|
Lähettäjä: ....
Päivämäärä: 10.7.26 02:51:49
Onko normaalia, että ajattelee edelleen exää jopa kymmeniä kertoja päivässä vaikka suhteen päättymisestä on jo yli vuosi? Suhde kesti alle vuoden, mutta tuntuu, että se jätti ihan lähtemättömän jäljen.
Suhde oli alusta asti hyvin epävakaa, mutta tunsin, että ensimmäistä kertaa olin oikeasti rakastunut. Tosin aloin pian suhteen alkamisen jälkeen saamaan paniikkikohtauksia ja kehossani oli useamman kuukauden polttava/jäätävä kauhun tunne. Luulin sen johtuvan rakkauden aiheuttamasta hormonimyrskystä ja epävakaasta kiintymyssuhdemallista. Kehoni ja mieleni suorastaan huusi, että pysy tuosta kaukana, mutta minä tyhmä en kuunnellut.
Pääasiassa miehellä oli koko ajan tarve diagnosoida ja monitoroida mieltäni. Vuorotellen yritti kehittää minua parempaan suuntaan, hänen omien sanojensa mukaan, "vetää minua ulos" negatiivisuudesta ja myrskystäni ja sitten taas ylisti kuinka täydellinen ja ihana olin ja miten haluaa viettää loppuelämänsä minun kanssani. Joskus sanoinkin suoraan, että tuntuu että kaasuvalotat minua nyt tosi pahasti. Muistan myös yhden riidan aikana sanoneeni, että tulet jatkamaan tätä kunnes olen kokonaan rikottu.
En voinut esimerkiksi sanoa, että töissä ärsyttää joku asia tai olen huolissani kipeästä koirastani. Tästä seurasi saarna, miten en saa antaa ulkopuolisten asioiden vaikuttaa omaan mielentilaani ja miten hän ei pysty olemaan ihmisen kanssa, joka on niin negatiivinen eikä ota vastuuta omista tunteistaan. Saattoi pienenkin kiistan jälkeen heittää ulos kämpästään ja lähettää heti viestiä perään, että "toivottavasti joku päivä opit kuinka arvokas ja hieno ihminen olet ja että sinussa ei ole mitään vikaa".
Parisuhdeongelmista syytti sitä, että olen niin pahasti traumatisoitunut ja minulla on liian vahva usko omaan viallisuuteeni. Hän yritti sankarina pelastaa minua. Rima käytökselleni nousi koko ajan, aina tuli uusi vaatimus, mistä aiheista ei saanut vaikka puhua, mitä ohjelmia minun ei pitäisi katsoa, milloin minun pitäisi mennä nukkumaan ym. Samalla tietenkin rakkauspommitettiin koko ajan, silloin kun ei riidelty.
Normaalit tunteet oli kielletty. Jos aloin väittelyn aikana itkemään, tuli käsky mennä meditoimaan, heitti ulos asunnosta tai lähti menemään vaikka oli omalla käytöksellään aiheuttanut pahan mieleni (näinkään ei saanut sanoa, koska tällöin en taas osannut ottaa vastuuta omasta tunnetilastani tai palauttaa hermostoani ns. perustasolle itse). En saanut olla huolissani tai surullinen vaikka olin esimerkiksi sairastanut kovaa kuumetta yli 2 viikkoa tai koira menossa leikkaukseen. Useinhan noissa tilanteissa auttaa muutama kannustava sana tai halaus, mutta mieheltä tuli vain kritiikkiä, romaanikaupalla tekstiviestejä mielenlaadustani höystettynä psykologisilla termeillä ja diagnooseilla tai monen tunnin saarna.
Mies jätti minut reilu vuosi sitten ja tuntuu, että tämä kaikki on taas pinnassa tosi pahasti. Kirjoitin tapauksesta silloin tänne ja moni sanoi miehen olevan ns. haavoittunut narsisti. Auttoi paljon silloin. Pahinta on että oikeasti ikävöin miestä ihan hirveästi, mutta kun muistelee näitä juttuja niin olihan tuo suhde aivan sekopäinen.
Tuli todella paljon tekstiä, en tiedä jaksaako kukaan lukea, mutta auttoi kirjoittaa tätä auki, kun ei saa nukuttua. Tästä kyllä voisi kirjoittaa kokonaisen kirjan.
|