|
Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 8.7.26 14:07:07
Paras nappula on se, mikä juuri sille koiralle sopii. Tämän jos jotain olen oppinut kantapään kautta. Ei paljon auta, että on paperilla laadukas, jos koiralle tulee siitä hiiva korviin tai sitä närästää niin, että jättää syömättä. Itse yritän valita nappulan jotenkin näin (mutta liian usein se minun valinta ei välttämättä koiralle sitten sovikaan:)
- Mahd. yksinkertainen tuoteseloste, ei sataa eri ainesosaa
- Lihapitoisuus suht korkea
- Itse valitsen miel. palkokasvittoman, hiilarina mieluummin kaura, ohra, pellava tai riisi kuin herne, maissi tmv. (Juuri tutkitaan viljattomien palkokasvia sisältävien ruokien yhteyttä koirien dilatoivaan kardiomyopatiaan).
- Ruoan aineosat ja liha vähintään eurooppalaista, miel. pohjoismaista
- Aikuisille ja herkkävatsaisille valitse mieluummin yhden proteiinin ruokia, mutta pentujen ruuissa usein useita proteiinin lähteitä.
Kyllähän nappulat silti ultraprosessoitua höttöä ovat. Niihin käytetään halvimpia aineksia ja lihoista usein ne huonoimmat osat, joista osa ei edes ole lihaa vaan höyhentä, nokkaa, jalkaa, sidekudosta - kaikkea mikä ei mene ihmisruuaksi. Ja usein vielä tehotuotetuista eläimistä (riippuen toki mitä lihaa sisältää). Lisäksi niissä voi olla kaikkea homeesta varastopunkkeihin.
Lopulta tärkeintä on löytää se ruoka, joka omalle sopii. Jos on niin onnekas, että koiralle sopii kaikki, niin itse mieluusti annan monipuolisesti vähän kaikenlaista kohtuuden rajoissa. Nykyään vaan tosi paljon on yliherkkyyttä, iho- ja suolisto-oireita ja osa epäilee näitä teollisia ultraprosessoituja ruokia yhdeksi syypääksi.
|