Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen kohtaaminen liikenteessä

Lähettäjä: parodiaa 
Päivämäärä:   7.7.26 12:16:47

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/hevosen-kohtaaminen-liikenteessa/

Re: Hevosen kohtaaminen liikenteessä

Lähettäjä: ljk 
Päivämäärä:   7.7.26 13:08:49

Ihan sama homma kuin "laita hätävilkku päälle, kun näet hälytysajoneuvon".
En minäkään tunnistaisi tuota merkkiä, vaikka olen ollut yli puoli elämää hevosten kanssa tekemisissä.
Toisaalta sellaisen hevosen kanssa ei ole asiaa tieliikenteen sekaan, jonka vuoksi pitää pysähtyä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.7.26 15:18:05

Mä oon huitonut kättä suuressa kaaressa kun olen halunnut ajoneuvon huomion. Olen ajatellut että eiköhän kuski tuosta tajua että yritän kertoa että nyt kannattaa ohittaa varovasti. Pelkän käden ylös nostamisen miellän sekoittuvan herkästi tervehtimiseen ja on huomaamattomampi kuin liikkuva käsi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.7.26 18:45:54

Viimeksi kun kohtasin ratsukon liikenteessä, rastastaja ratsasti minua vastaan minun kaistallani, eli siis väärässä reunassa. Ja siinä mutkassa raivokkaasti huitoi käsimerkkejään. En halunnua kuolla joten en pysähtynyt keskelle jyrkkää mutkaa, koin pienemmäksi riskiksi ajaa ohi reippaasti kun ei vastaantulijoitakaan olisi pitkältä nähnyt.

Jos olisi ollut parempi näkyvyys, olisin käynyt kertomassa ratsastajalle miten siellä liikenteessä käyttäydytään. No, puskaradio kyllä kertoi kuka oli kyseessä ja laitoin sitten viestin perästä. Laittoi akka minut estoon, ei kestänyt kuulla ettei omista yleisiä teitä :D

Heppa ei muuten reagoinut autoon mitenkään. Jos olisi reagoinut, ei sen paikka olisi ollut siellä kapealla ja mutkaisella autotiellä. Ei voi olla niin, että 80km/h alueella kapealla mutkaisella tiellä autoilija joutuu tekemään äkkijarrutuksen koska hänen kaistallaan on autoja pelkäävä hevonen.

Lähettäjä: hopunen 
Päivämäärä:   7.7.26 18:48:41

Jos liikenteeseen lähtee millä tahansa ajoneuvolla, olkoon tämä ajoneuvo sitten vaikka hevonen, niin kuljettajan on pystyttävä hallitsemaan ajoneuvonsa joka tilanteessa eikä ajoneuvo saa aiheuttaa muulle liikenteelle vaaraa tai haittaa huonon kuntonsa, arvaamattomuutensa tms. minkään muunkaan syyn takia. Tämän luulisi olevan ihan päivänselvää peruskauraa kaikille.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   7.7.26 18:50:02

Lasketaanko hevonen ajoneuvoksi?

Päivämäärä:   7.7.26 18:55:32

Ei se jalankulkijakaan ole.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   7.7.26 19:02:29

Olen periaatteessa samaa mieltä kuin hopunen, mutta pitää kuitenkin tajuta että hevonen on eläin eikä kone, kuten vaikka auto. Elävien eläinten kanssa on aina yllätyksen mahdollisuus, se kuuluu elämään. Sillä, joka vie elävän eläimen liikenteen sekaan, on tietysti velvollisuus huolehtia parhaansa mukaan siitä, ettei aiheuta haittaa.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.7.26 19:18:56

Jos kapealla hiekkateillä tulee hevonen vastaan niin sillon vaikka pysähdytään että ohitus tapahtuu turvallisesti. Eikä niin kuin tuo yks idiootti että ohittaa mutkassa 80km/h. Saa olla tosi rauhallinen hevonen joka ei säikähdä kun joku kaahaa vierestä ohi. Monella on niin että pitää mennä pätkä tietä pitkin että pääsee maastoon niin ihmettelen suuresti etteikö autoilija voi hidastaa ja tarvittaessa vaikka pysähtyä. Huonosti käy kun hevonen säikähtää, sen voi löytää siitä ikkunalta ja se on kuskin vika aina.

Lähettäjä: örr 
Päivämäärä:   7.7.26 20:11:39

Jokaisen on hallittava itsensä ja ajoneuvonsa ja pidettävä huoli siitä, että muilla tienkäyttäjillä on mahdollisuus huomioida sinut jo kaukaa.

Jokaisen on liikuttava ajoneuvollaan sellaista vauhtia, että saa sen pysäytettyä, jos eteen tuleekin jotain yllättävää. Koskee myös autoilijoita.

On aina parempi ottaa muut huomioon vähän liian hyvin kuin yhtään liian huonosti.

Myös autoilijoiden on ajettava niin hitaasti, että saavat auton pysäytettyä, jos tiellä onkin yllättäen hevonen, kävelijä, pyöräilevä lapsi, kuormasta pudonnut tukki, tms.

Kävelijät laittavat päälleen sen väriset vaatteet, etteivät huku ympäristöön vaan heidät erottaa jo kaukaa. Tarvittaessa vaikka huomiovärinen heijastinliivi, jos ulkoiluvaatteet sulautuu ympäristöön.

Pimeällä ja hämärässä sitten led-valot ja heijastimet, myös koirissa ja polkupyörissä, ei pelkästään ihmisissä ja hevosissa. Ja autoilijat laittavat ne ajovalot päälle eivätkä aja pimeällä autolla.

Kävelijät laittavat sellaiset kengät, joilla pysyvät pystyssä, ettei mutkan jälkeen autolija saa sydäriä, kun keskellä tietä istuukin joku liukastunut, joka ei pääse ylös kun on niin lihava tai loukannut itsensä ja jalat ei toimi tai takaraivo kopsahtanut maahan ja nyt on aivotärähdys. Tarvittaessa vaikka erilliset nastajutut kenkien ympärille, ei maksa marketeissa paljoa.

Hevosten kanssa liikkuvat laittavat sille hevoselle huomiovärisen loimen ja valoja ja heijastimia aina kun poistuvat tallin pihasta. Tieliikennelain mukaan hevosessa pitää olla valkoinen valo eteen ja punainen taakse, kärryjen kanssa liikuttaessa punainen valo pitää olla kärryissä(kin).

Hevosen kanssa liikkuvalla ihmisellä pitää olla huomiovärinen (neonkeltainen tai neonoranssi) takki tai huomioliivi, että hänetkin näkee jo kaukaa. Mitä enemmän neonvärejä on, sitä paremmin hevosen kanssa liikkuvan voi havaita jo kaukaa.

Pimeällä ja hämärässä hevosen jaloissa on hyvä olla heijastimet ja valot, koska ne näkyvät kaikista parhaiten auton valokeilassa ja liikkuvina ne pystyy havainnoimaan paljon paremmin kuin paikallaan pysyvän heijastimen, kuten heijastinliivin tai -loimen.

Hevonen luetaan ajoneuvoksi, joten sen kanssa noudatetaan oikeanpuoleista liikennettä. Kävelijät noudattavat vasemmanpuoleista liikennettä, mutta hevosta taluttava on ajoneuvon kanssa liikkuva, eli noudattaa oikeanpuoleista liikennettä. Muistakaa ne neonvärit, heijastimet ja valot.

Kukaan ei saa olla liikenteessä minäminä-asenteella, vaan kaikkien on otettava muut huomioon ja se tapahtuu helpoiten liikkumalla järkevällä nopeudella, pitämällä turvaväli, tehden itsensä näkyväksi ja niin edelleen.

Pelkkä käden heiluttaminen autoilijalle on aika turhaa, jos se käsi ei erotu kaukaa, eli on sen värinen, että sulautuu ympäristöön. Kannattaakin laittaa huomiovärinen "lisähiha" molempiin käsiin, jossa on myös heijastin ja led-valo (esim. avaimenperä), eli kun kättä heiluttaa isossa kaaressa, näkyy se valoisalla neonvärisenä ja pimeällä ja hämärässä kaaressa liikkuvana heijastimena ja led-valona. Näitä lisähihoja on ainakin joskus myyty jossain, mutta sellaisen voi tehdä myös itse:

* Osta heijastinliivi
* Leikkaa siitä sopivan pituinen ja levyinen kaistale, joka yltää peukalon hangasta kyynärtaipeeseen + saumavarat ja kuminauhakuja ja kaistaleeseen jää heijastinnauha, joka tulee ranteen kohdalle tai vaikka kyynärvarren puoliväliin.
* Älä tee liian tiukkaa, vaan ennemmin väljä, jotta siinä on mahdollisimman paljon neonväristä pinta-alaa.
* Tee kuminauhakujat molempiin päihin (tai vähintään kyynärtaipeeseen, ettei hiha pääse valahtamaan) ja jätä peukalolle reikä peukalohangan jälkeen.
* Ripusta ranteeseen myös led-valo, esim. led-avaimenperä, jonka esim. laitat kuminauhaan ja pujotat ranteen ympärille.
* Lisähiha pysyy paikallaan kuminauhojen ja peukaloreiän avulla, on sen kokoinen, että sen alle mahtuu paksumpikin takki ja siinä on pinta-alaa neonvärille ja heijastin ja led-valo, joka auttaa muita tienkäyttäjiä näkemään hevossen kanssa liikkuvan jo todella kaukaa.

Yhdestä heijastinliivistä saa tehtyä jo aika monta tuollaista hihaa ja ne hihat kannattaa olla molemmissa käsissä, niin voi heiluttaa muille kumpaa kättä vain.

Heijastinliivejä saa joistain paikoista ihan ilmaiseksikin, esim. monet vakuutusyhtiöt jakavat asiakkailleen heijastinliivejä tai monilla messuilla on ilmaisia heijastinliivejä, tai niitä saa halvalla (esim. 1 e/kpl) ihan SPR Kontista tai joistain kierrätyskeskuksista. Myös Tokmannilla on joskus lasten heijastinliivit tarjouksessa 1 e/kpl ja jos ostaa ison, XXL-kokoisen liivin (esim. huoltsikoilla ja Puuilon ja muiden markettien auto- tai raksapuolella), niin siitä saa askarreltua vaikka mitä ja vaikka kuinka paljon!! Pinta-alaa riittää...

Minulla on hevosen mahavyössäkin roikkumassa led-avaimenperä, niin se näkyy aivan joka suuntaan.

Tallikaverit ovat innostuneet matkimaan ja pyytäneet minua askartelemaan heillekin noita lisähihoja ja kun hevosten kanssa liikutaan hevosille tarkoitetuilla reiteillä tai tallin lähistöllä olevilla heikkateillä ja poluilla, niin todella moni on kiitellyt kun näymme niin kauas ja meidät oli helppo havaita kaukaa.

Ihan turha hevosihmisten on valittaa siitä, ettei heitä hevosen kanssa huomioida liikenteen seassa, jos he sulautuvat ympäristöön niin, että heitä on lähes mahdoton nähdä jo kauempaa.

Lisäksi autoilijan on turha valittaa muista tienkäyttäjistä, jos itse ajelee menemään kuin omistaisi koko maailman. Jo tieliikennelaissa käsketään ottamaan muut huomioon ja vaaditaan liikkumaan ajoneuvollaan niin, että sen kykenee pysäyttämään annetussa tilassa, eli jos et näe kuin 5 m eteenpäin, niin silloin pidät nopeuden sellaisena, ettet tarvitse kuin parin metrin jarrutusmatkan.

Päivämäärä:   7.7.26 22:09:08

Jos mietitte vaikka liikenteen seassa seisovan poliisin merkkejä, ylös kämmen levällään nostettu käsi tarkoittaa pysähtymistä ja heiluva käsi eteenpäin ajamista. Sen mukaan merkit.

Lähettäjä: hopunen 
Päivämäärä:   7.7.26 22:40:15

Oli niin tai näin niin minun mielestäni "Mutta kun se on hevonen" ei ole yhtään sen parempi tekosyy kuin "Mutta kun minun autossani ei ole jarruja"

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.