Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menee hermot kaneihini, mikä avuksi?

Lähettäjä: Miten voi olla 
Päivämäärä:   14.7.26 23:48:49

Minulla on aikaisemmin ollut useita pienikokoisia kaneja noin 20 vuoden ajan ja niiden kanssa elo on sujunut ongelmitta ja ilman isompia vahinkoja. Olin hetken ilman kaneja ja erehdyin reilu kolme vuotta sitten ottamaan vähän keskikokoista isomman kani parivaljakon eläinsuojeluyhdistykseltä.

Kaneilla on oksia, kaivuulaatikko, erilaisia tunneleita, kesällä pääsevät aidatulle alueelle ulkoilemaan jne eli olen koittanut keksiä virikkeitä. Mutta ei, kaiken muun paikan tuhoaminen kiinostaa. Minulla on menossa jo kolmas sohva näiden kanien aikana, repivät sohvatyynyt rikki. Juuri koitin parsia tästä sohvasta reikiä umpeen ja lopputulos on aika kamala. Ruokailuryhmän olen uusinut, kun tuolien ja pöydän jalat olivat niin kalutut. Nyt tämä uusikin näyttää ihan hirveältä. Kaikki listat on tottakai nakerrettu moneen kertaan. Aikaisemmin kävivät laatikolla hyvin, mutta nyt ovat alkaneet pissailemaan isoja lammikoita lipastojen ja hyllyjen päälle niin ettei enää saa puhtaaksi, kun pissa on polttanut maalit pois. Töissä on käytävä niin en aina heti ehdi siivota lammikoita. Lattiaan on palanut vaaleita länttejä pissasta. Taas pesin isoa olohuoneen mattoa ja tuli niin ruskeaa vettä, että montakohan pissalammikkoa siinä on ollut.

En kehtaa oikein kutsua enää ketään kylään, kun joka paikka on niin epäsiisti ja tuhottu. Turhauttaa korjata, kun hetken päästä näyttää samalta. Papana kasoja on ympäriinsä. Kun siivoan niin yleensä imuroinnin ja lattioiden pesun välissä ehtivät taas papanoida jonnekin muualle paitsi laatikkoon.

Jossain vaiheessa mietin, että haluaisin kissan lemmikiksi, mutta moni sanoo kissan olevan paljon työläämpi ja sotkuisempi mitä kanit, joten ei kiitos. Toivottavasti minulla pysyy järki päässä enkä enää haksahda lemmikkeihin. Aikaisemmin olin hyvinkin eläinrakas, mutta enää en tiedä. Tuntuu, että näistä kaneista on enemmän riesaa mitä iloa.

Kiitos jos jollain on hyviä vinkkejä millä nämä saa opetettua siisteimmiksi! Ei auta etikan suihluttelu tai kissan karkotteet. Ne haihtuvat niin nopeasti, että ei mene kauaa kun ovat taas sen kohdan kimpussa mihin olen etikkaa suihkuttanut. Kissankarkotteesta eivät välittäneet pätkääkään.

Re: Menee hermot kaneihini, mikä avuksi?

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   14.7.26 23:58:18

Kaneista en tiedä, mutta älä ota tuolla pohjalla kissaakaan. Ei enää yhtään kusella tuhottua kenkäparia tai riekaleisia huonekaluja kynsien jäljiltä kiitos. Ei kiinnostaa mitkään sirkustemput tai sata hiekkalaatikkoa/kissa. Kustaan minne huvittaa ja kaikki ihmisen oma tuhotaan koska voidaan. Jep. Koirat on parasta mitä rahalla saa. Iloa lenkille, kotiin tullessa, harrasteisiin ja mihin vaan. Kissalta saa vaan mädän katseen kotiin tullessa.

Lähettäjä: Mutteri 
Päivämäärä:   14.7.26 23:59:19

Onko leikattuja? Se taitaa vaikuttaa vessailun onnistumiseen laatikolle.

Ehkä nämä kanit eivät sovellu asuintiloissa pidettäviksi, vaan tarvitsevat oman asumuksen esim. ulk rakennukseen?

Lähettäjä: Yli-mies 
Päivämäärä:   15.7.26 00:00:56

Miksi sulla on ulkohäkkieläimet sisällä syömässä sohvia?

Lähettäjä: reetta 
Päivämäärä:   15.7.26 00:05:25

Miten olisi ihan vaan koriste-esineet, tai taulut? Ne ovat kauniita mutta eivät sotke.

Lähettäjä: Y 
Päivämäärä:   15.7.26 00:18:40

Ymmärrän hyvin, aloittaja. Sopisikohan noille kaneille paremmin ulkoasuminen? Jotkut eläimet vaan eivät tunnu sopeutuvan sisätiloihin. Tietysti kivut tai sairauskin voivat olla muuttuneen käytöksen takana.

Päivämäärä:   15.7.26 00:19:20

On leikattuja kumpikin. Uros ja naaras pitäisi olla. Alkuun kävivät hyvin laatikolla, mutta nyt pissivät hyllyjen päälle ja matoille tai laatikon viereen lattialle. Papana kasoja tekevät minne sattuu tulemaan.

Päivämäärä:   15.7.26 00:21:54

Keväällä pistin reilu 600€ eläinlääkäriin, kun ell tutki kanit kunnolla. Kuvattiin, pissa tutkittiin jne. Ei löytynyt mitään muuta, kuin toinen on vähän lihava mikä olikin tiedossa. Itsekin ajattelin onko jotain sairautta ymv, kun vessakäytös on muuttunut noin selvästi.

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   15.7.26 00:22:36

Tiedän tuskasi.

Mulla oli kanipari joka eli melkein 12 vuotta.
Olivat varsin siivot, ajoittain joitain papania lattialla mutta harvoin ja vain kerran meni laturin johto.

Kun menehtyivät, otin taas uuden kaniparin.
No tää kaksikko olikin eri maata. Aivan turborallia kaiket yöt, joka johto naksittiin palasiksi jos sen hetkeksi laski alas. Osasivat kiivetä tuoleille ja pöydille. Kirjat syötiin kirjahyllystä.

Pahin oli kuitenkin se, että eivät olleet yhtään sisäsiistejä. Eivät siis edes yrittäneet. Otti hermon päälle ihan hirvesti elää käytännössä navetassa. Joka päivä siivosin töiden jälkeen ja aamulla herättyäni isot kusilammikot lattialta jolle oli lionnut papanoita velliksi.

Hoidin heidät loppuun saakka ja hyvin hoidinkin, aina saivat olla vapaana mutta omat hermot riekaleina. Kanit on niin kivoja ja surettaa kun niitä ei markkinoida oikein eli sellaisina paljon tilaa ja touhua vaativina riiviöinä. Nyt niitä myydään söpöin kuvin ja olen satavarma että tälläkin hetkellä lukemattomat kanit mätänee pienissä häkeissään kun ihmiset ei kestä sitä miten ne laittaa kämpän palasiksi.

Lähettäjä: Koukku 
Päivämäärä:   15.7.26 01:27:03

Öö,tää ei tietenkään ansio,mutta oma kanini taisi saada tällin television virtajohtoa nakerrettuaan,eikä sen koomin koskenut johtoihin.
Huomasin vasta itse koskiessani johtoon ja saadessani tällin. Siellä oli hampaat käyneet. ja olin muka seurannut että ei syö johtoja.
Meidän kanilla ainoa ärsyttävä tapa oli koittaa kaivaa. hetkittäin aivan maanisesti kaivoi ja kaivoi laminaattilattiaa. No jälkiä ei jäänyt,mutta päikkärit jäi nukkumatta.
Oli siis aina muuten vapaana,paitsi öisin.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   15.7.26 01:35:52

Mulla oli kanssa pitkäikäinen pariskunta sisällä. Kaikki oli tosi vaivatonta. Sitten otin uuden ja oli pakko laittaa ulkorakennukseen tilat niille. Olivat kaikki isohkoja liharotuisia kaneja (kaikki 4 samaa rotua siis, sama kasvattaja). Helpotti heti.

Nyt tosin en varmaan ota enää lisää, kun olen huomannut, etten jaksa kykkiä siellä ulkorakennuksessa itse niiden kanssa. Ei ole samanlaista suhdetta eikä ne ole yhtä kesyjä. Miksi haluaisin sitten lemmikkejä, mitkä ovat keskenään koko päivän? :/

Lähettäjä: Rex 
Päivämäärä:   15.7.26 01:39:56

Eikö niille voisi rajata jonkun ison alueen kompostikehikoilla aitaukseksi. Pitäisi sitten vapaana kun on joku kotona vahtimassa ja veisi ulkoaitaukseen aina kun vaan säitä on ulkoiluun.

Kyllä mun raja lemmikkien pidossa on siinä että niistä on oltava enemmän iloa kun surua.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.