Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen omistaminen hirveä pettymys

Lähettäjä: +- 
Päivämäärä:   10.7.26 10:52:32

Löytyykö kohtalotovereita joille hevosen omistaminen olikin pettymys?
Osaatko kertoa miksi se oli pettymys ja mitä teit, omistatko edelleen vai luovuitko hevosesta?

Itsellä ei oman hevosen kanssa lähtenyt sujumaan, hevonen on ihana, mutta en vaan nauti tästä omistamis arjesta. Kovat paineet suoritua tästä, enkä kehtaa laittaa hevosta myyntiin vaikka ehkä haluaisin.

Re: Hevosen omistaminen hirveä pettymys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   10.7.26 11:25:35

Älä yritä liikaa suoriutua. Hevonen täyshoitoon ja käyt tallilla kun se on kivaa ja sää on hyvä. Mikään pakko ei ole tehdä siitä pakkopullaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   10.7.26 11:30:25

Hevosen omistaminen ja ratsastaminen on kaks täysin eri lajia. Kannattaa tarkkaan pohtia, että kumpaa haluaa harrastaa.

Päivämäärä:   10.7.26 11:36:56

Hevosen omistaminen ei sinällään ollut pettymys, mutta valitsin väärän paikan missä pitää sitä. Paikka teki hommasta todella kuormittavaa.

Aika on jo jättänyt siitä hevosesta, varmaan jossain vaiheessa hankin useamman uuden. Elämässä on hyvä olla erilaisia jaksoja. Kuten aiemmin todettiin, hevosten omistaminen ja ratsastaminen ovat kaksi eri asiaa.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   10.7.26 11:48:52

"Hevosen omistaminen ja ratsastaminen on kaks täysin eri lajia. Kannattaa tarkkaan pohtia, että kumpaa haluaa harrastaa."

Tämä !!

Päivämäärä:   10.7.26 13:03:36

Muuta asetelmaa. Heti. Täysihoitoon? Joku liikuttaja lisäksesi. Ja kyllä voit myydä hevosen jos siltä tuntuu!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   10.7.26 13:07:00

Jos hevonen on terve ja helppo, niin mikä ongelma aloittajalla siis tarkalleen on? Jos omistaminen tuntuukin suorittamiselta niin asennemuutos auttaa. Jollei edelleenkään maistu homma, niin myy pois. Kyllä harrastamisen tulee olla pääsääntöisesti kivaa.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.7.26 13:28:47

Miettisin kans, että mistä se suoriutumispaine tulee? Luotko sen itse päässäsi vai tuleeko paine ulkopuolelta? Keneltä?

Mun parilla kaverilla selkeästi tuli paine, koska eivät vaan olleet tottuneet huolehtimaan hevosesta. Ihan arkisista asioista kokivat painetta, kuten kengityksen varaamisesta, hevosen terveyden huolehtimisesta jne jne. He olivat käyneet vain ratsastuskoulussa ja siellä aina tuotiin hevonen hoidettavaksi ja jos se ontui, tallityöntekijät hoitivat hevosen. Ei tarttenut miettiä kengityksiä, ei rokotuksia ei mitään. Kisoja varten oli hevosen maksut maksettu valmiiksi ja kuljetuksien järjestelyn hoiti tallinomistaja. Ruokinnat mietti tallityöntekijät. Eli sitä oikeaa arkea ei oltu nähty.

Sitten oli se mielikuva siitä, miten oman hevosen kanssa laukataan harja hulmuten auringonlaskuun ja miten tulee sellainen yhteinen kiintymys hevosen kanssa jne. Vaikea selittää. Ja viehän se hevosen pitäminen aikaa oikeasti, varsinkin jos talli ei ole ihan naapurissa. Helposti 3-4h menee illasta. Ja riippuen tallista, siellä pitää käydä mahdollisesti joka päivä. Jos ei ole siihen tottunut, se voi tuntua aika rankalle ja suorittamiselle. Tämä oli ehkä hiukan yllätys kavereille, että mitä se todellisuus on. Tallilla voi olla kiva käydä, mutta se vie energiaa.

Sitten vielä se talli ja ne tallikaverit tai pahimmillaan talliviholliset. On eri asia pitää täyshoidossa hevosta paikassa, missä on ammattilaiset tekemässä tallia ja mukava ilmapiiri kuin jossain kaukana kaikesta pienellä tallilla missä riitaisa joukko ihmisiä (jotka arvostelee toisten tekemisiä ja riitelee) ja talli on kimppahoitotalli sekä parhaimmillaan silti pitää itse käydä päivittäin paikalla, kun et luota että hevonen hoidetaan.

Lähettäjä: Toinen 
Päivämäärä:   10.7.26 13:42:18

Omalla kohdalla en ehkä puhuisi suoraisesta pettymyksestä, mutta olen kyllä ihmeissäni etten enää haluakaan tätä kuten kuvittelin. Olen harrastanut ratsastusta lapsesta asti, ollut mm. tallityöntekijänä, kulkenut kisahoitajana, välillä elänyt tallilla pitkiäkin aikoja ja oma hevonen on aina ollut se iso unelma. Mutta tänä vuonna onkin alkanut tuntua, että voisin lopettaa koko touhun. Minulla on ollut oma hevonen nyt vasta alle vuoden, ratsastamiseen ei ole mitään motivaatiota ja poden huonoa omaa tuntoa koko ajan. Ihan maailman kivoin hevonen ja silti kaikki tuntuu pelkältä velvollisuudelta. Mietin tällä hetkellä 24/7 miten tästä eteenpäin. Ottaisinko aikalisän ja antaisin hevosen vaikka ylläpitoon, vai onko se vaan uskottava näin vahvaa signaalia ja myytävä kaikki.

Ymmärrän hyvin myös tuon tunteen siitä, ettet nauti omistamisarjesta. Onhan tässä raskaita hetkiä, ainakin itsellä oli ihan vain hoito- ja vuokrahevostenkin kanssa. Todella monet sanoo tyyliin "tää on kaikki sen arvoista" kun hevosen sairastellessa menee yöunet ja mielenterveys. Nyt yhden tallikaverin jatkuvaa huolta seuratessa olen ainakin itse tullut siihen lopputulokseen, että tämä ei todellakaan ole kaikki sen arvoista. Hän käy hoitamassa jalkavammaa aamuin illoin, joka aamu tallille klo 6 ennen töihin lähtöä kylmäämään ja hoitamaan, ja tajusin että minusta ei olisi tuohon. Ehkä minusta ei sitten olekaan hevosenomistajaksi eikä siinä ole mitään väärää tunnustaa se.

Varmaan sinunkin aloittaja kannattaa kunnolla miettiä, mikä nämä ajatukset aiheuttaa ja olla itselle niistä rehellinen. Kenellekään muulle sen sijaan sinä et ole tilivelvollinen.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.7.26 14:12:28

"Varmaan sinunkin aloittaja kannattaa kunnolla miettiä, mikä nämä ajatukset aiheuttaa ja olla itselle niistä rehellinen. Kenellekään muulle sen sijaan sinä et ole tilivelvollinen."

Tämä oli muuten hyvin sanottu. Elämä on ainutkertainen ja sun on elettävä omaa elämääsi. Se on ihan ok todeta, että hevosenpito ei olekaan se sun juttu. Mistä sen olisi voinut tietää ennen kuin kokeilee? Jos se hevonen on oikeasti kiva ja helppo, sille varmasti löytyy koti, missä se voi hyvin. Jos väkisin yrittää elää elämäänsä ajatellen mitä muut sinusta ajattelevat jos myyt hevosen, se voi oikeasti viedä ilon koko lajista. Helpompaa on vaan suoraan todeta, että omaa et haluakaan ja harrastaa lajia tavalla, joka sinulle sopii. Itse nostaisin hattua ihmiselle, joka osaa tunnistaa omat tunteensa ja toteaa, ettei jokin asia ole hänen juttunsa, vaikka niin luuli.

Lähettäjä: +- 
Päivämäärä:   10.7.26 15:04:34

Kiitos keskustelusta!

Raskainta on jatkuva stressi siitä osaanko hoitaa hevosen oikein. Tarkkailen kaikkea käytöstä todella tarkkaan ja mietin onko normaalia vai onko kipukäytöstä. En uskalla luottaa hevosta muiden hoitoon vaan käyn joka päivä itse hoitamassa ja liikuttamassa sen. Stressaaminen vie ilon hommasta, mutta en pysty lopettamaan sitä.

Päivämäärä:   10.7.26 15:52:10

Omistin ja stressasin aikani kunnes laitoin hevoset pois. Kylläpä helpotti. En hanki enää ikinä hevosia enkä toimi niiden kanssa!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.7.26 15:56:18

Itsekin oli vaikeaa saada ketään hevosta hoitamaan, sillä sille yleensä aina sattui muiden hoidossa jotain ikävää. Enkä olisi halunnut olla ainoa joka sitä hoiti, mutta haavaumat ja selkeät muutokset hevosen käytöksessä kertoi muuta. Yritin saada apua, mutta eipä kohdalleni osunut sellaisia ihmisiä...

Lähettäjä: Oho 
Päivämäärä:   10.7.26 15:57:55

Ei ollu pettymys. Tosin olen maatilalta kotoisin joten ei työ yllättänyt. Hevonen oli omassa tallissa 15 vuotta. Uusia en ole ottanut kun siitä aika jätti. Aika aikaansa kutakin ja nyt en kaipaa sitä stressiä elämään.

Lähettäjä: wwww 
Päivämäärä:   10.7.26 19:06:09

Aloittaja, on naurettava ajatella ettei "kehtaa" myydä hevosta. Miten niin et kehtaa? eihän asia kuulu millään tavoin kenellekään. Hevosen omistaminen on niin sairaan kallis harrastus että sen täytyy tuottaa paljon iloa!
Ja se fantasia ettei kukaan muu osaa hoitaa mun hevosta...LOL.

Mullä on ollut hevosia 22 vuotta. Nykyinen on täysihoitotallissa ja käyn ridaamassa 4x vkossa. Vuokraaja ridaa ja hoitaa 2x vkossa, ja yksi vapaapäivä. Hevonen on superkiva, muttei mun elämäni keskipiste, haluan tehdä muitakin asioita elämässäni.
Luotan tallin ammattilaisiin ja vuokraajaan. Nyt hevonen on tutussa paikassa laitsalla koko heinäkuun. En ole käynyt edes katsomassa. Laitsapaikan pitäjällä on 40 vuoden hevoskokemus, hän kyllä ilmoittaa jos ongelmia.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   13.7.26 11:56:15

Auttaako ajatus, että itse päätät oman hevosesi asioista, hoidosta jne. Ja keskity nauttimaan itse hevosesta ja sen kanssa tehtävistä asioista pala kerrallaan. Turha tarkkailu pois, siitä tulee vaan hulluksi. Jokaisella on huonoja ja hyviä päiviä, myös hevosilla. Perusasioiden tarkkailu on ihan riittävästi. Ja joskus just toisen hoitajan/liikuttajan hankkiminen voi auttaa ottamaan vähän etäisyyttä välillä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.7.26 13:48:08

Nuorena oli pettymys. Olin hädin tuskin parikymppinen, kun sain ensimmäisen hevosen ja hevonen oli kaikkien mukaan aivan ihana luonne, helppo ensihevonen ja hyvä valinta. Ja se olikin kiva hevonen. Rakastuin sen luonteeseen ja ratsastaessa löydettiin yhteistä säveltä ajan kanssa hyvin, mutta en nauttinut talliympäristöstä kuin ehkä yhdellä tallilla, josta jouduttiin lopulta lähtemään tallin lopetettua.

Pahinta oli nuorena se, kun jokainen yritti puuttua mun toimintaan. Kuuntelin mielelläni osaavia, mutta jokaisella oli oma mielipide jokaiseen asiaan ja itse epävarmana en sitten tiennyt ketä kuunnella, kun aina loukkasi omilla valinnoilla sitten jokaista muuta, joka on ohjannut toisin. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin olen varmempi ja varmaan nauttisin eri tavalla hevosen omistamisesta, mutta tallien piirit eivät ole oikein muuttuneet miksikään. Pitäisi löytää paikka, jossa ihmiset ovat ystävällisiä toisilleen, haluavat toisilleen hyvää ja kritiikki ja muutosehdotukset annetaan rakentavasti ja hyvässä hengessä. Sitten kun oma elämäntilanne antaa myöden, yritän varmaan taas etsiä tällaista uniikkia paikkaa.

Päivämäärä:   13.7.26 14:23:02

Onko sulla jotain erityistä syytä epäillä kipukäytöstä ja vahdata oireita?
Muutamia pointteja jotka on helpottanut omaa hysteerisyyttäni:
- tunnen oman hevoseni, huolestun esim jalkojen turvotuksista/lämpöilyistä vasta jos ne kestävät enemmän kuin pari päivää, tällä turvottaa joka ikinen pikkuhaava niin kuin olisi joku isomminkin rikki
- mielenrauhaa saa rahalla, pyydän siis eläinlääkärin katsomaan heti jos siltä tuntuu, ihan sama miten tyhmästä pikkuasiasta on kyse
- samoin maksan mielummin jollekin joka varmasti hoitaa ja ratsastaa hyvin kuin että olisi joku vuokraaja
- luotan omaan fiilikseen enemmän kuin muiden, ihan sama kuka sanoo että ei sillä mikään ole niin jos musta siltä tuntuu niin sitten sen mukaan mennään
- hevosen oloista ei tingitä: kaveri, pohjat, management on kaikki niin, ettei tarvitse stressata kun tietää että järejstelyt on parhaat mahdolliset
- jos se kuolee niin sitten se kuolee, tuurilla on tässä hommassa enemmän osaa kuin millään muulla. en osta niin kalliita hevosia, etten siksi uskalla antaa niiden olla hevosia. tämä tietysti helpottaa sitten kun on muutaman joutunut laittamaan pois ja toteamaan että uusia kyllä tulee

LähettäjäPäivi 
Päivämäärä:   13.7.26 14:23:37

Nähty useampi tapaus oman hevosen laittamisen jälkeen,ratsastus menee pakkopullaksi kun on oma.Tämä koskee erityisesti junnuja...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.