Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Henkilötietosuoja-ammattilaiset, kysymys.

Lähettäjä: uuna 
Päivämäärä:   19.7.26 11:00:06

Kävikö tässä nyt esy :n hallituksen jäseneltä henkilötietomoka vai ei? Koskien eläimen ent.omistajan henkilötietojen luovuttamista minulle.

Oliko "hyvän tavan mukaista"? Ilmoittaisitko minuna, tälle eläimen hoteisiini luovuttaneelle esy :n hallituksen jäsenelle, että muistaisi jatkossa toimia oikein ihmisten henkilötietojen kanssa? (Jos tässä siis mtn väärää tapahtui. Tapahtuiko?)

En tullut ht.nettiin muiden maallikoiden mielipiteitä ja arveluita kysymään. Vaan jos joku ammattinsa puolesta tietää täsmälleen, oliko tässä moka.

Eli. Toimin esy :n sijaiskotina. Itse olen esy :n rivijäsen. En hallituksessa. Minulle sijaiskotiin tuotiin eläin, joka palautui yhdistykselle, koska vuosi sitten sen samalta yhdistykseltä adoptoinut henkilö päätti luopua siitä. Tuoja oli yksi hallituksen jäsenistä, kuten Aina kun eläin yhdistykselle tulee, taikka takaisin yhdistykselle luovutetaan.

Tuoja lykkäsi mulle kaiken muun mukanatulleen tavaran lisäksi paperinipun käteen saatesanoilla: tossa aika paljon papereita, ne voi heittää vaikka roskiin.

Paperinippu on enimmäkseen ko. eläimen lukuisia el.käyntipotilaskertomuksia - niitä on ressulle kertynyt ja jatkossakin tullee kertymään. Vain yksi näistä el.potilaskertomuspapereista on ent. adoptiokodin aikana käyty käynti, elikkä hammaslääkärireissu joulukuussa. Kaikki muut on siltä ajalta, kun eläin ed. kerran oli yhdistyksen hallussa. Nyt tulee asian pihvi:

minähän näen tästä hammaslääkäripaprusta adoptoijan yhteystiedot. Pihvi jatkuu: ent. adoptoija oli lykännyt mukaan myös eläimen luovutussopimuksen. Siis oman kappaleensa tästä. Siinä on vielä enemmän yhteystietoja, kuin hammaslääkäripaprussa. Luovutussopimuksessa on hetun rivi, joka on onneksi tyhjä - enpä tiedä, onko se aina tyhjäksi jätettävä, saattaa olla että yhdistyksen hallituksen jäsen luovutushetkellä VAIN katsoo sen kuvallisen henkkarin eikä saa kirjoittaa paperiin sitä hetua.

Ainakaan tällaisella "voi heittää vaikka roskiin" - huolettomalla tavalla käsitellä henkilötietoja.

Minä en haluaisi, että minun kaikki yhteystietoni olisivat ventovieraiden hallussa tällä tavalla. Itse en ole sellainen sekopää, että ottaisin nyt suu vaahdossa yhteyttä hallusssani olevilla henkilötiedoilla, tähän ent. adoptiokotiin, että millainen vässykkä, olet kun luovut eläimestä sen sijaan että olisit toimittanut sen eläinlääkärin vastaanotolle (kuten yhdistyksestä kuulemma oltiin tietysti kehotettu tekemään) , kun se on jo puoli vuotta oireillut tavalla X ja ongelma hyvin todennäköisesti vaatii lääkäriä.

Myöskään en haluaisi, että kaikki yhteystietoni ovat "laita vaikka roskiin" sellainenaan taloyhtiön paperinkeräysastiassa, jota jotkut tonkiikin joskus. Ja vaikkei tonkisi, niin mielestäni ei ole asiallista tällainen hallituksen jäsenen taholta. Siis ainakaan tuo "laita vaikka roskiin" - yhteystiedot tulisi tuhota vähintään repimällä niin pieneksi kuin saa.

"Roskiin" en laita, koska on todella hyvä, että tällä "terveys"historialla olevan otuksen el. paperit on vieläkin olemassa paperisina.

a) Olisinko rivijäsenenä saanut nähdä ent. adotoijan kaikkia yhteystietoja sis. mm. koko nimi, osoite, puh.nro?

b) Onko toi "laita vaikka roskiin", joka vaatisi huomauttamaan tuojaa siitä, miten on asiallista käsitellä henkilötietoja?

Jokaiselle on varmaan toivottavasti selvää, että ei ton eläimen terveyspapereissa mtn salassapidettävää ole :D Mutta ne ent. omistajan henkilötiedot ja niiden käsittely.

Re: Henkilötietosuoja-ammattilaiset, kysymys.

Lähettäjä: Vehnä 
Päivämäärä:   19.7.26 11:36:35

Itse en kyllä moisesta jaksaisi huolestua kun kerran henkilötunnusta ei näy. Nimi, osoite ja puhelinnumero ei ole kovin salassapidettäviå yhteystietoja ellei niitä siitä voi yhdistää esim.ihmisen omiin sairaskertomuksiin. Vaikka sairaalan paperit tai oikeuspöytäkirja. Toki eri juttu jos jostain syystä olisi salatut tiedot.

Saattaisin huomauttaa esyn hallituksen jäsentä että ei ihan asiallista. Sen jälkeen unohtaisin koko jutun.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   19.7.26 11:50:09

a) et olisi

b) koko tilanne vaatii huomauttamista

Meillä jos esim. asiakkaan lasku on mennyt vahingossa toiselle henkilölle, tehdään sisäisesti tietosuojaloukkausilmoitus. Uhka-arvio näissä on yleensä matala, mutta kyllähän sinulle tuossa luovutettiin toisen henkilön tunnistetietoja asiattomasti. Tunnistetietoja ovat kaikki nimestä ja osoitteesta alkaen, ei siis pelkkä hetu ja vastaavat niin kuin usein tunnutaan ajattelevan. Jos ELL paperit halutaan antaa uudelle omistajalle/sijaiskodille, pitäisi ne käsitellä ensin niin, että edellisen kodin tunnistetiedot peitetään tai poistetaan asianmukaisesti.

Tietosuojavaltuutetun toimiston sivuilta suora lainaus:

"Niin pitkään, kun tietojen perusteella voi tunnistaa henkilön suoraan tai välillisesti tai tiedot voidaan palauttaa takaisin tunnistettavaan muotoon, ne ovat yhä henkilötietoja ja niihin sovelletaan tietosuoja-asetusta."

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.7.26 11:55:18

Asiatonta ja laitonta.
Huomauttaisin todellakin! Maailmassa on niin paljon kaheleita, että tietosuoja on pelkästään senkin takia todella tärkeä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.