Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jatkuva ruokahäly

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.26 20:51:16

Miten sen saa loppumaan? Alan olla epätoivoinen=/
En kaipaa ...tuilua, vaan asiasta tietävien tai kokemusta omaavien neuvoja.

Re: Jatkuva ruokahäly

Päivämäärä:   12.7.26 21:11:52

Ozempicilla

Päivämäärä:   12.7.26 21:18:17

Oisko mitään muuta vaihtoehtoa? :/

Lähettäjä: Mandel 
Päivämäärä:   12.7.26 21:31:45

En tiedä, mutta halaus aloittajalle. Itse tuskailen saman kanssa, joten tiedän miten inhottavaa ja elämää kuormittavaa se on. Syön sen takia joka ikinen päivä saman kaavan mukaan ruoat punniten, koska se nälkä ja ruokahäly on ihan loputonta. Pelkään että lihoisin, jos luottaisi yhtään omaan nälkään tai ruokahaluuni. Koska vaikka olisin juuri syönyt, se ei vaan silti koskaan poistu. En uskalla edes kokeilla kuinka paljon pitäisi syödä, että multa nälkä katoaisi, vetäisin varmaan vuorokaudessa kymmenen kilon edestä ruokaa napaan!

Päivämäärä:   12.7.26 21:35:10

Tiukka keto/vhh toimii mulla. Hiilarit herättää ruokahälyn heti.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   12.7.26 21:46:10

Ketoosin ja pätkäpaaston yhdistelmä. Hiilarit on ihan vihoviimeinen, mitä enemmän niitä syö sitä nälkäisempi on.

Päivämäärä:   13.7.26 06:44:23

Herkkuihin kova. En tiedä miten saisi loppumaan.

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   13.7.26 07:35:47

Herkut on yleensä hiilaria. Ketolla saa himon loppumaan tai ainakin helpotettua. Toki se palaa sitten heti kun taas syö hiilareita. Yleensä kyse insuliiniresistenssistä.

Lähettäjä: Hipshei 
Päivämäärä:   13.7.26 07:41:56

Minulla oli nuorempana tämä mutta ei enää. Olin mielestäni ylipainoinen ja laihdutin koko ajan, häly vaan kasvoi.

Suurin muutos oli että aloin syömään aamupalaa vaikka ei olisi tehnyt mieli, sekä kunnon lounaan ja välipalan,iltaruuan&iltapalan. Pikkuhiljaa häly hiljeni, kun elimistö sai tasaisesti energiaa, kun ei jättänyt aterioita väliin.

Ja tuo on totta, hiilarit tuo hälyä enemmän.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   13.7.26 08:06:25

Siis jatkuva nälkä? Ja tästä pitää puhua kuin meluisasta kouluruokalasta koska?

Ja siihen nälkään auttaa:
-Riittävän pienet annokset riittävän säännöllisesti nautittuna, ettei nälkä kasva hallitsemattomaksi
-ei koskaan syö itseään täyteen, vaan antaa nälän tuntua taustalla ja tottuu siihen
-Välttelee pinnaa kiristäviä olosuhteita, koska ikuinen epämukavuus nälän tunteen takia lyhentää pinnaa ja alentaa ärsyyntymiskynnystä.
-pitää itsensä kiireisenä ja touhukkaana, ettei huomio ole nälässä, vaan siinä mitä tekee.

Lähettäjä: nimetön 
Päivämäärä:   13.7.26 08:33:21

mikä on ruokahäly?
Oletin että puhuttiin hälyisästä ympäristöstä, mut kaikesta päätellen ei…

Lähettäjä: Pyyhe 
Päivämäärä:   13.7.26 08:35:03

Mitä tarkoitta ruokahäly? Ihan vieras sana minulle.

Lähettäjä: Vadelmakaakao 
Päivämäärä:   13.7.26 09:41:44

Minulla loppui ihan sillä, että uskalsin alkaa syömään riittävästi ja reilusti päivittäin. Luulin muka syöväni tarpeeksi ja ajattelin ihan aidosti että minussa vaan on ”jotain vialla” kun nälkä (fyysinen + henkinen) ei koskaan vaan poistunut. Olin jostain omaksunut, että pienikokoinen nainen muka ei voisi syödä reilusti tai hiilareita (välttelin viljoja jne) lihomatta. No sitten juttelin yhden hyvän personal trainerin kanssa ravinto-asioista ja hän kehotti minua syömään melkein puolet enemmän ruokaa mitä söin. Hän teki mulle ravitsemus-ohjelman ja vannoi että en liho vaikka lisäisin ruokaa ja siihen sisältyisi reilusti enemmän rasvaa sekä mukaan otettaisi myös ne pelkäämäni hiilarit usealle aterialle päivään. Suoraan sanottuna mua jopa pelotti kokeilla, mutta se toimi, ”ruokahäly” ja jatkuva nälkä lähti. Ja sain samalla energiaa lisää, en edes ennen tiennyt että pystyn olemaan näin virkeä. Eikä paino edes noussut grammaakaan, vaikka sitä pelkäsin.

Päivämäärä:   13.7.26 09:50:56

Mulla loppui urheilun aloittamiseen ja vaihdevuosiin.

”Kunnon” syöminen ei itselläni toiminut siinä mielessä, että ehkä ruokahäly vaimeni, mutta olin 15-20kg ylipainoinen. Palasin sitten teiniaikojen epäterveelliseen aterioiden skippaamiseen. Mun täytyy olla kunnolla monta tuntia syömättä, että vatsa ja silmät tyytyy pienempään ja pysyn edes suunnilleen painoindeksissä.

En ole mikään Bull Mentula, joten siis ei kannata miettiä, että lihasten takia olisin vain painava. Ihan läskiä se oli.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   13.7.26 11:07:14

Minulla loppui lääkityksellä alkuun ja sitä kautta opin syömään riittävästi. Ilman lääkitystä nyt ollut pari vuotta. Huomaan kyllä että mikäli syön leipää, pastaa tai vastaavaa sekä olen stressaantunut niin alkaa napostelu.

Päivämäärä:   13.7.26 11:42:33

"Siis jatkuva nälkä? Ja tästä pitää puhua kuin meluisasta kouluruokalasta koska?"

Ei tarkoita samaa kuin nälkä, siksi vinkkisi eivät toimi. Mahdoton selittää sellaiselle jolla sitä ei ole juuri tuosta syystä jonka sait toiseen lauseeseesi kirjoitettua. Et ymmärrä joten väheksyt.

Lähettäjä: Inhottavaa 
Päivämäärä:   13.7.26 13:40:02

"Mitä tarkoitta ruokahäly? Ihan vieras sana minulle"

Ruoka on jatkuvasti jollain muotoa mielessä vähen kuin tupakoinnin lopettanut ajattelee koko ajan tupakkaa tai alkoholisti alkoholia niin ruoka on jatkuvasti mielessä.

Päivämäärä:   13.7.26 17:14:36

Kiitos asiallisesta vastauksesta, Inhottavaa!

Minullakin on aika usein ruoka mielessä, mutta pidän itseäni kulinaristina... En selvästikään kärsi ruokahälystä, vaikka ruokaa tosi paljon mietinkin ja hyvää ruokaa suorastaan rakastan! 🥦🥬🧄🫚🧀🥔🫛🥝❤️

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.7.26 18:36:43

"Siis jatkuva nälkä? Ja tästä pitää puhua kuin meluisasta kouluruokalasta koska?"

Ruokamelu ja nälkä ovat ihan eri asiat.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   13.7.26 18:37:58

Lisäys yleempään. Nälkä on fyysistä, ruokamelu henkistä

Päivämäärä:   13.7.26 18:42:27

vhh ja pätkäpaasto syön illalla ennen nukkumaan menoa mahani täyteen, esim kanaa juureksia kasviksia voita. sen mitä syö, pitää syödä yhdellä istumalla. pitkin yötä ei närkitä jääkaapilla.
sen nälän jaksaa sitten päivällä välipaloina kun tietää että illalla saa mahan täyteen.

Päivämäärä:   13.7.26 18:50:16

Kiitos vastauksista. Muilla herkkujen kans paha koukku ja herkkuhäly?

Lähettäjä: Flikki 
Päivämäärä:   13.7.26 18:54:47

Mikä toimii yhdelle ei toimi ollenkaan toiselle. Minulla taas nimenomaan hiilareiden lisäys auttoi. Oma pääni hiljeni ruokamelusta, kun otin ruokavaliooni mukaan hiilareita mm riisin ja hedelmien muodossa. Aiemmin siis kartoin hiilareita koska pelkäsin että ne lihottaa, harrastamani rakas urheilulaji kun sellainen ettei vaan ole varaa yhtään ”turhaa pehmeää” ottaa kehoon. Eikä muuten ole lihottanut. Ja minulla myös toimii parhaiten se, että syön 4-5 x päivässä jotain, esim otan vaikka sen hedelmän kesken työpäivän tai ennen treenille lähtöä.

Päivämäärä:   13.7.26 21:59:17

"Mahdoton selittää sellaiselle jolla sitä ei ole juuri tuosta syystä jonka sait toiseen lauseeseesi kirjoitettua. Et ymmärrä joten väheksyt."

-Ei ole mitään vaikeaa selittää asiaa, jos vain puhuisi asioista niiden oikeilla nimillä. Saa parempia vastauksia.

"Ruoka on jatkuvasti jollain muotoa mielessä vähen kuin tupakoinnin lopettanut ajattelee koko ajan tupakkaa tai alkoholisti alkoholia niin ruoka on jatkuvasti mielessä."

-Tässä asia on kerrottu hyvin ymmärrettävästi.

Jos on aina nälkä, niin ruokaa myös ajattelee häiritsevän paljon ;) En siis väheksy ongelmaa, väheksyn termiä, joka ei kerro millään tavalla mistä yritetään keskustella.

Lähettäjä: ;- 
Päivämäärä:   13.7.26 22:39:47

Riittävästi tekemistä on itselleni paras keino. Mökillä päivät kuluvat puutarha-, metsä- ja puuhommissa eikä aterioiden välillä ehdi ajatellakaan ruokaa. Kotona neulon, kehrään tai kudon mattoja ja taas kun on käsillä tekemistä ja hyvä flow päällä, niin ruoka unohtuu.

Töissä paussit on pahoja, kun taukohuoneessa on lähes aina jotain herkkuja.

Kotiin en herkkuja osta muuta kuin silloin kun haluan ne sallia itselleni (ns. herkkupäivä). Häly on taukoamaton, jos tiedän kaapissa olevan jotain herkkuja.

Kunnolla syöminen on myös tärkeää. Itselleni ei sovi ollenkaan ehdotettu "vähän ja usein", vaan syön päivän aikana 2-3 ateriaa ja vedän navan täyteen. Mitään välipaloja tms. en syö (jos pystyn välttämään töissä houkutukset.)

Päivämäärä:   13.7.26 23:28:34

Mulla on kanssa semmonen että pää kaipaa "jotain" vaikka oikeasti ei tee edes mitään mieli. Sitte syö vaan "jotain" ja edelleen tarve. En tiedä, mitä tälle tekis.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   14.7.26 00:27:17

"Jos on aina nälkä, niin ruokaa myös ajattelee häiritsevän paljon ;) En siis väheksy ongelmaa, väheksyn termiä, joka ei kerro millään tavalla mistä yritetään keskustella."
Tätä minäkin mietin. Termi on ihan uppo-outo ja siksi kysyin mikä se on, koska aidon oikeasti en tiennyt mistä puhutaan. Toki lukemalla muiden vastauksia asia hiukan selviää.

Itse puhun ihan vaan mieliteoista. Tekee mieli "jotain", vaikka ei ole nälkä. En ymmärrä mistä tuohon ruoka-sanan perään se häly tulee? Joku hälytys?

Lähettäjä: Sipi K 
Päivämäärä:   14.7.26 00:27:54

Taas yksi täysin älytön, keksitty termi.

Jos ei voi olla ajattelematta ruokaa, tai tupakoinnin lopetettuaan tupakkaa, niin silloin hommataan elämä tai mennään terapiaan.

Eli tehdään jotakin, mihin aivokapasiteetti keskittyy niin, ettei ole aikaa miettiä sitä addiktiota.

Kun minä vielä tuoaklin, en tupakoinut töissä. Eikä tehnyt edes mieli, eikä käynyt edes mieles työpäivän aikana, koska piti keskittyä töihin.
Kun lopetin tupakoinnin aloin ihan tietoisesti keskittyä vapaa-ajalla olemaan ajattelematta tupakkaa.
Ruokailujen ja kahvin jälkeen menin aina ulos pelaamaan yhden pelin Candya kännykällä.
Tätä kesti vajaan puoli vuotta. Sen jälkeen en ole röökiä kaivannut.

Eli kun tekee mieli ruokaa silloin kun ei ole nälkä, niin keksi joku sijaistoiminto. Juo vaikka lasi vettä.
Tarpeeksi monta lasillista kun juo, niin ei varmasti tee enää mieli ruokaa.

Ja vannon että toimii.

Lähettäjä: Brigita 
Päivämäärä:   14.7.26 07:34:11

^ ei se aina vaan toimi niin kuin nimimerkillä Sipi K yllä. Esim itselläni ”ruokahäly” oli alitajunnassa taustalla päällä ihan jatkuvasti, ihan sama vaikka join kuinka vettä, olin juuri syönyt, silloinkin vaikka tein jotain muuta hyvin aivoja vaativaa, olin intensiivisessä työprojektissa, ratsastamassa, rankan urheilusuorituksen aikana, kisoissa, nukahtaessa ja herätessä yms. Ikään kuin juurikin taustahälynä mielessä 24/7, joka ei vaan hiljene, vaikka itse ajattelee aktiivisesti mitä vaan muuta. Rasittavaa!
Minulla siihen auttoi oikeasti vasta ruoan ja ruokailukertojen lisääminen ja kaikkien rajoitteiden poistaminen ruokavaliostani (paitsi puhtaan fyysisen terveydelliset syyt rajoittaa toki esim sen verran, että valitettavasti esim vehnä, ruis, punainen liha ja monet hedelmät ei voi koskaan kuulua lautaselleni). Ja sallin itselleni myös niitä kauhisteltuja hiilareita ja herkkuja, kuten suklaapatukoita, ranskalaisia ja pähkinöitä nykyään, sallin ne itselleni aina jos mieli tekee enkä esim rajoita niitä mihinkään tiettyyn ”herkkupäivään”. Jos ennen tallia vaikka tekee mieli suklaata, niin annan itseni syödä sen överi-suklaisen protskupatukan automatkalla. Tai illalla sallin itselleni ruoaksi vaikka ison lautasellisen kaurapuuroa + paistettuna omppuja kuten eilen, ihan hiilareista huolimatta.
Mulla taustalla ruokahälyyni oli varmaan se, että kehoni yksinkertaisesti kuitenkin ehkä huusi sillä tavalla lisää ravintoa itselleen, vaikka nälkä ei tuntunutkaan fyysisenä (ja siksi kuvittelin että söin tarpeeksi). Se vaan tuli tuollaisena katkeamattomana, häiritsevänä ruoan jatkuvana ”pakko”ajatteluna. Kun aloin syödä enemmän, niin sen myötä mielikin ikään kuin tuli kylläiseksi. Vaikka en varsinaisesti ole alipainoinen (olen luonnostaan hyvin siro kuten koko perheenikin, joten tällainen lievä alipaino on mulle se normaali terve lukema) tai kokenut esim fyysistä nälkää, niin silti söin siis tajuamattani ennen liian vähän, huomaan sen selkeästi oloissani vasta nyt kun syön enemmän.
Tietenkin jokaisen tilanne on erilainen, jos on esim painonhallinnan kanssa pahasti ongelmia / ylipainoa, niin asiaa ei varmaan voi ihan näin ratkaista. Mutta jos ei ole noita, niin suosittelen minäkin kokeilemaan rohkeasti sitä, että mitä jos vaan ottaisikin enemmän ruokaa :)

Päivämäärä:   14.7.26 08:13:50

Miksi ihmeessä sinulla oli ylimääräisiä ruokarajoitteita, jos kerran luonnostasi olet alipainoinen? Yleensähän noita rajoitteita tarvitaan siksi, että paino ei karkaisi ihan tolkuttomiin lukemiin. Varsinkin, jos on jo ennestään haastavat rajoitteet, kuten vehnä, jota on vähän jokapaikassa, niin ei ihme, että ruoka pyörii helposti mielessä, kun pitää erikseen tutkia ja miettiä mitä ylipäätään voi syödä.

Omalla kohdalla minkään tietyn tuotteen rajoittaminen tai herkuttelun rajoittaminen tiettyyn päivään ei toimi yhtään. Kiellettyä tuotetta miettii ja himoitsee jatkuvasti. Paremmin toimii se, että kaikkea saa toki syödä, mutta tekeekö nyt ihan oikeasti niiin paljon mieli, että otan ne kaikki ylimääräiset kalorit ja lähden sitten hikoilemaan ne pois vyötäröltä. Niin ei, en halua valita sitä ylimääräistä urheilua, minkä herkku tuo mukanaan. Ja toinen toimiva ajatusmalli on se, että enpä syö vielä tänään vaan säästän huomiseksi sen herkuttelun, niin voin tehdä sen sitä paremmalla omallatunnolla. (Aiemmin se meni niin päin, että syön nyt ja huomenna alkaa parempi herkuton elämä, eli joka päivä mätti huoletta ja hyvää elämää ei koskaan tullut.)

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   14.7.26 08:17:43

^ No joo, tuo että "sallii itselleen aina kun mieli tekee" johtaisi esimerkiksi minulla siihen että söisin karkkia ja suklaata 500 g päivässä ja paino huitelisi pitkällä toista sataa kiloa.

Lähettäjä: minni 
Päivämäärä:   14.7.26 08:27:31

Lähettäjä: A
Päivämäärä: 14.7.26 08:13:50

Miksi ihmeessä sinulla oli ylimääräisiä ruokarajoitteita, jos kerran luonnostasi olet alipainoinen? Yleensähän noita rajoitteita tarvitaan siksi, että paino ei karkaisi ihan tolkuttomiin lukemiin.

En toki voi vastata toisen puolesta, mutta noin yleisesti esim monissa urheilulajeissa paino on pidettävä tosi matalalla, tai jos ratsastaa vaikka poneja tai pieniä hevosia (esim minulla tämä syynä), osa vaikka vaan lähtökohtaisesti on muuten tarkka siitä että haluaa pysyä muodoltaan tosi hoikkana ja siksi rajoittaa syömistään, osa vaan pelkää lihomista ajatuksenakin niin paljon että rajoittaa ruokavaliotaan ihan ilman syytä (tämä on muuten tosi surullista) jne. Syitä voi olla monia.

Päivämäärä:   14.7.26 08:29:32

A//Ruokahälyssä kyse ei tosiaan ole nälästä vaan addiktiosta.

Sipi K//Tupakassa ja ruoassa on se ero, että ruokaa on pakko syödä eli et voi totaali kieltäytyä addiktiota aiheuttavasta asiasta toisin kuin tupakan suhteen. Olen itsekin ex tupakoitsija jolla meni aski päivässä ja lopetin puhtaalla tahdon voimalla, mutta sen lisäksi olen kärisinyt ihan koko ikäni ruokahälystä ja sen seurauksena nuorena aikuisena sairastuin anoreksiaan, sillä ruoan kontroilloinnista tuli pakkomielle.

Päivämäärä:   14.7.26 08:46:07

Nyt kun luin näitä vastauksia enemmänkin, niin kyseenalaistan tuon sanan "ruokahäly" melko hämäränä käsitteenä. Kun se siis tarkoittaa ruoka-addiktiota, niin miksei puhuta addiktiosta vaan "hälystä"? Addiktion olisi ymmärtänyt jokainen heti, nyt minun lisäkseni ainakin kaksi muuta oli ymmällään, että mitä kummaa tuo häly oikein tarkoittaa.

Siis "jatkuva ruokahäly" = ruoka-addiktio.

Tunnistan joitain tuon piirteitä itsessäni sikäli, että syön välillä silloinkin, kun ei ole nälkä, jos vain on sellainen fiilis, että "tekisi mieli syödä jotain". Paras keino tuon tunteen kurissa pitämiseen on täälläkin jonkun maintsema muu tekeminen. Kun pitää itsensä tarpeeksi kiireisenä, ei ruoka ole koko aikaa mielessä. Ja vaikka olisikin, niin aina ei ehdi syödä! Liikunta on yksi parhaimmista keinoista, mutta muukin tekeminen toimii.

Päivämäärä:   14.7.26 09:02:16

Pyyhe//Omasta mielestä taas sana kuvaa hyvin asiaa eli mielessä on jatkuvasti ruoka toisin sanoen aivoissa on jatkuvasti hälinää joka liittyy ruokaan ja sitä hälyä ei saa sammutettua.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   14.7.26 10:50:06

"Siis "jatkuva ruokahäly" = ruoka-addiktio."

Ei, vaan ruoka-addiktio aiheuttaa sen, että mielessä on jatkuva ruokahäly.

Päivämäärä:   14.7.26 13:57:38

Brigita: kuulostaa kyllä huolestuttavalta, jos sinulle proteiinipatukka tai kaurapuuro omenalla on jotain, mitä pakosta "sallit" itsellesi silloin tällöin herkkuna

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.