Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aina selkä kipeä

Lähettäjä: Pullukka 
Päivämäärä:   25.7.26 09:28:52

Tuntuu että mulla on ollut selkä kipeä koko mun elämän, mutta nykyään tuntuu että näin Keski-ikäisenä se vasta todella on sitä. Nukut, istut, seisot tai kävelet,ni aina selkään sattuu. Aika rasittavaa :/

Re: Aina selkä kipeä

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.7.26 09:35:12

Oletko pullukka muuten kuin nimimerkiltäsi? Joudutko käyttää särkylääkkeitä?

Mulla sama, selkä oli jo teininä huono ja aikalailla koko elämän vaivannu. Oon käynyt lääkärissä muutaman kerran mutta eihän selkiä tutkita ennen kuin oireet on tosi pahat. Kävin omakustanteisesti magneettikuvissa ja aika paljon on kulumaa, välilevyrappeumaa jne. Tän kanssa vaan pitää elää ja pitää lihaskunto yllä ja pysyä liikkeessä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.7.26 09:42:53

Mullakin on ollut paljon ongelmia selän kanssa, jotka on kuitattu lääkärissä noidannuoleksi. Nyt keski-ikäisenä kävin omalla rahalla magneetissa niin löytyi nikamansiirtymä ja välilevyjen pullistumia.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   25.7.26 09:46:51

Tosi pitkään selkäkipukroonikkona olleena mun vinkki on se, että JUMPPAA!! Eli lihaskunto erinomaiseksi koko coreen, se oikeasti voi helpottaa kipuja. Ja jos sulla on tosiaan ylipainoa, tee kaikkesi saadaksesi se pois, koska sekin voi vaikuttaa. Jos ei muuta, niin ajan kanssa polviongelmia.

Päivämäärä:   25.7.26 09:57:57

Mulla on myös tapaturman seurauksena jalkaa leikattu useamman kerran ja siinä liikerata hiukan eri kun toisessa. Tosin mulla tosiaan selkä vaivannut jo vuosikymmenen ennen onnettomuuttakin.

Oon minä lievästi pullukkakin ja sen hävittäminen totta tosiaan varmasti auttaisi. Tietäisi vaan miten :/
Ja jumppa varmasti toinen ihan 100% asia. Luulen että raskauksien jäljiltä jäänyt myös reippaasti erkaumaa joka ei varmasti hirveänä auta.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   25.7.26 10:18:25

Pullukka, ehdottomasti etsit hyvän fysioterapeutin avuksi :) Siitä ollut mulla todella suurta hyötyä ainakin.

Mä olin välissä 2,5 vuotta vuodepotilaana, ja siitä kun aloin uudelleen liikkua, niin alkoi tietysti aivan totaalisen nollasta kunnon kohottaminen. Siis oikeasti nollasta - jaksoin alkuun seistä pari minsaa, kävelyt oli aloittaessa 3 min luokkaa (sisällä, koska ei ehtinyt ulos asti), siitäkin siis oikeasti väsyi jalat ihan hapoille asti. Siitä on nyt reilu 2 vuotta kun aloin kuntoa kohottaa. Eilen olen kävellyt sieni- ja marjametsällä 5 kilsaa 2 tunnissa ja kuitenkin kerännyt vähän niitä marjoja ja sieniäkin. Lisäksi ratsastin. Mulla ollut taitava fyssari apuna, joka on mulle tehnyt jumppaohjelman tietäen juuri minun kropan ongelmat, ja siitä on ollut paljon apua! Silloin kun ei ole mitään ihmeellistä (kuten taksikuski joka ajaa hidasteeseen hidastamatta...), selkä ei nykyään ole jatkuvasti rajusti kipeä, kipulääkkeetkin oikeasti auttavat ja saa minut monesti jopa ihan kivuttomaksi asti. Ennen olin 24/7 tosi kivulias. Ennen selkä ei kestänyt kävelyä, nyt pystyn hyvin tekemään reippaita 5-6 km lenkkejä ja jopa ottaan vähän juoksuaskeleita (tosin kyynärsauvan kans, koska vasen jalka voi pettää alta).

Ja toki vaatii motivaatiota tehdä kanssa sitä jumppaa. Itsellä on 2-3 krt/vko vähän riippuen mitä kaikkea muuta viikko sisältää. Eli edelleen tarvisi olla 1-2 lepopäivää viikossa, niin se rajoittaa. Enkä jaksa normaalin ihmisen verran liikkumista vieläkään - siihen vuodelepoon verrattuna kuitenkin jaksan tosi paljon jo. Tsemppiä!!!

Päivämäärä:   25.7.26 13:26:57

Rupea nostelemaan painoja ja tietenkin laihduta jos on tarvetta.

Päivämäärä:   25.7.26 14:50:16

Vahvat keskivartalon lihakset useimmiten hävittävät selkäkivut.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   25.7.26 15:09:58

Riippuu tosiaan siitä, miksi se selkä on kipeä. Yleisesti ottaen painoharjoittelu säännöllisesti on apuna näihin, varmaan myös osittain laihdutus, jos on paljon painoa. On myös mahdollista saada akuutti tulehdustila selkään ja tällöin pahimmkllaan lihakset saattaa painaa koko selkärangan vinoon puristuksiin ja tilanne pahenee entisestään, jolloin ei todellakaan suositella minkään nostelua, vaan tulehdus ja jumi on hoidettava ensin (tähän on mahdollista saada esimerkiksi relaksantteja ja kipulääkitystä, mutta manipulatiivinen hoito, lepo ja fyssarin antamien ohjeiden noudattaminen ratkaisee tilanteen paremmin).

Yleisimmin selkäkivun syynä on kuitenkin heikot lihakset ja yleisimmät vaivat ovat alaselkäkipuja (tähän voi auttaa ihan kevyt liikunta, esim kävelyllä saat liikkuvuutta alueelle) ja niska+ hartiasäryt (joihin auttaa säännöllinen kuntosaliharjoittelu). Tuo kuvaamani iskenyt keskiselän akuuttitulehdustila on huomattavasti harvinaisempi aiheuttaja, mutta myös äärimmäisen kivulias ja jopa invalidisoiva pahimmillaan.

Alkuun suosittaisin etsimään osaavan ja manipulaatiohoitoja tekevän fysioterapeutin, joka voi tarkemmin selvittää kipujen alkuperää. Esimerkiksi Kampin Terveystalon Jirka Ilomäki on todella hyvä näissä. Ja mainitsen nämä manipulaatiohoidot siksi erikseen, sillä kaikki fyssarit eivät niitä tee.

Lähettäjä: minea 
Päivämäärä:   25.7.26 17:29:05

Ehdottomasti hyvä fysioterapeutti avuksi, hänen avullaan oikeanlaista liikettä helpottamaan kipua.
Ja pakko varalta myös kysyä, että onhan siis tutkittu tuon kivun syytä (oletan että on, jos liki aina ollut kipeä)?

Päivämäärä:   25.7.26 17:45:19

Ei sitä ole, joskus saanut lihasrelaksantteja ja kipulääkkeitä sitten jos ihan noidannuolena hoidettu. Lihasperäistä vaivaa.

Lähettäjä: lilo 
Päivämäärä:   25.7.26 19:05:21

No tuohan pitäisi tutkia sitten ilman muuta! Hyvälle lääkärille (eli yksityiselle mieluiten) mars. Eri vaivoihin on eri hoidot ja eri liikkeet, se mikä auttaa yhdenlaisen kipuun voi vaan pahentaa toisenlaista kipua tai tehdä jopa tuhoa.

Päivämäärä:   25.7.26 19:48:14

Minullakin on aina selkä kipeä ja jumissa. Lonkankoukistajat ja etureidet jumissa ja lantiokori kippaantunut eteen. Tämän huomaa siitä, että kun seison polviseisonnassa, niin en saa itseäni suoraksi vaan lantio jää kipilleen ja alaselässä jumittaa. Ei siis ihme että selkään sattuu kun seison ihan ihme asennossa ja en käytä pakaroita ollenkaan...

Ratkaisu on jumpata lonkankoukistajat vahvemmiksi ja vetreämmiksi ja hieroa nuo alaselän jumttavat kohdat auki. Ai että on hetken aikaa taas helpompaa kun sen tekee.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   25.7.26 21:23:03

Kuurina Buranaa ja panadolia useampi päivä. Perusjumppaa lattialla selällään vatsarutistuksia, jalan nostoja selällään ja kyljellään 15 min. 20 liikettä ja vaihtaa asento, 20 liikettä ja vaihtaa asento, tätä aluksi useampi viikko joka päivä. Sitten salille. Palkkaa pt joka auttaa alkuun. Mulla on ollu kauheita selkäkipuja jotka paranee kun liikkuu ja jumppaa lihaksia keskivartalosta. Nyt käyn salilla eikä mitään kipuja oo ollu aikoihin. Myös sängyn pitää olla hyvä, patja ei saa olla liian pehmeä että pysyy ranka suorassa kun nukkuu.

Lähettäjä: ninasoo 
Päivämäärä:   26.7.26 01:24:29

Kannattaa kokeilla jättää sokeri pois ruokavaliosta kokonaan ainakin 2 vk ajaksi. Ei siis makujugurtteja, ei muroja, mitään sokerista. Viljat minimiin. Tunnen monta kenellä auttaa totaalisokeritauko, myöhemmin voi palautella herkkupäivän sinne, tänne mukaan. Sokeri pahentaa tulehdustilaa ja turvotusta, myös selässä ja nivelissä. Itsellä myös kokemusta, muutoksia löytyy selästä, mutta ruokavaliolla tulee helpotusta, kunhan jaksaa taistella mielitekoja vastaan että sokeriturvotus ehtii laskea.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.