Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko ok käyttää koiraa lenkillä kerran päivässä?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   19.7.26 15:51:40

Etätyöpäivinä mulla on takapihan ovi auki ja koira saa käydä pihalla niin paljon kun haluaa ja vasta illalla käydään pitkä lenkki ulkona. On mukana myös monessa paikassa joten ei oo yhtään epäsosiaalinen tai sellainen jota ei vois ottaa mukaan. Mut suurin osa päivistä vaan hengaillaan kotona ja yksi pidempi lenkki.
Sillon kun poistun kotoa töihin käytän sen myös aamulla pienellä lenkillä että mulla on parempi fiilis poistua kotoa.

Re: Onko ok käyttää koiraa lenkillä kerran päivässä?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.7.26 15:53:34

Minkä itse arvelet olevan lenkkeilyn tarkoitus ja merkitys koiralle?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.7.26 15:54:53

Riippuu pitkälti siitä, millainen se takapiha on. Rivitalossa takapiha on täysin mitätön parikymmentä neliötä, toisella voi olla useita hehtaareja.

Pääsääntöisesti kysyisin, miksi sinulla on koira, jos ei kiinnosta hoitaa sitä?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.26 15:55:17

Koirat kyl mieluiten tekis hätänsä muualle kuin omaan pihaan. Miksei pari kertaa käyttäis lyhyelllä lenkillä ja sit se pidempi lenkki, kun paremmin aikaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.26 15:55:48

On tietenkin, kunhan koira osaa mennä sinne tarpeilleen itsekseen. Ei mekään käydä kuin lyhyet 5-10min pissatus/kakkatuslenkit (mun koirat ei kakkaa omalle pihalle, joten pakko lähteä pihalta pois että saavat asiansa hoidettua) ja yksi oikea lenkki päivässä.

Ainakin omat tykkää enemmän siitä yhdestä pitkästä kuin kahdesta "puolikkaasta" lenkistä, jos siis saman tuntimäärän jakaisi vaan kahtia. Toki asia olisi toinen jos olisi vaikka jotain nivelvaivaa koiralla tai muuta, silloinhan useampi lyhyempi lenkki olisi parempi.

Lähettäjä: sande 
Päivämäärä:   19.7.26 16:04:26

No silleen minä pidin koiraa vuosikausia, kerran päivässä pidempi lenkki ja muuten kävi pihalla itsenäisesti tarpeillaan ja saattoi hengata ulkona itsekseen tuntikausia muutenkin. Tämä onnistuu jos koira on semmoinen että myös pysyy pihalla eikä lähde mihinkään ja siis 2 hehtaarin tontti missä liikkua, paljon pienempikin toki riittäisi. Ongelmana tässä itsenäisessä ulkoilussa on se että tietyt alueet tontista täyttyy koiranpaskasta, etenkin keväisin lumen sulettua näky oli jäätävä....

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   19.7.26 16:14:56

Siis miks koira pitäisi lenkittää kunnolla useamman kerran päivässä? Pissatus aamulla, päivälenkki ja pissatus illalla. Ei kannata tehdä kaikesta aina niin kauhean vaikeaa....

Lähettäjä: Chai 
Päivämäärä:   19.7.26 16:18:27

Meillä käydään arkena vain yhden kerran päivässä lenkillä, iltaisin noin tunnin kävely. Muuten koirat ulkoilevat itsenäisesti, iso aidattu omakotitalon piha käytössä. Kesällä varsinkin nuo hengaavat pihalla suuren osan päivästä, jos minulla tai miehelläni on etätyöpäivä. Ja roki touhuilvat toki mukana aina, jos itse tehdään ulkona jotain. En ole kokenut huonoa omatuntoa asiasta ja koirat vaikuttaa vallan tyytyväisiltä. Viikonloppuisin / vapailla sitten poistuvat pihasta enemmänkin, käydään esim rannalla, metsässä, mökillä, koirapuistossa jne. Miehen kanssa talvisin pääsevät myös arkenakin kävelyn lisäksi usein hiihtolenkeille. Ja rodultaan molemmat meidän karvaturrit on kultsuja, jos sillä väliä.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 16:50:36

Aika outoa, että monien mielestä on ok, jos koira käy kerran päivässä lenkillä.

Itse kun omistin kaksi koiraa ja käytin ne muutamia kertoja noin 5 - 10min pissatus/kakatus-lenkillä, sain p-a-s-k-a-t niskaani. Olin eläinrääkkääjä ja näitä aikoja otettiin ylös ja ilmoitettiin eläinsuojeluun. Ilmoittajat olivat kertoneet, ettei koirat saa riittävästi lenkkeilyä.

On ollut tilantaita, että koirat ovat käyneet noin 5 - 10min lenkillä ja sitten viety sisälle, koska on ollut muunmuassa lääkärikäyntejä taikka muuta, jonka vuoksi lyhyitä lenkkejä. Tai sitten on ollut niin, että koirat käy 5 - 10min lenkillä ja sitten sisälle ja siellä pakataan, koska lähtö mökille tai lähtö jonkun ajan päästä juoksuttamaan koiria irti.

Ja koirat ovat olleet roduiltaan sekarotuinen (punainen irlanninsetteri - saksanpaimenkoira mix) ja saksanpaimenkoira.

Ja kumpikin koira sai elämänsä aikana kyllä tarpeeksi liikuntaa.

Joten, jos se omistaja käy 5 - 10min koiriensa kanssa lenkillä, niin älä aina oleta pahinta. Koskaan et voi tietää, mitä sen jälkeen "tapahtuu".

Mekin kun monesti lähdettiin mökille, niin ei me 5min pakattu, vaan meillä saattoi mennä 1 - 2h, kun pakattiin ja sitten lähdettiin. Ja koiria käytettiin ennen lähtöä vielä tarpeillaan ja tekivät kyllä jos hätä oli. Monesti olivat niin innoissaan, että tarpeet jäi tekemättä, joten sitten piti kiertää pieni lenkki, jotta ne keskitty siihen tarpeidensa tekemiseen.

Lähettäjä: Aamu 
Päivämäärä:   19.7.26 17:16:44

Aika outoa myös se, että ajatellaan koiran elävän lajityypillistä elämää, jos sen kanssa lenkkeillään. Kyllä koiraperheessä pitää olla koiralla oma piha, missä saa omaehtoisesti liikkua riittävästi. Ilman hihan perässä kulkevaa ihmistä.

Päivämäärä:   19.7.26 17:23:05

” Aika outoa myös se, että ajatellaan koiran elävän lajityypillistä elämää, jos sen kanssa lenkkeillään. Kyllä koiraperheessä pitää olla koiralla oma piha, missä saa omaehtoisesti liikkua riittävästi. Ilman hihan perässä kulkevaa ihmistä.”

Suden reviiri on n. 800-1200 neliökilometriä. Harvalla on näin isoa pihaa, jossa koiraeläin voisi elää lajityypillisesti. Tällä perusteella myös väitän, että se lenkillä käyminen on koiralle lajityypillisempää verrattuna siihen taajamassa olevan omakotitalon pikkusella pihalla hengailuin.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 17:30:23

Kaikilla ei ole sitä mahdollisuutta, että sille koiralle on se oma piha. Ja vaikka olisikin, niin kyllä sen koiran kanssa silti pitäisi lenkkeillä, eli sillä koiralla pitäisi olla se hihna (kaulapantaa unohtamatta). En ihmettele, jos suurin osa koirista räkyttää siellä omakotitalon / rivitalon pihalla, kun ne on turhautuneita, kun niitä ei lenkitetä. Mones siis unohtavat tämän, kun hankkivat sen koiran. Unohdetaan se sinne pihalle räkyttämään, mutta viis veisataan, että se koira tarvitsee muutakin liikuntaa, kuin vain se oma takapiha / etupiha.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.7.26 17:46:47

Sanna, pari kertaa päivässä 5-10 min "lenkkejä" tekevällä ihmisellä ei pitäisi olla koiraa ollenkaan. Tuollainen ei ole koiran elämää ollenkaan, eikä viiden minuutin pissatusta lenkiksi edes lasketa.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   19.7.26 17:52:18

Riippuu ihan siitä omasta pihasta. Jos se on kahden hehtaarin omakotitalo maalla, niin yksi lenkki päivässä riittää oikein hyvin. Jos kyseessä on muutaman neliön kokoinen rivarin takapiha, on kerran päivässä lenkkeily kohtuutonta koiralle.

Oman koiran kanssa käyn kolmesti päivässä kyllä ulkona, mutta usein niistä kaksi on 10-15 min pissalenkkejä, yksi sitten pidempi. Lisäksi on se pikkuinen takapiha, jossa ei kyllä liikunnan eikä ympäristön tutkimisen tarve täyty, mutta hädän tullen voi sinnekin tarpeensa tehdä ja joskus tekeekin.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 18:05:09

Ällö, tarkoitat siis minua? Luitko ollenkaan kirjoitukseni? Vastauksestasi päätellen et. Lueppa uudestaan ja ajatuksella, niin ymmärtäisit mitä kirjoitin. Ja aivan varmasti aion hankkia koiran, jos toisenkin.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 18:09:00

Lisätään tähän vielä Ällölle : Tuossa ei puhuttu myöskään missään välissä koirien iästä. Joten jos koira on 13-vuotta vanha tai jollain sattuisi olemaan 19-vuotias koira, niin pitääkö niitäkin vielä käyttää pitkillä lenkeillä? Ja sellaisella ihmiselläkö ei saisi sitten olla koiraa vai? Eiköhän se ihminen, joka sen koiran omistaa, tiedä nämä perussäännöt + ota koiransa / koiriensa iätkin huomioon ja mene sen mukaan.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.7.26 18:14:16

Sanna, laitoin helmikuussa 16-vuotiaan koirani pois. Se käveli loppuun asti ihan kunnollisia kävelyitä, hitaammassa tahdissa vaan. Ei todellakaan mitään viisi minuuttia ulkona ja sisälle. Nykyinen 8 v tekee miehen kanssa juoksulenkkejä, jos ei ole liian kuuma, sellaisia 8-10 km.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.7.26 18:17:10

Sanna, niin missä kohtaa sanoit, että koirasi saivat tarpeeksi liikuntaa? Mainitsit vain "muutamat" 5 - 10 minuutin lenkit. Ei, ne eivät riitä isolle ja aktiiviselle rodulle enkä ymmärrä miksi pitää hankkia koira, jos ei sen kanssa ei viitsi lenkkeillä normaalisti.

Päivämäärä:   19.7.26 18:18:02

Aloittajalle: yksi lenkkikin päivässä voi riittää, jos se on oikeasti tarpeeksi pitkä ja koira saa siinä tarpeeksi virikettä ja liikuntaa. Riippuu myös ihan koirasi aktiivisuustasosta ja rodusta sekä pihasi koosta.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.7.26 18:21:46

--, ei Sanna niitä koiriaan ole jaksanut koskaan riittävästi ulkoiluttaa. Ei isoa koiraa pidä ottaa, jos sen kanssa ei halua touhuta. En tarvitse toki reikäpäänä mitään erityistä harrastaakaan, mutta kyllä koiraa on ulkoilutettava kunnolla, jos sellaisen ottaa.

Meillä koira on kesällä mökillä kaiket päivät vapaana, mutta yleensä käydään myös pidemmällä kävelyllä. Kaupungissa käy noin kolmesta neljään lenkkiä päivässä, eikä lyhyinkään niistä kestä viittä minuuttia. Usein kulkee muuten vaan mukana menoissa kaupungilla tms, enkä näitä laske varsinaisesti lenkeiksi. Esim juuri alkuviikolla koira oli mukana venekerholla lounaalla. En pitänyt sitä "lenkkinä".

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   19.7.26 18:24:40

Lähettäjä: ***
Päivämäärä: 19.7.26 16:14:56

Siis miks koira pitäisi lenkittää kunnolla useamman kerran päivässä? Pissatus aamulla, päivälenkki ja pissatus illalla. Ei kannata tehdä kaikesta aina niin kauhean vaikeaa..

👍👍👍

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 18:30:58

Ällö : Ota huomioon, että koiria on monenlaisia. Toisille koirille 13-vuotta ei näy missään, eikä sillä ole vaivoja. Kun taas toisille koirille 13-vuotta näkyy monissakin asioissa ja sillä voi olla vaivoja. Tai sama 19-vuotiaan koiran kanssa. On siis ihan eri asia, onko koira 13 tai 19-vuotiaana terve ja hyvässä kunnossa ja miten jaksaa lenkkeillä tms..

Voin kertoa ihan suoraan ja rehellisesti, että käytin koiria lenkillä, kun ne maan päällä oli. Kävivät 5 kertaa päivässä monen tunnin lenkit. Ja kuten tuolla jo aiemmin kerroin, niin oli päiviä, jolloin ne kävi 5 - 10min "lenkin" ja sitten sisälle. Siellä pakkaaminen, jos lähdettiin mökille ja jos ei lähdetty, niin lähdettiin juoksuttamaan koiria irti.

Sanotko ihan oikeasti, etten ole liikuttanut koiriani tarpeeksi ja etten ansaitsisi yhtäkään ainutta eläintä?

Laita minulle lakipykälä tulemaan, jossa kielletään käyttämästä koiraa 5 - 10min "lenkillä", jos ne sen jälkeen pääsee mökille taikka jonnekin juoksemaan irti.

-- : Ja siinä toinen, joka joko A ei lukenut kirjoitustani alusta loppuun tai B jolla on luetunymmärtämisessä vikaa.

Kirjoitan tämän nyt tällä tavalla (@!#$ jotakuta taikka ei) : KUN OMISTIN KAKSI KOIRAA, NIIN OLI PÄIVIÄ, JOLLOIN KOIRAT KÄVIVÄT 5 - 10MIN "LENKILLÄ", JONKA JÄLKEEN NE VIETIIN SISÄLLE KOTIA. KOTONA ALKOI JOKO A PAKKAAMINEN, JOS OLTIIN LÄHDÖSSÄ MÖKILLE TAI B LÄHDETTIIN SIITÄ SITTEN JUOKSUTTAMAAN KOIRIA IRTI.

Joten väitätkö sinä -- vieläkin, ettei koirani ole saanut riitävästi liikuntaa?

LISÄTÄÄN TÄHÄN NYT VIELÄ NÄIN : KUN KOIRIEN KANSSA LÄHDETTIIN MÖKILLE, KOIRAT SAIVAT OLLA ULKONA MELKEIN 24/7 JA NIITTEN KANSSA SIELLÄ OLLESSA KÄYTETTIIN LENKILLÄ 2 - 4H LENKKEJÄ TEHDEN TAI JOS KOIRIEN KANSSA LÄHDETTIIN JONNEKIN MUUALLE KUIN MÖKILLE, NIIN KOIRAT SAIVAT JUOSTA VAPAANA 2 - 4H.

Nyt sitten täällä kirjoitetaan aloittajalle, että yksikin lenkki päivässä voi riittää, jos se on oikeasti tarpeeksi pitkä, mutta itse sain taas paskaa niskaani, kun on ollut päiviä, että koiria on käytetty 5 - 10min "lenkillä" ja viety ne sisälle kotia, jonka jälkeen on joko A alettu pakkaamaan ja menty mökille tai B lähdetty sitten juoksuttamaan koiria jonnekin.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.7.26 18:33:20

Anna nyt vaan Sanna olla. Muistan kyllä aiemnat kirjoittelusi aiheesta, eikä tarvitse huutaa. Edelleen, parempi olla ottamatta koiraa, jos sen kanssa ei halua touhuilla.

Päivämäärä:   19.7.26 18:39:07

Kannattaisi ehkä sitten kirjoittaa selkeämmin, jotta ihmiset ymmärtäisivät. Joka tapauksessa 5-10 minuutin lenkit eivät ns. normaalitilanteessa (jos jätetään ne mökit jne pois laskuista) ole OK, ellei koirat ole sitten tosi kipeitä tai jotain. Koiran pitäisi saada mielellään ihan reippaasti yli tunti ulkoilua päivässä, etenkin ison ja aktiivisen sellaisen.

Se on muuten 13 vuotta, ei 13-vuotta.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 18:41:34

Ällö : Ja mistä sinä tiedät? Monet kerrat olen kuule käynyt koirieni kanssa pitkillä lenkeillä. Joten älä taas aloita tätä paskaa.

Ja äkkäpä vaihdoit puolta. Yhdessä topassa niin puolustit minua, mutta nyt sitten hyökkäät itse kimppuuni. Koita päättää.

Olen kummankin kanssa jaksanut touhuta. On ollut agilityä ja tottista sekä hakua, että jälkeä tms..

Ja reikäpää en todellakaan ole.

Koiria on siis ulkoilutettu 5 kertaa päivässä 2 - 4h lenkkejä tehden. Joten kyllä siinä on tarpeeksi liikuntaa kahdelle isolle koiralle.

Sinulla ei pitäisi sitä koiraa olla ollenkaan.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 18:45:50

Ällö : En anna olla. Itse aloit kirjoittelemaan perättömiä valheita. Ja itse käänsit kelkkasi minua vastaan, vaikka joku aika sitten puolustit minua.

Huudan kun aletaan inttämään ja kirjoittamaan perättömiä valheita.

Parempi kun sinulla ei olisi koiraa ollenkaan.

Ja kyllä, minulla on ollut kaksi koiraa ja kyllä aion hankkia koiran, jos toisenkin.

-- : No en tiennyt, että täällä on noin vähä-älyisiä ihmisiä.

Ja kuten sanoin : MUUTAMAN KERRAN ON OLLUT PÄIVIÄ kun koirat käyneet 5 - 10min "lenkeillä" MUTTA USEIMMITEN NIITÄ LENKITETTIIN 2 - 4h lenkkejä ja 5 kertaa päivässä.

Se on 13 vuotta tai 13-vuotta.

Päivämäärä:   19.7.26 18:48:21

"Koiria on siis ulkoilutettu 5 kertaa päivässä 2 - 4h lenkkejä tehden. Joten kyllä siinä on tarpeeksi liikuntaa kahdelle isolle koiralle."

Täällä taas näitä hötölän supernaisia, jotka lenkkeilevät 10-20h vuorokaudessa koiriensa kanssa :D

Päivämäärä:   19.7.26 18:51:17

"Itse kun omistin kaksi koiraa ja käytin ne muutamia kertoja noin 5 - 10min pissatus/kakatus-lenkillä"

"On ollut tilantaita, että koirat ovat käyneet noin 5 - 10min lenkillä ja sitten viety sisälle, koska on ollut muunmuassa lääkärikäyntejä taikka muuta, jonka vuoksi lyhyitä lenkkejä."

"Koiria on siis ulkoilutettu 5 kertaa päivässä 2 - 4h lenkkejä tehden."

Eli eka ne ulkoilee "muutamia" lenkkejä 5-10 min pätkissä ja sitten yhtäkkiä 5 kertaa päivässä 2-4h. Selevä.

Jälkimmäisen voisi tosin käsittää myös niin, että ulkoilua tulisi yhteensä 10-20 tuntia päivässä, ja sitä rohkenen kyllä hieman epäillä... Ei taida kenenkään aika riittää tuollaiseen eikä myöskään koiran jaksaminen :D

Mutta ihan aikuisten oikeasti, totta kai joka ikisellä on päiviä, kun koirat saavat vähemmän liikuntaa (koira on kipeä, ihminen on kipeä, tulee joku yllättävä tilanne jne). Tässä topassa ei ollut kuitenkaan kyse siitä...

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.7.26 18:56:55

Sanna, minä puolustin sinua, koska mielestäni sinua kohdeltiin ihan järjettömän väärin ja ihan tahallaan ärsytettiin kuin pahimmat koulukiusaajat. Kukaan normaali aikuinen ei käyttydy sillä tavoin, että hyökätään kimpassa tuntemattoman ihmisen kimppuun ja närpitään, kun tiedetään toisen hermostuvan. Se ei ole ok.

En ole valinnut mitään "puolta", ja vastasin sinulle kirjoittamasi ja aiemmin kertomasi mukaisesti. 5 minuutin pissatus ei ole lenkki. Lue uudelleen kirjoittamasi viesti, et kertonut mitään pidemmistä lenkeistä mitään, vain 5-10 min pissatuksista. Ja valitettavasti tuollaine on joidenkin koirien todellisuutta.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 19:02:21

JOS MINULLA ON OLLUT LÄÄKÄRIN AIKA 8.30 NIIN EN MINÄ SILLOIN JOUDA LENKKEILEMÄÄN KOIRIENI KANSSA 24H PÄIVÄSSÄ

JA EN ALA SILLOIN NOUSEMAAN 2 - 3 AIKAAN YÖLLÄ YLÖS JOTTA KOIRAT KERKIÄÄ KÄYDÄ 6 - 5H LENKILLÄ

NE KÄY SILLOIN 5 - 10MIN PISSATUS/KAKATUS REISSUN JA THAT'S IT JA SITTEN MYÖHEMMIN (RIIPPUEN SIITÄ MITÄ SIELLÄ LÄÄKÄRISSÄ ON TEHTY / SANOTTU) NIIN PIDEMPIÄ LENKKEJÄ

KERRAN MINULTA POISTETTIIN POTTUVARPAASTA KOKO KYNSI POIS JOTEN OLIN MUUTAMAN PÄIVÄN - VIIKON KÄVELYKIELLOSSA MIES TÖISSÄ VAIHTOEHTOJA EI OLLUT KUIN KÄYTTÄÄ NE KOIRAT 5 - 10MIN PISSATUS/KAKATUS REISSU JA SISÄLLE

KOIRIA ON VIRALLISESTI LENKITETTY SEN 5 KERTAA PÄIVÄSSÄ 2 - 4H LENKKEJÄ ELI SIIS MUULLOIN KUIN NIINÄ PÄIVINÄ KUN EI OLLA OLTU MENOSSA MÖKILLE

MUTTA HEI KUN TE MUUT OLETTE NIIN TÄYDELLISIÄ NIIN OLKAA

JA SOITTAKAA ELÄINSUOJELUUN TAI JONNEKIN MINUSTA KUN MINÄ EN OLE KÄYTTÄNYT KOIRIA KUIN MUUTAMAN KERRAN ULKONA 5 - 10MIN PISSATUS/KAKATUS REISSUJA KOSKA SEHÄN ON NYT ELÄINRÄÄKKÄYSTÄ JA ELÄIMEN KALTOINKOHTELUA TMS

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.7.26 19:04:59

Sanna, minä olen yksi sinun puolellasi olleista ja raivoat minullekin. En taida ensi kerralla enää vaivautua sinua puolustelemaan, kun hyökkäät minunkin kimppuuni.Toivottavasti et ole normaalielämässä samanlainen.

Lähettäjä: Hiihoo 
Päivämäärä:   19.7.26 19:07:30

On ihan ok.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   19.7.26 19:10:54

No eikö tuo ole hyvä ? Saa käydä tarpeillasn ja pihalla kun haluaa ja ei ole yksin kotona ja illalla pitkä lenkki.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 19:12:32

Ällö : Kiitos siitä.

Ei vain tunnu kivalle, että nyt sitten hyökkäät kimppuuni. Lue itse kirjoitukseni uudestaan. Kyllä ihmisellä sen verran pitää älyä olla, että kun kirjoitetaan näin : koirat käyneet muutaman kerran 5 - 10min "lenkillä" ja viety sisälle, jonka jälkeen on alettu pakkaamaan, kun on mökille oltu lähdössä taikka muualle koirien kanssa, että kyllä ne sitä liikuntaa saa, vaikka eivät sille päivälle olisivatkaan vielä käyneet 200km lenkkejä tekemässä.

Voi olla, että monet tekevät niin, että käyttävät koiria 5 - 10min ulkona ja kerran päivässä, mutta ei saa yleistää.

Minä haaveilin omasta koirastani jo lapsena. Päätin että kun täytän 18 vuotta minulle tulee oma koira. No kun täytin 18 vuotta niin en voinutkaan hankkia koiraa sillä minulla oli vielä koulut kesken.

Tässä välissä minulla on ollut kokemusta koirista.

Olin 23 vuotias kun pystyin hankkimaan koiran. Tämän 5 vuoden aikana minulle oli itsestään selvää että jos koira on rotukoira sitä käytetään lonkka- ja kyynär- sekä selkäkuvissa ja muutenkin eläinlääkärissä jos tarve sitä vaatii. Sekä madotukset ja rokotukset päälle. Ja oli myöskin tiedossa se että koiraa lenkitetään oli sää mikä tahansa. Ja tiedossa oli myöskin se että välttämättä aina ei voi käyttää koiraa pitkällä lenkillä jos itse sairastun tai muuta vastaavaa.

Joten minulle ei tarvitse tulla päätä aukomaan, eikä pätemään mistään mitään.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 19:13:47

Ällö : Itse sinä hyökkäsit minun kimppuuni ensin. Sitä saa mitä tilaa. Ja olen henkisesti kuin fyysisestikin aikuinen ihminen joten minua ei tarvitse puolustella. Kiitos kuitenkin siitä kun puolustit.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   19.7.26 19:16:49

Sanna, eipä mitään, minua vaan ottaa päähän, kun osa otti sinut syyttä silmätikukseen ja keksi ihan älyttömiä väitteitä (mm se, että koirasi ui karkuun, huoraat sillan alla ja ties mitä typerää). Kivaa kesää sinulle!

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 19:18:26

Ällö : Ja sinähän et äsken keksinyt älytöntä väitettä?

Niinpä niin.

Kiitos, kivaa kesää myös sinulle!

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.26 19:29:51

Sanna se onkin oikea ystävällisyyden perikuva.Vittuilee niillekin,jotka koettaa olla ystävällisiä.

Älä tuhlaa Ällö aikaasi.

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   19.7.26 20:09:23

Vittuilen kaikille niille jotka levittelee perättömiä valheita / inttää. Ihan sama kuka oli kyseessä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   19.7.26 21:43:23

Hyökkäys on paras puolustus...

Päivämäärä:   19.7.26 22:03:27

Moni täällä sanoo, että riippuu pihasta, mutta itse näkisin enemmänkin riippuvan siitä lenkistä. Jos se ainoa lenkki on parituntinen tai pidempi, niin riittänee useimmille koirista. Valtaosa useampaankin otteeseen lenkkeilevistä koirista saanee ulkoilua sen pari tuntia per päivä. Sen sijaan yksi puolen tunnin lenkki on liian vähän.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.7.26 22:23:25

Lenkkien yhteismäärä ratkaisee, ei se minkä pituisiin pätkiin ne on jaettu. Meidän pienehkö seurakoira lenkkeilee noin 20 min + 1,5-2 h + 20 min. Silläkin on väliä onko tyttö vai poika. Poikakoira ei tyhjennä rakkoaan 5 min lenkillä. Ja yksilöllisesti suolen toiminnasta riippuen: jos on tarve kakata, niin se ei välttämättä tule viidessä minuutissa.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   19.7.26 22:26:26

On ok jos pääsee olemaan vapaana pihalla. Oma iso pk koira ei käy remmilenkillä päivittäin. Käy omalla pihalla, autolla maalle useita x vkossa jossa juoksee vapaana ja parit treenit, tottis ja jälkitreenit .
Osaa rauhottua kotona jos ei olla menossa mijinkään

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   19.7.26 22:30:44

No en tiedä yhtäkään maalla/okt asuvaa koiraa, joka säännöllisesti kävisi useammin kuin kerran päivässä pitkällä lenkillä. Lopun ajan ovat/pääsevät käymään pihalla tai häkissä ulkona. Eri asia nämä kerrostaloissa tai rivareissa asuvat, jotka käyttää pakosti niitä 5 min pissatuksia lisäksi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   19.7.26 23:50:21

Miksi tämänkin topan pitää täyttyä sannan kanssa tappalemisesta? Antakaa sannan jo olla rauhassa, ei kaikkien ihmitsen kanssa kannata alkaa vääntämään ja väittelemään.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   20.7.26 00:36:51

Kommentoin aiemmin tuonne, että pihan koko ratkaisee. Haluaisin vielä tarkentaa. Kun ollaan mökillä maaseudulla, käydään yleensä vain kerran päivässä lenkillä. Muuten koira saa touhuta vapaana, on mukana kantamassa saunapuita, kuokkimassa perunamaata tai poimimassa viinimarjoja. Se saa siinä liikkua omaan tahtiinsa ja nostaa koipea tai kakata juuri silloin kun siltä tuntuu. Lenkillä käynnin tarkoitus on vain tarjota virikettä ja päästä haistelemaan pihapiirin ulkopuolelle. Välttämättä sepäuvän ainoa lenkki ei kestä kauaa, joskus alle puolikin tuntia, mutta koen sen hyvin riittäväksi, jos muuten on suuri osa päivästä jo touhuttu pihalla.

Sitten taas kotioloissa kun ei ole kuin pikkuinen pihaläntti, on tilanne ihan eri jo pelkästään tarpeiden teonkin kannalta

Päivämäärä:   20.7.26 00:43:24

Meillä on n. 1000m2 aidattuna. Toinen koira on aamusta iltaan pihalla ja on erittäin virkaintoinen vahtikoira. Eli kuluttaa aikaansa pönöttämällä pihassa, seuraa kaikkea ympärillä tapahtuvaa toimintaa ja hälyyttää. Toinen mummelikoira käy ulkona vain asioilla.

Pääsevät kerran päivässä lenkille, n. 30-60min.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   20.7.26 01:17:40

Meillä rivitalon piha on isompi kuin asunto, joka liki 80 neliötä. On aidattu, mutta ei sinne koiria päästetä muuta kuin pissalle ellei ole vatsa jollain sekaisin ja paskat korjataan heti pois. Kesällä ovi on auki kelistä riippuen enemmän, mutta koirat lähinnä makaavat terassilla, jos en itse ole ulkona.

Aamu alkaa koirien ulkoilulla, joka noin 15 minuuttia, jotta ruuat voi antaa heti sisälle takaisin tullessa. Riippuen päivästä tehdään vielä ainakin yksi pitkä lenkki ja toinenkin eli joka päivä ulkoilua 3 kertaa päivässä vähintään, koska oma piha ei ole mikään paskatus alue. Hajukin olisi ihan jäätävä kesällä, jos koirat pääsisivät lenkille vain kerran päivässä.

Miksi koira pitää olla, jos sen kanssa ei ehdi viettää aikaa kuin yhden lenkin verran päivässä..

Lähettäjä: _-_ 
Päivämäärä:   20.7.26 01:27:36

Meillä on aidattu ok-talon pian, n. 1000 neliötä. Koirat saavat olla pihalla aika paljon, varsinkin kesäisin. Lenkillä käydään kuitenkin kolmesti päivässä, päivittäin lenkkeillään yleensä vähintään 10 km, viikonloppuisin usein enemmänkin.

Minusta lenkkeily on koiralle paljon muutakin, kuin tarpeiden tekoa. Se on aktivointia ja liikuntaa. Toki itsellenikin yksi iso syy koiran omistamiselle on se, että tykkään ulkoilla koirien kanssa ja nautin siis lenkkeilystä itsekin. Koiratkin ovat aika aktiivista rotua, joten senkin takia pidän lenkkeilyä tärkeänä. Ja onhan monipuolinen liikunta ja hyvä kunto myös aika tärkeää koirien hyvinvoinnille ja terveydelle.

Lähettäjä: Titityy 
Päivämäärä:   20.7.26 07:25:01

Asutaan Helsingissä,rivari takapihalla. Aamuisin klo 6-9 2x noin 20min kävely.. Klo 16 30 min.. Klo 18 1h. Valitettavasti narulenkkejä. Viikonloput mökillä vapaana ja pidemmät metsälenkit 1-2kertaa/ovä. Hyvin voiva jätkä meillä :) Uintia vielä pe-su.

Lähettäjä: Malla 
Päivämäärä:   20.7.26 08:24:53

” Miksi koira pitää olla, jos sen kanssa ei ehdi viettää aikaa kuin yhden lenkin verran päivässä..”

Eihän lenkkeily ole ainoa aktiviteetti mitä koiran kanssa voi touhuta, lenkkien määrä ei automaattisestitarkoita ettei koitan kanssa vietetä aikaa.
Esim meillä koirat ulkoilee itsenäisesti aidatulla pihalla + usein lenkkeilee vain kerran päivässä, mutta noina yhden lenkin päivinä kyllä käydään harrastamassa höntsäagilitya tai tekoa hallilla/ kentällä tai puistoilemassa.

Päivämäärä:   20.7.26 10:19:48

Meillä tehdään arkena kaksi lenkkiä, yksi aamulla ja toinen iltapäivällä tai illalla. Lisäksi toki pari nopeaa tarpeidentekoa. Viikonloppuisin sen sijaan mennään usein vain yhdellä varsinaisella lenkillä, koska itsekin luonnossa viihtyvänä se ainokainen lenkki venähtää helposti useamman tunnin mittaiseksi (vähintään 3-4-tuntiseksi).

Päivämäärä:   20.7.26 10:34:14

Useimmille keskiverroille seurakoirille tuo on ihan hyvä jos se oikea lenkki on sen 1,5-2 h.

Päivämäärä:   20.7.26 10:49:12

Me käydään aamulla 2-10min kakkatuskävely, eli käännytään kun ne kakat on tullut. Tämä koska en halua että kakkaavat omaan pihaan. Töiden jälkeen pääsevät pihalle hengailemaan ja jossain vaiheessa sitten se päivän ainoa lenkki, yleensä syön ja annan ruoan laskeutua hetken ennen kuin lähdetään. Useimmiten meidän lenkki on sen noin 1,5-2h, joko metsässä irti tai sitten käydään juoksemassa jolloin kilometrejä kertyy ihan reilusti.

Mutta meillä on myös päiviä jolloin päivän pisin lenkki on joku 30min nuuskuttelukävely, kun pidetään välillä myös lepopäiviä. Ovat aktiivisessa harrastuskäytössä, niin kaipaavat välillä myös kunnon lepoa. Toki silloin saavat yleensä luut tmv itsenäistä rauhallista tekemistä jos haluavat.

Ja jos olen vaikka kipeänä, niin silloin se on vain kaksi kakkatuskävelyä päivässä ja jotain pientä puuhailua kotona. Kyllä tervepäinen aktiivinenkin koira sen kestää ja joskus se voi tehdä sille hyvääkin.

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   20.7.26 12:55:10

"Koiria on siis ulkoilutettu 5 kertaa päivässä 2 - 4h lenkkejä tehden. Joten kyllä siinä on tarpeeksi liikuntaa kahdelle isolle koiralle."

Tämähän siis tarkoittaa keskimäärin 5 x 3h = 15h lenkkeilyä päivässä? Missä välissä koirat lepäsivät ja söivät? Mahtoi ruokaa kulua, että pysyivät lihassa. Itse lienet maratoonari tmv? En ole kyllä kuullut että kukaan muu käyttäisi koko hereilläoloaikaansa koirien lenkittämiseen. Aikaansa kutakin. Vai mahdoinko nyt ymmärtää jotakin väärin?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   20.7.26 13:32:00

Laitan tähän esimerkin :
1. Jos kertoisin käyväni koirieni (edesmenneitten) kanssa lenkillä seuraavasti ; aamulla 30min hihnalenkki + aamupäivällä 20min hihnalenkki + päivällä 1h vapaana juoksemista + iltapäivällä 30min hihnalenkki + illalla 30min hihnalenkki, niin tämä olisi liian vähäistä liikuntaa kahdelle keskikokoiselle koiralle, kun kyseessä on punainen irlanninsetteri - saksanpaimenkoira mix sekä saksanpaimenkoira

2. Jos kertoisin käyväni koirieni kanssa lenkillä seuraavasti ; aamulla 5 - 10min pissatus/kakatus ulkoilu (jos on mm lääkäriin meno tai jos tiedossa on, että lähtisimme mökille / juoksuttamaan koiria kauemmas) mökillä koirat saisivat olla melkein 24/7 vapaana ja niitä lenkitetään sielläkin ollessa sellaiset 2h - 4h + iltapäivällä 30min hihnalenkki + illalla 30min hihnalenkki, niin tämä olisi liian vähäistä liikuntaa koirille

Parempi kun en tämän enempää kirjoita tähän topaan mitään, niin en toivon mukaan saa enää p-a-s-k-a-a niskaani.

Sen verran kuitenkin sanon, että vaikka minulla oli kaksi keskikokoista koiraa, niin koirat saivat kyllä tarpeeksi liikuntaa sekä lepoa ja ruokaa / vettä.

Ja ei minulla ollut vaihtoehtoja, kuin lenkittää niitä koiria, kun minua kyttäiltiin pusikoissa ja kirjoitettiin tarkat päivämäärät ja kellon ajat ylös, mihin aikaan minä tai sulhaseni lähti käyttämään koiria ja mihin aikaan ne vietiin sisälle. Auta armias, jos siihen meni 5 - 10min ja sitten koiria ei näkynytkään sille päivälle enää, niin ilmoitettiin eläinsuojeluun. Kyllä, myönnän, että näin on tehty ja monesti. Siis se, että koirat kävi 5 - 10min pissatus/kakatus "lenkin" ja ne on viety sisälle ja on saattanut mennä 1 - 2h, ennen kuin koiria on edes pikkaisen näkynyt.

Miksi näin?
- No ylempänä on siihen selitys. Lue sieltä (tämän viestin aloituksessa).

Lähettäjä: 2r4 
Päivämäärä:   20.7.26 14:53:14

Mulla koira joka ei tee pihalla mitään muuta kuin makaa. Pissan saattaa tehdä mutta siinä se. Siksipä me ulkoillaan se 3x pvä ja jokainen ulkoilu minimissään 30 min.

Ja tekeepä se omallekkin pääkopalle hyvää ulkoilla säännöllisesti

Päivämäärä:   20.7.26 14:59:32

Kivahan se on että on piha jossa voi pissua mutta en näe hyötyä muuten jos on koira kuten mulla. Eli makoilee vaan. Ei se liiku eikä saa hajuja muista tai tapaa muita omalla pihalla maaten.

Siksipä lenkkeillään

Päivämäärä:   20.7.26 15:00:12

Ja kyseessä siis tanskannakki.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.