|
Lähettäjä: Imar
Päivämäärä: 14.7.26 09:12:28
"Kyllä tiedän montakin koiraa, jotka pelkää ukkosta, raketteja jne :D Ettet itse olisi provo?"
Kyllä minä ymmärrän jokseenkin sen että jotkut koirat voivat pelätä ilotulitteiden pauketta kun se on jatkuvaa ja rätisee ja vinkuu jne JA se on eläimelle luonnoton ääni. Mutta sitä en kyllä käsitä että koira voi pelätä normaalia ukkosta, ellei todellakin kyseessä ole harvinaisen hermoheikko yksilö. Ukonilma on kuitenkin hyvin normaali ja kohtalaisen usein toistuva luonnonilmiö.
Me asutaan maalla ja pihaan on iskenyt salama kahteen kertaan. Edellinen tapahtui kymmenkunta vuotta sitten ja silloin oli eri koirat kuin nyt, ne nousivat kyllä katsomaan mitä tapahtui; jos kellään on kokemusta niin siitä kuuluu melkoinen pamahdus. Noh, jahka ne sitten huomasivat ettei mitään sen kummempaa tapahtunut, laittoivat ne takaisin maate ja jatkoivat uniaan. No tänä kesänä iski uudelleen salama pihaan, nyt on jo eri koiraporukka, mutta eipähän näistäkään kukaan sen kummempaa kohtausta asiasta ottanut.
Miten ihmeessä ukonilmaa pelkäävät koirat pystyvät olemaan? Kesässähän saattaa olla monen monituista ukkospäivää, yhden viikon aikanakin saattaa olla useampi. Miten moinen koira pärjää?? Kamalaa. Meillä saattaa joskus kiertää ukkosen jyrinä ympärillä useamman tunnin putkeen. Hirveätä jos koira pelkäisi.
Ja kuinka sellainen super-paukkuarka koira elämässään muutenkaan menestyy? Täytyykö tv laittaa äänettömälle jos sieltä sattuu tulemaan laukauksia tai räjähdyksiä? Entä jos ulkona lenkkeillessä joku metsästäjä alkaakin ampumaan vaikka kyyhkyjä jossakin, niin miten sen koiran käy?
Ennenkuin joku sanoo ettei mulla ole mitään koiratietoutta tai kokemusta, niin kerron että ikää on n.50v. ja koiria ikäni aikana ehtinyt olemaan lapsuuden kodista saakka, aina, ja yleensä useampi kerralla. Näistä tasan yksi ollut paukkuarka; lapsuudenkodin paimenkoira joka oli hermorakenteeltaan muutenkin surkea. Muttei sekään pelännyt muuta kuin ilotulitusta, eli ei nyt sentään ukkosta tai muunlaista pauketta.
|