Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Esiteini joka ei syö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.7.26 11:21:43

Esiteinityttö, joka ei syö. Tai närppii todella vähän, syöminen todella hidasta ja lähinnä vain murentelee ja muussaa ruokaansa ilman varsinaista syömistä. Heikko ruumiinrakenne, hieman kalpea.

Kyseessä ei siis oma lapsi, mutta säännöllisesti käy meillä ja syö aina huonosti. Kuulemma myös kotonaan syö todella huonosti.

Miten voisin tukea parempaa ravitsemusta? Meillä on monipuolista, maistuvaa kotiruokaa, myös "lasten suosikkeja", lihaa, kasvista, hyviä hiilareita, hedelmiä, myös herkkujakin jälkkäriksi. Omat perheenjäsenet syövät hyvin ja yksittäinen huonosti maistuva ruoka ei huoleta kun seuraavana päivänä sitten taas maistuu. Alkaa huolettaa vain tämä vierailija.

Re: Esiteini joka ei syö

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   9.7.26 11:31:47

Tiedätkö etukäteen, koska tämä tyttö käy teillä?
Jos tiedät, niin voitko kysyä, mitä ruokaa hän haluaisi?

Lähettäjä: Dun 
Päivämäärä:   9.7.26 12:19:11

No varmaan otat yhteyttä vanhempiin ja keskustelet heidän kanssaan.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   9.7.26 12:28:46

Niin ja asia ei itse asiassa kuulu aloittajalle hittojakaan, että ei niiden vanhempienkaan kanssa tarvitse jutella..

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   9.7.26 12:31:13

Kannattaa varnaan keskustella esiteinin huoltajien kanssa, jos huolestuttaa. Et voi ulkopuolisena puuttua asioihin, jotka eivät sinulle kuulu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.7.26 12:32:29

Et sinä tuossa voi oikein tehdä mitään, muuta kun älä nyt ainakaan ala kyselemään syömisestä häneltä, tai selittämään että "pitää syödä". Neutraalisti voit kysyä kun on tulossa, onko toiveruokia tai muita toiveita, tuomatta painetta siihen pelkkään ruokaan, mutta muuten sitten anna syödä sen mitä syö. Ei kuulu hänen asiansa sinulle, kun et ilmeisesti ole huoltajakaan.

Lähettäjä: luu 
Päivämäärä:   9.7.26 13:23:33

Anoreksia puhkeamassa tytölle. Puhu vanhempien kanssa asiasta. Jos vähänkin ovat tolkullisia.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.7.26 13:45:02

Ei kuulu aloittajalle. Moni esiteini syö hiiren annoksia eikä se ole mikään välitön anoreksian merkki. Jos tytön kasvukäytässä on jotain poikkeavaa, niin sitä kyllä seurataan.

Päivämäärä:   9.7.26 13:45:35

Niin – Ällö itse puputti riisikakkuja teininä.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.7.26 13:48:28

- , en ole ikinä maistanutkaan riisikakkuja, mutta olin lapsena äärinirso, samoin oli siskoni ja vielä pahemmin. Ihan normaalejam meistä tuli ja aikuisena syömme molemmat kaikkea. Kouluterkkarilla piti kuitenkin käydä ajoittain painon seurannassa, yläasteella ei enää tarvinnut.

Asia ei kuulu aloittajalle.

Lähettäjä: Napsu 
Päivämäärä:   9.7.26 14:18:53

Poikkeam valtavirrasta ja sanon, että on ihanaa, että alottaja välittää.

Itse lähestyisin ensin omia lapsiani (jos siis on lapsien kaveri tämä vierailija) ja kysyisin heiltä, että syökö lapsi ja mistä tykkää. Jos voisi käyttää niitä omia lapsia houkuttimina, että he syövät reippaasti ja vierailijalla olisi ns. Turvallinen ympäristö syödä.

Mutta vierailijankin kanssa voi varovasti keskustella, että olisiko joku mikä maistuisi paremmin.

Lähettäjä: Mustikka 
Päivämäärä:   9.7.26 14:40:30

LähettäjäNapsu
Päivämäärä9.7.26 14:18:53

Poikkeam valtavirrasta ja sanon, että on ihanaa, että alottaja välittää.

Itse lähestyisin ensin omia lapsiani (jos siis on lapsien kaveri tämä vierailija) ja kysyisin heiltä, että syökö lapsi ja mistä tykkää. Jos voisi käyttää niitä omia lapsia houkuttimina, että he syövät reippaasti ja vierailijalla olisi ns. Turvallinen ympäristö syödä.

Mutta vierailijankin kanssa voi varovasti keskustella, että olisiko joku mikä maistuisi paremmin.

^Samaa mieltä!

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   9.7.26 15:34:42

Itse olin nuorena huono syömään vieraassa paikassa. Ehkä se voisi olla syy?

Lähettäjä: iita 
Päivämäärä:   9.7.26 15:50:41

Mun tytär oli pienenä ihan samanlainen närppijä. Hänen hyvän kaverinsa äiti kiinnitti siihen aika paljon huomiota, ja jossain vaiheessa huomasin, ettei tytär enää käynyt tällä Tessalla kylässä. Kysyin sitten, eikö enää halua olla Tessan kanssa, kun ei ole aikoihin heillä käynyt. Tytär sanoi, ettei se oikein tykkää enää käydä siellä, kun Tessan äiti ei anna olla rauhassa. Siltä oli useampaan kertaan kyselty, mitä haluais syödä, ja se oli sanonut, ettei tarvitse mitään, kaikki on hyvin. Oli kyselty myös lempiruokia ja seuraavalla kerralla niitä oli sitten tehty ihan tytärtä varten.
Tytär oli ennen kylään lähtöä syönyt kotona jonkun voileivän, eikä sillä ollut nälkä. Se yritti selittää sitä, mutta siitä alkoikin heti, että eikö ruoka maistu, kyllä nyt kannattais syödä kun tätä on tehty ihan sua varten. Tessan äiti käytti vielä sellaisia mausteita, joista tytär ei oikein tykännyt, niin eihän se syöminen siitä ainakaan helpottunut.

Tyttären mielestä koko homma oli ihan hirveän kiusallista. Se ei tykännyt siitä, että syömisiä kommentoitiin kaikkien kuullen ja että sille tehtiin erikseen ruokaa. Lopulta ei halunnut mennä sinne enää ollenkaan.

Meillä kotona ruokaa oli aina tarjolla normaalisti, mutta ei tehty numeroa siitä, mitä tytär söi tai jätti syömättä. Noita huonon syömisen kausia tuli ja meni. Sitten kun tuli kasvupyrähdys, ruokakin alkoi maistua paremmin. Veikkaan, että myös 4H:n kokkikerho ja myöhemmin yläkoulun kotitalous auttoivat.
Nyt tytär on 17-vuotias ja syö ihan monipuolisesti. Silti se ei edelleenkään siedä sitä, että ruokaa tuputetaan tai sen syömisiä kommentoidaan. Esimerkiksi oman äitini kanssa olen joutunut sanomaan, ettei tyttären syömisiä tarvitse vahtia tai tyrkyttää lisää ruokaa. Kyllä se ottaa itse, jos haluaa.

Jos on huono syömään, niin ei ainakaan auta yhtään, jos tätä asiaa aletaan erikseen kaivella. Ohittaa vaan ja antaa olla.

Päivämäärä:   9.7.26 16:54:25

Urheilevat teinitytöt kyllä syö. Harrastaako hän mitään liikuntaa?

Oman tytön kaveripiirissä on yksi tämmöinen, joka ei syö. Ei syö koulussa, lintsaa ja on ollut aina tosi hoikka. Pyörtyilee ja on huono olo, kun ei syö. Lapsen vanhemmat on eronneet ja paljon poissa kotoa.

Mun mielestä on äärimmäisen tärkeää, että lapsille annetaan pienestä asti terveen syömisen malli kotoa. Se, että lapsi totutetaan jo pienestä pitäen monipuoliseen ruokavalioon eikä anneta elää pelkillä välipaloilla. Välillä on kausia, että ruoka maistuu huonommin ja välillä taas syö tosi paljon. Mutta pidän huolen siitä, että syö näin lomallakin aamupalan, lämpimän päiväruuan ja iltaruuan. Monet teinitytöt tykkää syödä kasvispainotteisesti ja meillä uppoaa hyvin vaikka itse tehdyt pinaattiletut, kasviskeitot ja erilaiset tomaattipohjaiset pastat.

Lähettäjä: nnnn 
Päivämäärä:   9.7.26 17:24:41

Sen verran olen nähnyt näitä anoreksia-tapauksia lähipiirissä että tarkkailisin kyllä tiukasti nuoren tytön ruokailua. Mielellään niin että hän ei huomaa sitä. Tytöt ovat äärimmaisen ovelia kätkemään ruokaa, oksentamaan sitä, pitämään sitä suussaan ja käymässä sylkemässä pois ruuan jälkeen ja vaikka mitä.
Ystäväni lapsi menehtyi anoreksiaan 15-vuotiaana, ja tiedän monia jotka ovat olleet ihan hilkulla. Aivan kaamea tauti.
Voi alkaa jo 11-12-vuotiaana, mutta myös vasta 18-19-vuotiaana.

Päivämäärä:   9.7.26 18:07:11

Pitäisin kyllä itsekin silmällä. Teinistä sitten riippuu, miten asiaa lähestyy. Anoreksia on sen verran paska sairaus, että mielummin huolehtii liikaa. Mulla on vielä yli kolmekymppisenä kausia, että paino romahtaa, kun joku triggeröi asian taas pintaan.

Lähettäjä: Ginger 
Päivämäärä:   9.7.26 18:29:30

^ komppaan ylempää. Olisipa minunkin elämässäni ollut joku aloittajan kaltainen asiasta välittävä aikuinen silloin, kun itse sairastuin anoreksiaan esiteininä. Se on elämän niin monella tavalla pilaava ja tuhoava sairaus. Todellakin toivottavaa, että se havaitaan aina mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Ja vaikka nyt ei (toivottavasti)edes olisi kyse siitä, niin aina parempi kantaa huolta että nuorella on kaikki hyvin, kun vaan ohittaa asia.
Itse olen yli 30 v ja kannan edelleen anoreksiaa ja se seurauksia ihan päivittäin taakkana elämässäni mukana, oikeastaan ihme että edes olen elossa kaiken jälkeen.

Lähettäjä: f,f 
Päivämäärä:   9.7.26 20:19:29

Minulla oli tuollainen kaveri lapsena. Oli äärimmäisen rasittavaa ja noloa, kun tämä oli meillä (yö)kylässä ja vain sotki ruokansa kanssa eikä syönyt sitä. Vanhempani välillä ihmettelivät, että eikö Hannalle kelpaa ja Hanna vain muussasi ruokaansa ja heitti annoksensa roskiin. Hemmetti, että minua nolotti hänen typerä käytöksensä... Meillä kun ei ole ollut syömäpakkoa, mutta ruokaa on otettu sen verran kuin syö, eikä meillä ole tapana heittää ruokaa roskiin.

Kun minä olin hänen luonaan kylässä, niin emme syöneet mitään tai jouduin syömään yksin. Minusta oli äärimmäisen noloa syödä toisen luona yksin kun kaverini ei syönyt mitään tai sitten vain istui vieressä nakkelemassa niskojaan, kun ei hän mitään syö. No ei vaan syö.

Kun otimme tallille eväät kun olimme tallilla koko päivän, hän ei syönyt eväitään vaan joko heitti ne lattialle "No voi vttu!! Nyt ne on pilalla! Ei niitä voi syödä!!" tai sitten maistoi litran termariin tekemäänsä kaakaota "Tässä on väärä määrä kaakaojauhetta! Pahaa!" ja kippasi sen maahan.

Saatoimme myös hänen luonaan tehdä iltapalaa ja hän sitten vain jätti omansa syömättä. "En syö. No en vaan syö". Ja sitten minä söin yksin ja kaverin äiti ilkeili vieressä, että "Eikö Hanna taaskaan syö" ja "Sinä syöt Hannankin edestä".

Kaverini oli luonnostaan todella laiha, perinyt äitinsä ruumiinrakenteen. Ehkä hänellä oli jotain anoreksiaan liittyvää, tai sitten tuo oli vain huomionhakua. Hän nyt oli muutenkin todella rasittava tapaus, hirveän minäminäkeskeinen ja halusi aina määräillä kaikesta ja tehdä kiusaa (ilkeili, varasti tavaroita ja nipisteli pitkillä kynsillään ihan vain kiusatakseen), ja jos joku oli hänen kanssaan eri mieltä tai antoi samalla mitalla takaisin (esim. nipisti takaisin tai vastavuoroisesti otti jonkun hänen tavaransa), Hanna suuttui ja häipyi. Ihan hirveä penikka, vielä yläasteikäisenäkin. Hän myös tykkäsi ilkeillä kaikille kaikesta, muttei koskaan sietänyt sitä, että hänelle sanottiin mistään. Edes aikuisena. Lopulta lopetin olemasta hänen kaverinsa, kun en tarvinnut sellaista ihmistä elämääni.

Eli eiköhän tuo ruualla leikkiminen ollut ihan sitä samaa kiusantekoa ja huomionhakua.

Pitää myös muistaa se, että ihmisillä on erilainen ruokahalu ja toiset ovat pieniruokaisempia ja toisilla ei ole nälkä kello kaulassa vaan he syövät silloin kun huvittaa, ei välttämättä silloin kun ruokaa on tarjolla. Lisäksi jotkut ovat nirsoja, eikä heille maistu tietyt ruuat, joten jos joku ei voi syödä riisiä ja tarjolla on risottoa, niin ei sitten ihmekään, jos syö närppien.

Koska kyseessä ei ole oma lapsesi, niin ehkä voisit antaa hänen olla tai sanoa hänen vanhemmilleen, että lapsi syö huonosti ja se siitä. Ja toki jos sinua ärsyttää se ruualla sottaaminen ja muussaaminen, niin voit ihan suoraan sanoa, että jos ei ole nälkä tai tarjottu ruoka ei kelpaa, niin sitten ei tarvitse tulla syömään ja sotkemaan ruuan kanssa. Ottakoot omat eväät tai olkoot syömättä, niin kenenkän ei tarvitse katsoa sitä ruuan muussaamista ja naaman nyrpistelyä.

Lähettäjä: kyyyllä 
Päivämäärä:   9.7.26 21:12:07

Joo, tuosta voi oikeasti jo tiukasti sanoa että sitä ruokaa ei ole tässä talossa tehty pyöriteltäväksi. Että tossa on vaikka leipää jos se maistaa mutta ruoka maksaa liikaa muussattavaksi ja lautaselle jätettäväksi. Omaat eväät saa ottaa toki mukaan jos muu ei maistu.

Mua nimittäin vi´tuttaisi katsella tuollaista ihan ruuan haaskuun takia. Muutenhan se ei kuulu minulle.

Lähettäjä: Sivusta 
Päivämäärä:   9.7.26 22:49:24

Ihan mielenkiinnosta muutama kysymys teille anoreksiaan sairastuneille. Mitä olisitte halunneet että teille olisi sanottu tai tehty silloin nuorena? Jotenkin tuntuu, että kaikenlainen puuttuminen vain pahentaa tilannetta näissä tapauksissa. Olisiko pelkkä välittäminen (eli mitä käytännössä) voinut estää sairastumisen?

Lähettäjä: Fkf 
Päivämäärä:   9.7.26 22:56:52

Laihuuden ja syömättömyyden kommentointi on nannaa anorektikon korville, joten sitä ei kannata harrastaa. Parempi sanoa ihan suoraan, että tässä taloudessa ei ruualla leikitä ja jos et aio syödä niin pysy pois keittiöstä.

Päivämäärä:   9.7.26 23:20:59

"Parempi sanoa ihan suoraan, että tässä taloudessa ei ruualla leikitä ja jos et aio syödä niin pysy pois keittiöstä."

Miten ajattelit tämän auttavan tilannetta?

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   9.7.26 23:30:45

"Parempi sanoa ihan suoraan, että tässä taloudessa ei ruualla leikitä ja jos et aio syödä niin pysy pois keittiöstä."

Miten ajattelit tämän auttavan tilannetta?"

. , Eihän se mitään autakaan, pahentaa vaan tilannetta. Parempi olla kiinnittämättä asiaan huomiota ja antaa syödä sen, mitä syö. Meillä piti pienenä maistaa ruokaa, jos ei tykännyt, niin ei tarvinnut syödä. Joskus tuli syötyä vähemmän, joskus sitten enemmän. Se, että asiasta tehdään hirveä numero ei ainakaan tilannetta paranna millään tavoin, päinvastoin.

Ja tällaiselle huonosti syövälle esiteinille tuollainen tuuskahdus voi hyvin olla se, ettei syödä sitten mitään tai haluta tuollaisessa paikassa vierailla, kuten yllä joku kertoi.

Lähettäjä: ksdbf 
Päivämäärä:   9.7.26 23:46:37

Mikään tavallinen puhe ei auta anorektikkoa. Hän tarvitsee pitkäaikaista psykoterapiaa, koska kyseessä on mt sairaus.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.7.26 00:31:58

Ksbdf, sinä et voi tietää, mistä syömättömyys johtuu. Voi olla ihan vaan nirsoilua ja monille lapsille normaalia. Eiköhän vanhemmat asiaa seuraa. Olisi ollut ihan hirveää, jos olisi koko ajan kiinnitetty asiaan huomiota, kun itse söin, jos nälkä oli. Samoin teen edelleenkin, jos ei ole nälkä, jätän syömättä. Enkä ole anorektinen.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   10.7.26 00:42:49

ksdbf saattoi myös vastata nimimerkin Sivusta kysymykseen anoreksiaan sairastuneille, eli että mitä he olisivat halunneet, että heille olisi sanottu tai tehty.

LähettäjäÄllö 
Päivämäärä:   10.7.26 00:49:35

***, totta.

Lähettäjä: Daim 
Päivämäärä:   10.7.26 09:46:59

Lähettäjä: Fkf
Päivämäärä: 9.7.26 22:56:52

Laihuuden ja syömättömyyden kommentointi on nannaa anorektikon korville, joten sitä ei kannata harrastaa. Parempi sanoa ihan suoraan, että tässä taloudessa ei ruualla leikitä ja jos et aio syödä niin pysy pois keittiöstä.

^ No tuo on kyllä kaikista pahinta mitä tuossa tilanteessa voi tehdä ja sanoa!! Ei noin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.7.26 10:05:47

Tee lasu.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   10.7.26 10:59:14

Elä tee asiasta numeroa. Kysy joku kerta kaikilta pöydässä olevilta mitkä ovat heidän lempiruokia. Tarkkaile salaa tytön reaktioita, mitä hän on mieltä muiden lempiruuista. Näin voit saada vinkkiä useammista ruuasta mitä hän vois syödä. Ettei tulisi painetta juuri siitä hänen mainitsemasta ruuasta jota ehkä olisit seuraavalla kyläilyllä tarjoillut? Kiva että välität.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   10.7.26 11:48:03

Hienoa että välitetään, mutta kun ei tiedä syytä ja riski olla todella ikäväkin syy niin en vieraan lapsen asioihin lähtisi sorkkimaan tai puuttumaan, voi vahingossa tulla pahennettua vain asiaa.
Se, että puhutko vanhemmille ja jos niin miten riippuu teidän välisestänne suhteesta. Tilivelvollisia he eivät sinulle ole eli joka tapauksessa mihinkään keskusteluun heidän eii tarvitse antautua eli jos päättää sanoa niin nimenomaan lyhyesti ja yksinkertaisesti sanoa, ei alkaa tenttaamaan ja odottamaan jotain "suurta keskustelua" tai kaikkien taustojen kertomista.

Tavassa ja tyylissä se yleensä menee pieleen, ihan sama onko taustalla aito välittäminen vai ei.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   10.7.26 12:03:28

Ammoisina aikoina on kolme tuttua tyttöä käynyt läpi varsin rankan anoreksian, ja olleet suljetulla osastolla hoidettavana pitkän siivun.

Näistä yksi on perfektionisti, joka alkujaan oli ihan hoikka ja pitkä tyttö, mutta kuntoilu ja "terveellinen ruoka" lipsahti överiksi, kesken lukion vuosi sairaslomalla.

Toinen on autisminkirjolla oleva pitkä tyttö, joka esiteininä oli hyvin vähäisesti lapsenpyöreä. Äitinsä kannusti kuntoilemaan ja puolessa vuodessa tyttö oli sairaalakunnossa. Äitinsä harrasti itse omien makkaroittensa rutistelua ja voivottelua.

Kolmannen tytön ystävä alkoi lukion ekaluokkalaisena "pelleillä" ruuan kanssa ja tyttö matki. Tytön äiti harrasti täysin olemattomien makkaroittensa rutistelua (lähinnä nipisti vatsanahastaan). Ensin päätyi osastolle ystävä ja perässä tyttö.

Olen miettinyt, että mitä esimerkiksi näissä tapauksissa kunkin tytön läheinen olisi voinut tehdä tai toimia toisin.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   10.7.26 12:33:35

Tarjoa tavallista ruokaa, mutta älä muuten kiinnitä huomioita hänen syömiseen. Se vain pahentaa asiaa.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   10.7.26 12:50:21

Minä söin lapsena todella huonosti, jätin ruokailuja väliin, vaikka pöydässä piti istua. Jos joku vieras olisi ruvennut kyselemään syömisistäni, en varmaan enää olisi mennyt ko. paikkaan enää ja olisin ahdistunut entistä enemmän syömisestä.

Lähettäjä: Lol 
Päivämäärä:   10.7.26 13:20:39

Korkeintaan vanhemmille sanoisin, en lapselle. Voi olla syömishäiriöitä, aistiherkkyys tms. Oma lapsi myös ei oikein missään syö(kotona kyllä) ja hän aistiherkkä ja jos outo mauste esim ei pysty syödä

Lähettäjä: DDD 
Päivämäärä:   12.7.26 15:00:02

Ei siitä syömisestä tarvitse mitään sanoa mutta ruualla leikkimisestä kyllä. Se on yksinkertaisesti myös huonoja käytöstapoja alkaa vieraassa pöydässä pallottelemaan ruokaa jos se jää syömättä.
On se kumma jos ei voi sanoa mistään mitään kun esiteinit on niin herkkiä. No mitä sitten jos on. Elämässä niille tulee vielä pahempaa eteen kuin se että joku ilmoittaa että hänen ruokapöydässään ei pelata ruualla.
Jos siitä tulee anoreksia että käskee olla leikkimättä meidän ruuilla ja tuo vaikka omat eväät tai ihan ilmoittaa että mitä pystyy syömään, niin joutaa tullakin. Ihan oikeasti.

Sen sijaan sellaiset kommentit kuinka - Syötkö aina noin vähän - Miten voit jaksaa mitään tollasilla hiirenannoksissa - sinähän kuivut kokonaan jos et syö ... Tällaisia ei tarvitse viljellä.

Tai niin kuin itselleni on sanottu että oletko laihduttanut tahallasi ittes tuon näköiseksi. En ollut moksiskaan, syy oli kova fyysinen työ ja geenit ja söin kyllä mutta tahditon kommentti.

Päivämäärä:   12.7.26 15:46:05

olin vähän samanlainen, mutta söin kun oli selkeät maut.
peruna itekseen laitoin itse suolan päälle. porkkanaraaste. ei mitään kastikkeita. suolakurkku erilliseltä lautaselta koska se liemi sotki muut jne jne
kala, liha. ihan ok kunhan ei ollut mausteita ja muuta sotkua.
nykyisin syön kyllä kaikkea, mutta en edelleenkään pidä makujen ja mausteiden kakofoniasta.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   12.7.26 20:03:25

“ Ei siitä syömisestä tarvitse mitään sanoa mutta ruualla leikkimisestä kyllä. Se on yksinkertaisesti myös huonoja käytöstapoja alkaa vieraassa pöydässä pallottelemaan ruokaa jos se jää syömättä.
On se kumma jos ei voi sanoa mistään mitään kun esiteinit on niin herkkiä. No mitä sitten jos on. Elämässä niille tulee vielä pahempaa eteen kuin se että joku ilmoittaa että hänen ruokapöydässään ei pelata ruualla.
Jos siitä tulee anoreksia että käskee olla leikkimättä meidän ruuilla ja tuo vaikka omat eväät tai ihan ilmoittaa että mitä pystyy syömään, niin joutaa tullakin. Ihan oikeasti.”

Tämähän riippuu paljon siitä miten kyseisessä paikassa toimitaan. Jos vaan käsketään pöytään ja nenän eteen isketään valmiiksi annosteltu lautanen niin voi teinin olla vaikea tehdä muuta kuin pyöritellä ruokaa. Jos taas on kysytty että haluaako syödä (ja hyväksytty myös ei vastaukseksi) ja pöydässä jokainen ottaa silloin niin siinä tapauksessa ilman muuta voi puuttua ruoan tuhlaukseen. Täälläkin monesti kirotaan sitä kun sukulaiset tuputtaa ruokaa vaikka itselle riittäisi ihan vaan vesilasi tai ei mitään.

Päivämäärä:   12.7.26 20:56:10

Edelleen ihan kauheaa kun joku kommentoi syömistä. En syö lihaa enkä kalaa, ja joku kyläruokailu "no mikset ota" "etkö syö" "kyllä kaikki syö kalaa" on jotain ihan hirveää. Kaikki syöminen loppuu noissa paikoissa tuohon kiusalliseen kommentointiin.

Lähettäjä: DDD 
Päivämäärä:   12.7.26 22:31:33

Sehän selvä tietenkin että riiippuu talon tavoista. Mutta jos nyt leikitään että ei ole kärrätty annosta eteen kyselemättä. Mikään ei muuten ole kamalampaa kuin se että joku annostelee liian ison annoksen valmiiksi ja jos ruoka on vielä pahaa tai sitä ei vaan jaksa syödä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.