Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kiitätkö lahjasta,vaikkei se ole mieleinen?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   21.7.26 21:28:10

Toisesta topasta - jos saat lahjan, kiitätkö siitä, vaikka lahja ei olisi sinulle mieluisa? Vai käsketkö lahjanantajaa viemään sen pois?

Ymmärrän toki, että vaikkapa tilaavievä pyytämättä saatu huonekalu appivanhemmilta ei ole kiva, mutta jos saat käyttötavaran, jonka voi helposti antaa pois, jos ei ole itsellä tarvetta? Tämä siis tyyliä suklaarasia, kahvipaketti, viinipullo, kynttilä tai vaikka servettipakkaus.

Pidän äärimmäisen moukkamaisena kieltäytyä ystävällisestä eleestä, joten kiittäisin kahvista ja laittaisin eteenpäin, jos ei ole käyttöä kotona. Kuvittelin, että tällainen käytös on ihan normaalia, mutta ilmeisesti ei.

Re: Kiitätkö lahjasta,vaikkei se ole mieleinen?

Lähettäjä: hmmmm 
Päivämäärä:   21.7.26 21:30:51

Työnantaja antoi kaikille joululahjaksi alkoholia. Kiitin kohteliaasti, vaikka en juo. Pullolle löytyi ottaja, joten lahja meni kiertoon.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.26 21:31:05

Petyn, pahoitan mieleni ja heitän roskiin.

Lähettäjä: Lalla 
Päivämäärä:   21.7.26 21:31:24

Kiitän aina lahjasta. Jos ei ole mieluisa ja on sellainen minkä kehtaa antaa eteenpäin niin annan jollekin muulle jonka tiedän arvostavan saamaani lahjaa. En mainitse mitään lahjanantajalle, että olen antanut hänen lahjansa eteenpäin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.7.26 21:32:09

Kiitän kyllä. Minkäs sille mahtaa että ihan jokainen lahja ei ole täydellinen.

Poikkeuksena on hamstraava äitini, joka yrittää kaikilla tekosyillä sälyttää tavaraa meille "lahjana" säilytettäväksi ja sitten suuttuu jos hankkiudumme kamppeista eroon. Hän on kyllä pienellä kurinpalautuksella parantanut tapojaan viimeaikoina. Mutta tämä on tosiaan poikkeus eikä kyse ole oikeastaan lahjoista.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.7.26 21:35:26

Tottakai kiitän. Kaikki lahjat, joita olen saanut, ovat oleet tarpeellisia ja hyviä. Sama sulhasenkin puolesta, siis hänkin kiittää aina kaikkia lahjoja, joita on saanut. Ovat olleet hänellekin tarpeellisia ja hyviä. Yksikään lahja ei ole koskaan mennyt kiertoon taikka roskiin.

Lähettäjä: Faktahomma 
Päivämäärä:   21.7.26 21:37:42

Lahjan arvo piilee antajan ajatuksissa ja tunteissa joten kiittäisin näiden asioiden takia.

Lahjan antaminen on ele, joka kertoo välittämisestä ja arvostuksesta se on minulle tärkeämpi asia kun se esine minkä saa lahjaksi. Lahja on enemmän kun itse esine.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.7.26 21:38:14

Kiitän kyllä!

Päivämäärä:   21.7.26 21:44:38

Lahjan arvo kylläkin muodostuu hyödyllisyydestä ja rahallisesta arvosta.

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   21.7.26 21:50:23

Kiitän aina.

Se ei tarkoita ettenkö silti voisi kieltäytyä lahjasta.

Minulle on esimerkiksi tuotu eläin lahjaksi josta kiitin mutta kerroin etten voi ottaa vastaan. Olisin saanut kerran joululahjaksi kinkun, kiitin mutta kerroin etten voi kasvissyöjänä ottaa vastaan. Näissä syy oli eettinen ja toisessa iso vastuu.

Olen saanut paljon epäsopivia lahjoja joihin ei ole sidottu samanlaista eettistä ongelmaa tai vastuuhaastetta, niistä kiitän ja otan vastaan, myöhemmin hävitän eri tavalla.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   21.7.26 21:51:49

"Pidän äärimmäisen moukkamaisena kieltäytyä ystävällisestä eleestä, joten kiittäisin kahvista ja laittaisin eteenpäin, jos ei ole käyttöä kotona."

Pääsääntöisesti olen samaa mieltä. Joskus on toki jotain spessujuttuja, missä olen yrittänyt kieltäytyä lahjasta.

Itse koen, että tärkeintä on muistaminen. Kiva kun joku muistaa lahjalla. Aina ne ei osu kohdalleen, mutta ei se haittaa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.7.26 21:52:08

Kiitän, koska se kiitos tulee ensisijaisesti eleestä eli siitä lahjan antamisesta. Jos en itse tarvitse / halua saamaani lahjaa niin lahjoitan sen eteenpäin, aina löytyy joku, joka sen tuotteen haluaa.

Päivämäärä:   21.7.26 21:54:19

>lahjoitan eteenpäin

Silloinhan lahja oli epäonnistunut etkä itse hyötynyt siitä mitenkään.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.7.26 21:57:27

Jos viiva lukisi koko kommenttini niin tajuaisi, että minun lahjan saajana ei tarvitse hyötyä lahjasta mitenkään. Asia erikseen, jos olen itse pyytänyt jotain tiettyä käyttötuotetta, vaikkapa vaatetta, lahjaksi, ja saisin vaikka väärän kokoisen. Mutta jos lahja on sellainen, etten ole sitä pyytänyt (esim. kaverilta yllärinä saatu lahja tai työnantajalta tai asiakkaalta saatu muistaminen), niin ei sillä ole merkitystä hyödynkö siitä vai en, siinä kohtaa minulle on tärkeintä, ettei se päädy roskiin, vaan käyttöön.

Ahneiden ja itsekkäiden ihmisten ajatusmaailma voi toki olla erilainen kuin minun. :)

Lähettäjä: six 
Päivämäärä:   21.7.26 22:02:04

Totta kai kiitän. Lahjan, millä en itse tee mitään, annan tai myyn eteenpäin.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   21.7.26 22:13:07

"Pidän äärimmäisen moukkamaisena kieltäytyä ystävällisestä eleestä"

Minä en pidä. Ei sellaista tarvitse ottaa vastaan, josta aiheutuisi esim. haittaa, harmia tai vahinkoa itselle. Asian voi myös tällöin selittää kohteliaasti ystävällisen eleen tekijälle ja todeta, että kiitos, ymmärrän, että tarkoituksesi oli hyvä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   21.7.26 22:16:17

Hyviin tapoihin kuuluu kiittää. Ikävästä lahjasta tulee mieleen hortensia jonka kerran sain. Mielestäni ne vaalean punaiset ja vaalean siniset ovat todella ihania ja sain niin kummallisen ruman tumman marjapuuron punaisen etten ole tiennyt että edes sen värisiä on olemassa. Pettymys oli niin suuri että en muista miten kiitin .

Päivämäärä:   21.7.26 22:18:09

Sitten kun kieltäydyt kohteliaasti, ihmistyyppi Ällö loukkaantuu siitä.

Lähettäjä[rose] 
Päivämäärä:   21.7.26 22:30:59

Totta kai kiitän

Päivämäärä:   21.7.26 22:31:33

Entä Sanna?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   21.7.26 22:37:34

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 21.7.26 22:31:33

"Entä Sanna?"

Mitä minusta? Olen vastannut jo tuonne ylempää. Jos et sieltä osaa lukea, ei ole minun ongelmani.

Päivämäärä:   21.7.26 22:38:46

"Silloinhan lahja oli epäonnistunut etkä itse hyötynyt siitä mitenkään."

Nope. Säästyn lahjan hankkimisen vaivalta ja rahanmenolta.

Lähettäjä: Pikkukala 
Päivämäärä:   21.7.26 22:43:10

Kiitän kuten normaaleihin käytöstapoihin kuuluu.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   21.7.26 22:46:13

On itsestään selvää, että lahjasta kiitetään.

Täällä ainoa, joka mössöttää vastaan on erilaisilla viivoilla kirjoittava häiriintynyt lapsi. Hänellä on paha olla, eivätkä hänen vanhempansa jostakin syystä ota häneltä suomea pois.
Jättäkää huomiotta nämä viivat ja äxät kokonaan.

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   21.7.26 22:49:35

Totta kai kiitän. Jos lahja ei ole minulle mieluinen on se kuitenkin antajalta kaunis ajatus. Mikäli ei siis ole kyse jostain kuolleesta eläimestä, paloitellusta lapsesta tai vastaavasta.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   21.7.26 23:04:13

Tottahan toki kiitän.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   21.7.26 23:07:16

Kiitän tottakait.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.7.26 00:20:45

Tietysti kiitän.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.