Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi jotkut pelkäävät eläimiä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.7.26 23:26:23

Yksi tuttava...

Korkeakoulutettu teknisellä alalla. Oma yrityskin toiselta alalta. Menestyy. Kirjoittanut kirjankin.

Pelkää lintuja niin hysteerisesti ettei uskalla lähteä kauppaan/lääkäriin/töihin jos pihalla on västäräkkikään.

Pelkää kaikkia hyönteisiä, leppäkerttujakin. Ei uskalla olla kuin lasitetulla terassilla ja tykkää talviurheilusta kun ei ole ötököitä. Jos kotiin eksyy kärpänen, sulkeutuu vessaan piiloon miehensä työpäivän ajaksi kunnes mies tulee hoitamaan työpäivän jälkeen asian.

Pelkää kaikkia eläimiä. Ihan kaikkia. Pupun poikasia, kissanpentuja, kaikkia.

Mikä voi johtaa noin isoon eläinpelkoon?

Kysyin ihan suoraan onko joskus jotain tapahtunut?
Ei kuulemma mutta riparilla uidessa jokin osui jalkaan (kala?) ja ei ole enää halunnut mennä uimaan luonnonvesiin siksi. Ja linnut on hirveitä, eläimet uhkaavia. Käytti sanaa uhkaava. Onko sun mielestä koiranpennutkin uhkaavia, kysyin ja sanoi ettei niistä tiedä mitä ne tekee. Mielestäni erittäin erikoista. Moniko jättää menemästä töihin koska parkkiksella on naakka? Hän jättää.

Re: Miksi jotkut pelkäävät eläimiä?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   18.7.26 23:41:57

Pelko on usein epärationaalista. Usein pelätään sitä, mitä ei ymmärretä tai mikä ei ole ennustettavaa. Itse pelkäsin nuorempana ihan hysteerisesti perhosia enkä edelleenkään tykkää jos tunkevat sisätiloihin, mutta en enää loikkaa toiselle puolelle tietä jos sellainen ulkona liihottelee ja tiemme kohtaavat. Enkä tiedä mistä perhospelko johtuu, se vain on. Vaikka ne eivät edes pure tai pistä tai ole myrkyllisiä.

Lähettäjä: Muistelo 
Päivämäärä:   19.7.26 00:09:31

Koulukaverini pelkäsi myös perhosia, oli aivan paniikissa jos sisälle eksyi perhonen. Ei voinut olla mikään opittu pelkokaan, kun mielestäni ei kukaan pelkää perhosia, suurin osa ihailee.

En ole koskaan tavannut ihmistä, joka pelkäisi ihan kaikkia eläimiä. Mahtaa olla arkikin aika kamalaa, jos luonnon linnutkin pitäisi poistaa maailmasta, että voi olla normaalisti.

Lähettäjä: Kuu 
Päivämäärä:   19.7.26 00:17:27

Varmaan just se ennakoimattomuus. Jos ei ole yhtään perehtynyt eläinten käytökseen tai ei ole niin utelias että haluaisi tarkkailla niitä, niin niiden liikkuminen ja toiminta varmaan näyttää kaaoottiselta ja pelottavalta. Ja tietysti voi olla huonoja kokemuksiakin.

Mä en ole ikinä pelännyt esimerkiksi hevosia, lehmiä, koiria, kissoja, lintuja, sammakkoja tai käärmeitä, mutta pelkään joitain hyönteisiä ja hämähäkkejä vielä näin aikuisenakin. Hämähäkit ja sokeritoukat ovat pahimpia. Syke nousee ja inhotus (eli pelko) tuntuu ihan fyysisenä tunteena. En tapa hämähäkkejä koska ne ovat hyödyllisiä otuksia, mutta sokeritoukat murhaan armotta.

Toisaalta on ihanaa jos kimalainen tai perhonen tulee kädelle tepsuttamaan. Myös ne raidalliset kukkakärpäset(?) ovat vekkuleita, kun tulevat kädelle ja tutkivat kärsällä ihoa. Monia muitakin hyönteisiä tykkään katsella, mutta pysyn mieluusti metrin päässä niistä. Pelot eivät tosiaan aina ole rationaalisia.

Päivämäärä:   19.7.26 00:25:07

Minä pelkään aikuisena hysteerisesti perhosia ja hämähäkkejä. Perhosten en todella anna laskeutua päälleni ja sisällä imuroin hämikset, jos sattuvat tielle silloin. Pelottaa niin paljon hämähäkit, että saatan kiljaista. Vaikka asun vanhassa omakotitalossa :D Joskus tuntuu mahdottomalta häätää isoja hevospaarmoja jne. Mitään eläimiä en tosin sitten pelkääkään.

Päivämäärä:   19.7.26 00:33:07

Minä pelkään ampiaisia. Siis oikeasti pelkään. Jos on tilanne, josta en pääse pois ampiaisen läheltä, alan oikeasti itkemään kun tilanne ahdistaa niin paljon. Itse en edes pystyisi lukittautumaan vessaan, jos sisällä olisi ampiainen, koska pääseehän se sinne ja vessasta on vain yksi pakoreitti. Menisin ulos (ja lapsena olen mennytkin) odottelemaan pelastajaa.

Myös kyitä pelkään, lähinnä koirieni vuoksi. Pelko on alkanut vasta tänä vuonna kun kyyhavaintoja on tehty niin paljon ja itsekin nähnyt ekaa kertaa kyyn, oikeastaan kolme tälle vuotta. Ärsyttää kun pelko rajoittaa metsään menoa nätteinä kesäpäivinä. Sateella ne ei vissiin liiku.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.7.26 01:00:11

huono provo.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.