Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rippileiri kokemukset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.26 10:54:05

Keskustelu illan istujaisissa, toisille ihan best ever kokemus, toiset kituneet leirin juhlien ja rahalahjojen toivossa.
Millainen sinun kokemuksesi riparista?

Re: Rippileiri kokemukset?

Lähettäjä: .? 
Päivämäärä:   21.7.26 11:01:37

Leiri oli aivan ihanassa paikassa ja kaverit ja ruoka hyviä. Vapaa-aikaa oli aivan liian vähän, ja sekin meni suihkuun jonottamiseen. Joskus nukahdin kesken iltahartauden, jonka jälkeen sitä aikaistettiin että ehdittiinbtehdä iltatoimet ja jutella kavereiden kesken.

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   21.7.26 11:02:27

Ei ollut best ever. Tavallinen tylsä leiri, jossa kirkastui ajatus, että pitää erota kirkosta. Muutamia uusia tuttavuuksia, jotka eivät kovin pitkään kulkeneet mukana. Hajuton ja mauton oli oma kokemus. Jotain koiruuksia yritettiin tehdä, mutta ei tainnut tulla edes sanomista niistä. Lauluja ja pelejä, yksi poika heitti sokkona tikan ihmisiä päin.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   21.7.26 11:25:40

En ole käynyt. Ryhmä.oli sellainen joka oli nounou ja nyttemmin olen eronnut kirkosta. Mikään rahalahja ei olisi ollut sen arvoista että siinä porukassa olisin viikon viettänyt.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   21.7.26 11:31:25

Se oli ihan best ever-kokemus. Sain paljon uusia kavereita, ryhmä ja isoset oli ihan mahtavia. Loppukesän aikana paljon vietettiinkin aikaa yhdessä, tehtiin retkiä sinne tänne jne. Osa isosistakin tuli usein mukaan. Tämä oli sitä kultaista ysäriä, kun kaikki osasi käyttäytyä, eikä kukaan aiheuttanut mitään ongelmia siellä.
En ensi alkuun meinannut lähteä ollenkaan, mutta onneksi lähdin!!
Kirkosta olen toki eronnut aikoja sitten.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.26 11:49:26

Kävin riparin Aholansaaressa. Oli upea kokemus ja sain paljon kavereita. Omista lapsistani toinen on jo käynyt riparin, hänkin Aholansaaressa. Ainut asia, jota leirissä harmitteli, oli se, että se oli liian lyhyt. Mun aikaan 90-luvulla se oli 2 viikkoa, nykyään 10 päivää.

Päivämäärä:   21.7.26 11:49:40

Minunkin rippileirini oli aivan parhaita nuoruuden ykköskokemuksia. Mahtavinta ja parasta mitä siihen mennessä oli tapahtunut uskonnon piirissä. Olin todella ahdasmielisessä uskonnollisisessa ilmapiirissä kasvanut lapsuudenperheessä, ja rippileirillä ymmärsin, että elämä voi olla toisenlaistakin.

Päivämäärä:   21.7.26 12:31:24

Rahan takia kärsin, vahvistui siellä se tieto, että kirkosta eroan heti kun mahdollista. Karseaa, muut leiriläiset pääasiassa kiusaajiani ja kaikki hassun hauskat ryhmäytymiset meni siihen, että mietin, miten tällä kertaa keksivät pilkata. Leirin yksi vetäjistä oli vielä uskonnon syvään päätyyn sukeltanut hihhuli, jonka puheita ja tekoja kuultuaan vanhempanikin järkyttyivät niistä kuultuaan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   21.7.26 12:41:04

"Se oli ihan best ever-kokemus. Sain paljon uusia kavereita, ryhmä ja isoset oli ihan mahtavia. Loppukesän aikana paljon vietettiinkin aikaa yhdessä, tehtiin retkiä sinne tänne jne. Osa isosistakin tuli usein mukaan. Tämä oli sitä kultaista ysäriä, kun kaikki osasi käyttäytyä, eikä kukaan aiheuttanut mitään ongelmia siellä.
En ensi alkuun meinannut lähteä ollenkaan, mutta onneksi lähdin!!
Kirkosta olen toki eronnut aikoja sitten."

Sama !

Lähettäjä: 1990 
Päivämäärä:   21.7.26 12:46:48

Mä menin kovalla kiukulla rippileirille. Pakotettuna. Elettiin aivan ysärin alkua ja vanhemmat eivät käyneet kirkossa häitä jne lukuunottamatta, ei ollut lapsena ilta/ruokarukouksia/uskonnosta ei puhuttu lainkaan jne. Isä erosikin myöhemmin kirkosta.

Mä tiesin vahvasti etten usko. Mutta ripille oli mun päästävä. "Mitä nyt isovanhemmatkin sanoisivat ja naapurit ja ties ketkä". No, mun serkku ei käynyt riparia kolmen vuoden päästä minusta ja ei ne isovanhemmat mitään sanoneet...

Olin hyvin kiltti tyttö, mutta toi oli mun melkein vuoden kestänyt kapina vanhempia vastaan. Istuin korvalappustreot korvilla ennakko jumalanpalveluksessa ja huuto raikasi kotona.

Leirillä oli yhtä hihhuli-isosta lukuunottamatta kivaa. Sain uusia kavereita, koin ekan romanssin. Meillä oli varsin paljon myös vapaa-aikaa. Mikäs siellä uidessa, saunoessa, notskilla istuksien, yöllä "karaten" poikien puolelle.

Konfirmaatio päuvänä luonnollisesti mökötin vieraidenkin läsnäollessa ja on kyl tiukka ilme kuvissa ;)

Lähettäjä: Ei ollut hyvä 
Päivämäärä:   21.7.26 15:02:39

Eipä ollut kummoinen kokemus. Painostava ja kiihkouskovainen ilmapiiri. Myös vahva tuomitseminen kaikkea kohtaan oli läsnä. Onneksi oli mukavia kavereita, joten tuosta selvittiin. Tämä 90-luvun loppupuolella.

Päivämäärä:   21.7.26 15:24:21

Olin kiltti tyttö ja ahdistuin vain lisää. Ulkoläksyt opettelin jo ennen leiriä ja siellä jossain vanhoillislestadiolaisten kanttorin ja papin saarnatessa uskonkäsitystään, jossa naisesta ei oo muuhun ku tuottamaan maailmaan lisää lapsia, niin päätin, että kun oikeasti voin päättää omista asioistani, niin pysyn tästä kaikesta hyvin kaukana.

Lähettäjä: Kipa 
Päivämäärä:   21.7.26 15:31:58

Ripari käyty vuonna -98. Oltiin saaressa ja mukavaa oli. :) osui onneksi yksi hyvä kaveri koulusta samalle leirille, niin ei tarvinnut ihan vieraiden koulukavereiden kanssa olla. Isoset ja muu henkilökunta oli kivoja ja ohjelmakin taisi olla ihan hyvää. En mikään uskovainen ole, mutta ihan kiva oli ripari käydä. Yks kävi kyllä riparin, mutta ei osallistunut konfirmaatioon.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   21.7.26 15:48:04

Oli ihan kiva. En olisi välttämättä halunnut, mutta vanhemmat pakottivat. Kaverit oli kivoja ja siinä mielessä oli kivaa. Mutta tiesin jo silloin olevani ateisti, joten kaikki jeesustelu hieman ahdisti. Erosinkin kirkosta heti 18 vuotiaana.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.7.26 17:20:45

Ripari oli perus ok, ei mikään huikea kokemus. Eniten jäi mieleen, että siellä syötiin koko ajan ja ruoka oli hyvää. Sekin oli hauska, että jokaiselle arvottiin nk salainen ystävä ja tälle kirjoitettiin päivittäin kirje, joka sitten jaettiin illalla. Minun ystäväni opettin ensimmäisessä kirjeessä kontin kielen ja kirjoitti siitä lähtien kaikki kirjeensä kontin kielellä.

Lähettäjä: Dunk 
Päivämäärä:   21.7.26 17:22:15

Isoset olivat mukavia, samoin pappi ja muut aikuiset. Ripari"kaverit" eivät niinkään, mutta se ei yllättänyt kun samojen syrjivien munapäiden kanssa kävi kouluakin. Onneksi meidän oma kolmen kaveriporukka pääsi samalle leirille, olihan meillä sitten hauskaa keskenämme.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   21.7.26 17:26:43

Luin muuten pari päivää sitten, että riparille ei enää tarvitse opetella mm kymmentä käskyä ulkoa. Ennen piti opetella vaikka ja mitä, mutta on vissiin nykyteineille liian haastavaa sitten.

Päivämäärä:   21.7.26 17:29:09

>opi konttikieli riparilla

Ei yhtään jälkeenjäänyttä. XD

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   21.7.26 17:37:02

Kävin sen takia "kun on tapana". Halusin sieltä koko sen ajan pois. Lastani en kastanut, koska en halua hänelle samaa "tavan takia" perseilyä, vaan saa sitten itse liittyä itselleen sopivaksi katsomaansa uskonryhmään ja osallistua sen rituaaleihin jos sikseen on.

Lähettäjä: Ratsastusripari 
Päivämäärä:   21.7.26 18:06:52

Kävin ratsastusriparin, joka kesti 10 päivää. Oli kuin ratsastusleiri vähän ”oudolla” lisäohjelmalla.

Porukkaa oli ympäri Suomen, joten uusia kavereita sieltä ei saanut. Aikataulu oli todella tiukka, aamupala klo 7 ja ekat ratsastusryhmät aloitti klo 8. Illalla iltahartaus klo 22.30. Päivän aikana oikeasti vapaata aikaa n. 30 min. Meitä taisi olla n. 16. Meidät oli jaettu 4 ratsastusryhmään ja 3 ripariryhmään. Ne, jotka oli eri rats. ryhmissä, eri ripariryhmissä ja majoittuivat eri huoneessa jäivät melko tuntemattomiksi. Kivaa, mutta raskasta.

Syksyllä koulussa oli vähän inhottavaa huomata, että paikallisen seurakunnan ripareilla oli tutustuttu uusiin ihmisiin (samasta koulusta) ja vanhat, seiskalla ja kasilla muodostetut kaveripiirit olivat hajonneet. Ysiluokka menikin sitten kavereita etsiessä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   21.7.26 18:10:07

Ratsastustioari, minä kävin riparini eri seurakunnan leirillä kuin olisi ns kuulunut, mutta en kyllä tunnista ilmiötä. Riparilta ei tosin jäänyt ketään uusia kavereita, mutta enpä mennyt niitä hakemaankaan.

Päivämäärä:   21.7.26 18:15:01

En halunnut mennä riparille enkä siellä tykännyt olla. Samanlaista kuppikuntaista menoa kun koulussakin enkä saanut uusia kavereita. Enimmäkseen taisin stressata, etten tee mitään noloa muiden edessä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.7.26 18:19:42

Kaverit ja tosi moni samalta/rinnakkaisluokalta oli samalla leirillä joten minusta oli ihan hauska kokemus. Hartaukset oli tylsiä enkä ollut myöskään ryhmätöiden fani. Muuten ohjelmisto oli mukavaa. Oli iltanuotiota, avustavia töitä keittiössä, pelejä koko ryhmän kesken, vapaa-ajalla sulkapalloa, pingistä, omaa aikaa. En muista että olisi yhtään negatiivista kokemusta siltä reissulta.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.7.26 18:20:51

>ylisviiva kirjoittaa ällön nimimerkillä
>vastaa itse kirjoittamaansa kommenttiin yrittäen halveksua ällöä

En keksi mitään nolompaa ja säälittävämpää

Päivämäärä:   21.7.26 18:21:36

Kyllä se oli ihan Ällö itse.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   21.7.26 18:27:20

.. , nuo oli kyllä minun kirjoittamiani, pitää näemmä kirjautua sisään useammin, kun se kirjautuminen kertalleen ei iänkaiken kestä. Kontin kieltä olen jo lapsena kuullut, mutta oli ihan kiva tuo salaisen ystäväni kirjoitustapa kuitenkin. En muista, kelle itse kirjeitä kirjoitin tai mitä niissä luki, mutta hänen kirjeensä jäivät mieleen.

Ylisviivan telstit erotat siitä, ettei hän osaa kirjoittaa yhtä virkettä pidempää tekstiä.

Päivämäärä:   21.7.26 18:30:39

>en muista mitä niissä luki

Varmaan jotain typerää.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   21.7.26 18:31:47

- , varmaan vähemmän typerää kuin yksikään sinun vastauksesi. Tuskinpa olen eläessäsi kirjettä kirjoittanut.

Päivämäärä:   21.7.26 18:32:47

Näytänkö homolta?

Lähettäjä: Jaa a 
Päivämäärä:   21.7.26 19:16:38

Pääsin samalle leirille parhaan kaverini kanssa ja oli muitakin leirillä joilla selkeästi oli se hyvä kaveri samalla leirillä. No kaikki parit erotettiin toisistaan ja lähes koko aika sitten vietettiin näissä väkinäisissä ryhmissä pakolla tutustuen toisiimme. Ujona teininä ärsytti ihan silmittömästi ja koko leirin idea meni siinä. Sen verran tylsä leiri oli etten muista siitä yhtään mitään.

Lähettäjä: juuli 
Päivämäärä:   21.7.26 19:19:30

Lähettäjä: Ällö
Päivämäärä: 21.7.26 17:26:43

Luin muuten pari päivää sitten, että riparille ei enää tarvitse opetella mm kymmentä käskyä ulkoa. Ennen piti opetella vaikka ja mitä, mutta on vissiin nykyteineille liian haastavaa sitten.

---
niin,eiks tällä ollut aiemmin aika vahva uskonnollinen tausta? Nykyään:
1) lasketaan kriteerejä
2) ei saa olla uskonnollista

tämä siis yleiskommenttina, riparista nykyään en tiedä.

Lähettäjä: Sunika 
Päivämäärä:   21.7.26 19:40:37

Ripari on edelleen uskonnollinen. Siinä lapsesta tehdään seurakunnan jäsen ja saa oikeuden kirkkohäihin yms.

En viihtynyt leirillä. Oli kylmä, ei ollut kavereita ja muut pelasivat vapaa-ajalla peliä jota en voi sietää.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.