Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuorotyö ja perhejuhlat ymv, muut ei ymmärrä

Lähettäjä: Ettei vuoroja vaih 
Päivämäärä:   13.7.26 19:22:38

Teen kolmivuorotyötä ja usein sukujuhlista ymv tulee kutsu vasta joitain viikkoja aikaisemmin. Ymmärrän ettei esim hautajaisia tiedä ennakkoon, mutta silti on mielestäni kurjaa, että muut kääntävät asian niin etten vain halua paikalle ja työt saa aina järjästettyä niin, että pääsee jos haluaa. Hoitoalalla nyt vain on oltava aina x määrä henkilöitä vuorossa joten en vain voi olla pois jos en vaihda vuoroa. Eikä etenkään lauantai vuoroihin ole usein halukkaita vaihtamaan, koska lisät ovat mitättömiä tuolta päivältä ja kesäisin kaikilla tuntuu olevan menoa viikonloppuisin. Nyt taas taas loukkaannuttiin, kun sain eilen kutsun juhliin jotka ovat kahden viikon päästä lauantaina. Keskellä päivää, en pysty tuossa tekemään aamuvuoroa enkä iltavuoroa ja minulla on aamuvuoro työvuorolistassa. Lupasin, että koitan jos joku haluaa vaihtaa. Rehellisesti, en kehtaa alkaa kinuamaan sunnuntai aamuvuorolaiselta vaihtoa kovin tiukasti. Lauantaista saa 20% lisät ja sunnuntaista 100% lisän. Minulla ei ole mahdollisuutta vaihtaa toiseen viikonloppuun, koska olen näissä listoissa lomalla tai jo valmiiksi viikonlopun töissä. Juuri meni mahdollisuus toivoa vuoroja lokakuulle eli aika paljon aikaisemmin kuin 2 viikon varoitusajalla pitäisi tietää jos johonkin haluaa vapaan. Olen tätä toistellut aina, kun vastaavia tilanteita on ollut ja aina se tulee yllätyksenä ja asia otetaan niin, että loukkaannutaan, suututaan ja ajatellaan etten vain halua järjästää ko ajankohtaan vapaata.

Eipä tänne avautuminen auta, mutta pakko purkaa johonkin ketutusta. Tuntuu ettei ma-pe 8-16 etätyökin mahdollista ihmiset ymmärrä ettei sairaala pyöri samalla tavalla eikä siellä ole mahdollisuutta kovin usein ottaa palkatonta vapaata eikä ainakaan viikonloppuisin, kun miehitys on minimissä aina.

Re: Vuorotyö ja perhejuhlat ymv, muut ei ymmärrä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.7.26 19:26:50

Pyydät iltavuorolaista tulemaan päästämään pari tuntia aikasemmin ja päästät sen sitten joku kerta pari tuntia aiemmin.

Ainakin meillä paperiukoilla vuoronvaihdoissa liksat menee työvuorokalenterin mukaan että jos teen kaverille sunnuntain niin kaveri saa sunnuntain palkan joten olis paras saada kaveri tekemään velkansa takaisin sunnuntaina että itse saa sit silloin taas tuplapalkan kotiin

Lähettäjä: Viill 
Päivämäärä:   13.7.26 19:29:11

Eipä tuossa auta muu kuin sanoa suoraan, että teillä työvuoro toiveet tulee esittää x päivää aikaisemmin joten, jos haluavat sinut juhliin niin juhlista tulee ilmoittaa x päivää ennen. Muutoin teet parhaasi ja jos et pääse osallistumaan niin turha loukkaantua.

Silloin kun tein vuorotyötä niin asiasta aina muistutin eikä kenellekkään ollut ongelma. Myöhemmin tulleiden kutsuen suhteen kaikki ymmärsivät etten välttämättä pääse ja välillä sitten en päässyt.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   13.7.26 19:30:34

Eihän ne vuorotyötä tekemättömät oikein ymmärrä. Omassa lähipiirissäni sanoin jo vuosikaudet sitten, että jos minun läsnäoloani kaivataan, tarvitsen kutsun kuukautta ennen. Kyllä se ymmärrykseen meni jossain vaiheessa. Nykyään moni muutenkin tajuaa, että kutsut kannattaa antaa ajoissa, ettei ihmiset ehdi sopia muuta puuhaa, etenkin kesäisin ihmisillä on kaikenlaista touhua.

Toivottavasti läheisesi myös oppivat asian eivätkä syyllistä sinua turhaan asioista, joille et voi mitään.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   13.7.26 19:42:45

Kiva suku sulla.

Itse olen tehnyt koko työurani erilaisia vuorotöitä, viimeisimpänä jatkuvaa yötä 15 vuotta ja olen hyvin usein lauantaina töissä. Se on mennyt perille melko helposti että minä en saa vaihdettua työvuoroa sormia napsauttamalla, eli jos mut halutaan paikalle niin kuukautta ennen pitää tietää. Muutamat tärkeät hautajaiset olen saanut järjestettyä koska pomoni on sillä tavalla järki-ihminen että ymmärtää sen että oikeasti hyvin läheisen esim isovanhemman hautajaisiin tarvii päästä.

Käytännössähän mitkään muut tapahtumat kuin hautajaiset ei ole sellaisia että ne polkaistaisiin pystyyn muutamassa viikossa, joten en ymmärrä miksi kutsujakaan ei saada ajoissa.

Ainut asia mitä mun sukulaiset ei varmasti ikinä tule ymmärtämään on se, että jatkuva yötyö on 5 vuoroa viikossa ja kaikki yöllä. Ei ole mitään hoitsujen vapaita rankkojen öiden jälkeen, eikä ole mitään aamuvuoroja.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   13.7.26 19:53:26

Jos on läheinen tai muutoin henkilö, jonka ehdottomasti toivoisi pääsevän paikalle, kannattaa ilmoittaa juhlan päivämäärä epävirallisesti hyvissä ajoin ennen niitä kuukautta ennen lähetettäviä virallisia kutsuja. Muuten on turha kitistä ja pahoittaa mieltään.

Lähettäjä: Ettei vuoroja vaih 
Päivämäärä:   13.7.26 19:58:32

Juu ja sitten asia erikseen nämä, kyllähän sinä ehdit yövuorojen välissä, kun olet vain yön töissä. Viimeksi minulle loukkaannuttin kun oli 2 yövuoroa alla ja kaksi edessä, en lähtenyt sukulaisten kanssa ravintolaan syömään ja juhlimaan tätini synttäreitä, kun matkoihin olisi mennyt 1,5 tuntia/ suunta ja miehellä aamuvuorot tuona viikonloppuna. Vaikka asiaa perusteltiin sillä, että voithan lähteä vähän aikaisemmin mitä muut niin ehdit töihin. Meillä on suht pienet lapset ja mieskin tekee vuorotyötä eli miun on vain pakko saada nukuttua yövuorojen välissä silloin, kun mies on kotona. Tekee jo tiukkaa valvoa yövuoron perään klo 15.30 asti kunnes mies tulee kotiiin niin ei sillä vireystasolla vain lähdetä ajamaan 1,5 tunnin matkaa edestaisin ja mennä samoilla silmillä vielä töihin seuraavaksi yöksi ja valvota senkin yövuoron perään aamuvuoroa. Montakohan kertaa olen kuullut, kun sinulla on yövuorot niin on varmasti kiva kun on päivät aikaa tehdä mitä vain, jep näinhän se menee.

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   13.7.26 20:04:14

Hah, joo niin tuttuja nuo älynväläykset että "no sullahan on sitten koko päivä aikaa puuhata vaikka mitä kun olet yöt töissä". Niin, nukkuahan mun ei ikinä tarvi.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   13.7.26 20:04:35

Aika hyvin on porukka oppinut että jos minut haluaa varmasti paikalle on tiedettävä 6 vkoa aiemmin. Lomalistoilla ei vuoroja voi vaihtaa juuri koskaan kun sijaisia ei oteta ja minimillä mennään. Etukäteen sopien meillä saa lähes kaikki toiveet läpi.

Sanon suoraan ettei mitään mahdollisuuksia vaihtaa enkä edes yritä. Toki sakki joustaa jos pakko mutta harvat juhlat sellaisia on että vihtii alkaa säätään.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.7.26 20:13:35

"Juu ja sitten asia erikseen nämä, kyllähän sinä ehdit yövuorojen välissä, kun olet vain yön töissä."

No itse kyllä menen jos vaan ehdin ajaa öiden välissä edes takaisin.

Lähettäjä: Oliivi 
Päivämäärä:   13.7.26 20:14:56

Lähettäjäniin
Päivämäärä13.7.26 20:04:14

Hah, joo niin tuttuja nuo älynväläykset että "no sullahan on sitten koko päivä aikaa puuhata vaikka mitä kun olet yöt töissä". Niin, nukkuahan mun ei ikinä tarvi

Siis ah tämä :D Tähän ”hassunhauskaan” oletukseen törmään itsekin yötyöläisenä yllättävän usein.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.7.26 21:05:22

Suutut vaan takaisin, että taaskaan sua ei oikeasti haluta paikalle, kun tietävät ettet voi noin vain olla pois töistä

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.7.26 21:18:58

Jotkut ei vaan ymmärrä. Itsellä on kans erikoiset työajat ja työpäivät saattaa olla useamman viikon putkeen ilman vapaapäiviä ja pitkiä päiviä. Sitten saatan olla ilman töitä kuukauden putkeen. Ja usein työt on viikonloppuisin.

Osalle ihmisistä ei mene mitenkään jakeluun, etten vaan voi vaikuttaa aikatauluihin _lainkaan_. Hommat on tehtävä just kun on se tietty aikaväli ja sillä selvä. Siinä ei auta edes se, että tiedän jonkun menon 3kk etukäteen, koska jos työkeikka tulee, se on otettava (että saa laskut maksettua, keikkoja ei ole liikaa vaan liian vähän) ja ne voi osua juuri jonkun itsellekin kivan menon päälle.

Ammatinvalintakysymys ja itselleni tämä on ihan ok. Mutta osa ihmisistä ei voi mitenkään ymmärtää.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   13.7.26 21:43:00

Parhaimmillaan vuorotöitä ymmärtämättömät yrittivät sopia asioita tapahtumaan yövuoroviikolla "noin puoliltapäivin" ja kummastelivat kovin että oikeasti nukut päivän, eikö se riitä parin tunnin torkut aamusta? Totesin että kun kyse on kirjaimellisesti yövuoroviikosta, eli 7 yötä putkeen, olen tavattavissa 15.30 jälkeen enkä silloinkaan tee mitään tähdellistä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.7.26 22:41:48

Joo tää "ai sä olit vielä päikkäreillä yövuoron jälkeen klo 12 :)" on ihan klassikko. Eikun olen valvonut koko yön ja päässyt nukkumaan puoli yhdeksän aikaan, nukun kolmeen jos vaan uni riittää, eikä siitäkään tule kuin kuusi ja puoli tuntia eikä se pidemmän päälle riitä mihinkään.

Minunkin läheiset ovat tottuneet siihen, että päivä pitää olla tiedossa noin kuusi viikkoa ennen, jos minut halutaan paikalle.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   14.7.26 08:36:35

Vaikken ole itse tehnyt vuorotyötä niin ymmärrän hyvin nuo haasteet ja toivoisin itsekin ajoissa tietoa tilaisuuksista. Varsinkin kesälauantaita on rajallinen määrä ja kesälauantaille koitetaan järjestää tässä maassa ihan kaikki mahdollinen. Kesän aikana vapaapäiviä kuitenkin tarvitsisi muuhunkin kuin tilaisuudesta toiseen ajelemiseen, joten jotain paljon arkisempaa saattaa olla suunniteltuna, jos ei ajoissa tiedä.

Joidenkin vuorotyöläisten kohdalla olen ihmetellyt, että kun he ymmärrettävästi tarvitsee tiedon hyvissä ajoin, he ei silti välttämättä itse jaa tietoa omasta kalenteristaan tarvittaessa. Jotain kaveriporukan tapaamisia sopiessa voi olla että kaikilla muilla on kohtalaisen vapaa kalenteri joskus hiljaiseen vuodenaikaan, mutta sen sijaan, että vuorotyöläinen kertoisi mikä ajankohta hänelle käy, vuorotyöläiseltä pitäisi erikseen kysyä jokainen päivä, kuin laivanupotusta pelaten, että mikä päivä/arki-ilta se nyt sattuu olemaan, kun hän on vapaalla. Että miten tuollainen piirre voi olla samassa henkilössä, joka kuitenkin elää arkeaa pitkälle ennakoidun vuorolistan perusteella.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.