Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minnesota -kuntoutus

Lähettäjä: Oletko kokenut? 
Päivämäärä:   20.7.26 18:43:26

Oletko sinä tai läheisesi ollut Minnesota -kuntoutuksessa? Miten meni?

Re: Minnesota -kuntoutus

Lähettäjä: Jim 
Päivämäärä:   20.7.26 18:59:54

En. Mutta olen ollut Minnesotassa kapakassa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   20.7.26 19:06:12

Yhden henkilön tiedän ja raitistui (parikymmentä vuotta aikaa).

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   20.7.26 19:13:39

Ex vävypoika kävi.
Ratkesi heti kuntoutuksen jälkeen.
Olisivat tarjonneet tukea ja olisi voinut palata kuntoutukseen, mutta ei ollut valmis ottamaan niitä vastaan...

Lähettäjä: Cookie 
Päivämäärä:   20.7.26 19:16:03

Perheenjäsen on ollut. Oli todella rankka ja vaikea kokemus hänelle, mutta se myös auttoi ja hän on nykyään raitis.

Päivämäärä:   20.7.26 19:18:24

Millaista siellä mahtas ylipäätään olla?
Tutkittuani asiaa kaikki tapahtuu ryhmäsessioissa, ohjaajat entisiä käyttäjiä (toivon mukaan kuitenkin oikeasti koulutettuja tehtäviinsä).
Aika amerikkalainen meininki tuntuu olevan, tietenkin, sieltähän se on lähtöisin, mutta miten soveltuu suomalaiseen meinikiin?
Selvä se, että oma tahto elämän toisenlaiseen suuntaan on oltava.

Päivämäärä:   20.7.26 19:20:13

Oikeasti ihan hirveästi ei ole googlettamalla kokemuksia tästä. Enimmäkseen vain nykyisten kokemusasiantuntijoiden ylistäviä kokemuksia.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.7.26 19:27:56

Rahat pois meininkiä

Lähettäjä: Lip 
Päivämäärä:   20.7.26 19:44:20

Ex-työkaveri oli. Viimeinen mahdollisuus. Oli jo juonut työpaikkansa, mies oli ottanut eron ja saanut lapsen yksinhuoltajuuden. Raitistui, oli pari vuotta raittiina ja sai oikeuden tavata lastaan, aluksi valvotusti ja sitten lapsi sai olla viikonloppuja äitinsä luona.

Teki kuitenkin lopullisen ratkaisun ja päätti päivänsä. Ex-mies löysi kotoa, kun oli viemässä lasta viikonlopuksi äidin luo.

Päivämäärä:   20.7.26 19:47:34

Rahat pois - meininkiä? Millä perusteella?

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   20.7.26 20:02:37

Sukulainen oli Minnesota-kuntoutuksessa joskus 15 vuotta sitten. Minä en ole niin lähipiiriä että olisin ollut mukana, mutta lähimmät ihmiset kävivät siellä muistaakseni useammankin kerran. Heillä oli ainakin sellaisia sessioita, joissa lähimmäiset saivat sanoa alkoholistille päin naamaa kaiken, mitä hänen juomisensa aiheutti heille. Alkoholistin piti istua ja kuunnella vastaan väittämättä. Tämä oli vain yksi osio ja muusta en tiedä, mutta sen muistan että lähipiiri otettiin tiiviisti mukaan kuntoutukseen. Sukulaiseni parani, ja on pysynyt sen jälkeen erossa alkoholista. Oli varmasti rankka kokemus kaikille, mutta toimi.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   20.7.26 20:10:15

Isä kävi, oli useamman vuoden kuiville sitten retkahti, kävi uudelleenkoulutuksessa jonka jälkeen retkahti melkein heti uudelleen. Rahat pois -meininkiä.

Päivämäärä:   20.7.26 20:21:09

Miten ihmisen uudelleen retkahtaminen tekee alkuperäisestä kuntoutuspaikasta "rahat pois"- meininkiä ?

Iso osa nyt vain retkahtaa. Vaikka kuinka olisi superhyvässä paikassa. Katsos kun mokoma vitsaus on sairaus, mielen sairaus, ja ne eivät ihmisestä poistu vaan niitä yritetään oppia hallitsemaan.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.7.26 20:29:21

On todella kallis yksityinen kuntoutus. Köyhillä ei ole moiseen varaa.

Päivämäärä:   20.7.26 20:55:07

viiva: onko muita mahdollisia paikkoja?
Ja kyllähän yhteiskunta myös maksaa näitä.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   20.7.26 21:09:38

Työkaveri kävi, työnantaja maksoi hoidon. Parantui, ollut kuivilla kymmenisen vuotta nyt, toimii nykyään jonain tukihenkilönä toisille.

Lähettäjä: ööö 
Päivämäärä:   20.7.26 21:18:46

Yhteiskunta ei maksa Minnesota hoitoa

Päivämäärä:   20.7.26 22:05:08

Ööö kyllä maksaa.
Eipä muutakaan liene tarjolla.

Päivämäärä:   20.7.26 22:11:49

Kun kysymys kuului: "Oletko sinä tai läheisesi ollut Minnesota -kuntoutuksessa? Miten meni?
- niin varmaan haluaisin tietää lisää kokemuksia tästä.
Kiitos teille, jotka olette läheistenne seviytymisestä kertoneet. Edelleen hieman mysteeri, että mitä siellä tapahtuu? Eikö ole ketään kertomassa, miten prosessi etenee vai joutuvatko asiakkaat allekirjoittamaan salassapitosopimuksen?
Mitään mutu-tutunmaa ei tarvitse tulla esittämään.

Lähettäjä: Sad Lisa 
Päivämäärä:   20.7.26 22:27:08

Läheiseni oli ja minä osallistuin läheisviikonloppuun.
Siellä pureudutaan juoppouteen niin syvälle ja niin rehellisesti kuin voidaan. Kaikki ovat samassa veneessä, eikä selittelyjä tai kulisseja tarvita.
Tietääkseni ohjelmassa on paljon ryhmäkeskusteluja ja läheisviikonlopussa alkoholistille kerrotaan, mitä hänen juomisensa on aiheuttanut. Seuraavassa istunnossa taas juoppo itse saa puheenvuoron ja hyvistäkin asioista puhutaan. Se oli rankkaa, mutta puhdistavaa.
Kokemuksen jälkeen uskon, että jos joku auttaa, se on Minnesota-hoito. Minun läheistäni se auttoi jonkin aikaa, mutta sitten hän retkahti, eikä mennyt uudestaan. Nyt hän on kuollut.

Päivämäärä:   20.7.26 22:30:57

Kiitos Sad Lisa, ja osanottoni. Kaikille ei käy hyvin kuitenkaan.
Kertomuksesi selvensi hiukan kuntoutustapaa.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   20.7.26 22:49:48

Rahat pois, koska itse opettavat että antavat riittävät opit kuivilla pysymiseen ja jos hoidon jälkeen retkahtaa, niin sitten kuuluu kääntää selkä terkahtaneelle. Itse kuitenkin ottavat uudelleen siipien suojaan, koska saavat reilut rahat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.7.26 23:06:34

Veljeni oli. Kunta maksoi.
Oli hyvä hoito. Ensisijaisesti auttoi meitä läheisiä. Auttoi myös veljeäni joksikin aikaa jaloilleen huumeongelmasta mutta valitettavasti ongelmat eivät ratkenneet koska yhteiskunta ei hoida edes niitä mielenterveysongelmia. Raittiina pysyminen ei hoidon jälkeen ollut ongelma mutta muuten on täysin mielenterveyspotilas.

Kiitos kuitenkin hoidolle että me läheiset jaksamme paremmin.

Lähettäjä: RR 
Päivämäärä:   21.7.26 00:47:38

Hyvän ystäväni isä kävi ja raitistui lopullisesti Tästä on parikymmentä vuotta. Tilanne oli se, että ilman hoitoon hakeutumista olisi menettänyt perheensä pysyvästi, mutta hoito siis pelasti koko perheen. Tämä mulle tutuin ja läheisin tapaus. Kaksi muuta on kauempana tuttavapiirissä ja kyllä kummassakin tapauksessa ovat olleet äärimmäisen tyytyväisiä. Toinen on tuttavani poika ja toinen "kaverin kaveri". Molemmat raittiita tänä päivänä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.7.26 01:05:35

Työssäni olen maksanut kunnan puolesta kymmeniä Minnesota-hoitoja, toki olen nyt eläkkeellä ollut 5 v, eli ei ihan tuoreita kokemuksia. Ainoa paikka, joka ihan oikeasti sai porukkaa kuiville. Asiakkaat kovasti myös paikkaa kiittelivät, vaikkei ihan helpoin reissu ollut. Arvostan heidän tekemäänsä työtä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.26 11:03:43

Väärin että veronmaksajat joutuvat kustantamaan juoppojen hyysäämisen.

Lähettäjä: Lilla 
Päivämäärä:   21.7.26 12:46:50

Jos joku päihdesairas ”hyysätään” tuolla raittiiksi ja takaisin normaaliin elämään ja arkeen kiinni, parhaimmillaan jopa niin ajoissa että totaaliromahdukselta estetään, niin mun maksamia veroeuroja taas saa ainakin vallan mieluusti siihen käyttää. Ennemmin mun mielestä tuollaiseen, kun vaikka jonnekin Afrikan hyvän(pahan)tekeväisyysprojektiin ja korruptiohankkeisiin.

Päivämäärä:   21.7.26 12:52:45

"Jos joku päihdesairas ”hyysätään” tuolla raittiiksi ja takaisin normaaliin elämään ja arkeen kiinni, parhaimmillaan jopa niin ajoissa että totaaliromahdukselta estetään, niin mun maksamia veroeuroja taas saa ainakin vallan mieluusti siihen käyttää. Ennemmin mun mielestä tuollaiseen, kun vaikka jonnekin Afrikan hyvän(pahan)tekeväisyysprojektiin ja korruptiohankkeisiin."

Näin plus se, että se "ikuisesti juoppo" maksaa lopuilleen yhteiskunnallekin paaaaaljon enemmän kuin yksi hoitojakso.

Päivämäärä:   21.7.26 17:45:36

Lisään tuohon vielä, että ei pelkästään se päihdesairas, vaan hänen läheisensä ja lapsensa kärsivät myös ja "käyttävät verovaroja" terapioihin, menettävät ehkä työkykynsä ja pahimmillaan siirtävät riippuvuussairauden eteenpäin.
Piste vois ajatella hieman omaa nokkaansa pidemmälle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.7.26 17:58:31

Juopot häviää nopeiten kun hoitaa ne kossulla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.