Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ferritiini alhaalla, muut ok

Lähettäjä: Fe 
Päivämäärä:   15.7.26 08:45:02

Onko muilla muut veriarvot priimaa ja jopa yläkantissa mutta ferritiini alhaalla eikä nouse? Syöttekö rautalisää tällaisissa tapauksissa ja millä annostuksella ja rytmillä? Onko ferritiini lopulta noussut vai ei? Tässä jo yli 2v mennyt kikkaillessa eri annostuksilla jne. mutta ei nouse. Viimeksi oli 19, jossain välissä parhaimmillaan kävi reilussa 30. Keliakia poissuljettu. Olo ihan ok toisin kuin alussa (arvo oli 18), silloin vain nukuin.

Voiko matala ferritiini olla syy siihen, että ns.kunto ei parane? Liikun keskivertoa keski-ikäistä enemmän, en toki mikään urheilija mutta tuntuu ettei kunto nouse millään. Voi kai vika olla reenissäkin mutta voiko tuo vaikuttaa?

Re: Ferritiini alhaalla, muut ok

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   15.7.26 09:05:52

Mulla on ja syön koko ajan lisärautaa. Huono puoli että hb noussut liian korkealle, pitää tauottaa välillä ja sitten ferritiini putoaa nopeasti. Seilaa 7-50 välillä riippuen sylnkö rautaa vai en.
Toki voi olla syy kuntoon, mua ainakin väsyttää ja tuntuu että happi ei riitä mihinkään kun alimmillaan.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   15.7.26 09:10:54

Joo, on ollut jo vuosia sama juttu, ferritiini seilannut 5-70 väliä, riippuen kuinka ahkerasti syö lisärautaa. Mitä korkeampi on, sen parempikuntoinen olo on, ja päinvastoin. Olen lukenut asiasta paljon ja liittynee jossain määrin raudan määrään veressä ja sitä kautta happeen veressä. Kun urheilee tarvii enemmän näitä ja jos ei niitä ole, ei jaksa/tuntuu huonona kuntona. Tää nyt sillein yksinkertaistettuna ja omakohtaisesti koettuna, ettei jonkun tarvi vetää herneitä nenään, ei lääketieteellisestä sepustuksesta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.7.26 09:34:45

Hemoglobiini kuljettaa tosiaan happea veressä eli vaikuttaa suoraan "kuntoon". Varastoraudat sit enemmän yleiseen jaksamiseen/väsymykseen.

Saan jatkuvalla lisäraudalla ferritiinin pidettyä välillä 30-50. Ennen huonot tasot johtuivat runsaista menkoista ja urheilusta, nykysin siitä et muutin pois mustamakkaran vaikutusalueelta enkä muuten syö riittävästi rautapitoista ravintoa. :D

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   15.7.26 09:41:32

Mulla on matala ferritiini mutta Hb normaali. Oon menossa rautainfuusioon loppukuusta. Mulla on tehty useampi infuusio, koska suolisto ei kestä mitään rautavalmistetta suun kautta ja toki kun on järkyttävä ripuli, ei se rauta imeydy senkään vertaa. Lihaa ei vatsa kestä. On tutkittu monet kerrat ja todettu, että mulla ei vaan syystä X imeydy rauta.

Jännä nähdä miten vaikuttaa tekemiseen, koska mulla on just tuo ongelma, että kunto ei nouse. Esim reippaalla kävelylenkillä nousee isommassa ylämäessä heti maksimisykkeille, hengästyn pienestä, eikä vaan helpota vaikka miten lenkkeilisi. Samoin kun ratsastan ystävän isolla, isoliikkeisellä puoliverisellä, niin tuntuu ettei se kunto siinäkään nouse, alkaa hengästyttään tosi äkkiä ja sykkeet lyö maksimiin hyvin nopeasti ravissa ja laukassa. Ferritiini taisi olla 12 viime mittauksella viikko sitten.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.