|
Lähettäjä: Miten voi olla
Päivämäärä: 14.7.26 23:48:49
Minulla on aikaisemmin ollut useita pienikokoisia kaneja noin 20 vuoden ajan ja niiden kanssa elo on sujunut ongelmitta ja ilman isompia vahinkoja. Olin hetken ilman kaneja ja erehdyin reilu kolme vuotta sitten ottamaan vähän keskikokoista isomman kani parivaljakon eläinsuojeluyhdistykseltä.
Kaneilla on oksia, kaivuulaatikko, erilaisia tunneleita, kesällä pääsevät aidatulle alueelle ulkoilemaan jne eli olen koittanut keksiä virikkeitä. Mutta ei, kaiken muun paikan tuhoaminen kiinostaa. Minulla on menossa jo kolmas sohva näiden kanien aikana, repivät sohvatyynyt rikki. Juuri koitin parsia tästä sohvasta reikiä umpeen ja lopputulos on aika kamala. Ruokailuryhmän olen uusinut, kun tuolien ja pöydän jalat olivat niin kalutut. Nyt tämä uusikin näyttää ihan hirveältä. Kaikki listat on tottakai nakerrettu moneen kertaan. Aikaisemmin kävivät laatikolla hyvin, mutta nyt ovat alkaneet pissailemaan isoja lammikoita lipastojen ja hyllyjen päälle niin ettei enää saa puhtaaksi, kun pissa on polttanut maalit pois. Töissä on käytävä niin en aina heti ehdi siivota lammikoita. Lattiaan on palanut vaaleita länttejä pissasta. Taas pesin isoa olohuoneen mattoa ja tuli niin ruskeaa vettä, että montakohan pissalammikkoa siinä on ollut.
En kehtaa oikein kutsua enää ketään kylään, kun joka paikka on niin epäsiisti ja tuhottu. Turhauttaa korjata, kun hetken päästä näyttää samalta. Papana kasoja on ympäriinsä. Kun siivoan niin yleensä imuroinnin ja lattioiden pesun välissä ehtivät taas papanoida jonnekin muualle paitsi laatikkoon.
Jossain vaiheessa mietin, että haluaisin kissan lemmikiksi, mutta moni sanoo kissan olevan paljon työläämpi ja sotkuisempi mitä kanit, joten ei kiitos. Toivottavasti minulla pysyy järki päässä enkä enää haksahda lemmikkeihin. Aikaisemmin olin hyvinkin eläinrakas, mutta enää en tiedä. Tuntuu, että näistä kaneista on enemmän riesaa mitä iloa.
Kiitos jos jollain on hyviä vinkkejä millä nämä saa opetettua siisteimmiksi! Ei auta etikan suihluttelu tai kissan karkotteet. Ne haihtuvat niin nopeasti, että ei mene kauaa kun ovat taas sen kohdan kimpussa mihin olen etikkaa suihkuttanut. Kissankarkotteesta eivät välittäneet pätkääkään.
|