain opetella syömään oikein niin jäisi ne lääkkeet niille diabeetikoille jotka sitä oikeasti tarvitsevat”

En ymmärrä pointtiasi, etkä sinä näköjään lääkkeen toimintaa.
Normaalisti toimiva keho tuottaa tarpeeksi glp-1 hormonia, jolloin voi hyvin laihduttaa tai elää ilman lääkettä. Mutta ne, joiden kehossa sitä ei ole tarpeeksi, tarvitsevat lääkettä laihtuakseen ja tähän perustuu se, että se voi olla koko loppuelämän lääke. Ei siis vain laihdutukseen, vaan myös sen jälkeiseen elämään.

Eli vaikka söisit kuinka oikein ja liikkuisin, se ei vaikuta tuohon hormoniin.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.7.26 12:28:49

"Varsinkin ratsastuspiireissä läskiviha on jäätävää."

Vai sekoitetaanko tässä vaan eläinsuojelulliset mielipiteet läskivihaan. Ratsastus ei ole ylipainoisten harrastus, eikä kuulukaan olla! Hevoselle paljon mukavampi kantaa hoikkaa ratsastajaa kuin löllyvää 100kg säkkiä. Eikä esim. isojen miesten kuulu myöskään ratsastaa vaikka kuinka olisivat hoikkia.

Päivämäärä:   30.7.26 12:33:40

"Ozempiciahan ei ole alunperin tarkoitettu tai edes valmistettu lihavien laihdutuslääkkeeksi vaan saamaan diabeetikkojen verensokerit kohdalleen. Siksi monet diabeetikot olivat aivan kauhuissaan kun ozempic loppui joka paikasta kun lihavat olivat sitä hamstranneet itselleen ja diabeetikoille se on elintärkeä lääke. Lihavat sen sijaan voisivat vain opetella syömään oikein niin jäisi ne lääkkeet niille diabeetikoille jotka sitä oikeasti tarvitsevat."

Muistetaas taas erotella 1-tyypin diabeetikot ja 2-tyypin diabeetikot. Kuulostaa paljon dramaattisemmalta niputtaa kaikki diabeetikot samaan vaikka tosiasiassa Ozempic on 2-tyypin diabeetikoiden hoidossa käytettävä lääke. Ja vain yksi niistä monista, se ei ole elämää ylläpitävä lääke kuten 1-tyyppiläisillä insuliini.

Päivämäärä:   30.7.26 14:36:21

Nykyään GLP-1 ei ole enää saatavuusongelmia ja käytetään paljon ihan puhtaasti lihavuuden hoitoon, ei ole tarvetta enää ”säästää” vain diabeetikoille. Lisäksi niin kuin edellä mainittiin niin GLP-1 ei ole mikään välittömästi elintärkeä diabeteslääke vrt insuliini 1-tyypin diabeetikoille, vaikka 2-tyypin diabeteksen hoidossa onkin hyvä ja tehokas.

Lähettäjä: Harkitsen 
Päivämäärä:   1.8.26 10:57:08

Mä olen vuosien ajan ajatellut, etten todellakaan halua lihavuuslääkkeillä itseäni hoitaa, vaan tarvin vain itsekuria. Mutta nyt tilanne on se, että mä vaan lihon ja lihon, olen merkittävän ylipainoinen. Mä käyn salilla kolmesti viikossa ja harrastan myös muuta liikuntaa. Syön terveellisesti, mutta epäilemättä liikaa. Laihtuakseni mun pitäisi syödä niin pieniä annoksia, että sitten on koko ajan nälkä. Mua kiinnostaisi eniten ehkä tuo Mounjaro, mutta pelkään näiden lääkkeiden haittoja. Onko ripuli ja oksentelu yleisiä? Hiukset tuntuvat monilla ohenevan...

Lähettäjä: Harkitsen 
Päivämäärä:   1.8.26 10:57:51

Niin ja lisäksi vielä, että mulla on PMOS ja kilpirauhasen vajaatoiminta, eli kyllä näilläkin varmasti vaikutuksensa on.

Lähettäjä: Luy 
Päivämäärä:   1.8.26 11:08:32

Napsu, eli jos tuo hormoni ei toimi oikein, niin vaikka söisi pelkän porkkanan päivässä, ei laihdu? XD

Päivämäärä:   1.8.26 12:09:28

” Napsu, eli jos tuo hormoni ei toimi oikein, niin vaikka söisi pelkän porkkanan päivässä, ei laihdu? XD”

Missäs näin on väitetty?
Aina kun syö vähemmän, kun kuluttaa, niin laihtuu. Vaikka söisi yhden porkkanan, tai yhden suklaapatukan tai mäkkäriaterian. Kun kaloreita tulee vähemmän, kun niitä kuluu, niin laihtuu. Oli ozempic tai ei. Onko tämä nyt tarpeeksi selvästi sanottu, että sinäkin ymmärsit? :D

Toinen asia mikä olisi hyvä ymmärtää, on se hormoni. Joillakin ihmisillä on se ”selkäranka” eli glp-1 hormoni joka toimii normaalisti.
Sitten on niitä, joilla sitä ei ole. Sen oireena on nälkä, joka ei lähde syömällä, väsymys joka tulee etenkin ruokailun jälkeen, verensokerin heilunnan aiheuttamat olotilat, liikahikoilu, ihon kunnon hunontuminen ja esim ”ryyhkää” tulee kaulalle. Mutta tottakai näkyvimpänä oireena on se ruokamelu ja nälkä, joka ei lähde. Vaikka söisi oikean annoksen, mutta kroppa haluaa lisää ruokaa.

Tällä lääkkeellä saa sen ”selkärangan” mikä muillakin on. Pystyy syömään ja opetella syömään oikein. Lääke ei laihduta. Se ei polta syötyjä kaloreita. Se tekee sen kylläisyyden tunteen, mitä ei muuten tule. Se vähentää sitä ruokamelua.

Jotkut laihduttavat lääkkeen kanssa ja jatkavat ilman. Jotkut käyttävät sitä koko elämänsä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.