Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Myöntääkö joku olleensa tapasaikuttaja?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.7.26 12:14:23

Usein kuulee sitä, miten ärsyttävä se saikuttava kollega on. Mutta onko joku ITSE ollut se saikuttava kollega?

Aiemmassa työssäni saikuttelin, koska vihasin ja lähestulkoon pelkäsin työtäni ja olin koko ajan aivan loppu sen takia. En minä tehnyt sitä työtä kuin pakosta, kun parempaakaan ei ollut. Toki usein olikin tuolloin päänsärkyä ja oksetusta, mutta sekin todennäköisesti psyykkisistä syistä. Ja monesti menin kyllä töihinkin pää kipeänä ja aivan nuutuneena ja ajattelin, että kestän siellä siihen asti että oksennan. Auttoi kummasti, kun vaihtoi työpaikkaa.

Ja kyllä, minulla oli usein huono omatunto kollegoiden puolesta. Vihasin olla poissa, mutta joskus se vain tuntui välttämättömältä itsehoidolta. Ja toisaalta tämä kasvatti minua ihmisenä. Suhtaudun nykyään empaattisesti ja huolehtivasti kollegoihin, jotka ovat usein poissa, ja saatan kysellä, että miten he jakselevat. Lisäksi pidän muiden puolia ja nostan epäkohtia esille. Olisin itse toivonut omassa tilanteessani, että joku olisi vaikka kysynyt, että miten jakselen.

Tätä näkökulmaa harvoin kuulee. Harva kehtaa myöntää olevansa itse se saikuttava tyyppi työpaikalla. Mutta kiinnostaisi kuulla muilta entisiltä tai nykyisiltä saikuttajilta, että miksi toimivat kuten toimivat.

Re: Myöntääkö joku olleensa tapasaikuttaja?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   9.7.26 12:17:08

Mitä teit työksesi?

Lähettäjä: Jee... 
Päivämäärä:   9.7.26 12:23:54

Työelämää pitkälti yli 20 vuotta takana enkä oo ikinä ollut huvin vuoksi poissa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.7.26 12:26:56

Tapasaikuttajat ovat alinta kastia mitä voi olla. He harvoin itse tiedostavat kuinka heitä halveksutaan niin kollegoiden sekä työnantajan puolesta.
Onneksi irtisanomisperuste kevenee!

Päivämäärä:   9.7.26 12:45:03

Hmmm, hankala kysymys. Olenko joskus ollut töistä pois eri syyllä kuin mitä olen esihenkilölle kertonut - kyllä olen. Olenko joskus ollut pois töistä, vaikka olisin ollut työkuntoinen - en ole.

Vuosi ennen burn outia alkoi itsellä nuo saikut kertymään. Omalla ilmoituksella saa olla pois aikalailla flunssan ja migreenin takia. Jos aamulla heräsin ja koin, etten vaan pysty tähän päivään, niin ilmoitin olevani kipeänä.

Meillähän ei siis kukaan tuuraa muutaman päivän saikulla. Sitten vaan kiritään saikun jälkeen, joten kollegat eivät ole tästä kärsineet.

Lähettäjä: ripulit housuissa 
Päivämäärä:   9.7.26 12:55:30

Aloittajasta. Jos on kova päänsärky/migreeni ja oksentaa, niin kyllä silloin on ihan sairas, vaikka ne oireiden syyt olisivatkin psyykkisiä.

Ei en mä kolleganakaan haluaisi katsella enkä edes voisi, jos toinen viettäisi työpäivän vessassa oksentaen/ripuloiden yms. Tai kävellessä heittäisi, kun tasapaino pettää pään jyskytyksen takia tai pitäisi tehdä hyvin vaativaa ajettelutyötä.

Se on eri asia, että siihen juuri syyhyn pitää sitten puuttua, jos näin on usein. Mennä lääkäriin, vaihtaa työpaikkaa jne.

Lähettäjä: Plus 
Päivämäärä:   9.7.26 13:00:44

Aloittaja en katsoisi tuon perusteella tapasaikuttajaksi.

Tapasaikuttaja on mun mielestä sellainen, josta kaikki tietää kalenterin mukaan että futiksen mm kausi ollaan saikulla.
Tai että jokainen kesäloma alkaa kahdwn viikon saikulla.
Tai kun sanoo että jaahas se olisi sitten sukujuhlat tulossa niin ollaan viikko saikulla valmistelemassa niitä.
Tai että kun kolleega on ollut vapaapäivällä niin pidetään aina heti siihen se saikkupäivä ikäänkuin jotain vahinkoa takaisin kurotakseen.
Tai ihminen joka voisi asioille jotain mutta ei tee/ yritä vaan vaikuttaa mieluummin.

Lähettäjä: hohhoijaa 
Päivämäärä:   9.7.26 13:20:47

Meillä töissä nuori neito, joka saikuttaa milloin milläkin syyllä. Ja samaan aikaan postaa kuinka ihanaa olla mökillä, risteilyllä, bileissä jne. Kuinka irtiotto tekee hyvää raskaassa arjessa. Miten niin raskasta jos hän saikuttaa 96 prossaa vuoroistansa? Onko raskasta se saikkujen hakeminen?

Päivämäärä:   9.7.26 15:04:14

Neito viittaa nuoreen ikään toisin kuin neiti. Ei tarvitse sanoa erikseen, että kyseinen immyt on nuori.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   9.7.26 16:12:04

Vastaavasti tuolla somevirrassa tulee ajoittain vastaan esimerkiksi keski-ikäistä mieshenkilöä pitemmällä selkä- tai olkapääsaikulla tekemässä isosti remppaa, muuttamassa, puuhommissa ja muussa fyysisessä askareessa, mitä se aijai-voivoi-ruumiinosa klesana ei sietäisi yhtään. Ei ole ikä- eikä sukupuolisidonnainen ominaisuus moinen saikutushyväksikäyttö, vaan kyllä se on ihan persoonan oma ominaisuus, ehkä opittua (kotoa?), ehkä tarttuvaa (kaveripiiri?), ehkä oire työpaikasta (jokin mättää).

Sitten kun YTt osuu kohdalle, niin useimmiten nuo päätyvät sille tietylle listalle, jollei ole jotain suojaavaa tekijää (sukulaisuus, raskaus, vanhempainvapaa).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.7.26 16:42:32

Meillä töissä tapasaikuttajat on nuoria naisia. Miehet saattaa olla korkeintaan krapulan takia pois töistä.

Päivämäärä:   9.7.26 17:17:29

Ja krapulahan käy työstä.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   9.7.26 17:18:39

En ole.
Sen sijaan olen yrittäjä ja työnantaja ja voin todella pahoin kun luen näitä -ei ollut vaan hyvä olo aamulla, järjestin juhlia, tein remppaa, tarvin omaa aikaa, lepoa..
Vitun luuserit. Maksakaa itse omat höpölomanne. @!#$ tämä Suomi on munaton lepokoti.
Kyllä meni tunteisiin.

Lähettäjä: Anna 
Päivämäärä:   9.7.26 19:16:55

Olen aika harvoin pois töistä nyt kun lapset ovat jo sen verran isoja etteivät tuo päiväkodista kaikkia tauteja kotiin ja harvoin minuun tarttuu flunssat tai hatsataudit eikä minulla ole mitään kroonisia sairauksia ymv.
Aikaisin tänä keväänä valehtelin olevani kipeä ja olin kotona 2 päivää. Ennen tuota minulla oli koko yön vuorotellen kylmä ja vuorotellen hiki vain virtasi. Aamulla ei ollut mitenkään kipeä olo, mutta olin ihan tajuttoman väsynyt. Päivällä, kun lapset olivat koulussa ja mies töissä en tehnyt mitään muuta kuin köllin sängyssä kirjaa lukien ja nukahtelin vähän väliä. Ai, että kun teki hyvää vain olla kaksi päivää vaikka jälkikäteen olikin huono omatunto turhasta saikusta. Olin jo pitkään ennen tuota ollut todella kuormittunut, kun töissä oli ihan älytön härdelli ja tauot jäivät useina päivinä pitämättä. Samoin kotona oli kaikkea ylimääräistä paljon joten olin jo pitkään paahtanut aamusta iltaan liian lyhyillä yöunilla ainoana ajatuksena tehdä asioita mahdollisimman nopeasti.

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   9.7.26 19:47:25

Niin: no antakaa sitä palkatonta silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Problem solved.

Päivämäärä:   9.7.26 20:46:22

"Niin: no antakaa sitä palkatonta silloin kun sitä oikeasti tarvitaan. Problem solved."

Tämä. Joustoa voisi löytyä edes sen verran, että työntekijä voisi omalla ilmoituksella pitää max 10 päivää palkatonta vuodessa. Vuosityöaika ei voi olla niin lukittu, ettei siitä irtoa minkäänlaista joustoa.

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   9.7.26 21:56:04

Jos meillä työnantaja antaisi tehdä vajaata työaikaa (esim 80 %), muuten kuin niiden joilla pieniä lapsia, opiskelua jne tai antaisi vaihtaa lomarahoja lomaksi, niin saikut vähenisi. Mut toisaalta, nyt kun ei saa tehdä sitä vajaata, niin saikutellaan se 1-2 päivää ja saa siitä palkan kuitenkin. Vajaaalla prosentilla kun ei saa täyttä palkkaa. Käyhän se näinkin

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   10.7.26 00:08:41

Olin menossa ensimmäiseen koronatestiin ja soitin työterveyteen, että menenkö julkiseen (joka oli ostettu siitä firmasta, missä meidän työterveys oli) vai onko heillä joku oma piste. Julkinen walk in oli ainoa piste, missä testejä otettiin, mutta työterveyden aspa teki mulle lähetteen eli mun testi meni työnantajan piikkiin.
Työkaveri kävi samana päivänä ja sai tuloksen muutamassa tunnissa. Minun tuloksessa meni kolme päivää. Myöhemmin selvisi, että julkisen testit testataan samalla paikkakunnalla mutta työterveyden kautta otetut testit lähetettiin tyyliin Viroon.

Käytin tätä häikäilemättä hyödykseni varmaan pari kolme kertaa.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   10.7.26 00:13:05

Täytyy vielä lisätä, että tavallaan mulla oli sama kuin aloittajalla. Olin todella uupunut tuolloin, mutta työterveyslääkäri oli sitä mieltä, että kyllä se siitä kun pysyt töissä. Kun hoito siirtyi julkiselle ja he kirjoittivat sieltä pitempiä sairauslomia, tuli seuraavaan tapaamiseen mukaan ja ilmoitti hoitavansa sairauspoissaolot jatkossa (eli ettei niitä tule).

Burnout diagnoosin sain vasta vuosia myöhemmin.

Lähettäjä: Daidai 
Päivämäärä:   12.7.26 08:33:04

Mut leimattiin huvikseen saikuttajaksi, kun pienten lasten kanssa oltiin kipeänä kokoajan.

No, nyt 2kk asuttu pois entisestä kodista, kun selvis, että asuimme hometalossa. Sairastelut toistaiseksi loppuneet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.