Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kirjat ja ikäraja!

Lähettäjä: pyh 
Päivämäärä:   8.7.26 20:06:55

Miksei kirjoissa ole ikärajoja? Joihinkin lukeminen vaikuttaa syvemmin kuin vaikkapa katsominen tai kuuntelu.

Re: Kirjat ja ikäraja!

Lähettäjä: kirjat kuriin 
Päivämäärä:   8.7.26 20:33:26

Samaa aina ihmetellyt. Samoin seksi- ja väkivaltasisältöä ei tunnuta kirjoissa rajoittavan mitenkään, kirjastot ovat kirjaimellisesti täynnänsä todella rajuakin bdsm- ja kidutus/massamurhakamaa jota lapset voivat käydä lainaamassa täysin vapaasti, eikä kukaan kohota edes silmäkulmaansa. Miksi näin?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   8.7.26 20:37:07

Sekä muuta roviorappiota.

Lähettäjä: pölöpölö 
Päivämäärä:   8.7.26 20:41:42

Vaikka en kannata byrokratian lisäämistä ja kirjojenikärajavalvontaviraston perustamista, niin ihan hyvä pointti sulla tossa on.

Inhoan itse yli kaiken kaikenlaista väkivaltajuttua ja olen eläissäni lukenut kaksi kovaa realistisen tuntuista väkivaltaa ja raiskauksia sisältävää kirjaa (toisen [Sofi Oksasen kirjan] tajusin toki jo jättää kesken) enkä pääse niistä mielikuvista eroon. Tosi tarkkaan joudun syynäämään kirjat joita aion lukea. Toisaalta joku fantasiakirjojen pintapuolinen "soturi halkaisi vihollisen miekallaan kahtia" -kuvailu ei tunnu missään vaan on pelkkää sanahelinää.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.7.26 20:46:36

No eihän se ole mitään sanahelinää, sehän on aivan hirvittävää väkivaltaa. Miksi se sallitaan kirjoissa, mutta kielletään kuvissa ja videoissa?

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   8.7.26 20:59:08

Yleisesti ottaen siksi, että lukiessa lukija luo itse mieleensä kuvia oman mielikuvituksensa mukaan. Lapsi ei yleensä (huom. YLEENSÄ) ole nähnyt kallon halkaisua, raiskausta tai muutakaan väkivaltaa, joten ei niitä osaa mielikuviksikaan muuttaa. Vrt. luet itse jotain, mitä et ymmärrä. Et siis pidä sitä pelottavana, koska et ymmärrä, mitä se on. Elokuvissa taas kaikki mielikuvat on luotu valmiiksi silmien eteen, joten asiat ovat paljon ymmärrettävämpiä ja näin ollen niitä osataan myös pelätä.

Lähettäjä: köhh 
Päivämäärä:   8.7.26 21:42:38

Kyllä se kouluikäinen tietää asioita joita ei uskoisi. He ovat tietoisia kehostaan ja tuntevat kehon eri osat joten...

Lähettäjä: pölöpölö 
Päivämäärä:   8.7.26 21:46:50

? Pidän sua vähän outona jos et tajua eroa kuvailemallani sanahelinällä jossa tapahtuma ohitetaan sivulauseena vs. psykologisesti raskas ja tarkka väkivallan kuvaus jota kestää sen sata sivua. Kumpikin on hirveätä mutta mielestäni niillä on joku ero.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.