Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun tekoäly vie työsi - mitä aiot tehdä?

Lähettäjä: SA 
Päivämäärä:   11.7.26 12:35:42

Julkisella sektorilla ei ole enää kukaan töissä vuonna 2032 jos VM toiveuni toteutuu. Ihmiset on korvattu tekoälyllä, robotiikalla yms. Nyt jo yksityisellä sektorilla esim Yhdysvalloissa väkeä laitetaan pihalle tekoälyn vuoksi. Ensimmäinen tekoälyjuristi voitti casensa Briteissä. Joten kun massatyöttömyys on tulossa eikä enää ole töitä omalla alallasi niin mitä aiot tehdä työksesi? Vai loppuuko töiden teko ja eletään toimeentulotuella loppuelämä?

Re: Kun tekoäly vie työsi - mitä aiot tehdä?

Lähettäjä: zennu 
Päivämäärä:   11.7.26 13:23:43

Olen tuolloin 63v eli jään työttömäksi ja siinä olen kunnes pääsen eläkkeelle eli vajaa pari vuotta.

Lähettäjä: Tokkiinsa 
Päivämäärä:   11.7.26 13:48:29

Jesh, heittäydyn yhteiskunnan elätiksi minäkin.

Jos tekoäly vie kaikki työpaikat niin kyllä siinä käy niin että hups tekoälylle tapahtuu jotain ja aletaan taas rakentamaan kaikki työ alusta.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.7.26 14:13:45

Minun töissä ei saa tekoälyllä vielä edes harjoittelijoita korvattua, joten en vielä pidättele hengitystä, että tekoäly minut vapauttaisi. Ehdin kuolla vanhuuteen ennen kuin tekoäly pystyy paikkaamaan molemmat hallitsemani ammatit.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.7.26 14:21:33

En usko, että sairaanhoitajan töitä saadaan tekoälyllä korvattua, joten jatkan töissäni ihan normaalisti.

Lähettäjä: Ammu 
Päivämäärä:   11.7.26 14:30:30

Tekoäly tuskin oppii hoitamaan lehmiä ennen kuin oma eläkeikäni koittaa.

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   11.7.26 14:34:48

Nautin toivottavasti sen jälkeen jostain työstä, jossa ei tarvitse enää jutella yhdenkään asiakkaan kanssa.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   11.7.26 14:42:01

Ei vie. Haluaisin nähdä, miten tekoäly pitäisi alakoululaiset kurissa ja opettaisi heitä kädestä pitäen, selvittäisi lasten väliset riidat ja ehkäisisi väkivaltaista käytöstä sekä ihan konkreettisesti rajaisi oppilaita, veisi heidät retkille, ohjaisi liikuntatunteja, auttaisi siirtymätilanteissa, hakisi esille käsityö- ja askartelumateriaalit jne.

Omalla alalla toki lasten määrän väheneminen vie tulevaisuudessa työpaikkoja, mutta toisaalta ala on niin raskas, että monet eivät sitä jaksa ja joko etsivät muita töitä tai jäävät burnout-saikulle, joten eiköhän työpaikkoja riitä jatkossakin. Uskon myös siihen, että lasten määrän vähetessä kunnat ja valtio alkavat panostaa opetuksen laatuun ja koulujen aikuisten määrään suhteessa lapsiin, koska jossain vaiheessa huomataan, että Suomessa ei ole varaa menettää yhtään tulevaa veronmaksajaa, vaan mahdollisimman monen tulevan aikuisen panosta tarvitaan, jotta tämänkaltainen yhteiskunta säilyy.

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   11.7.26 14:57:02

Haluan nähdä kun tekoäly on yläkoulun erityisluokanopettajana julkisella puolella. Eli lie riittää työmaata hamaan hautaan asti.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   11.7.26 15:35:25

Sitten kun tekoäly korjaa robotteja, sairaalan laitteita yms, niin saa puolestani ottaa työn ja minä jäädä eläkkeelle.

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   11.7.26 16:15:09

Olen yrittänyt miettiä mitä osia työtehtävistäni tekoäly voisi suorittaa, mutta aika vähäisiksi sellaiset osuudet jäävät. Tekoälyn avulla ehkä joka toinen työntekijä voitaisiin vähentää, mutta en osaa kuvitella miten tekoäly voisi pystyä hoitamaan työnkuvani kokonaisuudessaan.

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   11.7.26 16:18:13

Korjailen tekoälyn virheitä.

Päivämäärä:   11.7.26 17:23:13

Tällä hetkellä robotit tässä ammatissa vaativat jatkuvaa perään katsomista ja korjailua, etten jaksa uskoa niiden paranevan kuudessa vuodessa merkittävästi...

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   11.7.26 17:59:57

Suunnittelutyön tekoäly saattaakin ottaa itselleen, mutta kokoonpanotyö missä itse olen onkin sitten hankalampaa robotiikalle. Yksikään kokoonpantava kokonaisuus ei ole samanlainen, työvaiheita on lomittain ja useita erilaisia mitkä vaatisi useita robotteja. Voisi robottien koodaaminen jokaiselle työvaiheelle vaatia enemmän aikaa ja työpanosta kuin ihmisen käsityönä tekemä kokoonpano.

Tai jos niin käy niin sitten jatkan samanlaista työtä ja korjaan noita työtäni tekeviä robotteja. Sähkövikoja varmasti tulee niihinkin.

Ja jos tuonkin työn robotiikka vie niin sitten palaan aikaisempaan ammattiini, pieneläinhoitajan hommia voi olla hieman hankala ulkoistaa automaatiolle.

Lähettäjä: Emma 
Päivämäärä:   11.7.26 19:09:40

Nooo oma ammattini on varmasti sellainen että menee vasaran alle. Tekoäly voi hoitaa varmasti paremmin. Olen ajatellut että alan yrittäjäksi ja tarjoan esim koirahoitolaa.

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   11.7.26 19:11:56

Mutta tämähän on vain hyvä, kun tekoäly tekee kaikki työt eli rahaa säästyy palkkakustannuksista aivan järjetön määrä, niin sillä rahalla voidaan ottaa kansalaispalkka käyttöön ja ihmiset voivat alkaa ottaa rennosti vaikkei töitä olekaan, koska tekoäly ne tekee. Mikä onkin koko robotiikan ja teknologian kehittymisen tarkoitus.

Eikö olekin?

Lähettäjä: Tokkiinsa 
Päivämäärä:   11.7.26 19:15:30

"Mutta tämähän on vain hyvä, kun tekoäly tekee kaikki työt eli rahaa säästyy palkkakustannuksista aivan järjetön määrä, niin sillä rahalla voidaan ottaa kansalaispalkka käyttöön ja ihmiset voivat alkaa ottaa rennosti vaikkei töitä olekaan, koska tekoäly ne tekee."
Kukas tekee ne työt joita tekoäly ei voi tehdä?

Päivämäärä:   11.7.26 19:17:50

Enköhän yleismies jantuile itselleni jonkun toisen sihteeri-tyyppisen tehtävän. Tuskin tekoäly kaikkea järjestelyä, paperinpyörittämistä, viestintää ja aikatauluttamista onnistuu hoitamaan joka alalla. Mitään koulutusta minulla ei siis tänne ole, mutta töitä on aina löytynyt.

Jos hoitaa, niin voisin vaikka lukea itseni terapeutiksi seuraavaksi.

Lähettäjä: hippu 
Päivämäärä:   11.7.26 19:29:15

Voi olla, että tässä "hype-vaiheessa" liioittelemme tekoälyn kykyä syrjäyttää ihmisten työt. Varmasti tätä korvaamista tulee tapahtumaan, mutta miten laajasti, niin se aika näyttää. 90-luvun alussa tuli pc-koneet kotiin ja työpaikoille yleisesti, sekä internet. Se mullisti monella tavalla toimistotyön jne., mutta ei se mitään romahdusta työmarkkinoilla saanut aikaan.

Tämä tekoäly on taas yksi työnmurros, joita on ollut iät ja ajat. On toki mahdollista, että tämä nyt kehittyy niin älykkääksi eri osa-alueilla, että voi korvata ihmisten tekemää työtä hyvinkin laajasti, mutta onko yhteiskunnat siihen miten valmiit ja valmistautuneita? Iso osa ihmiskunnasta jos ajautuu tekemättömyyden tielle, eivät koe itseään tarpeellisiksi ja ajautuvat myös köyhyyteen, niin kuvitteleeko joku siitä seuraavan mitään hyvää? Yhteiskuntarauha jne.?

Uskon, että tämä julkisen sektorin märkä päiväuni ei tule toteutumaan läheskään siinä laajuudessaan, mitä nyt mehustellaan. Ei ainakaan näin nopealla aikajänteellä.

Lähettäjä: mxdjj 
Päivämäärä:   11.7.26 20:28:48

En aio tehdä töitä. Tähän lopputulokseen tulin jo 2 v sitten. Meni hermot tämän nykyhallituksen päätösten kanssa, jossa rikkaille annetaan entistä enemmän ja köyhiltä viedään vähätkin. Luovutin työpaikkani jollekin sellaiselle, jolle sillä parilla tonnilla on jotain merkitystä ja olen itse elänyt säästöilläni. Niin aion tehdä jatkossakin.

Nautin vapaa-ajastani. Sinänsähän minulla on vähän tylsää, kun kavereita ei juuri ole. Jotkut koettavat vain hyötyä kun haluavat minun ostavan ja maksavan heille sitä ja tätä. Ei ole työkavereita tai muutakaan sosiaalista elämää. Tallillakaan ihmisiä ei juuri kiinnosta kaveerata. Kulutan aikani piipertäen pihallani ja siivoten kaunista kotiani, viettämällä aikaa hevoseni kanssa ja auttamalla iäkästä äitiäni ja tukemalla ruuhkavuosia elävää siskoani. Harrastan liikuntaa, olen hemmetin hyvässä kunnossa ja kadehdittavan timmi, vaikka olen päälle nelikymppinen.

Ehkä hankin joskus toisenkin hevosen. Nyt puunaan tuota yhtä ja nautin elämästä sen kanssa :)

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.7.26 20:31:43

No minä olen jo 61-v, eli minun töitäni tekoäly ei vie.
Eikä kyllä vie alaistenikaan töitä, sillä tekoäly ei potilaita tule koskaan ainakaan sairaaloissa hoitamaan.

Lähettäjä: $$ 
Päivämäärä:   11.7.26 21:26:13

Tekoälyn itsensä vastaus aloittajan kirjoitukseen:

"Kirjoituksessa menevät iloisesti sekaisin faktat, yksittäiset esimerkit ja omat ennusteet.

"Se, että jotkut yritykset ovat vähentäneet henkilöstöä tekoälyn käyttöönoton yhteydessä, ei todista, että "julkisella sektorilla ei ole enää kukaan töissä vuonna 2032". Se on spekulaatiota, ei fakta.

Historia osoittaa, että jokaisen teknologisen murroksen yhteydessä on ennustettu työn loppua. Niin väitettiin koneista, tietokoneista ja internetistäkin. Työ muuttui, mutta ei kadonnut.

Tekoäly tulee varmasti vähentämään joitakin työtehtäviä ja muuttamaan monia ammatteja. Siitä on syytä keskustella vakavasti. Mutta väitteet siitä, että muutaman vuoden kuluttua ihmiset elävät toimeentulotuella, kuuluvat enemmän dystooppiseen tieteiskirjallisuuteen kuin tutkittuun tietoon.

Kannattaa erottaa toisistaan se, mitä tiedetään, ja se, mitä pelätään."

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   11.7.26 21:41:41

Maastotöitä ei varmaan kovin äkkiä roboteilla korvata, enkä usko että kellään on intressejä tehdä "maastobiologirobottia".

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   11.7.26 21:42:34

Minun työtäni nykyisessä työpaikassani ei tekoäly voi korvata, koska pienellä firmalla ei kertakaikkiaan ole varaa koneistaa tuotantoa niin, että siinä voitaisiin vielä hyödyntää tekoälyäkin. Toki, jos isot firmat ottaisivat tekoälyn kunnolla käyttöön ja linjastojen viereen ei enää tarvittaisi työntekijöitä tarkkailemaan ja korjaamaan ongelmia, niin todennäköisesti niiden tuottavuus kasvaisi niin etteivät pienemmät firmat pystyisi enää kilpailemaan ja menisivät nurin.

Jos tekoäly vie työni eikä uusia saa mistään eikä yhteiskuntakaan elätä, niin mennään sitten porukalla kuolemaan Eduskuntatalon portaille.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   11.7.26 22:07:46

No, epäilen että navetassa ei oo vielä sillonkaan enempää robotteja kuin nyt. Toki robotiikkaa on, mutta sitä saa aina vahtia ja korjata, koska ei niin tarkkaa tekniikkaa ole suunniteltu navettaolosuhteisiin.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   11.7.26 22:22:19

Kiva olisi nähdä, kun tekoäly hoitaa opettajan hommat. Sitä voisi huvikseen sitten katsoa kotisohvalta videolla.

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   11.7.26 23:10:41

Ei se vie, käytän paljon itsekin ja it-alan ihmisenä jopa ymmärrän, mitä se on ja mitä ei, miten se toimii, mitä se "osaa" ja mitä ei. Automaation jatkumoa ja muuttaa kyllä asioita, kuten kaikki teolliset murrokset ovat tehneet läpi historian.

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   12.7.26 07:40:21

Onneksi olen tyhmä stevari, tätä työtä ei tekoäly ainakaan ihan kokonaisuudessaan pysty hoitamaan.
Tämmöiset hanttiduunarihommat ovat varmaan pisimpään turvassa, kunnes aletaan luomaan kunnon androideja tänne pyörimään :D

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   12.7.26 10:20:42

Kymmenen vuotta eläkkeelle joten ei varmasti ehdi viedä siihen mennessä, tuskin koskaan kokonaan. Hyvin kyllä tukee ja nopeuttaa esimerkiksi tiedonhakua jo nyt.

Päivämäärä:   12.7.26 10:47:02

"Lähettäjä: zennu
Päivämäärä: 11.7.26 13:23:43

Olen tuolloin 63v eli jään työttömäksi ja siinä olen kunnes pääsen eläkkeelle eli vajaa pari vuotta."

jepjep, että saat pitää työpaikkasi viimeiseen asti. No varmaan voi sitten myydä haastatteluja.
"tekoäly vei viimeisen työpaikan, muilta jo vuosia aikaisemmin"

Lähettäjä: Murri 
Päivämäärä:   12.7.26 12:31:19

olen julkisella lakimiehenä. Jos tekoäly vie työni, siirryn toiselle puolen pöytää tekemään valituksia tekoälyn päätöksistä. Vielä kaukana on ne ajat että tekoäly pystyy tekemään kestäviä päätöksiä.

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   12.7.26 20:01:23

Minulla on maisterin tutkinto, mutta jospa pääsisin sitten vaikka siivoamaan tai vaihtamaan vanhusten vaippoja.

Lähettäjä: Eelis 
Päivämäärä:   13.7.26 07:43:57

Tekoälyllä on jo sössitty verotus joten eiköhän ihmisiäkin vielä tarvita.

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   13.7.26 22:43:09

Älä höpötä. Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään arvoa.

Lähettäjä: TääAIjuttu 
Päivämäärä:   13.7.26 23:05:07

Aivopieru! Ei ei tuu korvaan laajamittaisesti. Sitä paitsi tekoäly häärii 1-2 vuotta vanhan datan perusteella. Tää ranskisten vibe AI sanoi teboil-asemia TB ("käypä tankkaan") useita, että käypä täällä tankillä nyt heinäkuussa 2026, kun kysyin huoltareita reiittini varrella. Mut ku TB:t on ollu jo ainakin yli vuotta kiinni tai enempi.

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   14.7.26 02:57:57

Olispa kiva nähdä kun tekoäly hoitaa lapsia päiväkodissa.
T. Vakaope

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   14.7.26 04:58:14

Ennen kuin tekoälyn lisäksi pitäisi saada melkoisen paljon kehittyneempiä robotteja edullisesti ja massatuotantona korvaamaan ihminen niin oma työ taitaa olla siihen asti turvassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.