Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Olen ostamassa hevosta, varoittakaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.26 10:45:02

Nyt saa varoittaa mistä ei kannata ostaa. Ostotarkit teetän tietysti, mutta moni sanoo että nyt on paljon kauppiaita jotka ei myy omalla nimellä tai myyvät vaarallisia hevosia. Olen uusi Suomen hevosmarkkinoilla.

Re: Olen ostamassa hevosta, varoittakaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.26 10:48:04

Minkä hintaluokan hevosta olet ostamassa?

Päivämäärä:   25.7.26 10:50:45

No katselen joko varsaa tai aikuista mutta siis harrasteponia/hevosta. Eli siinä 1000-5000

Lähettäjä: Hoopo 
Päivämäärä:   25.7.26 10:59:29

Mä olen myös katsellut itselleni uutta hevosta, mutta sitä on tullut jotenkin tosi epäileväiseksi… Tulin huijatuksi ponikaupassa joitakin vuosia sitten, kun todellisuus ponin terveydentilasta pimitettiin. Osa oli tiedossa, mutta sellaiset jutut kun jäivät perustarkissa näkemättä piilotettiin. Ne olisivat kuitenkin paljastaneet ns. koko totuuden. Ja eniten tietysti kärsi poni, jonka vaivoja edellinen omistaja ei ollut ottanut tosissaan. Sitten on nämä nykyiset tarinat ja myyjät. Juuri oli ilmoitus hevosesta (tutun tuttu, joten jäi mieleen), jolla oli huomiota vaativa terveydellinen vaiva. Omistaja itse kertoi vaivasta rehellisesti, mutta ei tainnut kiinnostuneita olla liikkeellä. Sitten hevonen ilmestyi välittäjälle useamman tonnin kalliimmalla hinnalla ja ilman näitä terveystietoja. Saad nähdä, miten menee kaupaksi. Mutta selvästi myydään niin, että jätetään osa kertomatta. Toki voisi ehkä tulla kaupan edetessä esille, en tiedä.

Eli en nyt osaa suoraan aloittajaa auttaa, mutta ymmärrän tuskan. Ainakin nyt itse välttäisin Karkkilan ja Liedon alueella toimivat jobbarit sekä muutamat ammatikseen hevosia välittävät ja sen yhden valinnan.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.7.26 11:11:57

Jos päädyt valitsemaan halpatuontimaiden teuraskuormista, niin kuvauta päästä varpaisiin. Tavis taivutustarkastus on ehdoton nou nou.

Päivämäärä:   25.7.26 11:15:05

Tää Liedon alueella oleva huijari ja hänen kumppanit tiedossa. Just katselin Karkkilasta.. Jää siis väliin sekin.
Tuntuu että varsa ois varmaan turvallisin osto, ponivarsa. Vähiten pettymyksiä ehkä?

Päivämäärä:   25.7.26 11:16:38

Apua. No teuraskuormasta en halua kyllä ostaa.. Mistä senkin sitten tietää jos myyjä ei kerro taustaa..

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.7.26 11:20:47

Tue kotimaista: osta sh-varsa. Mahtuu hyvin budjettiisi. Sitä paitsi varsakaupoissa harvemmin voi huijata, sillä varsat eivät ole vielä ehtineet rikkoa itseään.

Päivämäärä:   25.7.26 11:29:18

Varsa on kovasti ollut mielessä. Mutta sit tulee eteen seuraava ongelma eli mihin hänet vie että ois kaveria ekan vuoden ainakin.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   25.7.26 11:42:22

Jos asut Liedossa niin Kotimäen varsapihatto on hyvä ratkaisu asuinpaikaksi ekoille vuosille.

Nyt syksyn saapuessa voi löytää ihan sopuhintaan fwb tai suokki varsoja/nuoria.

Varsa on kaksipiippuinen juttu. Ei ehkä ole ehtinyt rikkoa itseään, mutta et tiedä kestääkö kyseinen yksilö käyttöä. Aikuinen jo todistettavasti kestää käyttöä, jos siis on terve. Koulutus ei ole ilmaista, joten pitkän pennin saa varsaan upottaa ennenkuin se on käyttökunnossa.
Aikuista, tervettä ei 5000€ saa.

Päivämäärä:   25.7.26 11:46:13

En asu Liedossa mutta ei mahdoton matka kotimäelle! Kiitos paljon vinkistä.

Päivämäärä:   25.7.26 13:07:56

En oikein ymmärrä logiikkaa miksi varsan kouluttaminen/pitäminen nähdään vain kulueränä. Yhtä lailla aikuisenkin hevosen pitämiseen menee rahaa, eikä sitä pidetä samaan tapaan "kalliina". Minä ainakin tykkään ihan hulluna touhuta varsojen kanssa enkä pidä mitenkään välttämättömänä pahana sitä että "joutuu odottamaan" että se on aikuinen.

Varsan kanssa voi touhuta monenlaista. Ohjasajon ja ajo-opetuksen jälkeen voi irtohypyttää, ja 3v voi sitten laittaa pikkuhiljaa jo satulaan. Sh-varsat on myös lähtökohtaisesti sen verran selväpäisiä, että ne voi hyvin opettaa ajolle itsekin kunhan vaan on joku kaveri apukäsiksi. Ei ole kallista, ja kaiken lisäksi on vieläpä mukavaa!

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   25.7.26 13:43:37

Oisko kuitenkin suositeltu Kylämäkeä eikä Kotimäkeä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.7.26 13:57:59

No, jos haluaa ratsastusikäisen hevosen, niin tottakai varaan kasvun odottelu on ylimääräinen vaihe verrattuna aikuisen hevosen ostamiseen. Jos taas haluaa kasvattaa oman varsasta asti niin sehän on ihan eri asia.

Päivämäärä:   25.7.26 13:59:27

Ehdottomasti sh varsa. 1- vuotiaita saa sopivalla hinnalla. Ne voi opettaa nyt syksyllä ajolle, touhuta maasta käsin ja ajaa talven yli ja sitten ensi kesäksi vielä laitumelle kavereiden kanssa.

Lähettäjä: bibi 
Päivämäärä:   25.7.26 14:08:20

Oletko kokenut pitkän linjan hevosihminen? Toivottavasti sun budjetti on 15.000>. Koska hyvää, suhteellisen tervettä hevosta ei sen alla saa nykyään. Onko sulla ostoprosessissa mukana joku tosi kokenut hevososaaja jos itse et sitä ole? Koska hevosissa ja kauppiaissa on toki joka lähtöön, muttei ostajakaan saa olla läpityhmä (kuten osa ostajista on) kaikki ei aina ole myyjän syytä. Pitää osata myös katsoa hevosta itse. Ja silti muistaa, että elävän olennon kanssa voi tulla vaikka mitä eteen. Tuttu osti yli 100.000 hevosen jota tutkittiin päästä hännänpäähän ihan kaikki ennen ostoa. Yhden kisan kävivät, sitten heppa alkoi ontua. Sekä Suomen että ulkomaan huippu ell tutkivat - ei löytynyt syytä. Kuoppaan meni.
Ja vielä management sen jälkeen kun olet ostanut hevosen: huono ratsastus huonoilla pohjissa ja osaamaton hoito kipeyttää ihan minkä vain hevosen muutamassa kuukaudessa vaikka ostaessa olisi kuinka terve.
Toinen tuttu myi kivan, helpon ja terveen hevosen yhdelle perheelle. Ensin kaikki oli niin ihanaa, sitten alkoi tulla viestejä "hevonen on sairas ja hullu, he haluaa rahat takaisin!". Myyjä oli painottanut ostajalle että kyseessä on kisahevonen joka vaatii kunnon liikutusta päivittäin, ja koska tyttö oli vasta 15v valmentajan silmän alla. Ostaja lupasi että näin tekevät.
No, hevonen oli jätetty tarhan nurkkaan seisomaan kun tyttöä ei sitten kiinnostanutkaan, ja yhtään kertaa ei ollut käynyt valkussa.
Myyjän kävi sääli hevosta, otti sen takaisin ja maksoi osan summasta takaisin. Hevonen meni sitten osaavalle kilparatsastajalle ja kahden kk jälkeen se voitti VaA luokan. Että sen verran hullu hevonen oli.

Tämä vaan siksi että nämä tarinat eivät koskaan ole mustavalkoisia.

Eli

Lähettäjä: <3 
Päivämäärä:   25.7.26 14:59:49

Lähettäjä: No
Päivämäärä: 25.7.26 11:20:47

Tue kotimaista: osta sh-varsa. Mahtuu hyvin budjettiisi. Sitä paitsi varsakaupoissa harvemmin voi huijata, sillä varsat eivät ole vielä ehtineet rikkoa itseään.

👍👍👍

Päivämäärä:   25.7.26 15:00:15

15000 euron hevosta en etsi.
Eiköhän edullisemminkin löydy harrasteponia mulle.
Osaan kyllä katsoa hevosesta kaiken mahdollisen ja taudtajoukkojakin on. Tiedostan nyt kuitenkin että hevosia myyty ns kuivatettuina, rauhotettuina, loppuun juoksutettuina jne ja tällaiseen epärehellisyyteen en ollut valmistautunut... Huijareita pyysin ilmiantamaan jotta vältän varmat vaarat.
Meillä on ollut hevosia aiemminkin. Nyt hiukan väliä omassa ja tuntuu että ei voi luottaa enää mihinkään...

Päivämäärä:   25.7.26 15:01:47

Eikä mua haittaa odottaa varsan kasvua. Päin vastoin. Osaan kouluttaa itse.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.7.26 15:20:52

Uusi Suomen hevosmarkkinoilla, mutta silti osaa kouluttaa itse?

Lähettäjä: varoitus 
Päivämäärä:   25.7.26 15:29:00

Älä osta hevosta!

Päivämäärä:   25.7.26 16:15:56

? : SUOMEN, en uusi hevosmarkkinoilla yleisesti. Nyt olen ymmärtänyt että täältä harrastushepan ostossa on isommat vaarat kuin jos etsisin kallista kilpuria.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   25.7.26 16:41:14

Ajattelemallasi hinnalla et voi saada priimaa. Tuolla rahalla löydät niitä joista on pakko päästä eroon muttei myyjällä ole kykyä laittaa ongelmaa lopetukseen tai eurot niin tiukassa että on otettava kaikki minkä jostain irti saa.
Joudut siis selvittämään mitä on myytävässä yksilössä pielessä ja harkitsemaan tuletko asian kanssa toimeen. Oikea kauppias ei noita edes myy ja joudut asioimaan yksityisen myyjän tai ulkomaisen jobbarin kanssa. Lottoamista on molemmat.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   25.7.26 16:47:22

Turvallisin reitti on ehdottomasti sinun tapauksessasi ostaa suomenhevos- tai ponivarsa suoraan kasvattajalta. Siinä välttää jobbarit ja kiertolaiset, kun Hippoksesta on helppoa tarkastaa että myyjä tosiaan on hevosen kasvattaja, ja mielellään vielä sellainen jonka muutkin kasvatit ovat selvästi puhdasrotuisia, vaikka vähän jossain käyneitä jos nyt ei menestyneitä perushevosia eivätkä mitään kahden vuoden iässä kuopattuja lv-irlannincobristeytyksiä. Ja näissä kategorioissahan löytyy ihan kivasti jo valinnanvaraakin sinun budjetillasi. Suokkien myyntiryhmiin, facebookin rotuponipörssiin ja Hippoksen hevospörssiin vaan tutkimaan, niissä näkee heti myyjän nimen toisin kuin ht.netin markkinoiden ilmoituksissa.

Päivämäärä:   25.7.26 18:35:57

Olen nyt vahvasti päätymässä tai jopa kahteen, niin saisin ne kotiin.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   25.7.26 19:10:53

Osta kaksi suomenhevos varsaa, silloin teet mahtavan teon. Saat näistä hevosista mahtavat kaverit.

Päivämäärä:   25.7.26 19:44:43

Googlaa myyjän nimi. Jos jotain löytyy niin päätä sen perusteella että hylkäätkö kyseisen myyjän elikot vai et.

Päivämäärä:   25.7.26 20:08:47

Googlaa myyjä ennenkuin ostat. Aika monesta vakiohuijarista on tehty useampia Redditin hevosjuoruihin alotteita. Hakisin myös facebookista ryhmäjulkaisuja kyseisellä nimellä sillä sinnekkin on tehty useita aloituksia eri ryhmiin eri huijareista mutta se vaatii kans tuuria että se ryhmä on julkinen tai olet jäsen että ne näkee. Toki joku näistä myy kuulemma jo miehensä nimellä kun oma maine niin pilalla niin se vaikeuttaa ostajaa.

Lähettäjä: bibi 
Päivämäärä:   25.7.26 20:20:20

Ei ole kyllä myyjän vika jos aloittajan hevoskauppa ei onnistu. KUKAAN ei myy tervettä hyvää hevosta puoli-ilmaiseksi. Miksi ihmeessä myisi? Tolla hintaa saa jonkun rikkinäisen romun tai sitten varsan. Että osta se varsa ja joltain hyvältä suomalaiselta kasvattajalta.

Päivämäärä:   25.7.26 22:51:30

Joo, kannattaa tosiaan penkoa joka mahdollisesta paikasta huijaritopat. Yleensä ne nimet löytyy lopulta jostain ja niihin myyjiin todella kannattaa suhtautua varauksella eikä uskoa sanaakaan jutuistaan ilman todisteita.

Lähettäjä: Iikka 
Päivämäärä:   25.7.26 23:19:43

Ota joku kavioista ja jalka-asennoista ymmärtävä mukaan. Täydellisiä jalkoja ei niin vaan löydy, mutta kun kokematon ei näe jopa räikeitä asioita.

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   25.7.26 23:55:55

Jos connemaravarsa kiinnostaa, laita säpo esille

Päivämäärä:   26.7.26 00:19:02

Katso muuten myös hevosen korvien sisään syvälle sormilla. Olin aikanaan harjoittelussa tallilla jossa myyjä huijasi ponin tasosta ja luonteesta ihan puutaheinää ostajalle. Käski minun laittaa ne tulpat niin syvälle kun vaan saa sanoilla "ettei ne vaan nää kun tulevat testaamaan ponia". Ei ollut siis mitenkään turvallinen lastenponi vaan ääniherkkä ja kekseliäs. Ostajalle ei saannut mainita tulpista ja kun ostaja purkasikin ponilta varusteet niin ne tulpat otettiin vasta kun auto ajeli pihatietä poispäin. Ponia myytiin tulevana ponien SM voittajana. Sitten myöhemmin naureskelivat muiden työntekijöiden kanssa ponin tasosta miten se ei pääse yli edes 60cm esteestä. Toinen red flag on siis jos myyjä alkaa myymään sinulle tosi isoja unelmia kyseisestä hevosena melkein faktana.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   26.7.26 00:36:06

Mitä paikkoja ovat Karkkilan ja Liedon jobbarit, nimikirjaimet? Onko näitä enemmänkin, myyvätkö somessa vai miten?

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   26.7.26 00:40:57

^ Facebookissa ainakin myyvät.

Päivämäärä:   26.7.26 00:46:22

Mitä hakusanaa voisi käyttää, mitä hevosia/poneja pääasiassa myyvät, siis jotain tuonteja, ei omakasvatteja?

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   26.7.26 00:46:56

Hevoskauppiaat huutelee ettei hevosta saa alle 15000€, itse ostin 3000€:lla perusasiat osaavan pv:n. On kooltaan pienehkö, mutta terve ja toimiva. Kouluttelen itse lisää omalla tavallani, kisahevosta en tarvitse.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.7.26 00:48:11

Maksaako hepat siis auton verran?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   26.7.26 00:48:30

Jos toi pisteen kertomus on totta niin kyllä nyt jumalauta tuollaisesta sanotaan ostajalle, vaikka ei ”saa”. Voi lapselta pahimmassa tapauksessa lähteä henki. Oletko valmis elämään sellaisen syyllisyyden kanssa?

Päivämäärä:   26.7.26 11:00:34

Kuulostaa ihanalta, että hankkisit kaksi varsaa. :) Ihanaa hevosenetsimisaikaa sinulle! Kannattaa laittaa vaikkapa ostoilmoituksia. Minullakin yksi sh-orivarsa olisi myynnissä, tosin taidan olla toiselta puolelta Suomea kuin sinä. :)

Lähettäjä: Ops 
Päivämäärä:   26.7.26 11:19:08

Älä osta jos ei löydy rekisteristä ja entistä omistajaa.. se karsii aika tehokkaasti Karkkilan ja Liedon tapaiset. Koska jos tuonti, eihän myyjät hevosia tunne ja rekisteröintivelvollisuus on aina kun tuo maahan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.7.26 11:30:01

Osta raviuran lopettaneen lämminverisen. ovat edullisempia, perusasiat yleensä kunnossa (hoitotoimenpiteet, kengitys, lastaus, kuljetus, ei stressaa uusissa paikoissa), perusterveys yleensä parempi ja helppoja kouluttaa. Toki koulutus vaatii aikaa; enemmän kuin kuukausia ja jopa vuosia, jos haluaa tehdä perusteellisesti, hitaasti ja hevosta kuunnellen. Jos aloittajalla ei ole kiirettä niin rakentaa hepalle hiljalleen ne 'ratsulihakset' ja ratsun tasapainon. Näistä saa kivoja, helposti käsiteltäviä harrasteratsuja.

Toki jos kisoihin tähtää niin sitten se lv ei ehkä ole paras vaihtoehto....

Päivämäärä:   26.7.26 13:02:03

Varsa on kallis hankinta, et saa sitä itse koulutettua kuitenkaan ellet ole vähintään puoliammattilainen. Jos olet "uusi suomen hevosmarkkinoilla" niin oletko myös uusi hevosenpitäjä suomessa? Muutama vuosi varsanpitoa näillä hinnoilla, ratsutuskulut ym niin saat jo todella kalliin valmiin ratsuhevosen. No oikeastaan budjetti leviää jo muutamassa kuukaudessa niin että odota ensi kesään ja helpolla ostat ainakin kymppitonnin hevosen...

1000-5000€ saat tosiaan varsan, jonkin verran koulutetun lämppärin tai harrasteratsun, joka on käytännössä kouluttamaton tai terveys ei ole kovin hyvä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.7.26 14:05:02

On siinä varsan ostamisessakin riskinsä. Mistä tiedät, onko esim sairastanut rhodokokin (ja sen aiheuttaman niveltulehduksen tai keuhkokuumeen), onko ollut jo syntyessään vasta-ainepuutoksinen tai huonokeuhkoinen, kuinka on muuten pidetty, madotettu jne.

Päivämäärä:   26.7.26 17:36:22

Älä osta lämppäriä edes harrasteratsuksi. Ei ole jalostettu ratsuksi, vaan ajoon, liikkuvat jo niin eri tavalla, ettei esim. laukkaa ole välttämättä ollenkaan. Lähtee viimeisetkin rippeet innostuksesta, jos sellaisen kanssa lähtee jotakin yrittämään. Aina on poikkeuksia, mutta ratsulla pitää olla ainakin ne 3 kunnollista askellajia ihan luonnostaan.

Päivämäärä:   26.7.26 21:01:51

Googlasin hevoshuijarit ja reddit oli ystävä. Taidan olla huijareiden ympäröimä! Niin monta nimeä lähialueilta -

Lähettäjä: Huiliina 
Päivämäärä:   28.7.26 18:21:42

Ihmettelen myös harraste- ja lemmikkiperheheppojen hintoja, jos niistä yli 15 k pitää maksaa. Kisahevoset erikseen. Oon vanhan liiton hevoshenkilö enkä ymmärrä yhtäkkistä hinnannousua hevosissa. Se tapahtui kuin yhdessä yössä. Mikään ole epävarmempi sijoitus kun hevonen. Yli viittä tonnia en ikinä maksa. Viimeksi ostin kolmella tonnilla ja hevonen on loistoyksilö. Kisaa koulua, esteitä, kenttää. Terve.
Että semmosta.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   29.7.26 11:40:14

https://markkinat.hevostalli.net/ilmoitus/1400171.html

Tässä sulle harrasteratsu kohtuullisella hinnalla.

Päivämäärä:   29.7.26 11:42:00

Tässä toinen vielä edullisempi harrasteratsu.

https://markkinat.hevostalli.net/ilmoitus/1400170.html

Päivämäärä:   29.7.26 11:46:44

Näitä entisiä ratsastuskouluhevosia löytyy edullisesti:

https://markkinat.hevostalli.net/ilmoitus/1400046.html

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.