Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voisiko vain ottaa kaiken rennommin eikä suorit.

Lähettäjä: Hikihatussa? 
Päivämäärä:   21.7.26 21:15:03

Olen pitkään ollut todella väsynyt fyysisesti ja henkisesti. Aloin joku aika sitten pohtimaan voisiko sitä vain tehdä kaiken astetta rauhallisemmin ja hyvällä omallatunnolla joskus vain istua hetken paikoillaan. Töissä olen jostain syystä omaksunut tavan, että kävelen niin ripeästi kuin ikinä pääsen, mietin jatkuvasti miten saan asiat hoidettua mahdollisimman jouhevasti ja millä tavalla voisin vielä vähän nopeuttaa toimintaani. Vaikka sairaalassa ei työ tekemällä lopu eikä palkka nouse vaikka kuinka tehokkaasti ahkeroi. Pidän kyllä aina melkein ruokatauon, mutta aika harvoin pidän muuta paussia ja jos pidän kahvitauon niin käytän sen työhön liittyvän sähköpostin ymv tietokoneella hoidettavan työasian tekemiseen. Kun tulen töistä kotiin alan heti tehdä ruokaa, samalla tyhjennän astianpesukonetta, hoidan pikkusiivouksia ymv mitä pystyy samalla tekemään. Ruuan jälkeen sitten enemmän aikaa vieviä kotitöitä tai rästiin jääneitä hommia esim nurmikon leikkuuta, vaatteiden korjausta, kaappien siivoamista ymv. Tätä jatkuu iltapalaan asti ja usein on vielä jotain mitä pitää hoitaa seuraavaksi päiväksi. Esim eilen lapsen kela asioita hoitaesaa (ei pysty tekemään näitä itse) vierähti kello 23.30 ja aamulla soi kello taas 5.30 töihin. Tätä samaa rumbaa päivästä toiseen.

Monet työkaverit pitävät ihan kahvitauon syöden välipalaa enkä minä ajattele heistä mitenkään pahaa. Kuuluuhan se työehto sopimukseen. Itselle vain tulee olo, että pitää hoitaa tämä tuo tai se ja tauko on sopiva hetki siihen kun varsinaista työtä tehdessä ei pysty tällaisia tekemään. Samoin ei kukaan minua varmasti tuomitsisi laiskaksi vaikka kävelisin ”normaalia” tahtia eikä niin kovaa kuin viitsii ja vain jaloista lähtee.
Kun mies tulee töistä menee sohvalle makoilemaan, selaa puhelinta, lukee kirjaa, pelaa pleikkaa ymv. Sopii kaverieden kanssa menoja. Minulla taas omatunto naputtaa ja koen itseni ihan turhaan laiskaksi jos hetken hengähtäisin töiden jälkeen.

Ajattelen, että olisi kiva harrastaa jotain, mutta seuraava ajatus on, että en mitenkään jaksa ja on väärin lasta kohtaan lähteä illaksi harrastukseen kun olen ollut päivän töissä ja ilta on muutenkin niin lyhyt. Mutta rehellisesti olen työpäivän jälkeen pukkarilla fyysisesti ihan naatti ja jalkoja särkee, joten harrastus kuulostaa vain uuvuttavalta. Seuraava ajatus on, että kotityöt kasaantuu. Olisiko se nyt niin kamalaa jos pyykkikori olisi joskus täynnä tai paikat sen verran rempallaan, että mieskin intoutuisi tekemään jotain kotitöitä, ajamaan joskus sen nurmikon tai asunnon pieniä korjaustöitä.

En tiedä olisiko siitä oikeasti hyötyä jaksamiselle, että opettelisin vähän himmaamaan enkä jatkuvasti miettisi tehokkuutta kotona ja töissä. Tuntuu, että aivotkin käyvät ylikierroksilla, kun jatkuvasti vain mietin miten teen jonkun asian mahdollisimman nopeasti ja virheettömästi.

Onko joku tietoisesti opetellut hidastamaan tahtia? Seurasiko siitä jotain negatiivista tai positiivista?

Re: Voisiko vain ottaa kaiken rennommin eikä suorit.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.7.26 21:20:25

Kolmannen burn outin jälkeen opettelin terapeutin avulla hidastamaan ihan tarkoituksellisesti. Nykyään olen siinä pisteessä että kun huomaan jonkun asian lähtevän lapasesta (eli esim. kun yritän ottaa liikaa vastuuta / tekemistä), pysähdyn tietoisesti ja sanon vaikka ihan ääneen että nyt loppu.

Nukun paremmin, olen vähemmän ärtyisä, kaiken kaikkiaan olo on parempi. Työtkin tulee hoidettua, mutta ei enää sillä tavalla pakkomielteisesti kuin aiemmin.

Lähettäjä: Hikihatussa? 
Päivämäärä:   21.7.26 21:28:50

Tätäkin olen miettimyt, että tuleekohan jossain vaiheessa vain stoppi jaksamiseen ja kaikki tekeminen pysähtyy. Ikää on vasta 43 vuotta niin aika paljon on vielä työvuosia edessä. Kai arjessakin voisi olla jotain kivaa esim se harrastus tai löhö hetki kirjan kanssa sohvalla eikä kaikki päivät suorittamista ja loman odottelua.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   21.7.26 21:32:40

Aika moni alkaa downsiftaajaksi.

Mulla on työkaverina pari yliopistossa maisteriksi opiskellutta. Ei sitten ollutkaan oma juttu ja opiskelivat ammattikoulututkinnon, jotta saa tehdä työtä, jossa voi luoda itse tai tehdä käsillään jotain.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.7.26 21:38:22

"Tätäkin olen miettimyt, että tuleekohan jossain vaiheessa vain stoppi jaksamiseen ja kaikki tekeminen pysähtyy."

Tulee. Lujasti ja kerralla. Toipuminen edes siihen kuntoon, että jaksaa huolehtia itsestään ja kodista kestää vuosia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.26 21:40:46

Voisiko sitä miestä potkia sohvalta ylös?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.7.26 21:41:42

Ongelmahan on tuo rentoilija mies. Jälleen kerran tilanne jossa arki naisen vastuulla ja nainen burnoutin partaalla miehen harrastaessa ja toteuttaessa itseään. Voisit varmasti ottaa rennommin jos työt teillä jakaantuisi tasaisemmin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.7.26 21:42:21

"Minulla taas omatunto naputtaa ja koen itseni ihan turhaan laiskaksi jos hetken hengähtäisin töiden jälkeen."

Mistä sinä olet tällaisen ajatusmallin oppinut?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.7.26 21:52:42

Kaksi ihan olennaista asiaa nyt. Kyllä, tuolla asenteella olet menossa kohti burnista ja sitten se tekeminen loppuu ! Kestätkö vielä viikkoja vai vuosia riippuu ihan monesta asiasta ja kun olet jo havahtunut kierteeseen, tyyliin ja siihen alitajunnan ääneen niin asiat ovat aika hyvin eikä se burnis ihan nurkan takana vielä. Mutta yritäpä sitä rauhoittumista ja äänen kadottamista päästä niin huomaat ettei se todella ole yksinkertaista !! Sen rauhoittumisen oppimiseen ja alitajunnan vaimentamiseen menee helposti kuukausia, itselläni nyt jo vissiin neljäs vuosi menossa ja ihan vasta ajoittain onnistuu hyvin ja edelleen helpommin ne vanhat toimintavat puskevat pintaan.. Kannattaa siis yrittäminen aloittaa per heti, ei ole vain päättämisestä kiinni ja muutu hetkessä !

Toinen iso asia on omaan rentoutumiseen ja menoihinsa keskittyvä mies.. Jos itsellesi on ok sellainen parisuhde, missä toinen huoltaa itsensä ja toinen tekee kaiken arkisen työn oman hyvinvointinsa kustannuksella niin se on toki oma päätöksesi. Ei hyvä, mutta oma valintasi. Lapsi kun tällaiseen kuvioon kuuluu niin sanon saman kuin aina muissakin vastaavissa ketjuissa: HÄPEÄ !!! Omalla uhrautumisellasi opetat lapsellesi ihan väärän perhe- ja parisuhdemallin !!! Jos poika niin samanlaisen itsekkään loikoilijan kuin miehesi ja jos tytön niin sen sisään iskostetun äänen kuka ei anna pysähtyä ja pakottaa huolehtimaan kaikista oman hyvinvointinsa kustannuksellakin miehen loikoillessa. HYI

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   21.7.26 21:53:03

Huolestuttavaa että olet ilmeisesti terveydenhuoltoalalla mutta voit noin huonosti ja on noin paha ajatusvinouma. Tiedät kyllä mitä tuo tekee terveydelle.

Mutta meille kaikille tulee vastaan näitä haasteita omassa käytöksessä joista pitää pyrkiä pääsemään eroon ja kehittymään ihmisenä.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   21.7.26 21:58:03

"Tätäkin olen miettimyt, että tuleekohan jossain vaiheessa vain stoppi jaksamiseen ja kaikki tekeminen pysähtyy."

Voi olla, tai sitten alat miettiä, että joutuisitpa vaikka sairaalaan niin saisit luvan levätä, ja sitten rekkojen keulat alkavat näyttää houkuttelevilta...

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.7.26 23:38:56

Aloittajalla kyllä todella kummallinen ajattelumalli, mistä tuo kumpuaa? Miksei vaan voisi töiden jälkeen levähtää ja tehdä joka päivä jotain ihan vain itselleen?

Kyllä täälläkin ihan täyttä työpäivää tehdään, tosin työ ei ole fyysisesti juoksemista, mutta henkisesti tyhjentyy kyllä akku tehokkaasti. Iso talo, pari lasta, hevosia... Ja silti todellakin vailla mitään tunnontuskia kyllä datailen töiden jälkeen jos siltä tuntuu, usein saatan nukahtaakin hetkeksi. Toki väkisinkin välillä on sotkuista ja tallissa ja ulkona odottaa koko ajan tuhat hommaa. Muutkin tekevät osuutensa ja koko aikaa ei vaan ole järkeä juosta kieli vyön alla - ei siitä kiitosta saa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.