Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotitallin rakentaminen nyky hinnoilla

Lähettäjä: MK 
Päivämäärä:   8.7.26 23:32:27

Paljonko nyky kustannuksilla saa laittaa rahaa toimivaan kotitalliin?
Peltomaa alue eli vaatii pohjatyötä. Ajatuksissa 4 hevosen kotitalli, pesukarsina sekä varustehuone. Vedet ja sähköt talliin. Keskikokoinen kenttä. Tarkoitus, että teemme mahdollisimman paljon itse (tallin rakentaminen). Pohja töihin, kenttään, valuihin, lvi ammattilaisia tietenki tarvitsee tekemään nämä työnosuudet. Mitä heittäisitte arvio hinnaksi?

Re: Kotitallin rakentaminen nyky hinnoilla

Lähettäjä: Makex 
Päivämäärä:   8.7.26 23:37:45

150 neliötä? 300 tonnia, jos kentän teko ei vaadi ihmeitä

Lähettäjä: Aada 
Päivämäärä:   9.7.26 00:32:12

Kustannukset voi vaihdella tosi paljon riippuen miten rakentaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.7.26 00:38:28

Riippuu niin monesta asiasta. Kaikkea noin 200 tonnista ylöspäin. Se on sitten aina eri asia, onko halvinta järkevin ottaa. Minkälainen rakennuspaikka sinulla on ja minkälaiset vaatimukset tarjoile ja kentän pohjalle? Itse tallirakennus on varmaan reilut 100 neliötä ja varastotilat lisäksi. Jos ajatellaan että heinälato olisi vaikka 50 neliötä. Niin kyllä pelkkään rakennukseen menee jo vähintään 150 t vaikka olisi kuinka säästeliäs.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   9.7.26 00:57:33

Vaikea heittää yhtään mitään tietämättä suuntaakaan seuraavista:

Mistä kaukaa tulee vedet ja sähköt ja mitä maksaa liittymät?

Miten kaukaa joudut kuljettamaan rakennustarvikkeet ja siirtomaan?

Karsinat - parasta ulkomaista pulverimaalattua vai omatekoiset?

Pääseekö betoniautolla paikalle? Mitä jos ei pääse?

Ulkopuolisen työn osuus? Se voi muodostua kustannuksissa huomattavaksi ja on mahdotonta arvioida paljonko sitä tarvitsette.

Tallirakennuksen hintaa kannattaa laskea euroa/m2. 100 neliöisen tallin neliöhinnaksi tulee minimissään 1000€-1500€, ehkä lähempänä 2000€-2500€ per neliö ja ylärajaahan kustannuksille ei ole.

Lähettäjä: -täti 
Päivämäärä:   9.7.26 07:03:34

Minä saattaisin katsella talopakettitoimittajien autotallien/autotallivarastojen hintoja. Sieltä saattaisi saada osviittaa, että mitä maksaa x-kokoinen perustuksineen. Ihan vain vertailun vuoksi, vaikka rakentaminen muuten tehdään itse.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.7.26 09:38:43

7 vuotta sitten noilla toiveilla 250 000

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   9.7.26 11:04:56

Nyt on hyvä aika rakentaa, rakennuskustannukset ei välttämättä ehdi luvittamisen ja rakennustyön aikana karata vielä ihan järjettömiin mittasuhteisiin. Jos odotat kolme vuotta ja lama päättää lähteä purkautumaan, niin ensimmäisenä kallistuu rakentaminen. 350t saat tehtyä toimivan. Kalliimmalla paremman.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   9.7.26 11:21:06

.. ja 7 vuotta sitten puu- ja metallitavara oli halpaa vs. nyt.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   9.7.26 11:27:18

2019-20 eli ennen koronan nostamia tavarahintojaja sittemmin nousseita palkkoja ja alvia 140 m2 vastaava (ei kenttää, mutta 100 m tietä, lisäksi suuren osan suunnitelmista pystyin itse tekemään ja hoidin lupa-asiat) oli 120t €.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   9.7.26 11:46:18

Ihan vertailukelpoisena tietona: me rakennettin 60m2 talli osin kalliopohjalle pari vuotta sitten 60t€. Eli 10t€/10neliötä. Siihen kun lisää neliöitä ja kentän, niin saahan siihen menemään. Saatiin vähän apuja, tehtiin aika paljon itse (mies osaa kattohommat, itse maalasin koko rakennuksen..) eli riippuu myös siitä kuinka paljon tekee itse, tekeekö suorasta vai elementeistä jne. Ja maapohja vaikuttaa myös.( kuinka paljon tarvitsee kantavaa jne. )

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.