Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kukaan ei halua tavallista hoitajaa hepoilleen

Lähettäjä: Mulli 
Päivämäärä:   13.7.26 01:47:54

Minulla on ollut useita hevosia ja on vuosien työkokemus talleilta. Nyt ei ole enää omia ja työkin on toisella alalla. Useammalla naapurilla ja parilla sukulaisella on hevosia, ja monihan on sanonut, että mene hoitamaan niitä!

Mutta eipä onnistu. Haluaisin siivotatarhoja ja karsinoita, pestä tallia, harjata hevosia ja putsailla varusteita. Voin olla kaverina varsojen ajo-opetuksessa tai huvikseni ajaa aikuisia hevosia, jos tarvitsee. Selkään en nouse koska olen lihonut.

Mutta kun tuollaista hoitajaa ei tarvitse kukaan! Joko minun pitäisi hoitaa koko talli eli ruokkia, loimittaa, tarhata, siivota, ruokkia, ottaa sisään, kuivattaa loimet, ruokkia... tai sitten lähteä kisoihin apukäsiksi eli hoitaa kaikki lastauksesta kuskaukseen ja talutella nuorta, hyppivää hevosta kisapaikalla. Minä en halua. Haluaisin vain hoitaa rauhassa siellä kotona, työntekijät ja lomittajat erikseen.

Miksei tämmöinen lähes viisikymppinen täti kelpaa ihan vain hoitajaksi?

Re: Kukaan ei halua tavallista hoitajaa hepoilleen

Päivämäärä:   13.7.26 01:50:35

Niin ja tulen kyllä silloin kun lupaan, mutta en minä ihan kokopäivätöihin tule.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.7.26 01:52:26

Että poimisit vain rusinat pullasta?

Päivämäärä:   13.7.26 01:52:49

Nimenomaan ne rusinat.

Päivämäärä:   13.7.26 01:54:17

>sit mä en tee sitä
>enkä tota

Lähettäjä: Yksiö 
Päivämäärä:   13.7.26 01:57:59

Pidä idiootti ylisviiva se turpasi tukossa, kun et asiasta mitään ymmärrä!

Ap, luulen että ihmiset eivät ymmärrä, että ammattilaisena olisit valmis vain kotipuuhasteluun. Oletko selkeästi kertonut, ettet etsi lisätyötä tai halua kiertää raveja/ratsastuskisoja? Moni voisi luulla, että haluat nimenomaan ratsastaa ja tulla kisoihin tai lomittaa.

Päivämäärä:   13.7.26 01:59:09

XD

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   13.7.26 02:00:00

- , hoitaja antaa omustajalle vapaan tallitöistä esim itsehoitotalleilla. Ratsastamista ap ei halunnutkaan. Naapurin koirakin voi olla kiva ulkoiluttaa, koko korttelin koiria ei välttämättä halua.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.7.26 02:02:01

Eiköhän nämä rusinat ole ratsastusta tai oikeastaan hyppäämistä.

Aloittaja olisi haluamassa hiukan kuivahtanutta ruisleipää mutta sitä ei ole tarjolla kun kaikkialla vaaditaan että pitäisi itse keittää koko armeijalle ruoat.

Nykyään kun täysihoitotalleja ei enää ole niin ei sitä että asiakkaam eli myös hoitajan pitäisi koko tallin 20 hevosta ruokkia ja tarhata viitsi Aloittaja eikä moni muukaan hoitaja tehdä jos ei saa ratsastaa eli niitä rusinoita.

Päivämäärä:   13.7.26 02:05:28

Kyllä se mauton ja kuiva pullakin on syötävä.

Päivämäärä:   13.7.26 02:07:09

Paitsi ei minun tarvitse. Voin pysyä hyvin kaukana tällaisesta.

Päivämäärä:   13.7.26 02:09:46

>voin käydä taputtelemassa ja syöttämässä porkkanaa
<joku muu saa lapioida kakat

Päivämäärä:   13.7.26 02:11:22

Aloittaja sanoi haluavansa siivota karsinaa mutta ei 20 karsinaa vaan varmaankin vain yhden.

Lähettäjä: Yksiö 
Päivämäärä:   13.7.26 02:11:29

Aloittajahan halusi lapioida eli talikoida sitä paskaa.

Päivämäärä:   13.7.26 02:12:14

Eikö ne loputkin 19 mene samalla vaivalla?

Päivämäärä:   13.7.26 02:15:00

Näytäpä mallisuoritus vaikka video tiktokkiin miten yhden tai 20 karsinan siivous menee samalla vaivalla.

Kyse ei edes ole vaivasta vaan vitutuksesta.

Päivämäärä:   13.7.26 02:15:18

Aloittaja voi siivota kyllä kaikki karsinat silloin kun niin sovitaan, koska niiden siivoamiseen noilla lähitalleilla menisi max 2 tuntia ja nimenomaan haluaisin siivota karsinoita ihan kuntoilun vuoksi ja koska tykkään siitä. Ja tarhat siinä samalla, jos sinä päivänä minulla on aikaa. Niitä hommia haluaisin tehdä sovittuina päivinä! Mutta en halua olla aamukuudesta iltakymmeneen tekemässä töitä.

Päivämäärä:   13.7.26 02:16:00

Miksi sitten heppailette jos se on niin perseestä?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.7.26 02:16:22

Moni ravitalli kyllä huolii hevosenhoitajan.
Mutta ei ehkä vain yhdelle hevoselle.
Niinä päivinä kun hoitaja käy, hän hoitaa sitten monta hevosta.
Ja ravipäivinä se, joka jää tallille ottaa kaikki hevoset sisään, ja antaa kaikille hevosille iltaruoat.

Ei sellaisesta ole kenellekään mitään hyötyä, että joku käy kerran viikossa hoitamassa yhden hevosen.

Päivämäärä:   13.7.26 02:17:15

Heppailu ei ole peseestä vasn sinun "-" asenne jota en halua kuunnella sekuntiakaan.

Päivämäärä:   13.7.26 02:17:29

Niin, ei kai minusta sitten ole tarpeeksi hyötyä. Harmi.

Päivämäärä:   13.7.26 02:19:01

Tähdelle sama juttu. Jos asia kääntyy niin että pitäisi vittumaiselle tallinomistajalle tehdä palkatonta työtä niin se on tiukka EI.

Päivämäärä:   13.7.26 02:19:54

Menikö faktat ihon alle?

Päivämäärä:   13.7.26 02:23:02

Ei hoitajan tartte olla tallinomistajan palkaton työntekijä vasn hevosenomistajan apulainen.

Näissä on selvä ero ja jos viiva tai tähti haluaa omia toisten työpanosta itselleen niin ainoa fakta on että ompa vittumaimen ihminen.

Päivämäärä:   13.7.26 02:24:43

Pitääkö tallilla siis ravata 2-300 eri höntsähötöä, joista jokainen tekee 1-2 lempipuuhaansa?

Päivämäärä:   13.7.26 02:25:57

Ei tartte ainakaan sinun tallillasi.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   13.7.26 02:26:59

@!#$ että sinä viiva olet tyhmä.

Päivämäärä:   13.7.26 02:27:17

Kyllä se on niin että joko tehdään kaikki tai ei mitään.

Päivämäärä:   13.7.26 02:28:08

Sinähän sitä et päätä, kun et ole hevostakaan nähnyt muuta kuin nettikuvissa.

Päivämäärä:   13.7.26 02:30:57

Vielä.

Päivämäärä:   13.7.26 02:32:14

Hahmotan silti miten tallihommat tulisi hoitaa.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   13.7.26 02:40:03

- , eli et tiedä asioistamitään, tämä selvisi jo hyvin tässä keskustelussa.

Päivämäärä:   13.7.26 02:42:34

Nämä loogista ajattelua ja organisointikykyä vaativat tehtävät voitte suosiolla jättää meille miehille.

Päivämäärä:   13.7.26 02:43:55

Minusta aloittajan työpanos kuulostaa paljon enemmältä kuin se, että kävisi kerran viikossa hoitamassa yhtä hevosta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.7.26 02:49:23

Sitten pitää ostaa oma, niin saa tehdä kuten haluaa.

Päivämäärä:   13.7.26 02:51:54

Omaa en osta ainakaan ennen kuin lapset ovat omillaan. Itse asiassa tallikin on jo muutettu muuhun käyttöön. Mutta ehkä vielä joskus.

Ja ymmärrän, että hoitajaa ei kaivata enää nykyään, enkä todellakaan aio väkisin tunkea. Kunhan sain purkaa tämän asian pois mielen päältä.

Päivämäärä:   13.7.26 03:00:40

Yksiö: olen kyllä vastannut aina, etten halua tehdä tätä työkseni tai halua mitään palkkaa. Ihan vain haluaisin hoitaa heppoja. Silti pitäisi joko tehdä kaikki tai ei mitään. Ei se haittaa, ei tupata jos ei tykätä! Aikoinaan olisin itse tykännyt, jos joku olisi pessyt tallin ja siivoillut paikat ja jopa korjaillutkin paikkoja. Olisi kyllä saanut halutessaan tuon päälle ajaa tai ratsastaakin, vaikka itse en nouta ole vailla.

LähettäjäHooKoo 
Päivämäärä:   13.7.26 05:13:42

Mulli: Ymmärrän kyllä harmituksen. Minä muistan ajan ennen omaa tallia... sai useamman kerran soitella että löysin tallin joka otti vaan tekemään tallitöitä.

Meillä tuollainen mahdollisuus on tarjolla. Ei siksi että emme itse saisi hoidettua kaikkea tmv, vaan siksi että on ihmisiä jotka haluavat samaa kuin sinä. Ja minä itse yrittäjänä koen, että haluan tarjota mahdollisuuksia ja se on myös osa markkinointia. Ei kaikesta tarvitse saada rahaa, vaan joskus se hyöty tulee muualta ja muussa muodossa.

Meillä on esim.yksi täti joka tulee 50km päästä kun pääsee, tekee satunnaisia hommia 2-4 tuntia ja soittaa taas uudelleen kun olisi tulossa. Juuri niinkuin sinä selvitit. On siis niitä sellaisia talleja.  Sellaisen löytäminen on taas eri asia.

Me hankittiin naapurista kiinteistö leirejä varten ja erään heppatytön kanssa, joka tulee kauempaa, on tehty niin, että voi olla yötä jos tulee joskus vklp. Itse asutaan pohjoisessa mutta olenpa ollut samanlaisella diilillä etelämmässä aikoinaan...

Ja siis toisaalta ymmärrän sen vaivan mitä jotkut tallin omistajat voivat kokea eivätkä halua "satunnaisia" hoitajia talliinsa. Ehkä olen tässä erilainen?

Meidän tallilla ei ole sitä tyypillistä yhden hevosen hoitamista, vaan hoitajat juurikin tekevät yleisesti kaikkea. Myös hevosten liikuntaa joskus.

Tsemppiä Mulli, älä luovuta. Jospa sellainen talli löytyy vielä. Pidän sulle peukkuja.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   13.7.26 05:56:45

Itse käyn pikkutallilla ja meille olisi tuollainen hoitaja enemmän kuin tervetullut.

Ja etenkin kokenut henkilö. Usein nämä hommat kaatuu siihen, että jonkun pitäisi olla pitämässä kädestä kiinni, mutta tässä ei olisi sitä ongelmaa.

Lähettäjä: hevosenomistaja 
Päivämäärä:   13.7.26 06:15:16

Mistäpäin aloittaja on? Mun heppaa saa tulla harjaamaan ja varusteita pesemään jne kanta-hämeeseen.

Lähettäjä: Joku muu 
Päivämäärä:   13.7.26 06:37:16

Ei niitä turisteja kulkemaan miten sattuu ja tekemään mitä huvittaa halua kukaan. Tuossa ei ole enää kyse auttamisesta vaan halusta harrastaa jotain hevosympäristössä. Tai voi tulla mutta maksusta ja sovittuna aikana.
Jokainen ylimääräinen kävijä tallilla on riesa. Riittää kun hevosen omistajat yrittävät sopeutua tallin ja toistensa tavoille. Ei meinaa onnistua sekään ilman sanomista joten monissa paikoissa ei hyvällä katsota yhden hevosen mukana tulevaa ylimääräisiä kävijöitä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   13.7.26 06:47:06

Joku muu, jännä, kun ihan täällä Pk-seudullakin kelpasi hoitaja, jotta omistaja sai itsehoitotallista vapaapäivän. Sai jopa ratsastaakin halutessaan, ihan ilmaiseksi, kun sovitut työt hoituivat.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   13.7.26 07:13:02

Munkin heppaa saa tulla harjaamaan ja taluttelemaan jos haluaa, Kanta-Hämeessä tämäkin.

Lähettäjä: ex-talliduunari 
Päivämäärä:   13.7.26 09:07:58

Miten ihmeessä te vastaatte noihin ylisviivan typeriin kommentteihin aina vaan :D Nytkin niin vajakkeja "kuitteja " ja vielä menette niihin jotain sanomaan :D

Tiedän mistä aloittaja puhuu. Itse jos menisin entiselle työpaikalle kysymään että saisinko tulla vähän hyvänmielenheppailemaan kuntoilumielessä niin tokihan se sopisi. Mutta ei menisi varmaan montaa päivää kun alkaa se " voisitko huomenna tulla aamusta jo ruokkimaan hevoset". Tai lauantaina tai sunnuntaina. Sitten tulee listaa asioista joihin menee vaan "pikku tovi" ja sitten voi harjailla tai putsata kamoja.

Tallinpitäjä alkaa siitä sekunnista laskelmoimaan miten tuosta ammattilaistason heppailijasta saataisiin maksimi ilmaishyöty irti, yritetään maalata vähän päälle sitä " saathan sinä harrastaa ". Se, että se auttelija itse sanelee milloin tuleeja monta tuntia siinä jotain tekee, yritetään ohittaa ja jos auttelija pistää oikeasti rajat niin sitten ei oteta.

Kyllä tiedän varsin hyvin mitä on ammattitallin arki ja mikä myös on ns turha riesa siellä pyörimässä. Tiedän että ns ammattilainen voi siivota koppeja päin vttua. Mutta jos oletetaan että osaa tehdä niin ei ole vaikeaa katsoa niitä hommia joiden tekijä ei ole kenenkään tiellä ja joita voi tehdä silloin kun hän paikalle pääsee. Niin ettei tallin aikataulut häiriinny.
- Karsinoiden siivous tallin sellaisessa osassa missä ei valjasteta tms hevosia. Siivoaa kopit ja käytävän ja varmaan osaa laittaa heinääkin ja jos joku muu ne heinät laittaa niin ne on mahdollista laittaa vaikkei koppi olisi vielä siivottukaan.
- Pintojen putsailu siellä missä ei ole liikennettä ( ammattilainen tietää ettei hämisverkkoja kannata luudalla huitoa joka tilanteessa )
- niiden varusteiden putsaaminen jotka eivät tule käyttöön vaikkapa muutamaan tuntiin
- Tarhojen siivoilu silloin kun hevosta ei ole siellä, tai jos joku onkin.
- Valjastelu, hevosten peseminen tms.
- Se varsojen opetuksessa oleminen. Tp voi puhaltaa pilliin jos homma ei näytä toimivan.
- Sama ajamisessa. Voi laittaa ajamaan vaikka kävelyä, mutta tämäkin on asia jossa ei voi ottaa riskejä koska hevoset ovat valmennuksessa siellä.

Kaikki nuo ovat järkättävissä niin että siitä ei tule sitä varsinaista työntekoa ja jotka on helppo katsoa kun hoitelija ilmaantuu.

Ja jotka on myös helposti hoidettavissa jos se hoitelija EI ILMAANNU. Tässä tulee nimittäin myös se asia, että VAPAAEHTOIShoitajat eivät ole niitä KENEN VARAAN LASKETAAN ASIOITA. En tarkoita sitä, että tullaan ja mennään sitten miten sattuu, sovitaan mutta perutaan viime tipassa kun ei huvitakaan tms, mutta kyseessä todellakin on apukäsi joka omaksi virkistyksekseen tulee tekemään ja samalla pieneksi avuksi.

Ehkä nyt tähänkin tallinpitäjät tulee naukumaan että ei ole heillä ikinä toiminut tällainen kun ihmiset ei pysty olemaan luotettavia ja plaaplaa. No siihen en ota kantaa kun itsellä tapana on ollut sopia ja pitää siitä kiinni jos ei auto hajoa tai kuume iske.

Isoin ongelma on nimenomaan se, että tallinpitäjä ei halua ymmärtää että jotkut oikeasti käyvät päivätöissä muualla ja elävät elämää jossa haluavat tiettyjä asioita itse säännöstellä. Tallinpitäjät haluavat yleensä määrätä kuka tulee ja mitä tekee ja milloin ja miten paljon. Jotta saavat hyötyä ja mielellään ilmaiseksi. Hoitaja taas sanoo että tulen ensi tiistaina, voin olla siinä kello 10-14 ja teen sinä aikana mitä tässä on. Tallinpitäjä vastaa että ei käy, ME ollaan täällä töissä 6-18 plus kilpailut päälle nillitinilliti, sen takia tänne hoitajatkin tulee raatamaan tai pysyvät poissa, NIH!!

Päivämäärä:   13.7.26 09:26:59

No kun tuollaiselle ei tosiaan meilläkään ole mitään tarvetta. Pitäisi vähintään osata käyttää koneita luotettavasti että uskaltaisi antaa koneet käyttöön

Lähettäjä: Ex-talliduunari 
Päivämäärä:   13.7.26 11:26:25

Kuinka monessa paikassa koneet hoitavat jo niin paljon ettei kenellekään harrastajalle riitä enää niitä pikkuhommia jotka ennen annettiin harjoittelijoille..

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   13.7.26 11:37:57

Siis tämä on täälläkin huomattu!!

Itsekin haluaisin vähän syötellä, talutella, paijailla hoitoheppaa. Voisin putsata just karsinan ja varusteita, ehkä kevyesti liikuttaakin joskus. Olisin valmis sitoutumaan myös kisareissuille silloin tällöin.

Mutta ei kelpaa, vaan pitäisi sitten joka ikiselle kisareissulle tulla lisäkäsiksi ja sitoutua liikuttamaan hevonen kerta viikkoon jne. ja "tallipäiviä vähintään 3 viikossa" :D Olen myös kolmekymppinen ihan aikuinen, autollinen ja luotettava että kävisin omina päivinäni jotka sopisi omaan kalenteriin muiden harrastusten joukkoon. Tuntuu että hevosenomistajilta ihan kadonnut suhteellisuudentaju et jos joku auttaisi vähän se ei kelpaa vaan pitäisi sitoutua just työntekijäksi.

Joko kulttuuri on muuttunut tai sitten se on toi ikä, ihmiset ei hahmota että samaa haen kuin ne pikkuisetkin tallitytöt. Mulla olisi vain se etu, että pääsen autolla liikkumaan ja toki aikuisen kanssa vastuukysymykset helpompia.

Päivämäärä:   13.7.26 11:42:06

Ja en siis todellakaan ole mitään ammattitalleja katsellut vaan ihan tavalliset hevosenomistajatkin tuntuu etsivän hoitajaa vaan jos tarvitaan se puoliammattilainen lisäkäsi pidemmille kisareissuille. Kun itse ajattelin että varmasti se 1-2 vapaapäivää tallista viikkoon voi olla helpotus kiireiselle hevosenomistajalle :) Mutta ilmeisesti näin ei enää ole.

Päivämäärä:   13.7.26 11:43:32

Mitä tekee jollain vaniljahoitsulla?

Päivämäärä:   13.7.26 11:57:26

Olisi ihanaa jos saisi edes joskus apua ja nimenomaan hoitajan ehdoilla. Se että putsaat vaan vaikka tarhan kerran viikossa on oikeasti aika iso apu yrittäjille joilla ei ole työntekijöitä. Meidän alueella valitettavasti kaikki hoitajaehdokkaat on ollut teinejä jotka ei sitten haluakkaan tehdä hoitohommia vaan vain ratsastaa ja hevosen harjaus pelkästään satuloinnissa saattaa jäädä kokonaan pois kun ei viitsitä. Joku taas oli ratsastanut monta vuotta jossain ja kun ilmaantui tänne niin ei osannut edes riimua laittaa hevosen päähän, oli ihan rullalla. Ilmeisesti tallilla jossa ratsasti kaikki hevoset laitettiin tunnille valmiiksi tallin toimesta joten kokemusta ei kertynyt. Jos on ihan tiedoton niin se taas vie vaan hirveesti enemmän aikaa yrittäjältä ja sitä aikaa ei aina hirveästi ole.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.7.26 11:58:29

Älkää huomioiko tuota viivaa ollenkaan vaan häröttäkää kaikki sen kommentit!!

Lähettäjä: ff 
Päivämäärä:   13.7.26 12:32:44

Meille voi tulla. Missä päin olet?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.7.26 14:06:32

Meidän tallilla käy aloittajan kuvaamia hoitajia. Osa myös ratsastaa, mutta ei kaikki. Pieni itsehoitotalli jossa kaikki tekee vähän kaikkea, ei ole isoa työmäärää per hlö päivässä. Hevosten omistajat saa vapaapäiviä kun hoitajat käy hoitamassa hevosen ja tekemässä päivittäisiä tallihommia.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   13.7.26 14:12:54

Saattoi mennä ohi, mutta onko lähistöllä mitään itsehoitotalleja?
Meillä päin on ainakin sellainen, missä aamuruokinta, uloslaitto ja päiväheinät tulee tallin puolesta, mutta karsinan ja tarhan siivous, heinien pussitus ja ruokien valmiiksi ämpäreihin laitto kuuluu omistajalle.

Lähettäjä: Jhg 
Päivämäärä:   13.7.26 16:10:51

Aloittajan tarvitsee vain löytää paikka, jossa hänen apunsa on tervetullut ja toivottu. Eli ilmeisesti pienempi paikka kuin ne joihin on jo tutustunut, jossa ei tule fiilistä että pitää hoitaa koko iso talli samalla. Silti voisin kuvitella, että säännöllisen kävijän tulisi minimissään hoitaa jokin selkeä kokonaisuus niin, että omistajan ei tarvitsisi esim. Tulla lainkaan tekemään esimerkiksi aamu tai päivätallin rutiinitehtäviä kuskien kaikkia hevosia niinä päivinä hoitaja käy. Pienemmässä paikassa tämä olisi vielä mielekästä puuhailua, kun työmäärä ei niin iso?

Kuulosti siltä, että mainitsemasi paikat tarvitsevat nimenomaan koko tallin kokopäivöistä hoitajaa, joten tarpeenne eivät vain kohtaa.

Lähettäjä: Sivuhuomio 
Päivämäärä:   13.7.26 17:01:34

Lähettäjä: A
Päivämäärä: 13.7.26 14:12:54

Saattoi mennä ohi, mutta onko lähistöllä mitään itsehoitotalleja?
Meillä päin on ainakin sellainen, missä aamuruokinta, uloslaitto ja päiväheinät tulee tallin puolesta, mutta karsinan ja tarhan siivous, heinien pussitus ja ruokien valmiiksi ämpäreihin laitto kuuluu omistajalle.

^ tuo on puolihoito, ei itsehoito

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.7.26 17:10:37

Näissä kaikki osaavissa ammattilaisissa, jotka haluavat tulla silloin tällöin tallille huseeraamaan on se vika, että he usein kokevat oman tapansa olla ja tehdä asioita olevan se ainoa oikea.
Eivät kuuntele, saati kunnioita ohjeita ja tallin tapoja.

Mun hevoset ovat kymmen hevosen itsehoitotallilla.
Tallin omistaja antaa hevosille aamulla väkkärit ja vie hevoset ulos. Muutoin jokainen vastaa oman hevosensa hoidosta.
Meillä on oma tiivis, jo vuosikymmeniä koossa ollut porukka, ja tallilla selvät säännöt.

Melkein jokaisella hevosella on oma hoitaja. Tällä hetkellä hoitajat ovat 16-22-v.

Viime syksynä yksi hevosenomistaja otti hoitajaksi noin viiskymppisen "ammattilaisen."

Ei siitä tullut yhtään mitään, vaikka hän muka ymmärsi tallin säännöt, ja "osaisi toimia niiden mukaan."

Mikä sitten meni päin v*ttua.

- Heti alkuunsa alkoi pomottaa ja neuvoa nuorempia hevosenhoitajia.
- Välittömästi alkoi valitus koirista ja tallikissasta.
- Yritti ajaa kaikki lapset pois tallilta, ja kovasanaisesti "ohjeisti" lapsia.
- Mitenkään päin ei mennyt jakeluun, että meidän tallilla hevoselle ei karsinassa tehdä mitään. Hevonen hoidetaan ja varustetaan käytävällä tai pesarissa kahta puolta kiinni.
- Meidän tallilla ei yhtä ainoaa hevosta viedä tarhaan raippa kädessä, ja "kouluteta maastakäsin."
- Kerran ihan kirjaimellisesti repi 11-v tytön käsistä ponin, koska poni olisi hänen mukaansa pitänyt taluttaa tarhaan viiden metrin narulla.

Ei ollut kahta viikkoa pidempään hoitajana.
Teki kyllä elsu-ilmon sitten. Syynä se, että meidän tallilla vaarannetaan hevosten, koirien ja lasten henki.
No, se tyttö kenen käsistä repi ponin, pn valvontaeläinlääkärin tytär. Ja meidän tallin jokainen Hevonen, koira, lapsi ja aikuinen tietää miten toimitaan.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   13.7.26 17:26:43

Itsekin haluaisin vähän syötellä, talutella, paijailla hoitoheppaa. Voisin putsata just karsinan ja varusteita, ehkä kevyesti liikuttaakin joskus.

^ Öö. Mitä apua tuosta olisi hevosenomistajalle? Joskus ja jouluna joku kävisi paijailemassa, taluttelemassa (häh? Miksi?) ja syöttelemässä? Ei kiitos, ei tarvitse talutella eikä syötellä ja hevonen ei kaipaa sitä paijaustakaan. Karsinan siivous vie minulta 5 min ja lantalaan ei tule kärrättyä puhdasta purua, ja pissat jätettyä sijoilleen, kuten karsinan silloin tällöin siivoilijoille käy. Vaikka homma vie heiltä sen kolme varttia. Sen jälkeen saisi tavaroita etsiä ties mistä ja ehkä sitä taluttelijan karkuuttamaa hevostakin.

Jotain suhteellisuudentajua "avun" tarjoajiltakin nyt. Noilla spekseillä saisit käydä aidan takana katsomassa hevosia joskus, et muuta. Ei tuo sinun suunnitelmasi ole mitään hevosenhoitoa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   13.7.26 17:42:04

Aloittajan kannattaa kysellä ammattimaisilta ravitalleilta (tai ylipäätään ravitalleilta). Siellä kelpaa kyllä tuon tyyppinen apu. Jos joku paikka on ikävä, niin kysele seuraavaa, suurin osa ravi-ihmisistä on mukavia. Toki jos ei kertaakaan suostu iltaruokkimaan hevosia, kun koko tallinväki on raveissa, niin se on vähän huonoa mainosta itselle hoitajana. Mutta löytyy myös niin isoja talleja, että jokaiseen iltaruokintaan on ihan työntekijä. Tai toisaalta niin pieniä, ettei se ruokinta ole homma eikä mikään.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   13.7.26 18:23:05

"Itsekin haluaisin vähän syötellä, talutella, paijailla hoitoheppaa. Voisin putsata just karsinan ja varusteita, ehkä kevyesti liikuttaakin joskus."

Minä taas etsin aiemmin juuri tuollaista. Hevonen asui kivalla maneesitallilla lähellä kaupunkia ja itse yleensä ratsastin aamuisin ja siivosin karsinan. Olisi ollut niin mukavaa, kun joku olisi käynyt niihin aikoihin, kun hevoset otettiin sisään. Olisi saanut hoitaa, putsata jalkoja, laitella ruokia, siivota tarhaa, ratsastaa kevyesti tai talutella tai talutusratsastuttaa pikkulapsia. Ei muuta velvoitetta, kuin tulla silloin jos on sovittu. Ei löytynyt.

Päivämäärä:   13.7.26 18:31:35

Sivuhuomio, samalla tallilla voi valita joko itse-, puoli- tai täysihoidon. Hyvin monella on puolihoito. Mutta paljon jää silti itse hoidettavaksi. On myös ongelma silloin, jos haluaa päivällä käydä ratsastamassa, jotta saa hevosen sisälle, ettei tarvitse kauaa olla sisällä. Sellaiseenkin komboon siis voisi sopia.
Oli joo ehkä vähän epäselvästi sanottu.

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   13.7.26 18:44:57

Mistäpäin olet aloittaja? Meillä olisi tarvetta juuri tällaiselle!

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   13.7.26 18:54:58

Joskus yksi täti meillä puuhaillu noin, ei ole uskallettu antaa enään kenenkään tulla hoitaan omaan tahtiin kun siinä kohtaa kun tädillä meni huonosti ajatteli että meidän pitäisi kaikki menneet 'työt' maksaa hänelle yms. Ja oli aika haastava ja pelottava silloin. Olin kyllä usein sanonut että ei ole sitten palkkaa maksella ja ei tarvi tehdä mitään. Ja ei olisi tarvinnut, kaikki hoidin kyllä ja en kysellyt tiettyihin päiviin enkä tekemään mitään.

Lähettäjä: Ja 
Päivämäärä:   13.7.26 18:57:53

Ja toiset ovat niitä joille pitää varata omaa aikaansa opettaa asioita kädestä pitäen (eli tehdä hitaasti ja uhrata omat vapaa hetkensä). Kun oppivat ja voisivat vastineeksi auttaako niin ei kiinnosta tulla enään. Siksi vain maksullisesti tekee ensin.

Päivämäärä:   13.7.26 20:48:02

Minä etsin hoitoheppaa keski-uusimaalla jos joku kaipaa tälläishä apua :) (järvenpää, sipoo, tuusula, hyvinkää jne)

Päivämäärä:   13.7.26 21:10:58

Mun heppaa sais kyllä käydä hoitelemassa, mutta kun heppa on täyshoidossa, ei ole edes karsinaa siivottavaksi ja tarhatkin hoitaa tallivuoro. Toki sais harjailla, putsailla varusteita, käydä taluttelemassa, kesällä uittamassa, tehdä ruokia jne. jne.

Ei tuosta välttämättä mitään suurta hyötyä ole, mutta olen miettinyt että jos joku siitä tulisi onnelliseksi, niin senkun. Ainut ongelma on se, etten itse aina osaa sanoa, moneltako olen menossa tallille (menen aika usein ihan fiiliksen mukaan ja miten töissä tulee sopiva tauko) ja sitten pitäisi alkaa miettiä etukäteen, että moneltako käyn, ettei osuta juuri samaan aikaan.

Mun heppa tykkää kun sitä paijaillaan ja harjataan, joten se tuskin mieltänsä pahoittaisi. Ja esim. kesällä ois näppärää, kun helteellä toinen kävis aamupäivällä ja hakis hepan laitumelta sisään viilentelemään ja ötökäitä pakoon ja toinen veis illalla ulos käydessään.

Lähettäjä: Icafe 
Päivämäärä:   13.7.26 23:08:57

Minä tykkään itse siivota karsinan ja tarhan, harjata ja pestä kippoja ja kuppeja ja ajaa. Eli en minäkään tarvitsisi apua noihin hommiin.

Sen sijaan tarvitsisin apua juuri sellaisiin hommiin, jota aloittaja ei tee, kuten aamutalli, että saisin itse nukkua pidempään ja pitää pitkän aamun lojuen kahvikupin ääressä. Tai iltatalli, että saisin itse ottaa rennommin ja olla joskus vaikka kavereiden kanssa muuallakin kuin kotona.

Mutta eihän aloittaja mitään sellaista tee jossa apua otettaisiinkin vastaan, kun hän haluaa tehdä vain niitä kivoja hommia, jotka voi tehdä milloin vain ja kelloon sidotut tai työläämmät tehkööt tallinpitäjä itse...

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   13.7.26 23:15:26

Minusta tuo ei kuulosta yhtään siltä, etteikö aloittaja voisi joskus tehdä aikaa koko aamutallia tai iltaruokintaa. Mutta koko päivää ei tee. Luulisi, että joku tallin pesu tai karsinoiden siivoaminenkin auttaisi silloin tällöin. Tosin tallin pesukin voi kestää päivän tai useammankin, ellei sitä tehdä pikkuhiljaa.

Päivämäärä:   13.7.26 23:16:11

>joskus

Ei riitä.

Päivämäärä:   13.7.26 23:30:50

Mene viiva roskiin.

Lähettäjä: Hhdd 
Päivämäärä:   13.7.26 23:31:15

Ällö:
Itsehoitotallista ei saa vapaata sillä, että joku käy siivoamassa karsinan tai harjaamassa hevosen. Vapaapäivän saa nimenomaan sillä, että joku ruokkii, loimittaa, tarhaa, ruokkii, ottaa sisään, kuivattaa loimet ja niin edelleen. Harjaaminen ja ehkä karsinan siivoaminenkaan ei ole välttämätöntä joka päivä, jos karsina on iso, hevonen siisti ja kuiviketta riittävästi. Ruokkiminen on pakollista tavalla tai toisella ja karsinatallissa sisään ja ulos vienti, mutta niitä hommia aloittaja ei tee.

Sitä apua tarvitaan siis niihin hommiin, joita aloittaja ei tee. Ei niihin hommiin, joita aloittaja olisi valmis tekemään. Ei siis ihme, jos ei hänelle ole tarvetta...

Lähettäjä: Ggl 
Päivämäärä:   13.7.26 23:47:25

A:
Ei tuo ole itsehoito vaan puolihoito.
Itsehoidossa tallin puolesta ei tule mitään hevosten hoitoon ja ruokintaan liittyvää, vain kiinteistön hoito ja tilojen käyttö kuuluu hintaan.

Kuten moni sanonut, niin satunnaiselle karsinoiden siivoojalle tai harjaajalle ei ole tarvetta, kun sitä apua tarvittaisiin nimenomaan noihin hommiin joita aloittaja ei tee. Että omistaja tosiaan saisi vapaapäivän tai edes vapaan aamun tai illan. Karsinan siivoaa ja hevosen harjaa kuka vain ja ihan mielellään...

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   13.7.26 23:58:56

Hhdd, kävin itsehoitotallilla, jossa oli neljä hevosta ja siellä oli sovittu, että joku omistajista/hoitajista vie ulos ja ruokki tai ottaa sisään ja ruokkii. Hyvin näytti toimivan ja omistaja sai vapaata, jos kävin hänen tilallaan.

Päivämäärä:   14.7.26 00:03:00

Ggl: aloittajan haluaa siivota KAIKKI karsinat ja tarhat, ei yhtä.

Lähettäjä: Hhdd 
Päivämäärä:   14.7.26 00:04:40

Ällö:.
Niin. Nimenomaan. Pelkkä hevosen harjaaminen ja karsinan siivous ei riitä vaan pitäisi nimenomaan viedä niitä hevosia ulos, ruokkia, loimittaa, laittaa loimia kuivumaan ja niin edelleen, mitä aloittaja ei halua tehdä.

Lähettäjä: Ggl 
Päivämäärä:   14.7.26 00:08:48

"Ggl: aloittajan haluaa siivota KAIKKI karsinat ja tarhat, ei yhtä."

Mutta ei ruokkia, viedä sisään tai ulos, loimittaa tai laittaa loimia kuivumaan, tai tehdä mitään muutakaan, että tallinpitäjä saisi vapaata. Eli mitä hyötyä hänestä olisi, kun ei halua tehdä niitä hommia joihin apua otettaisiin vastaan?

Karsinoiden siivoukseen harva tarvitsee apua, kun yleensä sitä apua tarvitaan tuohon aloittajan en tee
-listaan.

Päivämäärä:   14.7.26 00:11:04

No minä käsitin, ettei halua tehdä kokopäivätyötä aamuruokinnasta iltaruokintaan. En niin, etteikö voisi ottaa vaikka heppoja sisään ja silloin myös tietysti riisua loimia.

Päivämäärä:   14.7.26 00:12:41

Missä kohtaa hevosnaisista tuli näin laiskoja?

Päivämäärä:   14.7.26 00:12:47

Ja mieluummin minä itse antaisin siivota ne karsinat ja vaikka antaa vedet ja heinät ulos kuin että vieras ihminen taluttelisi esimerkiksi asiakkaiden hevosia. Tosin nuo tallit taisivat olla tuttuja.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.7.26 02:56:08

Käyn ihan asiakkaana pienellä, moneenlaista toimintaa tarjoavalla tallilla. Mulla on pitkä harrastustausta ja tykkään puuhailla tallihommissa, joten käyn toisinaan tuuraamassa tallinpitäjää. Yleensä tähän sisältyy joku päivän ruokinnoista, vedet ja tallin/tarhojen siivousta jota toki nyt laidunkaudella on vähemmän, kun hevoset ovat ison osan ajasta laitumella. Itselleni tämä on vähän kuin terapiaa. Tykkään tehdä toimistohommien vastapainoksi yksinkertaista, fyysistä työtä, ja toki viettää aikaa hevosten parissa. Kaikki tallin hevoset ovat enemmän tai vähemmän tuttuja, senkin puolesta homma on helppoa, kun tietää mahdolliset kommervenkit. Ja talli on suht uusi, siisti ja kaikki on helposti käden ulottuvilla joten perushommat on helppo hoitaa.

Päivämäärä:   14.7.26 10:07:06

--, ei ihan keski-uusimaata, mutta onko Hausjärvi liian kaukana?

Päivämäärä:   14.7.26 10:30:24

"Tuntuu että hevosenomistajilta ihan kadonnut suhteellisuudentaju et jos joku auttaisi vähän se ei kelpaa vaan pitäisi sitoutua just työntekijäksi."
Jos ne hommat on sellaisia, että ne pitää jonkun joka tapauksessa tehdä, niin helpompaa on, että yksi ja sama ihminen tekee ne aina (pl. sairastumiset ym. esteet). Vielä jos palkkaa siihen jonkun niin voi helpommin olettaa, että työntekijä myös tulee paikalle.

Johonkin satunnaiseen tehtävään, urakkatyöhön jne. varmasti kelpaa apukäsiksi, mutta säännöllisissä tehtävissä satunnaisesti auttaminen on aika tyhjänpäiväistä, jos se ei poista toisen tekijän tarvetta.

Päivämäärä:   14.7.26 17:55:01

Pitääkö kaikessa olla se avuntarve? Miksei vain nauttisi joskus siitä, että kaveri putsaa kamat ja siivoaa karsinat? Auttaa varsan ajossa ja harjaa muutaman pollen oikein hehkuvaksi... Joo, joku uusi hevosenvuokraaja haluaa ehdottomasti aina siivota karsinoita, mutta moni meistä tallinpitäjistä saa siivota niitä tarpeeksi, vaikka joku muu siivoaisikin ne pari kertaa viikossa.

Lähettäjä: Aaaa 
Päivämäärä:   14.7.26 18:26:32

Missä Mulli on, mää halusin tuollaisen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.