|
Lähettäjä: Veeras
Päivämäärä: 25.7.26 10:18:25
Pullukka, ehdottomasti etsit hyvän fysioterapeutin avuksi :) Siitä ollut mulla todella suurta hyötyä ainakin.
Mä olin välissä 2,5 vuotta vuodepotilaana, ja siitä kun aloin uudelleen liikkua, niin alkoi tietysti aivan totaalisen nollasta kunnon kohottaminen. Siis oikeasti nollasta - jaksoin alkuun seistä pari minsaa, kävelyt oli aloittaessa 3 min luokkaa (sisällä, koska ei ehtinyt ulos asti), siitäkin siis oikeasti väsyi jalat ihan hapoille asti. Siitä on nyt reilu 2 vuotta kun aloin kuntoa kohottaa. Eilen olen kävellyt sieni- ja marjametsällä 5 kilsaa 2 tunnissa ja kuitenkin kerännyt vähän niitä marjoja ja sieniäkin. Lisäksi ratsastin. Mulla ollut taitava fyssari apuna, joka on mulle tehnyt jumppaohjelman tietäen juuri minun kropan ongelmat, ja siitä on ollut paljon apua! Silloin kun ei ole mitään ihmeellistä (kuten taksikuski joka ajaa hidasteeseen hidastamatta...), selkä ei nykyään ole jatkuvasti rajusti kipeä, kipulääkkeetkin oikeasti auttavat ja saa minut monesti jopa ihan kivuttomaksi asti. Ennen olin 24/7 tosi kivulias. Ennen selkä ei kestänyt kävelyä, nyt pystyn hyvin tekemään reippaita 5-6 km lenkkejä ja jopa ottaan vähän juoksuaskeleita (tosin kyynärsauvan kans, koska vasen jalka voi pettää alta).
Ja toki vaatii motivaatiota tehdä kanssa sitä jumppaa. Itsellä on 2-3 krt/vko vähän riippuen mitä kaikkea muuta viikko sisältää. Eli edelleen tarvisi olla 1-2 lepopäivää viikossa, niin se rajoittaa. Enkä jaksa normaalin ihmisen verran liikkumista vieläkään - siihen vuodelepoon verrattuna kuitenkin jaksan tosi paljon jo. Tsemppiä!!!
|