|
Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 11.7.26 12:40:59
En tiedä onko tästä apua, mutta kerron nyt kuitenkin: omani tein näin: 1) valitsin teenkö kvalitatiisen vai kvantitatiivisen tutkimuksen: valitsin kvantitatiivisen. Taisin kerrata hieman tutkimusmenetelmiä - nämä tosin olivat onneksi melko hyvässä muistissa opintojen tiimoilta. 2) Valitsin aiheen (tässä meillä yliopistolla oli 4-5 "suositeltua" aihetta, joista kannustettiin valitsemaan: Kurssikin oli tästä aiheesta ja luimme "kokeeksi" muutamia tutkimusartikkeleita näistä aiheista. Valitsin sitten näistä aiheista yhden. 3) Laadin tutkimussuunnitelman ja tutkimuskysymykset, keräsin aineiston, sain tulokset. 4) Laskin, monenko opintopisteen arvoinen rutistus gradu on: 30 op * 27 h = 810 h. Olisinko puolet käyttänyt tuohon alkuosioon ja lopun "kirjoittamiseen". Esim. 410 h / 3 kk (kesä) = 135 h / kk kirjoittamista. 6,75 h päivässä kokopäiväisesti.
Sitten tutkimuksen rakenne ja luvut valmiiksi ja itse kirjoittaminen ei tosiaan vaadi kuin perslihaksia: Itse kirjoitin paljon yliopiston kirjastossa ja oppari-tilassa. Kotiin raivasin "puhtaan pöydän", joka muistutti mitä pitäisi tehdä.. Ja sitten istuin siinä pöydän ääressä kirjoittamassa. Jos kirjoittaminen ei suju, niin aina voi lukea joko oppariopuksia tai sitten niitä oman alan tutkimuspapereita, ajatuksella kaikki on kotiinpäin.
Jonkun mielestä kokopäiväkirjoittaminen on varmaankin ihan sairas työmäärä, mutta mielestäni 2-3 kk kokopäivätyötä on melko vähäinen määrä versus ties kuinka pitkän ajan taivastelu siitä, että ei saa gradua valmiiksi? Jotkut ovat kuulemma kirjoittaneet gradunsa tyyliin 4 tunnissa;)
Mitään tavoitteita ei oman gradun kanssa ollut, tai no, pyrin kyllä mahdollisimman laadukkaaseen kvantitatiiviseen tutkimukseen ja siinä onnistuinkin. Sain arvosanaksi C:n ja olin jopa ehkä vähän yllättynyt siitä, positiivisesti.
|