|
Lähettäjä: --
Päivämäärä: 10.7.26 13:28:47
Miettisin kans, että mistä se suoriutumispaine tulee? Luotko sen itse päässäsi vai tuleeko paine ulkopuolelta? Keneltä?
Mun parilla kaverilla selkeästi tuli paine, koska eivät vaan olleet tottuneet huolehtimaan hevosesta. Ihan arkisista asioista kokivat painetta, kuten kengityksen varaamisesta, hevosen terveyden huolehtimisesta jne jne. He olivat käyneet vain ratsastuskoulussa ja siellä aina tuotiin hevonen hoidettavaksi ja jos se ontui, tallityöntekijät hoitivat hevosen. Ei tarttenut miettiä kengityksiä, ei rokotuksia ei mitään. Kisoja varten oli hevosen maksut maksettu valmiiksi ja kuljetuksien järjestelyn hoiti tallinomistaja. Ruokinnat mietti tallityöntekijät. Eli sitä oikeaa arkea ei oltu nähty.
Sitten oli se mielikuva siitä, miten oman hevosen kanssa laukataan harja hulmuten auringonlaskuun ja miten tulee sellainen yhteinen kiintymys hevosen kanssa jne. Vaikea selittää. Ja viehän se hevosen pitäminen aikaa oikeasti, varsinkin jos talli ei ole ihan naapurissa. Helposti 3-4h menee illasta. Ja riippuen tallista, siellä pitää käydä mahdollisesti joka päivä. Jos ei ole siihen tottunut, se voi tuntua aika rankalle ja suorittamiselle. Tämä oli ehkä hiukan yllätys kavereille, että mitä se todellisuus on. Tallilla voi olla kiva käydä, mutta se vie energiaa.
Sitten vielä se talli ja ne tallikaverit tai pahimmillaan talliviholliset. On eri asia pitää täyshoidossa hevosta paikassa, missä on ammattilaiset tekemässä tallia ja mukava ilmapiiri kuin jossain kaukana kaikesta pienellä tallilla missä riitaisa joukko ihmisiä (jotka arvostelee toisten tekemisiä ja riitelee) ja talli on kimppahoitotalli sekä parhaimmillaan silti pitää itse käydä päivittäin paikalla, kun et luota että hevonen hoidetaan.
|