Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten olette onnistuneet painonpudotuksessa?

Lähettäjä: herkkupeppu 
Päivämäärä:   9.7.26 15:03:47

Muutenkin kuin vaihtamalla herkut kotiruokaan? Oikea ruokahan ei lihota.

Re: Miten olette onnistuneet painonpudotuksessa?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   9.7.26 15:34:49

"Oikea ruokahan ei lihota."

Tällä käsityksellä on helppo lihoa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.7.26 15:39:45

Trollihan tää, mutta energiamäärä lihottaa, ihan sama mistä se on peräisin. On täysin mahdollista laihtua pelkällä roskaruualla ja herkuilla.

Lähettäjä: kaalisalaatti 
Päivämäärä:   9.7.26 15:43:50

Turha tuijottaa kaloreita, itse keskityn hiilihydraatteihin. Laitan ne ylös vihkoon. Normaali hh:n saanti (googlen mukaan) on 200-300g/pv.

Lähettäjä: Sanna Lopakka 
Päivämäärä:   9.7.26 16:29:40

Pienentämällä ruoan määrää (toki en ole koskaan syönyt, kuin hevonen), vähentämään herkkuja sekä keskittymällä hiilihydraatteihin. Lisänä liikunta.

Lähettäjä: Myy 
Päivämäärä:   9.7.26 16:58:55

Fatsecret ja kalorinlaskenta. Siinä samalla oppii terveellisempiä ruokailutapoja ja annoskoon.

Lähettäjä: C.A. 
Päivämäärä:   9.7.26 17:07:56

Sama kuin Myyllö, mutta käytän Yaziota.

Kalorien seuranta, eli annoskoot, huomio siihen että kaikkea tarvittavaa tulee syötyä riittävästi. Plus pätkäpaasto, syön vikan aterian joskus 15-18 ja sitten seuraavaksi aamupalan. Järisyttävä muutos iltanaposteluun.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   9.7.26 17:18:34

Pätkäpaasto ja hiilarit minimiin. Energia rasvasta ja proteiineista.

Lähettäjä: em 
Päivämäärä:   10.7.26 06:35:54

Itse olen pudottanut painoa lisäämällä reilusti liikuntaa ja järkeistämällä syömistä, lisäämällä hurjan määrän kasviksia ruokavalioon ja vähentämällä herkkuja.

Ilman liikuntaa en olisi saanut painoa pudotettua. Tämä on ilmeisen epäsuosittu mielipide, mutta minä liputan liikunnan puolesta. Sekä pitkiä kävelylenkkejä rasvanpolttosykkeellä että ehdottomasti myös rankkoja juoksu- ja pyöräilylenkkejä, joissa syke nousee ja hengästyttää ihan kunnolla.

Kalorien laskentaa en ole koskaan harrastanut, se on syömishäiriön alku. Liikunnan merkityskään ei ole yhtä kuin liikuntasuorituksen aikana poltetut kalorit, vaan liikunta vaikuttaa muillakin tavoilla, mm. lisäämällä mitokondrioiden määrää ja tehostamalla niiden toimintaa. Se siis tehostaa myös lepoaineenvaihduntaa.

Liikunnan pitää olla säännöllistä, siis ihan päivittäistä. Tunti päivässä on minimi. Koiran kanssa käveleskely on kiva lisä ja sinänsä hyödyllistä monella tavalla, mutta se ei ole liikuntaa.

Lähettäjä: Hemm 
Päivämäärä:   10.7.26 07:52:31

Ihan ekana pistin aamupalan, lounaan ja välipalan kuntoon ja tätä harjoittelin pitkän aikaa. Lisäksi aloin kävelemään, ihan sama minkä verran, mutta edes pihatien päähän.

Ruuassa pyrin tekemään parempia valintoja, lisäsin kasvisten osuutta huomattavasti. Pidin huolta proteiinista ja lopetin vehnäleipien syönnin. Syön ainoastaan kauraleipää.

Pikkuhiljaa vähensin herkkuja, en kieltänyt mutta yritin siirtää herkkupäivän aina vaan uuteen ajankohtaan. Tällä pääsin päivittäisestä herkusta ensin viikottaiseen, nyt menee enää kuukausittain herkut ja toki juhlat tms.

Minulla lähtöpaino 112kg, nyt mennään 88 kilon paikkeilla. Matkaa pn edelleen ja paljon. Aikaa on mennyt jo vuosi, mutta ei tässä kiire ole

Lähettäjä: Koo 
Päivämäärä:   10.7.26 08:09:40

Kaveri laihdutti 20kg syömällä yhden valmishampurilaisen päivässä. En muista kauanko siihen meni.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   10.7.26 08:18:50

En ole onnistunut pysyvästi. Aina 1-2 vuodeksi lähtee esimerkiksi kalorien laskennalla, hiilihydraattien vähentämisellä, annoskoon pienentämisellä, liikunnan lisäämisellä, herkkulakolla, Nutriletillä tai erilaisilla "elämäntapamuutos" tyyppisillä dieeteillä. Sitten kyllästyn siihen syömisten kyttäämiseen, mealpreppaukseen, kasvisten puputukseen, tai en työkiireiden vuoksi ehdi enää liikkua ja laittaa itse ruokaa. Siinä kohtaa sorrun herkkuihin ja menee jopa ahmimisen puolelle, joten kilot tulee korkoineen takaisin.

Parhaiten itselleni toimii kalorien laskenta. Nykyään kun on niitä palveluita, joissa tuodaan kotiin valmiiksi kalorilasketut terveelliset ateriat, niin sitä lopun ikääni jatkamalla voisi onnistua. Se vaan että toimivat vain pääkaupunkiseudulla. Ennen koronaa käytin näitä jonkin aikaa niin että toivat työpaikalleni, asun yli 100 km päässä. Nykyään niin paljon etätöissä että sekin menee hankalaksi. Ainoa toivoni olisi Ozempic tai vastaava, syksyllä on työterveystarkastukset niin voisin yrittää. Tosin en ole varma painanko vieläkään tarpeeksi laihdutuslääkettä saadakseni. Ja riittäisikö rahat käyttää niitä lopun ikää, sama pätee myös noihin kotiin tuotaviin valmisaterioihin.

Pätkäpaastoa en ole kokeillut. Illalla en saa unta nälkäisenä, ja toisaalta aamulla on inhottavaa jos ei saa heti kohta aamupalaa, vatsa kurnii ja olen pahantuulinen.

Päivämäärä:   10.7.26 08:34:45

Ihminen kuuntelee liikaa itseään, nykymaailman helpossa elämässä se on mahdollista. Jos aikanaan kovan työn tekijälle oli pala ruisleipää, naurista ja soppaa tarjolla, nyt mietitään mitä tekisi mieli. Oi, mahasta kuului kurnahdus, pitääpä mättää. Laidunnetaan koko ajan että "aineenvaihdunta pysyy käynnissä" tietämättä edes mitä aineenvaihdunta tarkoittaa ja taas haetaan välipalaa. Verensokeria kannatellaan läpi päivän hiilihydraattieväillä, aamullahan sitten herätään eräänlaisessa krapulassa kun yö on oltu ilman. Kaikki mahdollinen ruoka on demonisoitu, valinnanvaraa on yllin kyllin mutta mitä enää uskaltaa syödä. Jos aloittaa ruokavalion, kohta joku on huutamassa miten se on väärä ja pitää syödä sitä/tätä/tota, joka ei omiin valintoihin kuulu. Erityisesti ketoillessa kuulemma suonet tukkeutuu :D

Enivei, parhaat tulokset maukkaimmalla ruoalla olen saanut ketolla. Ja ei, siinä ei syödä kahta pakettia voita päivässä.

Päivämäärä:   10.7.26 10:51:46

Miksi monella tulee se käsitys, että kalorilaskenta on suora tie syömishäiriöön. Laihdutin vaikka kuinka kauan laskemalla kaloreita jonka jälkeen nostin kalorit sille tasolle että paino pysyy.
Nyt toinen kierros menossa raskauskilojen kanssa, eikä tietoakaan mistään syömishäiriöstä. Kalorilaskennassa helppoa on se, että mitään tiettyä ei tarvitse kieltää ja ruokailu muuttuu automaattisesti terveellisempään suuntaan. Ainakin minulla.
Liikunnassa on se vika, että siitä tulee niin jumalaton nälkä, että kaikki liikunnan hyöty katoaa, kun tekee miel syödä valotkin jääkaapista. itselläni ei ainakaan ole mahdollisuutta liikkua tunteja viikossa.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   10.7.26 11:34:17

Syömishäiriön voi todellakin saada ilman kalorien laskentaa, ja toisaalta kalorien laskenta ei taatusti kaikille aiheuta syömishäiriötä. Tällaiset yleistykset on ihan turhia.

Itsellä on nyt vähän junnannut paino, vaikka olen lisännyt liikuntaa ja kasvisten määrää selvästi, poistin keväällä voin ja kerman ruokavaliosta melkein kokonaan. Tai no, voita en käytä enää vaan Alentajaa, kermaa joskus hyvin harvoin, ennemmin Oddlygoodia.

Olen 2v sitten alkanut laihduttaan pitkän vuodelevon aikana tulleita kiloja, ja on sitä lähtenytkin n. 12kg parissa vuodessa, mutta hidasta on. Nyt toisaalta vasta keväällä tein noi muutokset ruokavalioon. Isoin muutos lienee se, että syön aamupalalla aina kaurapuuron ja marjoja (100-200g, riippuen mitä on saatavilla, juuri nyt reilua 200g jossa on 3-5 marjaa) ja n. 70-100g vähärasvaista/rasvatonta raejuustoa. En syö punaista lihaa kuin nakkeja harvoin. Kalaa syön aika usein. Ja kalan kanssa perunaa (uusia omia pottuja), sieniä paljon (paistan Alentajalla), porkkanaa, joskus bataattia, palsternakkaa, kesäkurpitsaa... Riippuen vähän mitä on saatavilla. Yritän kuitenkin joka aterialla syödä kasviksia. Lounas ja päivällinen usein samaa ruokaa. Iltapala (jos syön) on yleensä itseleivottu kaurasämpylä täysjyväkaurajauhosta ja päälle kurkkua ja tomaattia ja juustoa.

Liikkumista en tällä hetkellä pysty juuri lisäämään. Käyn tallilla 2-4 krt/vko yleensä, just tällä vko 5 krt. Tällä vko 1 ratsi on rankka, loput kevyitä mutta tallilla menee se 2-3h. Sen lisäksi käyn sienessä (esim eilen meni 2h ja reilu 5 km, toki rauhallista vauhtia suureksi osaksi). Uin niin paljon kuin jaksan, viime vko 4 kertaa mutta tällä vko 1-2 kun muuten niin rankka vko. Teen fyssarin jumppaohjelman normaalisti 3 krt vko, tällä vko aattelin että 2 riittäisi, siihen menee reilu puoli tuntia kerralla. Mulla on pakko olla terveyden takia pari kevyempää päivää viikossa, enkä pysty joka päivä tekeen montaa rankempaa juttua, siksi ei oikein lisääminen onnistu nyt.

Mulla on tulossa kuun lopussa rautainfuusio, tällä hetkellä varastorautaa ei pahemmin ole ja hengästyn ihan naurettavasta ja tietysti myös sykkeet nousee. Saa nähdä vaikuttaako tuo rautainfuusio jotenkin selkeästi.

Päivämäärä:   10.7.26 15:46:39

Pitkät kävelylenkit laihduttaa ihan parissa viikossa jo. Ei kannata lähteä esim. juoksemaan, ennenkuin elopaino laskee, sen jälkeen juokseminenkin on yhtä iloa. Itse laihtunut viimeisen 1 kk aikana sellaisen 5 kg, enää pari kiloa olisi tavoitepainoon. Sen nopeampaa tahtia ei kannata odottaa!

Lähettäjä: em 
Päivämäärä:   10.7.26 17:00:57

"Liikunnassa on se vika, että siitä tulee niin jumalaton nälkä, että kaikki liikunnan hyöty katoaa, kun tekee miel syödä valotkin jääkaapista. itselläni ei ainakaan ole mahdollisuutta liikkua tunteja viikossa."

En ole koskaan tajunnut tuota nälkäongelma-asiaa. Jos liikunnassa tulee nälkä, silloin täytyy syödä. Kannattaa myös syödä ennen liikuntaa, jotta ei tule niin kamalaa nälkää, että liikunnan jälkeen ahmii.

Jos nyt laskettaisiin niitä kaloreita, niin liikunta hyödyttää, vaikka liikkuisit 100 kalorin edestä ja söisit sen jälkeen 100 kalorin edestä. Liikunta kiihdyttää myös lepoaineenvaihduntaa, se lisää niitä mitokondrioita ja ylläpitää lihaksia. Lihakset ovat ne, jotka sitä energiaa kuluttavat.

Jos ei ole mahdollisuutta liikkua "tunteja viikossa", on ehkä ajanhallintaongelma myös. Presidenttimme on sanonut, että hänellä "ei ole aikaa olla harrastamatta liikuntaa tuntia joka päivä". Liikuntaan käytetty aika ei ole tuhlattua aikaa, se on sijoitus.

Mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Jos haluaa mieluummin kieltää itseltään yhtä ja toista syömistä, niin ehkä niin on sitten helpompi. Minulle olisi ollut hyvin vaikeaa jättää kaikkia herkkuja pois, vaikka niitä vähensinkin. Kieltäytyminen kieltäytymisestä päästyä olisi minulle ollut vain väliakaista, koska sitä en olisi jaksanut jatkaa lopun elämääni. Se olisi ollut kuuri, laihdutuskuuri, jonka jälkeen paluu entiseen olisi tuonut entiset kilot takaisin.

Sen sijaan runsas määrä liikuntaa, se vähintään tunti per päivä, ja runsas määrä kasviksia ovat minulle toimineet. Jos tiedän, että teen vaikkapa 40–50 kilometrin pyörälenkin huomenna, syön tänään pastaa ihan reilusti. Ja otan lenkille mukaan evästä. Ei ole mitään järkeä nälkiinnyttää itseään ja hankkia sudennälkää, se on järjen köyhyyttä.

Liikunnan lisääminen on ilman painonpudotustakin sitä tärkeämpää, mitä enemmän on ikää. Nuorena sitä ei ehkä niin tajuakaan, mutta tällaisena kuuttakymppiä lähenevänä naisena jo ymmärtää, että vain liikkumalla saa hyviä vuosia vielä tästä eteenpäinkin.

Päivämäärä:   10.7.26 17:20:06

Syömällä vähemmän kuin kulutan.

Päivämäärä:   10.7.26 17:26:10

"En ole koskaan tajunnut tuota nälkäongelma-asiaa. Jos liikunnassa tulee nälkä, silloin täytyy syödä. Kannattaa myös syödä ennen liikuntaa, jotta ei tule niin kamalaa nälkää, että liikunnan jälkeen ahm..."

Laihduttajahan ei voi koskaan syödä reilusti, kun on jatkuvalla kalori vajeella, niin on jatkuva nälkä. Mulle tulee liikunnasta ilman laihduttamistakin sellainen sudennälkä, että joku tunnin kävely on paremoi jättää väliin, kun kotiin päästyä tulee syötyä vähintään triplasti sen mitä kulutti (kun kävelyhän ei kuluta juuri mitään). Sähly treenien jälkeen ei mitään pohjaa nälällä. Että helpompi on ollut lopettaa liikunta kun laihduttaa. Toki nykyään siihen ei ole aikaa/mahdollisuutta kun on lapsia.

Lähettäjä: Höpsis 
Päivämäärä:   10.7.26 18:45:36

”Laihduttajahan ei voi koskaan syödä reilusti, kun on jatkuvalla kalori vajeella, niin on jatkuva nälkä.”

Tämä nyt ei todellakaan pidä paikkaansa! Laihduttaja voi syödä reilusti ja isojakin annoksia, kun ne koostetaan oikein. Kalorivajeellakaan ei tarvitse kärsiä nälän tunteesta, eikä jatkuva nälkä ole mikään pakollinen asia laihduttaessa. Eikä edes lainkaan suotavaa, koska se usein johtaa ahmimiseen tai siihen ettei elämäntapamuutos (jota painonpudotuksen pitäisi aina olla, ei siis dieetti vaan pysyvä uusi tapa ruokailla) jää pysyväksi -> kilot ei tipu tai tulee takaisin korkojen kera.
Fiksusti koottu laihduttajan ruokavalio on sellainen, että sitä noudattaessa saa oikeasti syödä itsensä kylläiseksi, mutta kalorit jää silti valjeelle.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   10.7.26 18:46:32

Jättämällä jätskit, sipsit, irttarit ja limut kauppaan.

Päivämäärä:   10.7.26 19:14:21

"Tämä nyt ei todellakaan pidä paikkaansa! Laihduttaja voi syödä reilusti ja isojakin annoksia,"
Tottakai porkkanaa voi syödä vaikka kilon, mutta ei se nälkää pidä kovin kauan. Sama salaattien, sosekeittojen ym. kanssa. Määrät voi olla isoja, mutta kunnon kalorivajeella on nälkä, vaikka söisi tuollaisia ruokia isoja annoksia.

Lähettäjä: tiitu 
Päivämäärä:   10.7.26 20:05:41

Ei kalorivajeella kyllä tosiaan tarvitse kokea nälkää, riippuu ihan miten ateriat koostaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.7.26 20:08:50

Lääkityksellä

Päivämäärä:   10.7.26 22:21:38

Ozempicilla

Lähettäjä: Ombre 
Päivämäärä:   11.7.26 11:07:04

En ole itse koskaan ollut edes tukeva saati lähelläkään ylipainoa, mutta painon pudotus on kyllä hyvin tuttua puuhaa. Harrastan urheilulajia, jossa aina pudotetaan painoa ja rasvaa kisakaudelle treenikaudesta (ja painoa taas nostetaan kisakauden jälkeen) eli pudotan painoa ihan joka vuosi. Yllättävän pienillä ruokavalion muutoksilla se paino aina vaan putoaa, vaikka lähtöpainokaan esim minulla sirona ja pienikokoisena ihmisenä ei korkea ole. Reilusti saa syödä eikä nälkää tarvitse minun ainakaan tuskailla dieetilläkään, vaikka minulla myös aina esim treenimäärät lasketaan ennen kisakautta todella alhaisiksi (eli sen seurauksena kulutan paljon vähemmän mitä treenikaudella). Ja esim monen pelkäävät hiilarit kuuluu minulla ruokavalioon myös dieetillä. Suosittelen lämpimästi ottamaan ammattilaisen avuksi, jos tuntuu että painoa pudottavan ruokavalion koostaminen fiksusti on tosi vaikeaa.

Päivämäärä:   11.7.26 13:23:22

Ei kalorivajeella kyllä tosiaan tarvitse kokea nälkää, riippuu ihan miten ateriat koostaa.

Eihän sillä ole mitään merkitystä miten ne ateriat koostaa jos olet 500-800 kaloria vajeella, eihän se ruoka määrä määritä nälkää vaan onko saanut tarpeeksi ruokaa, eli kaloreita.
Jos syön 1400 kalorin edestä porkkanaa, nälkä.
1400 kaloria lihaa, nälkä, vaikka hieman parempi tilanne.

Lähettäjä: Kohta 
Päivämäärä:   11.7.26 13:25:40

Kertaalleen onnistui tiputtamaan 20 kiloa. Tuli takaisin ja puhtaasti syynä alkoholi eli siitä tulee paljon turhia kaloreita, kroppa ei palaudu jne. Nyt päätin lopettaa alkoholin käytön kokonaan. Katsotaan mitä muutoksia saa aikaan.

Lähettäjä: Hassu 
Päivämäärä:   11.7.26 13:39:53

Myy: Itse jos itse söisin 1400 kalorin edestä porkkanoita päivässä (eli pikaisella matikalla se olisi jotain 4 kg ?), niin olisi kyllä maha tosi täynnä ja kylläinen olo, ei todellakaan nälkä. Minulla ainakin ihan vaikka pelkillä kasviksillakin tulee vatsa täyteen ja nälän tunne lähtee hyvin pois. Mutta tietenkin syön muutakin, jotta kehoni saa tarvittavat ravinteet. Ilmeisesti minun nälkäsignaalit toimii vaan jostain syystä tosi eri tavalla :D

Päivämäärä:   11.7.26 14:02:46

Myy//Mutta syöminen on muutakin kuin pelkkiä kaloreita. Esim. Snickersin suklaapatukassa on 274 kaloria, kun taas Hetki kreikkalaisessa valmissalaatissa kaloreita 284. Jos näistä pitäisi valita kumpaa syön jotta pitää nälkää niin valitsen salaatin, koska ihan jo se, että salaattia pureskelee pidempään ja annoskoon vuoksi näyttää isommalta annokselta tekee tunteen, että salaatti täyttää paremmin kuin suklaapatukka.

Päivämäärä:   11.7.26 14:13:06

Tottakai on muutakin kuin kalorit, mutta aina sanotaan että ei ole nälkä kun laihduttaa, mutta kunnon miinuksella on nälkä.
Pelkästä porkkanasta, omenasta, kasviksista tulee vain tyhjä olo vatsaan, hetki ja maha on tyhjä.
Suklaalla ja pähkinöillä lähtee nälkä hyvin, jos syö suklaata, ei ole nälkä sen ku..emmin kun salaatilla

Päivämäärä:   11.7.26 14:25:54

Myy//Suurimmalla osalla ylipainoisista ihmisistä ongelmana on liian suuret annoskoot ja liian energia tiheä ruoka jota esim. suklaat ja pähkinät on. Jos lihava ihminen tuntisi normaalilla tavalla nälkää, kylläisyyttä, tarvetta syödä yms. Niin se patukan syöminen toimisi ja pitäisi nälkää kuten vaikka se salaatti, mutta edelleen kun kyse on lihavasta ihmisestä jonka elimistö ja aivot ei toimi niin kuin kuuluu niin sen suklaan kanssa käy niin, että sitä vetää liikaa. Salaattia ja muuta energia köyhää taas saa vetää jo niin isoja määriä, että lihavalla ihmisellä sen määrän syöminen tyydyttää syömishalun, jos ihan oikeasti lähtisi kasvis linjalle.

Lähettäjä: Ymmärtämätön 
Päivämäärä:   11.7.26 14:30:22

Itse elin vuosia säästöliekillä ja ravitsemusterapeutti oli kauhuissaan siitä, miten vähän söin. Vasta kun rupesin syömään kunnolla, alkoi paino putoamaan. Tämä on kuulemma hyvin yleistä, joten tämä toinenkin ääripää on hyvä huomioida. Itse en siis syönyt herkkuja ja ruokavalio oli terveellinen. Söin vain ihan liian vähän.

Lähettäjä: whw 
Päivämäärä:   12.7.26 12:23:59

Vähentämällä syömisiä ja varsinkin hiilareita ja lisäämällä proteiinia ja liikuntaa.

Lähettäjä: whw 
Päivämäärä:   12.7.26 12:24:52

Alkoholia en juo, mutta jos joku juo niin se kannattaa jättää pois, koska ihmiselimistö ei voi samanaikaisesti polttaa sekä alkoholia että rasvaa ja rasvanpoltto pysähtyy jos on alkoholia poltettavana.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.7.26 13:19:47

No on kyllä surkein selitys ikinä, ettei voi harrastaa liikuntaa, kun tulee niin karsea nälkä, että sitten on pakko syödä ja lihoaa/ei laihdu :D Voi pyhä jysäys. Tekee muuten kropalle hyvää, jos ei liiku ollenkaan (not)..

Lähettäjä: Luna 
Päivämäärä:   12.7.26 15:04:35

Kalorivajeella, näkemättä nälkää lähtenyt 2,5kk 10kg. Olen aina syönyt enemmän kuin kulutan ja käytän lääkkeitä mitä jotkut syyttää kiloistaan, mulla kilot tulleet liioista kaloreista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.