|
Lähettäjä: Fanta
Päivämäärä: 19.7.26 15:14:26
Kustannuksiin pitää laskea kuivikkeen ja rahdin hintojen lisäksi myös lantalaan, lannan säilytykseen ja lannan hävitykseen liittyvät kulut. Kun säästää kuivikkeen hinnassa, maksaa yleensä lannan säilytyksestä/kompostoinnista tai lanna hävityksestä.
Jotkut kuivikkeet ovat halvempia, mutta hävityskulut on isot. Esim. purulanta / puupohjainen kuivike ylipäätään on monilla ongelmajätettä. Tai jotta sen saa ajettua peltoon, sitä pitää kompostoida pari vuotta, eli vaatii ison lantalan / säilytystilat ennen kuin kukaan sitä hakee ja usein lannan hävityksestä pitää maksaa, eikä se välttämättä ole halpaa.
Sitten jotkut kuivikkeet ovat ostaessa kalliimpia, mutta ne maatuvat nopeasti ja niiden hävitys on ilmaista, kun ne haetaan peltoon veloituksetta ja saatetaan hakea useamman kerran vuodessa niin, ettei lantalankaan tarvitse olla iso.
Minä harkitsin olkipelletti + puru -sekoitusta. Olkipelletti on yksinään vähän tympeä ja liukas, mutta se maatuu nopeasti. Sekoituksena 2/3 olkipellettiä tuo olisi voinut olla ihan järkevä ja vuoden kompostointi olisi voinut riittää.
Purulle mietin sitten pellavaa tai hamppua. Pellavan saatavuus on huono ja hinta aika iso... Hampun saatavuus parempi ja hinta pellavaan verrattuna maltillisempi.
Päädyin sitten olkipelletti + hamppu -sekoitukseen. 2/3 olkipellettiä ja loput hamppua. Maatuu muutamassa kuukaudessa, joten hävitys on helppoa, enkä maksa siitä mitään ja maajussit oikein varaa, että saanhan minä tulla sitten tyhjentämään lantalasi.
Minulla kyllä on aika iso lantala hevosmäärään nähden (hevosia 6 kpl), sellainen suorakaiteen muotoinen, että kerään lantaa lyhyelle sivulle ja sitten jätän sen maatumaan kun kerään lantaa toiselle lyhyelle sivulle.
|