Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pelkäävä koira, huutava omistaja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.7.26 16:28:13

Olin sukulaisen luona viikonloppua viettämässä. Hänellä on yksi keskikokoinen paimen, joka selvästi jännitti ukkosta. Ei siis mitenkään hysteerisesti, mutta tuli viereen sohvalle, jalkoihin lattialle ja seuraili esim. vessaan.

Omistaja sai kauheat pultit ja moneen kertaan raivosi koiralle, kun on tiellä ja tunkee iholle. Miksi tällaisilla ihmisillä on ylipäätään lemmikkejä? Mitä ihmisen päässä ylipäätään liikkuu, että kiljutaan pelkäävälle eläimelle? Meni vähän maku häneen. Olen luullut pitävän eläimiään hyvin, kun niitä on niin monta :/

Re: Pelkäävä koira, huutava omistaja?

Päivämäärä:   12.7.26 17:08:35

"Miksi tällaisilla ihmisillä on ylipäätään lemmikkejä? Mitä ihmisen päässä ylipäätään liikkuu, että kiljutaan pelkäävälle eläimelle?"

Mitä vastasi kun kysyit?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   12.7.26 17:10:09

Ja sinä katsoit vierestä sitä kiljumista ja nyt sitten jossain keskustelupalstalla kyselet syitä tuollaiseen toimintaan?

Päivämäärä:   12.7.26 17:42:58

Sain huudot omaan niskaani, kun menin väliin :) Sen jälkeen koiralle vieläkin huudettiin. Kun on niin ärsyttävä.

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   12.7.26 17:57:02

Jännitti ukkosta? Kuinka hermoheikko täytyy koiran olla, että se jännittää ukkosta? Vai iskikö salama pihaan?

Ettei nyt olisi provo.

Päivämäärä:   12.7.26 18:00:53

Kyllä tiedän montakin koiraa, jotka pelkää ukkosta, raketteja jne :D Ettet itse olisi provo?

Päivämäärä:   12.7.26 18:03:10

"Jännitti ukkosta? Kuinka hermoheikko täytyy koiran olla, että se jännittää ukkosta? Vai iskikö salama pihaan?"

Mitä sitten vaikka koira olisikin hermoheikko? Pointti oli se, että miten sellaiseen sitten suhtautuu. Sinulla on inhottava asenne, vähän myötätuntoa.

Päivämäärä:   12.7.26 18:59:48

Paukkuarkuus on etenkin paimenkoirilla valitettavan yleistä. Eikä siihen ole helppo jalostuksella puuttua, kun perinnöllinen ääniarkuus voi puhjeta vasta vanhemmalla iällä. Mun paimenella puhkesi ääniarkuus 6-vuotiaana. Muuten hyvinkin tasapainoinen ja luotettava koira, mutta kovat äänet alkoi jännittää ja siitä se sitten paheni vuosi vuodelta.

Aika harva koiranomistaja loppupeleissä ymmärtää mitään koirien elekielestä. Tämä on helppo todeta esimerkiksi koirapuistoon menemällä. Siellä kovassa stressissä olevilla koirilla on omistajien mielestä vain hulvattoman hauskaa, eikä riskitilanteita tunnisteta. Sitten ollaan huuli pyöreänä että mites näin nyt tapahtui kun se 25 selvää varoitusmerkkiä antanut koira rähähtää.

Toki kukaan meistä ei ole täydellinen ja kyllä sitä itsekin välillä koiriin hermostuu vaikka ne ihan luonnollisella tavalla toimisivatkin.

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   12.7.26 19:09:08

Minulla on ollut paukkuarka koira, eikä olisi tullut mieleenkään kiukustua, huutaa tai tiuskia pelkäävälle koiralle. Minä olin sen turva ja se hakeutui mahdollisimman lähelle jos pelotti. Olihan se joskus raskasta, kun pelottavina hetkinä koira oli koko ajan iholla, mutta minä halusin olla sille luotettava, rauhallinen turva, enkä lisätä sen pelkoa käyttäytymällä itse pelottavasti.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.7.26 19:24:17

Johan on ääliö koiranomistaja, aloittajan kanssa olen täysin samaa mieltä että noin elävää olentoa ymmärtämättömällä typeryksellä ei pitäis olla mitään eläimiä! Hyvä että aloittaja sanoit tyypille asiasta vaikka sait itsekin huudot. Meillä alkuun paukkumista pelkäämätön koira on vanhemmiten ruvennut pelkäämään uudenvuoden raketteja, ja nyt huomaan että myös ukkonen pelottaa, tulee kiireesti syliin kun mökä alkaa. Ei tulis mieleenkään meuhata pelkäävälle koiralle joka hakee emännästä turvaa.

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   12.7.26 19:35:40

Tuollaiset on ihan kamalia tilanteita, siinä menee itse helposti lukkoon eikä osaa tehdä/sanoa mitään.

Nuorempana olen muutamaan otteeseen todistanut eläinrääkkäystä ns kaverin toimesta, mutta tänäpäivänä en katso samalla tavalla läpi sormien oli kaveri sukulainen tai ihan mikä vaan.

Ei se että eläimiä on paljon kerro onko hyvä eläimen omistaja tai edes eläinrakas. Kaikkein kamalinta eläinten kohtelua olen todistanut ihmiseltä jolla pientilalla monenlaisia eläimiä.

Päivämäärä:   12.7.26 19:49:10

No joo, ihan rehellisyyden nimissä en oikein edes tiennyt, mitä tehdä. Asiasta huomauttaminen ei tehonnut, niin mitä sitten kuuluu tehdä? En voi kenenkään lemmikkiä kuitenkaan itsellekään ottaa.

Lähettäjä: Imar 
Päivämäärä:   14.7.26 09:12:28

"Kyllä tiedän montakin koiraa, jotka pelkää ukkosta, raketteja jne :D Ettet itse olisi provo?"

Kyllä minä ymmärrän jokseenkin sen että jotkut koirat voivat pelätä ilotulitteiden pauketta kun se on jatkuvaa ja rätisee ja vinkuu jne JA se on eläimelle luonnoton ääni. Mutta sitä en kyllä käsitä että koira voi pelätä normaalia ukkosta, ellei todellakin kyseessä ole harvinaisen hermoheikko yksilö. Ukonilma on kuitenkin hyvin normaali ja kohtalaisen usein toistuva luonnonilmiö.

Me asutaan maalla ja pihaan on iskenyt salama kahteen kertaan. Edellinen tapahtui kymmenkunta vuotta sitten ja silloin oli eri koirat kuin nyt, ne nousivat kyllä katsomaan mitä tapahtui; jos kellään on kokemusta niin siitä kuuluu melkoinen pamahdus. Noh, jahka ne sitten huomasivat ettei mitään sen kummempaa tapahtunut, laittoivat ne takaisin maate ja jatkoivat uniaan. No tänä kesänä iski uudelleen salama pihaan, nyt on jo eri koiraporukka, mutta eipähän näistäkään kukaan sen kummempaa kohtausta asiasta ottanut.

Miten ihmeessä ukonilmaa pelkäävät koirat pystyvät olemaan? Kesässähän saattaa olla monen monituista ukkospäivää, yhden viikon aikanakin saattaa olla useampi. Miten moinen koira pärjää?? Kamalaa. Meillä saattaa joskus kiertää ukkosen jyrinä ympärillä useamman tunnin putkeen. Hirveätä jos koira pelkäisi.

Ja kuinka sellainen super-paukkuarka koira elämässään muutenkaan menestyy? Täytyykö tv laittaa äänettömälle jos sieltä sattuu tulemaan laukauksia tai räjähdyksiä? Entä jos ulkona lenkkeillessä joku metsästäjä alkaakin ampumaan vaikka kyyhkyjä jossakin, niin miten sen koiran käy?

Ennenkuin joku sanoo ettei mulla ole mitään koiratietoutta tai kokemusta, niin kerron että ikää on n.50v. ja koiria ikäni aikana ehtinyt olemaan lapsuuden kodista saakka, aina, ja yleensä useampi kerralla. Näistä tasan yksi ollut paukkuarka; lapsuudenkodin paimenkoira joka oli hermorakenteeltaan muutenkin surkea. Muttei sekään pelännyt muuta kuin ilotulitusta, eli ei nyt sentään ukkosta tai muunlaista pauketta.

Päivämäärä:   14.7.26 09:29:46

” Kesässähän saattaa olla monen monituista ukkospäivää, yhden viikon aikanakin saattaa olla useampi. Miten moinen koira pärjää?? Kamalaa. Meillä saattaa joskus kiertää ukkosen jyrinä ympärillä useamman tunnin putkeen.”

No tämähän riippuu ihan omasta asuinpaikasta. Itse asun merenrannikolla, joten suurin osa ukkosista jää sinne merelle, eikä tule kunnolla päälle. Esimerkiksi tälle kesää ei ole vielä yksikään ukkosmyräkkä tullut päälle.

Itsellä ei onneksi paukkuarkoja ole, metsästysroduissa paukkuarkuua hyvin harvinaista.

Lähettäjä: Peipponen 
Päivämäärä:   14.7.26 11:14:41

"Mutta sitä en kyllä käsitä että koira voi pelätä normaalia ukkosta, ellei todellakin kyseessä ole harvinaisen hermoheikko yksilö."

Tai sitten koira vanhemmiten alkaa pelätä ukkosta, ilotulitteita, laukauksia, kovia piippauksia yms., vaikka on nuorempana (n. 8-vuotiaaksi) ollut rohkea ja esimerkiksi metsästyksessäkin käytetty. Ei sille vain mitään voi, turha on tulla muiden koiria haukkumaan hermoheikoiksi. Jos lenkillä kuullaan laukauksia niin koirani tulee jalkojeni viereen tai yrittää hypätä vasten turvaa hakiessaan ja mitäkö teen? Puhun rauhallisesti, silitän ja lähdemme kulkemaan pois päin äänistä.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   14.7.26 11:26:07

LähettäjäImar

Päivämäärä12.7.26 17:57:02

Jännitti ukkosta? Kuinka hermoheikko täytyy koiran olla, että se jännittää ukkosta? Vai iskikö salama pihaan?

Ihan normaali koira? Tunsin joskus terrierin, joka oli oikein tasapainoinen ja rohkea kaveri. Mutta ukkonen, ilotulitus ja vastaavat paukkeet olivat sille pelottavia. Oli pentuna säikähtänyt, kun salama oli yllättäen lyönyt lähelle. Kyllähän sen tietää, miten kova pamaus siitä kuuluu. Ihmekös jos koira pelästyy, varsinkin pentu. Ja varmasti muistaa jatkossa, että etäisempikin jyrinä voi tarkoittaa sitä että kohta paukahtaa.

Päivämäärä:   14.7.26 11:40:27

Imarilla voi olla koirakokemusta, mutta ei tietämystä. Se että on omistanut koiria 50 vuotta ei takaa hyvää osaamista, pahimmillaan ollaan jämähdetty siihen samaan koulutustapaan ja vedotaan kyllä minä osaan, olen aina tehnyt näin.

Ääniarkuus on koirissa valitettavan yleistä. Toiset reagoi vaan ilotulitteisiin ja muihin saman tyyppisiin ääniin, mutta moni reagoi ukkoseen ja jotkut ihan vaan kattilankannen tippumiseen lattialle. Koiran ei tarvitse olla mitenkään muuten hermoheikko, voi olla muuten jopa poikkeuksellisen vahvahermoinen.

Mulla on ollut kaksi koiraa jotka pelännyt ukkosta, toinen reagoi ampumiseenkin, kumpikin hermorakenteeltaan muissa tilanteissa vahvoja. Kumpikin otettiin ukkosella sisälle missä rauhoittui. Oireilivat läähättämisellä, eli ei mitään hysteeristä panikointia.
Sitten se oikeasti hermoheikko koira joka pelkäsi omaa varjoaankin kesti kaikki äänet, jopa sen että ampui haulikolla koiran vieressä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.7.26 12:31:15

Tiesithän Imar, että on jopa ihmisiä, jotka pelkäävät ukkosta?

Koirilla ukkospelko ei ole mitenkään hirveän harvinaista. Ja esimerkiksi ääniarkuus on sellainen, joka helposti yleistyy eli laajenee muihinkin ääniin kuin siihen, mihin koira ensimmäisenä reagoi.

Kyllä, ääniarkuus on inhottava ongelma ja pahimmillaan se rajoittaa elämää aika paljon. Jos koira (tai ihminen) pelkää VAIN ukkosta, niin se nyt on vielä jossain määrin suhteellisen helppoa, koska ei niitä ukkospäiviä vuodessa nyt niin montaa yleensä ole.

Enoni koira pelkäsi ukkosta aikanaan ja meni aina pimeään vaatehuoneeseen tai vessaan pakoon. Samoin itse asiassa lapsuudenystäväni koira hakeutui ukkosella talon kellariin. Nämä molemmat koirat olivat sekarotuisia, ensimmäinen oikein multisekarotuinen, mutta molemmissa oli ainakin jotakin paimenkoirarotua.

Osa eläimistä reagoi ukkosessa jo siihen ilmanpaineeseen eli reagoivat jo ennen kuin ukkonen kuuluu. Eläimet ovat sille ylipäätään herkempiä ja havaitsevat ukkosen tulon jo reilusti ennen ihmisiä. Moni luonnoneläin hakeutuu suojaan jo reilusti ennen kuin ihminen havaitsee ukonilman.

Päivämäärä:   14.7.26 15:30:59

Tarinatäti vauhdissa. Keksi seuraavaksi tarina kuinka siskon purjopetteri kiusaa koiraa, koira näykkäisee ja pitäisikö se koira ehkä lopettaa?

Päivämäärä:   14.7.26 15:37:00

Kaikkein kamalinta eläinten kohtelua olen todistanut ihmiseltä jolla pientilalla monenlaisia eläimiä.

Oliko vielä ideologiana se ettei niitä syödä ?

Päivämäärä:   14.7.26 18:12:29

"Miksi tällaisilla ihmisillä on ylipäätään lemmikkejä?"

Vaikee sanoa, se on sun sukulainen, ei mun.

Päivämäärä:   14.7.26 18:25:00

"Oliko vielä ideologiana se ettei niitä syödä ?"

Ei ollut, ihan päin vastoin. Luonteen takia meni mm koiria monttuun ihan jumalaton määrä ja muitakin eläimiä oli laittamassa heti pois jos sairaus tai vamma ei parantunut itsekseen niin sitten lopetettiin ja syötettiin koirille.

Lähettäjä: mitää 
Päivämäärä:   14.7.26 18:40:27

Minä kokeneena kasvattajana ja kisannut monia vuosia, mutta en sittenkään ymmärtänyt virhettä, minkä tein. Annoin lapseni ammuskella raketteja 5kk ikäisen koiran edessä. Ja koira pelkäsi koko ikänsä ukkosta. Muistan, kun olin toisen koirani kanssa Mäntyharjulla näyttelyssä ja asuttiin Mikkelissä. Ukkosta ilmassa ja piti lähteä kesken näyttelyn kotiin, ilman koiran arvostelua, kun tiesin kotona pelkäävän koiran.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.