Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koiran hoito uuvuttaa

Lähettäjä: Nekku 
Päivämäärä:   16.7.26 12:28:19

Onko kellään ollut samankaltaista tilannetta? Minulla on koira, jo seniori-ikäinen sellainen. Koiralla on kroonisia sairauksia, mm. ympäristöatopia, jota hoidetaan säännöllisesti sisäisillä lääkkeillä ja ulkoisilla lääkkeillä sekä pesuilla ym. Koiralla on myös lääkitys sisäelinvaivaan ja säännölliset seurannat sen tiimoilta. Nyt kaiken päälle koira loukkasi raajansa ja edessä on leikkaus. Koira on sikäli vaativa luonteeltaan, että se on hyperkiintynyt minuun ja tahtoo olla lähellä ihan koko ajan. Koira inhoaa autossa oloa ja ns. turhia autoiluita sen kanssa ei tehdä. Alan olla itse melkosen väsähtänyt. Päivistäni iso osa menee koiran hyvinvoinnin pohtimiseen, analysointiin, päätösten tekoon, ratkaisemiseen ja lääkinnän eri nyanssien muistamiseen. Eläinlääkäreissä on istuttu tovi jos toinenkin. Sanomattakin on selvää, että minulla on mennyt tähän kaikkeen omaisuus. Koiran eteen olen tehnyt kaiken voitavani ja vielä vähän päälle. Tuntuu, että tämä vastaa jotain omaishoitoa kuormittavuudessaan. En niinkään kaipaa neuvoja, sillä ei tähän tilanteeseen ole helppoja ratkaisuja. Ennemminkin kaipaan jotain vertaistukea. Ja ruoka-aineallergioista ei ole kyse, sen sanon jo nyt, sillä muuten joku kohta huutaa, että koira on väärin ruokittu. Koira syö jo raakaruokaa, sillä nappulaa ja teollisia mössöjä se ei ole ikinä suostunut syömään. Myös eliminaatiodieetit on tehty ja suoritettu jo ajat sitten.

Re: Koiran hoito uuvuttaa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.7.26 12:42:17

"Tuntuu, että tämä vastaa jotain omaishoitoa kuormittavuudessaan."

Niin no sellaista se on kun eläin ikääntyy ja siitä tarvitsee huolehtia ja siihen tarvitsee sitoutua. Sellaista on lemmikin omistaminen.

Tai sitten voi tuutata sen monttuun jos ei enää olekaan kivaa.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   16.7.26 12:50:01

Mä kyllä miettisin, kannattaako vanhaa, monisairasta koiraa enää leikata, vaan pitäisikö päästää pois. Leikkauksesta toipuminen voi olla raskasta terveellekin, saati sitten vanhalle ja sairaalle. Toipumisaika tulee sinullekin olemaan vielä raskaampaa, kun mitä se nyt on.
Ei se elämä tuosta ainakaan helpommaksi muutu niin kauan, kun sulla tuo koira on.

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   16.7.26 12:51:37

Ilmeisesti tässä nyt pohdit että haluatko lähteä leikkaamaan koiraa?

Sitä kannattaa pohtia. Onko koiran elämänlaatu sellainen, että kannattaa?

Jatkossa miettisin tarkkaan seuraavan koiran kanssa koulutusasioita, jos sellainen on vielä tulossa. Tuollainen eroahdistus ei tule puskista, pentuaikana on jätetty kouluttamatta yksinolo ja vahvistettu täysin vääriä asioita. Ja autoonkin se koira pitää totuttaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   16.7.26 12:53:08

"Mä kyllä miettisin, kannattaako vanhaa, monisairasta koiraa enää leikata, vaan pitäisikö päästää pois"

No todellakin.

Sitä paitsi lemmikin omistamisen pitäisi kuitenkin aina tuoda enemmän kuin viedä.. ihan oman jaksamisen ja resurssien loppumisen vuoksikin on ok päästää irti vanhemmasta ja ennen kaikkea sairaasta koirasta. Missä on se raja, että koiran elämä on myös siellä vaakakupin huonommalla puolella ?

LähettäjäSanna Lopakka 
Päivämäärä:   16.7.26 13:02:32

Lähettäjä: ****
Päivämäärä: 16.7.26 12:51:37

"Ja autoonkin se koira pitää totuttaa."

Minulla on ollut kaksi koiraa. Molemmat totutettiin pennusta alkaen autoiluun. Silti toinen koirista piippasi mennen tullen palatessa autossa kun mentiin jonnekin kivaan paikkaan. Toinen oli paljon rauhallisempi kunnes yllättäen alkoi myöskin hieman piippailemaan. Ja ei kummallakaan ei ollut päänupissa vikaa. Vaan ilmeisemmin piippailivat kun päästiin tuttuun paikkaan kuten jonnekin metsätielle jossa niitä pystyi irti pitämään. Ja kun piippailu alkoi niin koira sai odottaa autossa hetken aikaa kunnes rauhottui. Ja jos ei rauhoittunut se sai olla hetken aikaa hihnassa ja rauhoittua ja sen jälkeen pääse vapaana juoksentelemaan. Ja siksi näin että koira ymmärtäisi ettei se piippaamisella mihinkään heti päässyt.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   16.7.26 13:12:07

Ei piippaaminen autossa mikään ongelma olekaan:) ongelma on siinä jos koira ei suostu autoon menemään tai siellä olemaan ja siihen on helppo koulutuksella vaikuttaa:)

Lähettäjä: zxc 
Päivämäärä:   16.7.26 13:39:30

No kyllä mä myös mietin, että mitä järkeä on noin monivaivaista, seniori-ikäistä koiraa lähteä leikkaamaan. Tuskin tuo koiran elämäkään hirveän mukavaa on. Tuo hyperkiintyminen on usein myös merkki siitä, että koirassa on jotain vialla. Totta kai lähes kaiki koirat haluavat olla laumansa lähellä, mutta kipeälle koiralle se on luonnossa elinehto eli siksi se yleensä kipeällä koiralla korostuu.

Totta kai vanhat eläimet vaatii ihan eri tavalla huolenpitoa, koirille voi tulla alzheimer-tyyppistä oireilua jne. Mutta ei vaivaisia ja etenkään vanhoja ja vaivaisia tarvitse oman jaksamisen kustannuksella pakolla pitää siihen asti, että on pakko laittaa pois. Olet hoitanut koirasi selvästi tosi hyvin, nyt voisi olla se viimeisen palveluksen paikka.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   16.7.26 13:45:19

Ei mitään leikkauksia seniori-ikäiselle koiralle, jolla on terveydessä muutenkin sanomista!

Ihana pätijä tähtirivi. Et tiedä miten aloittaja on kouluttanut koiraansa. Sitäpaitsi terveyshaasteet mutkistavat koulutusta todella paljon, eikä tiettyjä asioita edes kannata yrittää väkisin, ennen kuin terveys on hallinnassa. Esimerkiksi juuri yksinolo on tällainen.

Meidän velvollisuus on päästää rakas ystävä pois siinä vaiheessa kun näköpiirissä ei ole kuin kärsimystä.

Ymmärtän aloittajan tuntemuksia. Minulla on nuori koira, jonka terveyshaasteet ja niistä johtuvat kouluttamisen ongelmat ovat paljon lievempiä, mutta aiheuttavat jatkuvaa huolta ja pohtimista ja rahaa menee paljon. Rehellisesti en ollut ajatellut koiranomistamisen olevan näin raskasta, ja minulle on ammattilainenkin sanonut, ettei sen kuuluisi olla! Minulla on kuitenkin sellainen elämäntilanne, että on henkisiä ja aineellisia resursseja laittaa koiraan, koira on vasta nuori, ja pystyn järjestämään sen elämän niin, ettei se kärsi liikaa, joten näillä mennään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.