Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunnistaako kengittäjä toistensa työnjäljen?

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   20.7.26 07:33:59

Tunnistaako saman alueen kengittäjät toistensa työnjäljen? Meidän tallilla käy ainakin pari eri kengittäjää ja kengittäjä A oli kengittänyt mun hevosen ja myöhemmin kutsuin kengittäjä B:n korjaamaan kengityksen. Mainitsi aluksi jotain siitä kengityksestä, niin mietin tunnistikohan hän kengittäjän?
Ja toki luulen että kun samalla tallilla käyvät niin tietävät usein kuka muukin siellä kengittää.

Re: Tunnistaako kengittäjä toistensa työnjäljen?

Lähettäjä: Milky 
Päivämäärä:   20.7.26 08:18:24

Osa ainakin tunnistaa hyvin. Osa taas ei (esim yksi täällä päin kiertävä on kova haukkumaan kaikki kollegat ja on vahingossa haukkunut jopa itsensä, kun ei muistanut että kengitti viimeksi itse hevosen jonka kengitystä haukkui…).
Ja myös klinikoilla ellit tunnistaa joidenkin kengittäjien jäljet, niin hyvässä kuin pahassa. Esim meille sanottiin jalkoja tutkiessa ”aa teillä selkeästi kengittää seppä x” (ja se huomio tehtiin siis vain positiivisella, kengitys ja kaviot hyvässä kunnossa).

Lähettäjä: DDD 
Päivämäärä:   20.7.26 09:13:09

Ei aina varma voi tietysti olla, mutta kyllä joidenkin jälki on melko tunnistettavaa. Jotkut saattavat käyttää vaikkapa pelkästään varvaskäänteellistä kenkää, tai on jotain selvää toistuvaa vuolutapaa tai järjestään sopivan reilua/liian pientä kenkää tai sovitusta. Mutta ei tule osoiteltua sormella asiakkaalle ellei tuoreessa työssä ole nähtävissä jotain mikä viittaa lähinnä moraalin puutteeseen, ja silloinkaan ei voi välttämättä tietää minkälainen se kengitystilanne on ollut. Kun esim huonosti käyttäytyvän hevosen kanssa harvemmin jälki on hyvä. Parempi kun pitää isommat mölyt mahassa toisten tekemisistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.26 09:19:31

Tunnistaa ainakin ettei itse ole edellistä kertaa kengittänyt. Meidänkin tallilla kävi kengittäjä, joka aina haukkui hevosen kengityksen ja kertoi miten huono se on ja väärin tehty. No, aika usein oli ihan hänen itsensä jäljiltä, mutta ei vaan muistanut sitä ja tykkäsi pitää meteliä itsestään

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   20.7.26 10:53:47

Toi on jännä että pitää haukkua ja olla korjaamassa toisten jäliltä. Kukaan ei tiedä miten se hevonen on laitettu 8vko sitten. Esim kavio voi kasvaa vinoon vaikka se vuollaan suoraksi.
Toki kengän sovituksen näkee kun sehän pitäisi käydä suoraan kun kavio on vuoltu.
Jotkut tunnistaa, esim yhdellä kengittäjällä on tapana tehdä rolleri kaikille hevosille ja yksi ei ilmeisesti osaa takoa kenkää muuta kuin kapeemmaks ja leveemmäks kun kenkä on aina kannoilta liian kapea. Siis jo valmiiksi kavion alla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.