|
Lähettäjä: Bertta
Päivämäärä: 30.7.26 11:08:11
Aloitin käytön 2026 kesällä. Olen keski-ikäinen ja esivaihdevuodet paisutti entisestään. Koko ikäni olen kyllä aktiivisesti liikkunut ja ratsastanut. Pudotin ennen lääkettä Hypoxin avulla painoa n.10kg. Itsellä on taipumusta, että rasva keräytyy vain peppuun, reisiin ja jalkoihin. Hypoxi auttoi jalkojen kipuihin ja turvotukseen.
Varasin työterveydestä ajan ja oma lääkäri suositteli Mounjaroa, jota itsekin käyttää. Olen itse ollut viimeksi painoindeksin mukaan normaalipainossa ennen lapsia eli n.15 vuotta sitten. Lasten jälkeen paino pyöri siinä 72 kilon tuntumassa. Olen laihduttanut onnistuneesti useita kertoja, ja tämä varmasti syy siihen miksi elimistö on ollut sekaisin. On myös vatsavaivoja ollut koko aikuiselämän ja IBS diagnosoitu.
Mounjaroa käytin ensimmäisen kuukauden totutteluannoksella, ja ensimmäisen kuukauden aikana nesteitä lähti todella reippaasti. Painoin viime kesänä ennen Hypoxin aloitusta pahimmillani 100kg. Lääkettä aloittaessa ehkä 88-90kg.
Kuukauden jälkeen nostin annosta lääkärin ohjeistuksella 5mg. Nyt olen ensimmäistä kertaa pitkiin aikoihin normaalipainossa! Syön aamupalan, lounaan ja iltaruuan, ja yritän pitää huolta proteiinin saannista. Lääke on auttanut tasaamaan verensokeria ja IBS on hävinnyt kokonaan. Ennen siis saatoin saada vatsataudin, ja laihtua sen takia useita kiloja kun vatsa ei vaan ikinä rauhoittunut.
Verenpaine mulla oli ennen tyyliin 135/75 ja nyt ihan tosi paljon alhaisempi. Olin lihavanakin ihan normaaleissa kolesteroli- ja rasva-arvoissa. Enkä syönyt mitään muitakaan lääkkeitä.
Aloittaessa oli vaikea saada syötyä tarpeeksi, mutta sekin on nyt tasaantunut. Huomaan, että olen väsynyt pari päivää pistoksen jälkeen. Väsymys liittyy lääkkeeseen, ja siihen että en ole muistanut syödä tarpeeksi.
Lääkkeen myötä alkoholi ei maistu yhtään eikä mitkään hiilihapotetut juomat. Olen aina käynyt salilla, joten mitään lihaskatoa ei ole tullut. Painon putoamisen jälkeen on liikkuminen ollut paljon helpompaa. Olen nyt paljon lihaksikkaampi yläkropasta kuin ennen, ja siitä ylpeä :)
Sellainen, joka ei ole ollut koskaan pahasti ylipainoinen ei voi ymmärtää ongelmaa. Lääkärini on mies, ja hän on ollut ennen tosi pulskassa kunnossa. Minulla ei missään vaiheessa hiukset vaikka lähteneet, koska syön monivitamiinia ja nyt kun suolisto on lääkkeen myötä rauhoittunut niin ravintoaineetkin pääsevät ruuasta imeytymään paremmin. Jouduin sappikivileikkaukseen, ja se voi johtua lääkkeestä tai sitten ei. Suvussa on ollut sappivaivoja ja muutenkin nuo vatsaongelmat tulleet verenperintönä.
Eli suosittelen ehdottomasti kokeilemaan. Moni lähipiirissäni on saanut Ozella painoa tippumaan vaikka 10kg, vaikka ei ole ruokatottumuksia muuttanut. Omalla kohdalla painoa lähti lääkkeellä vuodessa 90kg -> 68kg. En tästä enää halua olla yhtään laihempi, vaan enemmän lihaksikkaampi. Ostan nykyään esim. yläosat monesti lasten osastolta koossa 160cm tai 170cm ja housukoko tippui 44/46 -> 42.
Lääke on ollut kallis, mutta joka pennin arvoinen. Nyt kun en halua enää enemmän painon tippuvan, niin olen laskenut annosta pikku hiljaa. Uskon, että tulen pysymään miniannoksella tämän seuraavan vuoden.
Ei kannata lääkkeen aloitusta mainostaa, koska ihmiset ovat kovia tuomitsemaan. Itselle järkyttävintä on ollut laihtumisen myötä se läskivihan määrä, mitä nyt kun olen normaalipainossa muilta kuulen. Ennen kun olin lihava ei kukaan mitään semmoista kehdannut minun kuullen puhua.
Ihmiset ovat oikeasti julmia ja ymmärtämys ylipainoa kohtaan täysin nolla. Suoraan sanottuna v*tuttaa lukea sellaisten naisten kommentteja, jotka itse elävät tyyliin karkilla, Pepsi Maxilla ja kahvilla pysyäkseen laihoina. Ehkä vielä joku päivä kerään rohkeuteni ja sanon suoraan, että katso kuule itseäsi peiliin, olet syömishäiriöinen ja säälittävä keski-ikäinen eukko, joka kerjää miesten huomiota somessa jollain bikinikuvilla. Tämä noin hieman kärjistettynä. Vartaloita on erilaisia ja jokaisen pitäisi olla ylpeä kehostaan, eikä rääkätä sitä syömättömyydellä pysyäkseen laihana. Varsinkin ratsastuspiireissä läskiviha on jäätävää.
|