Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten oppia olemaan sukulaisten kanssa normaalis

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   12.7.26 19:39:31

Äitini, hänen sisaruksensa ja oikeastaan koko lähisuku ovat aina olleet kovia kyläilemään. Lapsena lähdin ihan mielelläni kylään, mutta varmaan jo aika nuorena lapsena minulle tuli olo, että minun puheitani pilkataan, niille nauretaan ja toistellaan porukalla taas nauraen. En vain yhtään muista puhuinko oikeasti niin tyhmiä juttuja lapsena vai mistä tämä johtui. Enkä muista aloinko jo ennen koulun alkamista vai vasta 7-9 vuotiaana olemaan hiljaa ja puhumaan vain silloin, kun tiettyjä henkilöitä ei ollut läsnä tai paikalla oli vain yksi aikuinen. Edelleen huomaan jäätyväni kesken lauseen jos keskustelen jonkun kanssa ja tiettyjä sukulaisia tulee samaan tilaan. Alan vain miettiä mitä voin sanoa ettei siitä tehdä numeroa. Lapsena toisten lasten kanssa minulla oli aina kivaa, juttu luisti, pelailimme ja leikimme yhdessä. Kun en yleensä puhunut mitään aikuisten läsnäollessa sain usein kuulla ”veikö kissa kielesi”, ai että kun inhoan tätä ilmeisesti ihan hyvää tarkoittavaa lausahdusta edelleen, kun kuulin sitä niin paljon. Jos taas aukaisin suuni sain kuulla joltain aikuiselta kovaäänisen ”nyt se puhuu, kuulitteko” ja minusta tämäkin tuntui pahalta, kun asiasta tehtiin niin iso numero. Olin kai vain aika herkkänahkainen lapsi, mutta en osannut käsitellä asiaa joka aina toistui kun sanoin jotain. Teininä minua alkoi ahdistamaan kyläilyt oikein kunnolla. Harvoin viitsin lähteä sukulaisille kylään ja jos oli pakko kuvista näkee kuinka ahdistuneena ja jännittyneenä olin. Kyläilyt olivat ihan kamalan tuntuisia.

Jotenkin olen räpiköinyt ja nähnyt sukulaisiani harvakseltaan eli aina jättänyt kyläilyt välistä jos vain olen kehdannut jättää menemättä. Äidilleni tämä on ollut todella vaikea asia ymmärtää ja suuttuu ja loukkaantuu minulle edelleen joka kerta jos minulla on oikeastikin esim töitä ja sanon tämän perusteeksi etten lähde sukulaisten kokoontumiseen. Jotenkin äitini tuntuu ottavan henkilökohtaisena loukkauksena etten osallistu kyläilyihin. Isompiin juhliin pyrin osallistumaan, mutta ei minua oikeasti haittaa yhtään jos en voi osallistua vaikka pitääkin esittää, että olisi kamalan kurjaa kun ei pääse.

Edelleenkään en tunne oloani luontevaksi sukulaisten keskellä vaikka olen ihan aikuinen. Olen alkanut pohtimaan miten ja millä konsteilla osaisin muuttaa suhtautumistani ja oppisin olemaan sukulaisten seurassa oma itseni. Minulla on paljon kavereita ja tuttuja joita näen ja joiden seurassa viihdyn. Samoin töissä on luontevaa höpötellä tauolla muiden kanssa, minulta usein tullaan kysymään neuvoja ja apua eli tuskin olen kovin vastenmielistä tai nyrpeää seuraa. Vaikka kuinka päätän etukäteen, että tällä kertaa olen oma itseni sukulaisten seurassa niin ei tunnu onnistuvan. Edelleen menen jotenkin lukkoon näistä
”oho, nyt se puhuu” , ”Kylläpä siitä on tullut puhelias, mikä nyt on” tai puheideni toistamisesta kovaan ääneen niin, että katsotaan muita ja nauretaan aika tekonaurulta kuulostavaa naurua.

Onko joku opetellut vastaavissa tilanteissa käyttäytymään normaalisti ja miten se onnistui? Varmasti olisi ollut helpompaa, jos olisin alkanut korjata käytöstäni jo aikaisemmin, mutta jostain syystä olen vain päätynyt aina välttelemään näitä tilanteita.

Re: Miten oppia olemaan sukulaisten kanssa normaalis

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.7.26 19:47:27

Miksi tapaisit kiusaajiasi?

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   12.7.26 19:50:23

Ei tollojen sukulaisten kanssa tarvitse olla tekemisissä. Ei sukulaisuus velvoita yhtään mihinkään.

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   12.7.26 20:01:01

Ajattelen, että jos osaisin puhua ja olla normaalisti sukulaisteni seurassa heidän suhtautuminen minuun muuttuisi. Ei varmaan heti, mutta ajan kanssa. Kuitenkin sukulaisia on nähtävä joten mielummin olisin heidän seurassaan rennosti ilman jännittämistä.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   12.7.26 20:22:08

Sulla on hirveitä sukulaisia, eikä niitä todellakaan ole pakko nähdä. Varsinkaan, jos olet jo täysi-ikäinen.

Lähettäjä: hm 
Päivämäärä:   12.7.26 20:24:31

Miksi sukulaisia pitäisi nähdä? No jossain juhlissa joo, mutta kai ne nyt siellä keskittyy juhlittavaan eikä sua kyttää?

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   12.7.26 23:07:18

Jos he heittelevät typeriä juttuja mutta haluat olla heidän kanssaan, sun pitää opetella kääntämään heitot takaisin. Ei ilkeästi, mutta niin että pikkuisen tökkäät sanojaa takaisin. Osa ihmisistä on tuollaisia, että testaa miten toinen reagoi. Jos osoitat että hallitset sukkeluudet ja että sinua ei saa hiljaiseksi, suhtautuminen todennäköisesti muuttuu. Tuollainen nokittelu on yksi huumorin ja porukkahengen muodostamisen muoto.

Älä odota heiltä lupaa olla rennosti, vaan ota oma tilasi haltuun.

Oikeasti ilkeät ja pahansuovat ihmiset ovat asia erikseen, sellaisten kanssa ei tarvitse olla.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.7.26 23:09:55

Puu, aloittaja on niin lannistettu, ettei hän pysty ottamaan mitään tilaa haltuun sukulaistensa seurassa.

Ei tarvitse olla sukulaisten kanssa missään tekemisissä.

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   12.7.26 23:29:06

"Puu, aloittaja on niin lannistettu, ettei hän pysty ottamaan mitään tilaa haltuun sukulaistensa seurassa"

Ei varmasti pystykään, jos jo etukäteen päättää niin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   12.7.26 23:43:33

En tapaisi koko moukkasakkia. Jos olisi niin, että vain pari on ilkeitä, niin keksisin hirveitä vastauksia tai sanomisia heille. Ja näin olen tehnytkin jossain porukassa.

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   13.7.26 00:47:24

Miksi ikävästi käyttäytyviä ihmisiä pitäisi tavata, olivatpa sukulaisia tai eivät?
Ymmärtääkö äitisi ollenkaan, miltä sinusta tuntuu ja on jo pitkään tuntunut sukulaisten seurassa?
Jos ei ymmärrä, niin mitä sitten vaikka äitisi suuttuisi, kun et halua sukuloida?
Mitä se "normaalisti käyttäytyminen" tarkoittaa?
Oletko ikinä mitenkään ilmaissut esim. suuttumistasi sukulaisille heidän käytöksensä takia?
Oletko pyytänyt/käskenyt heitä lopettamaan huonon käytöksensä?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.