|
Lähettäjä: Brigita
Päivämäärä: 14.7.26 07:34:11
^ ei se aina vaan toimi niin kuin nimimerkillä Sipi K yllä. Esim itselläni ”ruokahäly” oli alitajunnassa taustalla päällä ihan jatkuvasti, ihan sama vaikka join kuinka vettä, olin juuri syönyt, silloinkin vaikka tein jotain muuta hyvin aivoja vaativaa, olin intensiivisessä työprojektissa, ratsastamassa, rankan urheilusuorituksen aikana, kisoissa, nukahtaessa ja herätessä yms. Ikään kuin juurikin taustahälynä mielessä 24/7, joka ei vaan hiljene, vaikka itse ajattelee aktiivisesti mitä vaan muuta. Rasittavaa!
Minulla siihen auttoi oikeasti vasta ruoan ja ruokailukertojen lisääminen ja kaikkien rajoitteiden poistaminen ruokavaliostani (paitsi puhtaan fyysisen terveydelliset syyt rajoittaa toki esim sen verran, että valitettavasti esim vehnä, ruis, punainen liha ja monet hedelmät ei voi koskaan kuulua lautaselleni). Ja sallin itselleni myös niitä kauhisteltuja hiilareita ja herkkuja, kuten suklaapatukoita, ranskalaisia ja pähkinöitä nykyään, sallin ne itselleni aina jos mieli tekee enkä esim rajoita niitä mihinkään tiettyyn ”herkkupäivään”. Jos ennen tallia vaikka tekee mieli suklaata, niin annan itseni syödä sen överi-suklaisen protskupatukan automatkalla. Tai illalla sallin itselleni ruoaksi vaikka ison lautasellisen kaurapuuroa + paistettuna omppuja kuten eilen, ihan hiilareista huolimatta.
Mulla taustalla ruokahälyyni oli varmaan se, että kehoni yksinkertaisesti kuitenkin ehkä huusi sillä tavalla lisää ravintoa itselleen, vaikka nälkä ei tuntunutkaan fyysisenä (ja siksi kuvittelin että söin tarpeeksi). Se vaan tuli tuollaisena katkeamattomana, häiritsevänä ruoan jatkuvana ”pakko”ajatteluna. Kun aloin syödä enemmän, niin sen myötä mielikin ikään kuin tuli kylläiseksi. Vaikka en varsinaisesti ole alipainoinen (olen luonnostaan hyvin siro kuten koko perheenikin, joten tällainen lievä alipaino on mulle se normaali terve lukema) tai kokenut esim fyysistä nälkää, niin silti söin siis tajuamattani ennen liian vähän, huomaan sen selkeästi oloissani vasta nyt kun syön enemmän.
Tietenkin jokaisen tilanne on erilainen, jos on esim painonhallinnan kanssa pahasti ongelmia / ylipainoa, niin asiaa ei varmaan voi ihan näin ratkaista. Mutta jos ei ole noita, niin suosittelen minäkin kokeilemaan rohkeasti sitä, että mitä jos vaan ottaisikin enemmän ruokaa :)
|