|
Lähettäjä: em
Päivämäärä: 10.7.26 17:00:57
"Liikunnassa on se vika, että siitä tulee niin jumalaton nälkä, että kaikki liikunnan hyöty katoaa, kun tekee miel syödä valotkin jääkaapista. itselläni ei ainakaan ole mahdollisuutta liikkua tunteja viikossa."
En ole koskaan tajunnut tuota nälkäongelma-asiaa. Jos liikunnassa tulee nälkä, silloin täytyy syödä. Kannattaa myös syödä ennen liikuntaa, jotta ei tule niin kamalaa nälkää, että liikunnan jälkeen ahmii.
Jos nyt laskettaisiin niitä kaloreita, niin liikunta hyödyttää, vaikka liikkuisit 100 kalorin edestä ja söisit sen jälkeen 100 kalorin edestä. Liikunta kiihdyttää myös lepoaineenvaihduntaa, se lisää niitä mitokondrioita ja ylläpitää lihaksia. Lihakset ovat ne, jotka sitä energiaa kuluttavat.
Jos ei ole mahdollisuutta liikkua "tunteja viikossa", on ehkä ajanhallintaongelma myös. Presidenttimme on sanonut, että hänellä "ei ole aikaa olla harrastamatta liikuntaa tuntia joka päivä". Liikuntaan käytetty aika ei ole tuhlattua aikaa, se on sijoitus.
Mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Jos haluaa mieluummin kieltää itseltään yhtä ja toista syömistä, niin ehkä niin on sitten helpompi. Minulle olisi ollut hyvin vaikeaa jättää kaikkia herkkuja pois, vaikka niitä vähensinkin. Kieltäytyminen kieltäytymisestä päästyä olisi minulle ollut vain väliakaista, koska sitä en olisi jaksanut jatkaa lopun elämääni. Se olisi ollut kuuri, laihdutuskuuri, jonka jälkeen paluu entiseen olisi tuonut entiset kilot takaisin.
Sen sijaan runsas määrä liikuntaa, se vähintään tunti per päivä, ja runsas määrä kasviksia ovat minulle toimineet. Jos tiedän, että teen vaikkapa 40–50 kilometrin pyörälenkin huomenna, syön tänään pastaa ihan reilusti. Ja otan lenkille mukaan evästä. Ei ole mitään järkeä nälkiinnyttää itseään ja hankkia sudennälkää, se on järjen köyhyyttä.
Liikunnan lisääminen on ilman painonpudotustakin sitä tärkeämpää, mitä enemmän on ikää. Nuorena sitä ei ehkä niin tajuakaan, mutta tällaisena kuuttakymppiä lähenevänä naisena jo ymmärtää, että vain liikkumalla saa hyviä vuosia vielä tästä eteenpäinkin.
|