Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  PRO tason univinkit huonolle nukkujalle

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   20.7.26 15:16:38

Paino sanalla "pro" eli jos sinä tai läheisesti todella olette kärsineet pitkäaikaisesta unettomuudesta ja/tai huonosta, pätkittäisestä, ei-palauttavasta unesta. Kaikki unen "perusasiat" kuten vuorokausi- ja ateriarytmit, makkarin sisältö ilmasta valaistukseen ja kaikki sellaiset laitettu paikalleen jo vuosia sitten. Apnealaite käytössä ilman ongelmia. Reseptillä melatoniinia iltaisin, aiemmin ollut kokeilussa erilaisia nukahtamis- ja unilääkkeitä (nukahtaminen ei riitä kun heräilyä pitkin yötä kokeillut unilääkkeet ei joko auta tai aamullakin niin tokkurassa ettei meinaa päästä töihin tai ajaminen tuntuu vaaralliselta). Läheiselle siis apua kaivataan, mutta ei tässä tiedä mistä seuraavaksi hakea -olisiko joku lääkäri tai spesialisti sopiva ?

Re: PRO tason univinkit huonolle nukkujalle

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   20.7.26 15:24:08

Omalka kohdallani ainoa, mikä toimii on Tenox. Lukuisten lääkekokeilujen, unikoulua ja terapian jälkeen tähän on päädytty eikä enää kokeilla muuta.
Omalla kohdallani unettomuus on niin paha, että päädyin psykoosiin valvottuani muutaman vuorokauden putkeen. Siitä osastolle ja taju pous lääkkeillä. En halua eikä lääkärinikään halua, että tämä toistuu, joten tenoxeilla mennään.

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   20.7.26 15:40:32

Käynti kurkku-nenä-korvalääkärillä (oikeasti nenän onteloihin erikoistuneella) sekä kuvat pään onteloista. Nenän väliseinän vinous, poskionteloiden ahtaumat (rakenteelliset, polyypit jne) vaikeuttaa nukkumista paljon ja nämä on todella alidiagnosoituja vaivoja.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.26 16:10:29

Kofeiini pois12-14 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Ennen tätä kärsin vuosia nukahtamisvaikeuksista, hereille havahtumisista ja uudelleen nukahtaminen ei enää onnistunut.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   20.7.26 16:16:57

"Käynti kurkku-nenä-korvalääkärillä (oikeasti nenän onteloihin erikoistuneella) sekä kuvat pään onteloista. Nenän väliseinän vinous, poskionteloiden ahtaumat (rakenteelliset, polyypit jne) vaikeuttaa nukkumista paljon ja nämä on todella alidiagnosoituja vaivoja."

Tämä on muuten ihan hyvä vinkki jos joku muu huonosti nukkuva seuraa ketjua ! (ei tosin tähän tapaukseen apua kun nämä tutkittu ja hoidettu)

Kofeiinivinkkikin on ihan hyvä, toki tässä tapauksessa hoidettu tuon ruokavalion yhteydessä.

Lähettäjä: Estrogeeni 
Päivämäärä:   20.7.26 16:25:29

Jos kyseessä vaihdevuosia lähestyvä nainen, niin estrogeenitasojen tutkinta. Olin erittäin huono nukkuja, kolmekymppisenä sain epillerit endometrioosin ja aloin nukahtaa alle 5 min:ssa siitä kun menin sänkyyn ja heräsin vasta kellon soittoon. Jos yöllä herään esim. pihassa kolistelevaan lumiauraan, nukahdan heti uudelleen.

Sanoin tästä ”sivuvaikutuksesta” gynelle ja hänen mukaansa yksi vaihdevuosia lähestyvän naisen uniongelmien syy on alhainen estrogeenitaso, mutta asiaa ei tutkita, kun yleensä huonosta nukkumisesta syytetään lapsia ja ruuhkavuosia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.26 16:28:49

Kuulostaa typerältä, mutta allergialääke (ihan tavallinen Histec) auttaa minua nukkumaan. Huomasin tämän vahingossa, kun itselläni puhkesi kissa-allergia ja jouduin yöpymään äidilläni, jolla on kissoja. Jäi sitten käyttöön kotonakin, otan siis allergialääkettä vähän ennen nukkumaanmenoa. Ihan 100% apu sekään ei ole, mutta unettomat yöt ovat huomattavasti vähentyneet, ja nukahdettuani nukun paremmin enkä heräile jatkuvasti. Olen tosin kokeillut vain yhtä unilääkettä, Mirtazapinia, joka toimi ihan hyvin, mutta sivuvaikutukset olivat niin hirveät, etten voinut sitä käyttää.

Lähettäjä: Pisu 
Päivämäärä:   20.7.26 16:51:10

Mielen keskittäminen. Itse tein sen niin, että toistin/puhuin mielessäni tiettyä runoa uudestaan ja uudestaan. Jos mieli harhautus, palasin toistamiseen. Tolla sain työnnettyä muut ajatukset sivummalle, ja siihen nukahdin. Välillä nopeammin, välillä hitaammin. Oli ihanaa, kun tiesi, että vaikka uni ei tulisi, ei tarvitse muuta tehdä, kuin toistaa runoa, kaikki muu odottaa kunnes kello aamulla soi.

Olen jonkinverran urheilun ja työn takia mielenhallintaa harjoittanut, siksi oli itselle luonteva keino.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.7.26 16:56:27

Olantsapiinia tarvittaessa otettavaksi. Psykiatri kirjoitti enintään 20 milligramman annoksen vuorokaudessa, mutta minulle riittää ihan varmasti viisi. Vaikka olisin aivan äärimmäisessä unettomuuskaaoksessa, niin tuo lääke tuo avun.

Otan sitä siis harvakseltaan unirytmin säilyttämiseen, en joka päivä. En siis tiedä, laimeneeko vaikutus jokapäiväisessä käytössä.

Ja sehän on antipsykootti, joten kannattaa lukea kaikki sivuvaikutukset.

Lähettäjä: lff 
Päivämäärä:   20.7.26 17:03:22

Minulla kofeiini auttaa nukkumaan. Minulla on aika matala verenpaine ja kofeiini auttaa nostamaan sitä niin, että saan unta. Lisäksi minulla on ADHD, joten kofeiini rauhoittaa, ei piristä.

Vuosia noudatin "lopeta kahvinjuonti kokonaan" -ohjetta ja elämäni meni aivan paskaksi. Pääkoppa hajosi unettomuuteen ja olin 2 vuotta sairauslomalla. Lääkärit hokivat vain, että älä juo kahvia, kun se aiheuttaa unettomuutta. Kun aloin juoda kahvia uudelleen, elämäni palasi raiteilleen ja kun tajusin juoda kahvia ennen nukkumaanmenoa, nukahdin puolessa tunnissa.

Muuten saatankin valvoa koko yön tai heräillä 1-2 tunnin välein ja unet jäädä 4 tuntiin. Kofeiinin avulla nukun vähän paremmin.

Mutta minulla on uniongelmia ollut lapsesta asti, minulle kokeiltiin ekan keran lääkitystä 4-vuotiaana.

Joku vika minussa siis on ja mikään "laita pää tyynyyn" ja "muista unihygienia" on silkkaa viittuilua. Kun on tämän asian suhteen aivan viallinen, niin sitten on.

Diagnooseina ei-elimellinen unettomuus ja uni-valverytmin häiriö.

Unilääkkeet vain pahentavat ongelmaa, kun niillä on karseat sivuvaikutukset ja lääkkeenotosta seuraava päivä menee pilalle.

Olen kokeillut myös nukkua ihan oman rytmin mukaan, mutta siinä menee koko elämänrytmi aivan pilalle ja tulee vain paha mieli.

Jos nukun huonosti tai en ollenkaan, olen ihan huonovointinen. Jos nukun riittävästi, eli vaikka sen 8 tuntia vain lievästi heräillen pari kertaa, niin sen jälkeen valvon yli vuorokauden eikä väsytä ollenkaan.

On aivan perseestä, mutta minkäs teet...

T: 42 v

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.7.26 17:41:13

Alkoholi kokonaan pois.
Kofeiini pois.
Mahdollisen lääkityksen tarkistus.
Unikilikalle aika, jotta pääsee unitutkimuksiin.
Ulkoilua joka päivä.

Aloittakaa lääkäristä, jolle kerrotte, mitä on kokeiltu. Ja lääkärille sitten kerrotte ihan rehellisesti elämäntavat ja elämän rytmin.

Ei auta mitään, jos menee vain pyytämään nukahtamislääkkeitä, pitää kertoa todellinen tilanne.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.7.26 17:48:41

Tenox ja Atarax saa mut nukkumaan pari tuntia, mutta sitten vähintään seuraava päivä on vaarallisen tokkurainen.

Lähettäjä: Pöpi 
Päivämäärä:   20.7.26 18:19:44

Mielenterveystalon sivuilla on unettomuuden omahoito-ohjelma, jos et ole löytänyt sitä vielä sitä kannattaa tehdä keskittyneesti pitkäjaksoisesti. Hermoston ja mielen rauhoittamiseen tähtääviä työkaluja, kyllä niistä jotain apua on muttei parantanut täälläkään asiaa. Kaikki mahdolliset ja mahdottomatkin lääkkeet ja itsehoitomenetelmät kokeiltu täälläkin uudelleen ja uudelleen, välillä tuntuu että jostain tulee hetkellisesti apua vähän ja pääsee taas pahimman yli. Käynyt laajat ja tutkimukset, monen vuoden asiakkuus uniklinikalla, uniterapian. Mutta pakko vaan jaksaa sitkuttaa, toimintakyky on välillä aivan poissa. Kamalaa tämä elämä on tällaisena ja tähän ei nyt auta unihygienia tai kofeiinineuvot.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.7.26 18:31:27

Mulla menee estrogeeni, mirta, ketipinor ja magnesium. Niillä saatan nukkua 8h heräämättä tai herään hetkeksi aamuyöllä, mutta nukahdan uudestaan muutamassa minuutissa. Ilman noita, unet jää muutamaan tuntiin ja sekin uni on huonolaatuista. Ongelma alkoi, kun esivaihtarit alkoi, n. 40-vuotiaana.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   20.7.26 20:19:47

Kokeilisin myös hierontaa. Yläkehon jumit tekee hengittämisestä työläämpää.

Itsellä uniongelmat vähän helpottaneet, mutta nukahtaminen hidasta ja heräilyä on pari kertaa yössä

Ajattelin nyt orjallisesti mennä nukkumaan samaan aikaan joka ilta ja otan melatoniinin. Verryttelyä/joogaa aamuisin ja iltaisin. Kuuntelen äänikirjaa ja laitan sen myös yöllä jos herään niin nukahdan heti

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   20.7.26 20:27:56

Unettavalla äänellä puhutttujen luentojen tai äänikirjan kuuntelu nappikuulokkeilla hiljaa, vieraskielinen paras. Tarvittaessa täydennykseksi allergialääke Heinix.

Lähettäjä: Ihne 
Päivämäärä:   21.7.26 00:38:30

Tuskin auttaa pahaan unettomuuteen mutta jos nukahtamisen kanssa ongelmaa niin piikkimatolla makaaminen sängyssä ennen nukahtamista. Jos ongelma että herää ja ei saa unta niin piikkimatto sänkyyn ja sen päälle makaamaan. Mulla auttaa melkein aina ja piikkimatto onkin aina sängyn vieressä.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   21.7.26 00:53:25

Kannattaa avoimin mielin kokeilla jotain kevyttä joogaa. Esim yin tai restorariivinen. Illalla yoga ja sauna siihen päälle. Eipä tarvitse yleensä unta odotella. Ei tietenkään toimi kaikilla, mutta ihan kokeilemisen arvoista. Ja tietysti liikunta (ja fyysinen aktiivisuus noin muutenkin) hyvissä ajoin ennen iltaa tutkitusti parantaa unen laatua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.7.26 01:08:28

Itsellä on tunutunut alkoholiton olut illalla auttavan. Liekö vaan jotain sattumaa, onhan sillä toisaalta todettu olevan positiivinen vaikutus palautumiseen

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   21.7.26 01:18:03

Rauta-arvojen ja b12-vitamiinin tsekkaus. Nimimerkillä 12 vuoden unettomuus loppui kuin seinään, kun tablettien jälkeen arvot paranivat.

Lähettäjä: Eidn 
Päivämäärä:   21.7.26 13:21:13

Se, että hoitaa nukkumiseen liittyvän ahdistuksen pois. Krooninen unettomuus johtuu usein pelosta, joka johtaa ahdistukseen, joka johtaa unettomuuteen, joka johtaa pelon lisääntymiseen....

Katso esim. spotifyista, youtubesta kanava Maggie Sterling (the real work podcast) ja sieltä jakso/jaksot liittyen unettomuuteen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.