Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  On se sitten vaikeaa

Lähettäjä: Koukku 
Päivämäärä:   14.7.26 00:45:27

En kyllä ymmärrä tätä luontokansaa.
Erikseen poliisin pitää antaa ohjeita nykyajan marjastajille,ettei eksy! Tai ainakaan kuole,jos tarvii apua perille löytymiseen.
En vain voi ymmärtää. Kyllä suuntavaistolla selviää,kun jättää liian panikoimisen. Ja sitten jos tietää,ettei sellaista omaa,niin ei mene kauas metsään.
Ja kaikki apuvälineet mitä nykyään on!
Ajatelkaa,ennen meitä sodissakin kävivät kaukopartiotehtävissä venäjän linjojen takana kaukanakin ja ihan ilman google mapsia!
Kyllä on ihminen vajonnut osaamattomuutensa alhoon.
Ehkä tämä pitäisi ymmärtää darwinismina,en tiedä.

Re: On se sitten vaikeaa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.7.26 00:46:43

Näytänkö joltain vitun partiopojalta?

Päivämäärä:   14.7.26 00:49:16

Yhtään en tiedä miltä näytät ;)Mut jos et metsästä selviä,niin et oo!

Päivämäärä:   14.7.26 00:50:38

Olen kaupunkilainen sivari, joka ei ole ikinä käynyt metsässä tai edes maaseudulla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.26 00:52:27

Minä eksyn aina puutarhassa kakkospesälle.

Päivämäärä:   14.7.26 00:58:57

Eli luotamme darwinismiin,mikäli sattuisitte menemään metsään!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   14.7.26 08:37:28

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 14.7.26 00:46:43

Näytänkö joltain vitun partiopojalta?"

Näytät todennäköisesti pystyyn paskannetulta lapamadolta.

Lähettäjä: Ympyrää korvessa 
Päivämäärä:   14.7.26 08:52:43

Silloin kun luin vuonna 2013 Torronsuolle eksyneestä naisesta niin vakuutuin siitä että joillekin on tosi vaikeaa.
Tiedän omakohtaisestikin että suuntavaisto voi pettää kun marjastaa ja katselee vaan maahan.
Kannattaa olla punaista vaatetta päällä:) Tuo nainen pelastui pitkälti sen takia että ripusti punaisen vaatteensa puuhun merkiksi.
No nykyään monella on kännykkä mukana ja siihen on suuri luotto että se auttaa.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   14.7.26 09:51:07

Meikän lenkkipolulla (tai no hiihtoladulla) ei kyllä toimi netti eikä puhelut. Kai se muuallakin metiköissä lienee näin? Metsä on vain metsää eikä sieltä löydä helposti samanlaisia virstanpylväitä kuin tiellä (tämän kiven ja tämän sillan kohdalta käännyin tänne jne). Olen itsekin tullut tunteja myöhässä kotiin kun en ole löytänyt autolle takaisin.

Lähettäjä: Rapsu 
Päivämäärä:   14.7.26 09:56:15

En poistu koskaan asfaltilta.
Eräjormat voi vapaasti ryskiä pusikossa.

Lähettäjä: Villa 
Päivämäärä:   14.7.26 10:00:25

Luontoon lähtiessä pitäisi muistaa että netti ei tosiaan välttämättä toimi, ja ainakin paikannuksen tarkkuus voi olla heikko. Varsinkin vieraammalle seudulle lähtiessä paperikartta on ihan hyvä olla.

Lähettäjä: Mimmi 
Päivämäärä:   14.7.26 11:37:57

Itse vieraassa maastossa noudatan anopin neuvoa, eli ripustaa puuhun valkoisen/keltaisen muovipussin suikaleita ja aina kun meinaa edellinen suikale kadota näkyvistä laitetaan toinen. Näin voi aina palata samaa reittiä takaisin.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   14.7.26 12:28:11

Paperikartta ja kompassi aina mukaan varmuuden vuoksi, voi se puhelin vaikka tipahtaa vahingossa veteen ja simahtaa.

Punaisen vaatetuksen sijaan kannattaa käyttää oranssia, etenkin miehillä esiintyy puna-vihersokeutta.

Mä olen suht kokenut metsäliikkuja, mutta silti mun pihan takana olevassa metsässä eksyn helposti kun siellä ei ole polkuja ja puusto on tiheää. Kun kännykästä tarkistan sijainnin niin olen menossa ihan eri suuntaan mihin oli tarkoitus. Tämä siis aloittajalle jonka mielestä suuntavaistolla selviää... ei selviä kukaan jos metsä on tiheää.

Päivämäärä:   14.7.26 12:29:23

>etenkin miehillä esiintyy puna-vihersokeutta

Minulla on tarkka vassaritutka.

Päivämäärä:   14.7.26 12:29:42

Kaikki eivät ole kokeneita metsässä liikkujia, ja sienestäessä/marjastaessa on todella helppo eksyä kun liikkuu apajalta toiselle ja unohtaa orientoida itseään välissä. Kerran eksyin minäkin, ja ihmisellä on sellainen hauska taipumus alkaa sen tajutessaan pyöriä ympyrää etsiessään tuttuja maisemia, ja siinä sitten menettää ymmärryksen siitä mistä edes tuli. Nykyään eksyn paremmin :D

Mitä pahaa siinä on että varoitellaan ja opastetaan?

Itse ehdottaisin että marjastajat ja sienestäjät katsovat ennen reissuaan kartasta miltä alue näyttää. Suosin itse paikkoja jotka on rajattu jotenkin metsäteillä, vesistöillä, soilla tmv niin että on helppo löytää sijaintinsa jos sattuu eksymään, ja tietää ettei mitään hätää ole. Edelleen kokeneena sienestäjänä en mielellään mene paikkoihin joissa on metsää kilometritolkulla joka suuntaan, tai jos menen niin otan kompassin mukaan etten ainakaan kävele ympyrää.

Kannattaa myös aina tietyin väliajoin orientoida itsensä, muistuttaa itselleen mistä on tullut, missä menee tie/järvi/joki ja sitten jatkaa matkaa.

Ja jos päätyy eksymään niin ehdotan että välittömästi tekee itselleen jonkun merkin, vaikka kivistä tai risuista tai sitomalla jotain läheiseen puuhun. Tietää sitten edes missä paikassa eksyi, tietää jos kävelee ympyrää jne. Sitten vasta katsellaan ympärille ja päätetään mihin suuntaan lähdetään palaamaan.

Ärsyttääkö nämä neuvot sinua, aloittaja? Miksi?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.