|
Lähettäjä: Kokemus
Päivämäärä: 25.7.26 17:58:44
"Ja sen verran kauan hevosia omistaneena, kisoja kiertäneenä pitkin Suomea ja ulkomaillakin ja muutenkin hevosten kanssa touhunneena tunnen ja tiedän aika paljon hevosihmisiä."
Tämä voi myös vaikuttaa kokemuksiin. En tarkoita, etteikö joukossa olisi ihania ja vilpittömiä ihmisiä, mutta mun oma kokemus on vähän vienyt uskoa monista talliporukoista. Muhun suhtauduttiin hyvin eri tavalla silloin, kun kotiseudulla omistin kilpahevosen, ratsastin tutun kilparatsastajan hevosia ja valmentauduin. Ihmiset oli ystävällisiä, tsemppaavia ja myötäeläviä. Myöhemmin oon kuullut tästä samasta porukasta miten huonosti jotkut heistä ovat kohdelleet tallilla käyviä tuntiratsastajia ja oli vaikea uskoa kaikkea todeksi. Tietoa tuli kuitenkin useammalta taholta ihan eri tilanteissa, niin itse olen varmaan vaan kulkenut laput tiukasti silmillä.
Myöhemmin muutin muualle opiskelemaan hevosalaa (ensimmäinen virhe) ja tapasin ihania tyyppejä, mutta myös niitä, jotka oli niin ilkeitä, että vieläkin välillä mietin mistä sellainen julmuus kumpuaa. Osa ihan yritti jopa sabotoida toisten opintoja, aikatauluista valehdeltiin, hevosia säikyteltiin maneesin katsomosta, asuntolassa suihkuun pääsyä tai kokkaamista estettiin, omassa jaetussa huoneessa olisi saanut kuulemma vain nukkua. Selän takana leviteltiin juoruja, apua ei koskaan joiltakin ihmisiltä saanut ja jotkut jopa omat virheensä uskottelivat silmiäkään räpäyttämättä muiden syyksi.
Kun vaihdoin alaa, muutin vielä kerran ja ryhdyin tavalliseksi harrastajaksi ja myöhemmin vuokraajaksi. Oon vaihtanut tallia monta kertaa yrittäen etsiä kivoja porukoita, mutta näiden vuosien aikana oon huomannut miten toisista puhutaan ilkeitä asioita selän takana, joitakin maalitetaan, ja jotkut ovat ihan vaan suoraan töykeitä valittajia tai jopa huutajia. Ei tarvita kuin muutama ongelmallinen ihminen tallille, niin se muuttaa helposti koko ilmapiiriä, koska on paljon ihmisiä, jotka eivät uskalla sanoa vastaan halutessaan vaan harrastaa rauhassa.
Myös miesporukoissa on haasteensa, joten en yksinkertaistaisi tätä vain naisten ongelmaksi. Olen harrastanut myös tanssia ja sieltä löytänyt naisporukoista tosi kivoja ihmisiä, joita yhdistää rakkaus lajiin ja ilo muiden onnistumisista (harrastajatasolla, kilpapuoli on erikseen). Mutta jotain tallilla tapahtuu, mikä synnyttää helposti toksista kulttuuria..
|