|
Lähettäjä: lff
Päivämäärä: 20.7.26 17:03:22
Minulla kofeiini auttaa nukkumaan. Minulla on aika matala verenpaine ja kofeiini auttaa nostamaan sitä niin, että saan unta. Lisäksi minulla on ADHD, joten kofeiini rauhoittaa, ei piristä.
Vuosia noudatin "lopeta kahvinjuonti kokonaan" -ohjetta ja elämäni meni aivan paskaksi. Pääkoppa hajosi unettomuuteen ja olin 2 vuotta sairauslomalla. Lääkärit hokivat vain, että älä juo kahvia, kun se aiheuttaa unettomuutta. Kun aloin juoda kahvia uudelleen, elämäni palasi raiteilleen ja kun tajusin juoda kahvia ennen nukkumaanmenoa, nukahdin puolessa tunnissa.
Muuten saatankin valvoa koko yön tai heräillä 1-2 tunnin välein ja unet jäädä 4 tuntiin. Kofeiinin avulla nukun vähän paremmin.
Mutta minulla on uniongelmia ollut lapsesta asti, minulle kokeiltiin ekan keran lääkitystä 4-vuotiaana.
Joku vika minussa siis on ja mikään "laita pää tyynyyn" ja "muista unihygienia" on silkkaa viittuilua. Kun on tämän asian suhteen aivan viallinen, niin sitten on.
Diagnooseina ei-elimellinen unettomuus ja uni-valverytmin häiriö.
Unilääkkeet vain pahentavat ongelmaa, kun niillä on karseat sivuvaikutukset ja lääkkeenotosta seuraava päivä menee pilalle.
Olen kokeillut myös nukkua ihan oman rytmin mukaan, mutta siinä menee koko elämänrytmi aivan pilalle ja tulee vain paha mieli.
Jos nukun huonosti tai en ollenkaan, olen ihan huonovointinen. Jos nukun riittävästi, eli vaikka sen 8 tuntia vain lievästi heräillen pari kertaa, niin sen jälkeen valvon yli vuorokauden eikä väsytä ollenkaan.
On aivan perseestä, mutta minkäs teet...
T: 42 v
|