Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Veli valtaajana

Lähettäjä: haastavaa 
Päivämäärä:   10.7.26 15:28:23

Kyseessä on vanhempien muutaman hehtaarin tontti, jossa omakotitalo ja pieni talli (8 karsinaa) laitumineen sekä kenttä. Olen auttanut vanhempiani paljon ja paikkoja olen laittanut vuosien varrella kuntoon sillä ajatuksella, että tontti rakennuksineen siirtyy minulle sitten aikanaan. Sain myös pitää paria hevostani tallissa, itsehoito periaatteella ja lisäksi huolehtimalla paikkojen ylläpidosta. Eli olen käyttänyt paljon aikaa ja myös omaa rahaa, jotta tontilla viihtyy ja hevosten hoito olisi helppoa. Hoidin myös vanhempieni hevosia siinä samalla. Vanhemmat ja veljeni ovat tietoisia tästä ja veli on selkeästi ilmoittanut ettei hänellä ole tonttiin kiinnostusta.

Tilanne kuitenkin tällä hetkellä se, että vanhemmat viihtyvät ja selviävät itsekseen tontilla hyvin. Omia hevosia heillä ei enää ole. Oman työni puolesta olen pitkiä aikoja reissuissa, enkä tontilla aikaa vietä. Veljelläni on oma kiva talo kivalla tontilla perheineen toisaalla.

Nyt kuitenkin veljeni on poissaollessani alkanut "päsmäröimään" vanhempien tontilla. He ovat hankkineet talliin lapsille ponit ja pitävät tonttia kuin omanaan. Viimeksi kun puhuin hänen kanssaan, sanoi, että aloittavat pitämään myös muille tunteja, eli yritystoimintaa tontilla. Siinä kun on niin hyvät paikat ja täysin tyhjillään. En saanut sanaa suustani. Eli vanhemmat ruokkivat ja hoitavat ponit ja veli tulee sitten lasten kanssa harrastamaan, koska helpompaa se niin on kun veli asuu toisaalla. Ilmeisesti myös veljen vaimo on myös vahvasti mukana koko jutussa.

Ymmärrän, että hassuahan on pitää paikkoja tyhjillään, mutta vanhempani ovat jo sen verran iällä, että ei heidän kuuluisi kenenkään ponilaumaa hoitaa. Lisäksi, veljeni ja hänen vaimonsa ovat haukkuneet vanhempia ja vähätelleet koko tonttia minulle aiemmin.

Minulle vain tuli tunne, että minua ollaan vahvasti sivuuttamassa koko tontista, koska veljeni vaimoineen ovat nyt keksineetkin sen olevan tosi kiva paikka. En tiedä miten tulisin tässä tilanteessa kuulluksi ilman, että minut leimataan katkeraksi, kateelliseksi ja vainoharhaiseksi.

Ideoita?

Ja jos joku miettii, onko veljelleni siirtymässä vanhemmiltani mitää, niin kyllä on. En nyt enempää siitä kuitenkaan laita tähän.

Re: Veli valtaajana

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.7.26 15:34:34

Ostat tilan itsellesi. Sitten voit määrittää ku sitä käyttää. Sitä ennen vanhempasi päättävät kuka sitä käyttää.

Lähettäjä: Kah 
Päivämäärä:   10.7.26 15:42:26

Sellainen tarina tällä kertaa.
Taas vanhemmat ja väliintunkeva veli :))

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   10.7.26 15:45:15

Missä sinä itse asut. Vai odotteletko perintönä paikkas.
Milestadi sinä sast pitää hebodia tallissa muttei veli. Keskustelkaa veljesi kanssa ka miten kun olet pitkiäaikoja reissussa ajattelit tallia hoitaa

Päivämäärä:   10.7.26 15:45:42

Vanhemmat ei ole vielä myymässä, koska haluavat siinä vielä asua eikä minulla ole varaa sitä ostaakaan tällä hetkellä. Kaikki kuviossa olevat tietävät myös senkin.

Ja tiedän myös sen, että veli vaimoineen ei toisen omaa kunnioita. Eli he eivät pidä tiloista huolta. Mikä tässä kuviossa ärsyttääkin eniten, sillä minulta sitä on todellakin vaadittu. Saisi edes tämän jotenkin sanottua vanhemmille.

Päivämäärä:   10.7.26 15:48:49

??, minulla ei ole hevosia tontilla. Asun itse myös muualla tällä hetkellä.

Erona se, että veli ei hoida niitä ponejaan itse, vaan vanhemmat passaa. Minä olen passannut ne vanhempienkin hevoset. Eli kuulostaa katkeralta, tiedän, mutta onko kuvio reilu? No ei ole.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   10.7.26 16:03:47

Niinhän se usein menee, että sisarukset ovat täysin eriarvoisessa asemassa.. ja sitä on TODELLA vaikea ellei mahdoton muuttaa ! Tässä tapauksessa vanhemmilta voi ehkä kysyä jaksavatko he niitä poneja hoitaa vai pitäisikö veljen palkata heille apua ? Käydessä vinkkaista korjaamista tai laittamista vaativista kohdista, nehän ovat käyttäjän vastuulla..
Muuten perintöähän ei koskaan kannata epävirallisesti jaella ennen kuin ihmiset ovat haudassa..

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   10.7.26 16:04:22

Riippuu toki missä kunnossa ovat. Ehkä ei kannata tuhlata aikaa tuollaisten miettimiseen kun paikka ei ole sinun.

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   10.7.26 16:12:59

Tämä on täysin vanhempiesi asia. Jos heille ok, niin tuo on täysin ok.

Nyt vaan katselet sitten itselle omaa tallia muualta ja veli hoitaa vanhempien auttamisen.

Päivämäärä:   10.7.26 16:17:11

No sehän se. Paikka ei ole minun, mutta olen ainoa, joka tuonut kiinnostuksensa esille jo vuosien ajan.

Tiedän, että turha näihin liikaa kuluttaa aikaa. Mutta eihän se reilua ole. Mikä harmittaa.

Jos kuvitellaan että veljeni saisi vanhemmiltani kesämökin. En minä menisi sitä mökkiä tarjoamaan vuokralle vaikka vanhempani sen vielä omistaisivat ja se olisi veljelleni menossa.

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   10.7.26 16:30:17

Tosi harmillista, mutta ole onnellinen ettet ole tuossa tilassa kiinni esim. sitä kautta että hevosesi olisivat siellä. Anna päsmäräitsijöiden touhuta keskenään, turha vinkua sinulta apua kiinteistönhoitoon tai muuhun.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   10.7.26 16:39:56

En usko että tuo välivaihe kestää kovin kauan. On sen verran työläs ja kallis harrastus pitää ratsastustunteja vieraille, että anna heidän puuhata aikansa. Nauti sinä vapaudesta ja käy vanhemmillasi kylässä, mutta kieltäydy heti kaikista tallitöistä.

Kun vieraat ovat lähteneet ja talli tyhjentynyt niin katsokaa sitten tilannetta uudestaan. Ala vaikka jo säästämään ostoa varten. Laita rahaa muutaman vuoden johonkin hyvään rahastoon niin käsirahat ovat pian kasassa.

Päivämäärä:   10.7.26 17:05:19

viet omasi pois ja katsot kuinka pitkälle vanhempasi jaksavat.
kerro heille mitä mieltä olet mutta tee se kauniisti.
kerrot omista odotuksista ja ajatuksista. kerrot kuinka väärin sinusta on että heidän pitäisi hoitaa ponit.
sitten jäät vain odottamaan. menee miten menee.

Lähettäjä: Yhy 
Päivämäärä:   10.7.26 17:35:55

Osaatko puhua?
Osaatko puhua vanhemmilesi?
Osaatko puhua veljellesi?
Oletko aivan v..itun tyhmä?

Päivämäärä:   10.7.26 17:46:49

Talli ei ole tällä hetkellä sinun, vaan vanhempiesi. He saavat päättää tilojen käytöstä. Jos nykyinen systeemi sopii heille, ei siinä oikein auta valittaa. Oletko siis edes kysynyt vanhemmiltasi, haittaako veljen toiminta heitä, vai oletatko vaan, etteivät he oikeasti halua hoitaa poneja?

Voisit ajatella asian myös siltä kantilta, että sinä sait pitää aiemmin hevosia samalla tontilla. Miksi veljesi ei nyt saisi tehdä samoin?

Ainoa aidosti eriarvoinen asia tässä on ponien hoito, mutta jos se on vanhemmille ok, sen pitäisi olla sinullekin. Voihan se jopa olla, että vanhemmista on kiva auttaa lapsenlapsia poniharrastuksessa. Tai voi olla, että veljesi maksaa heille.

Lähettäjä: wwww 
Päivämäärä:   10.7.26 18:57:03

Olet kyllä tyhmä. Mikään perintö ei ole "menemässä" yhtään kellekään, ilman että se on testamentattu ko tyypille. Se että sinä olet olettanut tiettyjä asioita ei merkitse yhtään mitään.
Vanhempasi saavat tehdä omaisuudellaan ihan mitä lystäävät, vaikka lahjoittaa kaiken ukko mustilaiselle.
Sitten kun he ovat kuolleet, omaisuus menee tasan teidän lasten kesken.

Kannattaa kasvaa aikuiseksi sinunkin.

Päivämäärä:   10.7.26 19:07:22

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. Sain hyviä vinkkejä miten lähestyä rakentavasti.

Päivämäärä:   10.7.26 19:08:46

Vanhempasi ovat aikuisia ihmisiä ja sinun täytyy valitettavasti hyväksyä tosiasia, että he pistävät omasta osuudestaan rajat etkä sinä. Jos he ovat hyväksyneet hoitaa ne ponit niin silloin se on niin. Minuakin ärsyttää ihmiset jotka käyttävät hyväksi muiden työtä/tavaroita yms pistämättä likoon edes omaa kulutusta siitä fyysisesti tai rahallisesti mutta niin kauan kun paikan omistajalle se on ok eli vanhemmillesi niin ei oikeen voi muuta kuin hyväksyä asia.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   10.7.26 19:50:27

"sanoi, että aloittavat pitämään myös muille tunteja, eli yritystoimintaa tontilla. Siinä kun on niin hyvät paikat ja täysin tyhjillään"

Kyllä mielestäni tässä ainakin mennään jo vähän niin kuin yli. Tullaan pyörittämään yritystä toisen tontille ja kotiin, kun sisko on kunnostanut paikat ja vanhemmat hoitavat ponit.

Päivämäärä:   10.7.26 22:21:15

Voihan veljeäsi harmittaa, kun olet saanut pitää omiasi ilmaiseksi pitkään siellä tallilla

Päivämäärä:   10.7.26 23:05:07

Kyseessä on vanhempien muutaman hehtaarin tontti, jossa omakotitalo ja pieni talli (8 karsinaa) laitumineen sekä kenttä. Olen auttanut vanhempiani paljon ja paikkoja olen laittanut vuosien varrella kuntoon sillä ajatuksella, että tontti rakennuksineen siirtyy minulle sitten aikanaan. Sain myös pitää paria hevostani tallissa, itsehoito periaatteella ja lisäksi huolehtimalla paikkojen ylläpidosta.

ainähän valehtelet minkä ehdit. koittasit nyt edes pitää juonen kasassa kun alat tarinoimaan.

Päivämäärä:   10.7.26 23:32:32

Ymmärrän harmituksen, mutta sun vanhemmille ne ponit on lastenlasten poneja ja niiden kautta pääsee näkemään lapsenlapsiaan ja niiden harrastusiloa enemmän.

Sinä et ole enää lapsi. Sulle ne mukulat on vieraita, mutta vanhemmillesi hyvinkin rakkaita ja mitäpä ei heidän eteensä tekisi.

Mutta siis joo, tyypillistä että suositaan poikia ja tytöt hoitaa askareet ilman palkkaa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.7.26 08:22:05

Paikka on vanhempiesi ja he saavat tehdä omalla omaisuudellaan mitä tahtovat. Ei sinulla ole siihen mitään sanomista.
Siitä sopii keskustella sitten aikanaan, kuka on minkäkin verran sijoittanut siihen omaa rahaa ja minkä verran on siitä hyötynyt.
Mutta se aika koittaa vasta sitten, kun tehdään perunkirjoitusta vanhempien jälkeen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.7.26 08:43:08

Vai että valtaajana :D oletko sinäkin vallannut siellä paikkoja tähän asti? Vanhempasi kuulostavat vielä hyväkuntoisilta, älä puutu heidän asioihin, jos haluavat veljen hevosia hoitaa niin se on heidän päätös. Ei tuossa ole mitään epäreilua, sä olet siellä ollut ja teillä on ollut vanhempien kanssa asiat tavalla x sovittu, nyt veli on ja sopinut asiat tavalla y. Pysy pois elävien ihmisen omaisuuden kimpusta, inhottavaa perinnön kärkkymistä.

Lähettäjä: Annikki 
Päivämäärä:   11.7.26 10:20:54

Älä jaa vanhempiesi omaisuutta näiden ollessa vielä hengissä. He saavat tehdä omaisuudellaan mitä lystäävät.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.7.26 10:34:19

Eihän aloittaja ole yksin mitään jakanut, vaan koko perhe kai on päättänyt ja ilmeisesti alustavasti näin jakoa tekemässä?

Vanhemmat saavat tehdä tilallaan mitä tykkäävät niin kauan kuin heissä henki pihisee.

Tuossa on sisarukset kyllä eriarvoisessa asemassa, joten varmasti aloittajaa harmittaa.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   11.7.26 10:44:32

Aloittaja ihan itse ajatellut valtaavansa paikan vain sillä että on kunnostanut paikkoja.Nyt saa veli oikeesti myös nauttia paikasta. Et sinä aloittaja saa sitä paikkaa tuosta vaan. Ja sähän oot kunnostamalla paikkoja tavallaan maksanut sillä tallipaikkoja. Älä syytä veljeäsi valtaajaksi. Se ei ole sinun paikka vaan vanhenpiesi

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   11.7.26 10:45:10

Kuulostaa että olet tehnyt omavaltaisen perinnönjaon jo aikoja sitten. Sinä käytit tiloja, muttet salli sitä samaa veljellesi. Eiköhän niitä tiloja sitä mukaa korjata, kun tarvetta tulee, kun kerran tallissa jälleen toimintaa.

Mitä jos veljesi itse on ajatellut samoin kuin sinä silloin kun sinä pidit hevosiasi siellä?

Lähettäjä: Let 
Päivämäärä:   11.7.26 11:26:04

Nyt jäitä hattuun. Mitä tuota tiloja tyhjillään pitää. Ja luulis että sama oikeus on veljelläsi kuin itselläsi on ollut.
Ja jos asia vanhemmillesi ok, niin ei sinulla ole nokan koputtamista. Liike pitää myös vanhempasi kunnossa, kun hoitaa poneja.

Lähettäjä: nn 
Päivämäärä:   11.7.26 13:23:28

"Kuulostaa että olet tehnyt omavaltaisen perinnönjaon jo aikoja sitten."

"veli on selkeästi ilmoittanut ettei hänellä ole tonttiin kiinnostusta"

Päivämäärä:   11.7.26 16:26:42

Veli saanee muuttaa mieltään.

Päivämäärä:   11.7.26 16:31:19

lukekaapa nyt aloitus ajatuksella. aloittajalla pari hevosta tallissa ja laittanut paikkoja kuntoon. muutama viesti myöhemmin hevosia ei enää olekkaan vaan on veljen ponit.
nii miten se nyt menikään tää tarina?

Lähettäjä: nalle 
Päivämäärä:   11.7.26 16:41:35

., aloittaja puhuu aloituksessa koko ajan menneessä aikamuodossa. Laittoi paikkoja vuosien varrella ja sai pitää hevosia siellä. Aloituksessa ei mainita aloittajan nykytilanteesta mitään.

Päivämäärä:   11.7.26 16:42:15

Ehkä sun kannattaa piste nyt itse lukea aloitus uusiksi.

Päivämäärä:   11.7.26 16:46:36

Ymmärsin ettei tytär enää pidä hevosia vanhempiensa tallissa, mutta piti ja silloin kunnosti paikkoja ja huolehti myös vanhempiensa hevosista.. Ajat muuttuvat.

Tyttäriltä vaaditaan usein enemmän. Ja nyt vanhemmat haluavat tarjota ponikokemuksia lastenlapsilleen. Ei siinä oikein voi mitään, yrittäisin iloita heidän puolestaan mutta ymmärrän harmituksen kun olet satsannut monella tavalla siihen, että talli olisi sinun ja nyt onkin tällainen käänne.

Lähettäjä: Tarvo 
Päivämäärä:   11.7.26 18:48:05

Sen veljen emännäke siellä on ne hevoset tuonne hommannut, se on satavarma. Voithan purkaa omatekemäsi asiat poiskin jos alkaa näyttää siltä että sinne tullaan pesiytymään tosissaan.

Ymmärrän aloittajan harmituksen ja varmasti hän osaa järjelläkin tätä kuviota ajatella. Kyllä monikin alkaa tavallaan puoliksi olettamaan asioita ja suunnittelemaan tulevaisuutta, ainakin haaveilemaan asioista ja etenkin jos veli on aiemmin puhunut ettei se tontti kiinnosta. Veljen vaimoa kiinnostaa selvästi. Jos siellä ei ole esim kenttää vielä, niin voin vannoa että sitä aletaan sinne väsäämään ja sitten siihen peliin on hankala enää puuttua. Veljen vaimo pitää siitä huolen. Onhan hän jo alkanut rakentaa yritystoimintaa siihe.

Monessa muussa maalaistalossa vanha isäntäpari on hyvin tiukkoja siinä kuka tiluksille pesii ja lasten puolisoille näytetään heti alusta asti heidän paikkansa. Eli saa mahdollisesti olla mutta hiekanmurustakaan ei tiluksista, pelloista saati metsistä tule omistamaan ja jos jotain omalla kustannuksellaan sinne värkkää niin sinne se jää. Avioehdoissa ja testamenteissa rajataan ulkopuoliset määrätietoisesti pois. Ei tietysti joka paikassa mutta väitän että jos vähänkään enemmän sitä omaisuutta on niin ei sitä niin vaan suvusta ulos lähde.

Lähettäjä: Tarvo 
Päivämäärä:   11.7.26 18:56:22

Äh kenttähän siis olikin jo. Eli valmiiseen pöytään tuli veljen vaimo, mikäs siinä touhuta. Ottaisi minuakin aivoon.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   11.7.26 19:26:40

Kummalla puolella Porvoon jokea tila on?

Lähettäjä: nx 
Päivämäärä:   11.7.26 19:30:41

"Ja nyt vanhemmat haluavat tarjota ponikokemuksia lastenlapsilleen."

Haluavatko? Missä määrin mahtaa olla heidän oma innostuksensa ja halunsa, että ponien hoito jää heidän kontolleen ja missä määrin "no kai me ne sitten hoidetaan", kun veljen perhe on ilmestynyt tontille suunnitelmineen ja poneineen.

Lähettäjä: mmcc 
Päivämäärä:   11.7.26 20:30:35

"Voihan veljeäsi harmittaa, kun olet saanut pitää omiasi ilmaiseksi pitkään siellä tallilla"

Ilmaiseksi? Paikkojen kunnostamista vastaan? Eihän se ilmaista ole.

Veli sen sijaan ei kunnosta paikkoja, pidä niitä kunnossa tai edes hoida ponejaan itse. Hänkö muka ei pidä ponejaan vanhemmillaan ilmaiseksi?

Aloittajan kannattaa ksyyä, että miksi hänen piti korjata paikkoja omalla rahallaan ja olla hevosistaan vastuussa ihan itse, mutta veljen ei tarvitse tehdä tai maksaa yhtään mitään vaan paikat saavat rapistua ja vanhemmat vielä hoitavat hänen poninsa.

Päivämäärä:   11.7.26 21:04:06

Veljen vaimo ja ne lapset on yhtälailla perhettä kuin aloittaja ja ilmeisen innoissaanhan ne isovanhemmat on kun kerta ponit hoitavat.

Aloittajalla ei edes ole tuolla hevosia, tyhjänäkö se pitäisi nyt pitää ettei aloittajalle vaan tule paha mieli.

Vanhemmat myös elossa vielä ja perintöä ei ole mitenkään jaettu. Ehkäpä tuo meneekin veljen perheelle.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   11.7.26 22:03:07

Ja aloittaja katos taas kerran kuin pieru saharaan

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.