Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko mies ja nainen olla vain kavereita

Lähettäjä: Dilemma 
Päivämäärä:   20.7.26 20:57:46

Tapasin noin vuosi sitten miehen harrastuksen kautta jonka kanssa lähti heti juttu luistamaan. Meillä on paljon yhteistä ja ollaankin aika vapaasti keskusteltu kaikenlaisesta laidasta laitaan. Samoissa porukoissa kun liikutaan niin nähdään useamman kerran viikossa ja viestitellään pitkin päivää. Autetaan toisiamme puolin ja toisin ja tavallaan yritetään ylläpitää kaikin puolin sellaista hyvää fiilistä.

Ajattelin ensin että onpa mahtavaa kun on löytynyt tällainen luotettava ja hyvä ystävä, jonka kanssa voi käydä vaikka keikalla tai kahvilla silloin tällöin ja joka muutenkin kohtelee hyvin. Sitten onkin pienistä jutuista ja joistain lausahduksista alkanut kummittelemaan mielessä sellainen ajatus että ehkä hän haluaakin jotain enemmän. Tai olen aika varmakin siitä, mutta yritän kai jotenkin kieltäytyä näkemästä sitä kun on ollut niin mukavaa hänen kanssaan enkä halua parisuhdetta (kenenkään kanssa). Voiko sellaista ystävyyttä ylläpitää mitenkään tyylikkäästi jossa miehellä on enemmän agendaa, vai onko ainut tapa yrittää ottaa vähän enemmän etäisyyttä? Mitenkään en kehtaa suoraan kysyä mitä ajattelee (monestakin syystä).

Re: Voiko mies ja nainen olla vain kavereita

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.7.26 20:57:55

Ei.

Lähettäjä: abc 
Päivämäärä:   20.7.26 21:01:40

Kyllä voi jos miehellä on aivotoimintaa. Valitettavan harvoin niin kuitenkaan on, vaan elävät alkukantaisten vaistojensa varassa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.26 21:05:57

Vaikeampaa se on jos olet sinkku. Parisuhteessa ollessa on ollut selvää että ollaan vaan ystäviä, minä tosin sen sanon ihan suoraan.

Kannattaa edes jossain sivulauseessa ilmaista se, ettet halua parisuhdetta kenenkään kanssa!

Lähettäjä: entä 
Päivämäärä:   20.7.26 21:20:15

No jos et halua parisuhdetta niin miten olisi fwb? Silloin mieskin voisi saada sitä haluamaansa 'vähän enemmän' ja toisaalta sinä voisit säilyttää kivan ystävyyden.

Päivämäärä:   20.7.26 21:20:30

Jotenkin ajattelisi että olisin sen ihan muutamasti sanonut kun ollaan erojamme puitu puolin ja toisin ja olen varmaan joka käänteessä muutenkin hehkuttanut tätä jo vuosia kestänyttä sinkkuelämää elämäni parhaana päätöksenä.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   20.7.26 21:29:37

Kiva, että sulla harrastuksella juttu luistaa.

Niin ystävyys- kuin parisuhteetkin perustuvat luottamukseen ja puhumiseen.
Eli puhu ystäväsi kanssa asiasta.

Ja kyllä, mies ja nainen voivat olla ystäviä vailla yhtään mitään seksuaalista nyanssia.

Päivämäärä:   20.7.26 21:30:06

Ei voi – aina menee nussimiseksi.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   20.7.26 21:37:26

Voivat olla. Pisimpään olen tuntenut yhden lapsuuden ystäväni, eli liki 40 v. Olen hänen ja vaimonsa lapsen kummitäti. Muitakin mieskavereita on paljolti, osa sinkkuja ja osa ei.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   20.7.26 21:39:13

Voivat olla, mutta aloittajan tapauksessa tuo ei kuulosta siltä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.7.26 21:43:54

Voi, mutta se vaatii jommankumman kahdesta asiasta. Joko molemmat ovat tiiviisti parisuhteissa omilla tahoillaan ja pystyvät siten pitämään himonsa kurissa, tai sitten henkilöiden välillä ei yksinkertaisesti ole minkäänlaista seksuaalista kemiaa, ei niin yhtään mitään, joten pystyvät suhtautumaan toisiinsa täysin neutraalisti.

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   20.7.26 21:50:41

Kyllä voi, voi siitäkin huolimatta että toinen tahtoisi jotain syvempää. Tunteet muuttuu ja ihastus voi muuttua ystävyydeksi.

Joskus on nähnyt ”ystävyyksiä”, joissa nainen roikottaa miestä mukana ja estää häntä löytämästä muuta kumppania. Ei silti itse halua miestä kumppanikseen, on ns. mehiläiskuningatar. Nämä eivät tietty ole mitään oikeita ystävyyksiä.

Eli jos kysyy rehellisesti itseltään: ”haluanko tälle ihmiselle oikeasti hyvää?” ja vastaus on ”kyllä” niin todellakin voitte olla ystäviä!

Lisäksi täytyy kysyä: osaako mies pitää itsensä ihmisenä, ettei käy käsiksi? Jos häntä ei tarvitse pelätä ja hänkin haluaa sinulle hyvää niin hienoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.7.26 21:55:09

No silloin jos toinen haluaa jotain syvempää, niin silloin ei kyllä enää olla 'vain' kavereita. Vaikka pinnallisesti sitä oltaisiinkin, eikä mitään tapahtuisi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.26 22:01:45

Mulle eräs nainen sanoi vuosia myöhemmin että me oltiin vain kavereita, vaikka sama sänky jaettiin ja eritteet vaihtui. Että kait se on mahdollista.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.7.26 22:02:40

Varmasti voi olla ystäviä. Mutta voiko olla niin hyviä ystäviä, että viestitellään päivittäin? En usko.

Harva edes samaa sukupuolta olevan ystävän kanssa viestittelee jatkuvasti pitkin päivää. Jos nyt ihan rehellisesti mietit asiaa. Oletko koskaan luonut vuodessa sellaista ystävyyssuhdetta, että tapaisitte jatkuvasti ja viestittelisitte _pitkin päivää_ (ei siis vain edes esim. kerran päivässä, vaan oikeasti pitkin päivää). Minun on vaikea nähdä että monikaan jaksaisi tällaista ystävyyssuhdetta, jos kyse on vain ystävyydestä. Vaikka olisi miten hyvä ystävä.
Teininä ehkä vielä oltiinkin yhteydessä jatkuvasti, mutta aikuisella jos on koti, harrastukset, työt, perhettä, niin harvalla on jaksamista ja aikaa viestitellä jatkuvasti.

Yleensä tuollainen noin tiivis kiinnostuminen kertoo kyllä paljon syvemmistä tunteista kuin vain ystävyydestä.

Miettisin myös aloittajana omia tunteita ja motiiveja. Tietysti voi olla, että olet supersosiaalinen ihminen jolla on paljon ystäviä ja joka tarvitsee jatkuvaa yhteydenpitoa muihin. Mutta jos et ole, onko tosiaan niin että et tunne mitään muuta kuin kaverillista kiinnostusta tähän ihmiseen?
Valitettavasti sitäkin nimittäin tapahtuu, että sitä joko tietoisesti tai tiedostamatta nauttii siitä saamastaan huomiosta. Hivelee itsetuntoa kun joku on kiinnostunut sinusta ja jatkuvasti kyselee perään. Vaikka ei olisi kiinnostunut toisesta, se on miellyttävää kun joku osoittaa kiinnostusta. Tällöin helposti käy niin, että roikotetaan toista ja kieltäydytään näkemästä niitä syvempiä tunteita ja puolitahallaan annetaan toisen ymmärtää enemmän.

Hyvä keino miettiä asiaa on se, miten suhtautuisit, jos toinen löytäisi kumppanin (oletan että miehellä ei kumppania ole, koska aika harvassa parisuhteessa toinen suhtautuisi hyvin siihen, että pitkin päivää viestitellään muille, varsinkaan vastakkaiselle sukupuolelle). Haluatko aidosti, että toinen olisi onnellinen kumppanin kanssa, vaikka se tarkoittaisi että ystävyys jäisi vähän vähemmälle huomiolle? Vai kokisitko mustasukkaisuutta tai vaikka pettymystä?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.7.26 22:10:53

Mutta jos toisen parisuhde tarkoittaa sitä että ystävyydelle ei jää enää aikaa eikä huomiota, niin eikö pettymys tällaisessa tilanteessa ole aivan luonnollinen tunne, vaikkei edes olisi pätkääkään mustasukkainen? Tai kääntäen, eikö voisi melkein sanoa että jos ei siinä tilanteessa tunne minkäänlaista pettymystä vaan se on ihan sama, niin eikö se ystävyyskin sitten ollut jo sen kestäessä 'ihan sama'

Päivämäärä:   20.7.26 22:18:01

Voisin vaikka vannoa että toisinpäinkin on useita ystävyyksiä. Todella moni nainen on ihastunut homoystäväänsä, vaikka tietää ettei toivoa ole. Flirttaillaan ihan huolella, huumorilla tietenkin :-)

Silti ystävyys voi olla todella pitkäkestoista ja aitoa.

Päivämäärä:   20.7.26 22:20:14

Siinäkin nainen haluaisi nussia – MOT.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   20.7.26 22:22:13

"Mutta jos toisen parisuhde tarkoittaa sitä että ystävyydelle ei jää enää aikaa eikä huomiota, niin eikö pettymys tällaisessa tilanteessa ole aivan luonnollinen tunne, vaikkei edes olisi pätkääkään mustasukkainen?"

En ehkä niinkään puhunut siitä, että ystävyydelle ei jäisi lainkaan aikaa. Mutta jos nyt on viestitelty pitkin päivää ja nähty monta kertaa viikossa, jatkossa nähdään vähän harvemmin eikä ehkä viestitelläkään enää päivittäin. Toki se voi harmittaa, mutta minusta on vähän outoa olla kovin pettynyt, koska harva oikeasti jaksaa kovinkaan pitkiä aikoja sitä, että viestitellään ja nähdään ihan jatkuvasti. Eli epäilisin kyllä että on enemmän tunteita mukana, jos kokee niin suurta halua olla toiseen jatkuvasti yhteydessä, että pettyy jos toinen löytää kumppanin eikä ehdi enää tauotta juttelemaan.

"Voisin vaikka vannoa että toisinpäinkin on useita ystävyyksiä. Todella moni nainen on ihastunut homoystäväänsä, vaikka tietää ettei toivoa ole. Flirttaillaan ihan huolella, huumorilla tietenkin :-)

Silti ystävyys voi olla todella pitkäkestoista ja aitoa."

Tässä ehkä vähän se ero, että oikeasti toinen tietää ettei ole mitään mahdollisuuksia ikinä. Mutta jos ollaan heteroita ja vastakkaista sukupuolta, silloin ei koskaan tule sellaista "ei ikinä" -tilannetta, vaan aina on pieni mahdollisuus, vaikka toinen olisi tällä hetkellä parisuhteessakin.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   20.7.26 22:33:31

Voi jos mies ei ole - vaan normaalilla järjellä varustettu yksilö.

Lähettäjä: Pikkukala 
Päivämäärä:   20.7.26 22:44:40

Voi, mutta pitää ymmärtää, että miehet panee mielellään myös kaverinaisia. Niille se on win-win.

Päivämäärä:   20.7.26 22:47:49

Me miehet himoitaan jopa lesbonaisia.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   20.7.26 23:40:36

Voi. Itsellä aina ollut. Samoin miehelläni naispuolisia kavereita.

Päivämäärä:   20.7.26 23:50:50

Hyviä pointteja tullut.

Ainakin minä haluan hänelle vilpittömästi hyvää ja olisin onnellinen hänen puolestaan jos löytäisi itselleen kumppanin. Uskon että hänkin haluaa minulle pelkkää hyvää.

En varsinaisesti ole mikään hirmu sosiaalinen tyyppi joka yleisesti nauttisi ihmisten huomiosta tai läsnäolosta. Päinvastoin- voin hyvin introverttinä ihmisenä olla vaikka viikon kotona ilman mitään kontaktia "ulkomaailmaan" eikä tule tippaakaan yksinäinen olo. Jotenkin hän vaan on sellainen ihminen joka ei kuluta niitä energiavarastoja samalla tavalla kuin muut. Silti näen hänet vain hyvänä ystävänä.
Sitäkin olen paljon miettinyt, että jos vain jämäkästi pidän selvät rajat tekemättä mistään mitään numeroa tai edes ottamalla asiaa puheeksi, niin voisiko se hänen mahdollinen ihastuksensa luontevasti laantua niin ettei hän toivoisi mitään enempää. Tosi tarkka olen kyllä yrittänyt siinä olla etten yhtään anna ymmärtää.

Päivämäärä:   21.7.26 00:21:58

No, itse ainakin olen niin nirso ihmisten suhteen ettei ole varaa torpata ketään, jonka kanssa tunnen viihtyväni. Niitä on niin vähän.

Ihastus on usein ohi menevä tunne, ystävyys voi olla pysyvää.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   21.7.26 01:25:44

Kavereita joo, hyviä ystäviä ei. Ellei mies ole homo.

Ja aina tänne ilmaantuu puolustelemaan näitä, jotka on sydänystäviä vaan platonisesti jonkun miehen kanssa. Tosielämässä näitä ei näe koskaan.

Minulla on todella paljon miespuolisia hyviäkin kavereita, voidaan käydä yksillä, keikoilla, lähetellään jotain typeriä reelssejä. Ihan kaveripohjalta. Toki tiedän, että osa kyllä haluaisi enemmän, jos koskaan siihen antaisin mahdollisuuden. Raja menee siinä, että en minä koskaan kutsu näitä luokseni yökylään, kahdestaan reissuun tai mennä kahdestaan alasti saunaan/paljuun jnejne. kun taas nämä kaikki on sellaista, mitä voin tehdä kahdestaan naispuolisten ystävien sekä sen umpihomon ystävän kanssa (paitsi hänen kanssaan en kyllä ole koskaan alasti, siinäkin menee joku raja, mies se kuitenkin on). Jutut ei mene myöskään koskaan esim. intiimielämän ongelmiin vastakkaisen sukupuolen kavereiden kanssa, kun taas naispuolisten läheisten ystävien kanssa näiden puiminen on täysin tavallista.

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   21.7.26 12:07:28

Itse haluaisin ajatella niin, että meillä on yksi elämä, miksi rajata itsensä niin ettei vastakkaisen sukupuolen kanssa voisi olla kaveri. Tiedän että sukulaisuus on eri asia, mutta kyllä minä käyn veljeni ja serkkuni kanssa esimerkiksi pelaamassa golfia ja ovat miehiä. Toisaalta, nuorena minulla oli kaksi miespuolista kaveria. Muistan kyllä että kummassakin suhteessa jossain kohtaa miettii voisiko siinä olla jotain, mutta kun asian käsitteli niin suhde oli ainakin minulle pelkästään kaverillinen. Minusta oli mahtavaa kun oli kavereita, joita kiinnosti samat asiat kuten jalkapallon potkiminen. Kumpikin näistä kavereista vaan sittren katosi kun alkoivat seurustelemaan, vaikka minusta sehän oli vaan hyvä juttu että löysivät jonkun. Jälkikäteen toinen pahoitteli että katosi, mutta en jaksanut sitten siinä vaiheessa enää ylläpitää kaveruutta.

Oma kokemus nuorena siis oli se, että miespuoliset kaverit katoavat kun alkavat seurustelemaan. Nyt olen lähemmäs 40 v nainen ja eräskin päivä yksi mies pyysi minua harrastamaan yhtä ulkolajia ihan vaan kavereina. Heti nousi nämä samat ajatukset pintaan että voiko sitä olla öelkkiä kavereita. Varmasti aluksi voi, mutta jos tunteita tulee niin siinä sitten täytyy miettiä mitä tehdä. Elämästä jäisi kuitenkin liikaa kokematta jos alkaa jos mielessään rajoittamaan sitä ettei vastakkaisen sukupuolen kanssa voi olla kaveri. Menettää aika paljon.

Päivämäärä:   21.7.26 15:57:40

Niin, no mitä ajattelit tehdä sitten kun tykkäät harrastaa sitä ulkolajia hänen kanssaan ja käykin niin että hän on ihastunut sinuun, mutta sinä et häneen?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.7.26 16:22:52

Kyllä voi olla kavereita, mutta sinun tulisi ottaa asia keskusteluun. Silloin molemmilla olisi selvät "pelisäännöt".
Tilanteessasi voi olla, että mies kuvittelee suhteenne ihan eri tavalla ja on toiveikas, että sinäkin ihastut/rakastut häneen. Turhaa elätellä toiveita enemmästä, jos et sitä halua.
Itselläni on kaksi kertaa ollut mieskaveri ja nämä molemmat kuvittelivat jotain enemmän. Keskustelu käytiin melko heti minun aloitteesta ja tein selväksi asian.
Kaveruus molempiin hiipui kun he ymmärsivät, että minun puolelta ei ollut kysymys mistään vakavammasta. Miehet ovat jotenkin aina siinä uskossa, että nainen muuttaa mielensä tai että hän hurmaa jotenkin naisen.
Edelleen minulla on pari miesystävää joiden kanssa on myös alussa jo keskusteltu tilanteesta ja heidän kanssa oltiin samalla aaltopituudella heti, että ollaan vaan kavereita eikä pilata hyvää ystävyyttä millään sen enemmällä.

Lähettäjä: sk 
Päivämäärä:   21.7.26 16:42:09

Mies ja nainen voivat olla ystäviä, ja hyviä sellaisia.

Mun miespuolinen kaveri kiteytti asian hyvin, kun joku kysyi häneltä ollemmeko me salaa pari.

"Näin hyvää ystävyyttä ei nussita."

Päivämäärä:   21.7.26 16:43:28

Sekin runkkaa sinulle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.