Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksityille nepsy-tutkimuksiin, kokemuksia?

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   5.7.26 10:04:06

Tulee varmaan irvailua kaikenmaailman yksisarvisista lumihiutaleista, mutta kokeillaan, jos tulisi myös joku asiallinen vastaus :)

Eli onko kokemuksia jostain yksityisen palveluntarjoajan tutkimuksista? ADHD ja/tai autismiin liittyen? Koitteko ns. saavanne rahalle vastinetta ja kohtelu ja tutkimukset olivat asiallisia, vaikka mitään ei välttämättä todettu? Vai oliko yhtä tyhjän kanssa?
Missä kävitte ja mitä kustansi?

Itsellä tk-lääkäri esittänyt näin aikuisiällä (pitkän lääkärirumban jälkeen) epäilyn varsinkin ADHD liittyen, mutta koska en ole heidän arvionsa mukaan "täysin työkyvytön" niin ei tietysti siellä voida tutkimuksia tehdä.

Olen pitkään ajatellut, että mitä minä millään diagnoosilla tekisin, mutta alkaa tuntua siltä, että omalla tavallaan mahdollinen nimen saaminen tälle kaikelle, joka vuosi vuodelta myös elämässä selviytymistä tuntuu jopa enemmän ja enemmän vaikeuttavan ja joka minua on myös koko aikuisikäni ajanut uupumukseen, voisi olla jonkinlainen henkinen helpotus ja taputus olkapäälle. Vähän niin kuin että "hei, ei pidä luovuttaa, eikä mennä minkään tekosyyn taakse piiloon, mutta muista että siihen on syynsä, että nämä asiat nyt vaan ovat sulle vaikeampia kuin jollekin toiselle".

Mutta toki siis on mahdollista, että minulla on vain runsaasti nepsy-piirteitä, mutta ei mitään diagnosoitavaa.

Re: Yksityille nepsy-tutkimuksiin, kokemuksia?

Lähettäjä: Nyymi123 
Päivämäärä:   5.7.26 10:50:46

Minä kävin näin reilu kolmekymppisenä naisena nepsy-tutkimuksissa yksityisellä. Aloite siihen tuli psykiatrilta, jolle olin hakeutunut alunperin uupumuksen takia. Psykiatri siis otti puheeksi, että yksi mahdollinen tekijä uupumuksen (joita oli ollut kaksi) taustalla voisi olla nepsy-piirteisyys, ja suositteli pohtimaan haluaisinko hakeutua tutkimukseen. En ollut itse aiemmin sen kummemmin ajatellut asiaa, mutta mitä enemmän pohdin ja perehdyin, sitä vahvemmin aloin epäillä ADHD:ta (myös suvussa tätä). Psykiatri kertoi, että tutkimus kannattaa tehdä huolellisesti ja kunnolla, jotta jatkossa diagnoosia ei esim. Kelan ja julkisen th:n puolelta kyseenalaistettaisi, kun kyseessä on kuitenkin henkilö jolla ei ole lapsuudessa ollut mitään epäilyksiä ko. häiriöstä, minkä takia kävin myös neuropsykologin tutkimuksessa (tämä ei siis ole mikään vakiintunut osa nepsy-tutkimuksia). Tehtiin myös toki DIVA-haastattelu jne. Lopputulemana todettiin "kiistaton" ADHD, ei autismikirjoa, ja nyt olen aloittanut lääkityksen ja saanut siitä apua.

Halusin lopulta tutkimukseen nimenomaan tuon lääkitysmahdollisuuden takia. Jos epäilynä olisi ollut vain autismikirjon piirteisyys, en usko että olisin tutkimukseen lähtenyt, koska ei se diagnoosi itsessään mitään muuta. Toki tämän prosessin aikana itseymmärrys on lisääntynyt valtavasti, mikä on ollut iso juttu.

Tutkimus tehtiin Mehiläisessä, olisiko maksanut reilu 2000 eur kaikkineen (sis. labrat ja EKG ja kaikki prosessin psykiatrikäynnit sis. lääkeseurannat) PLUS se neuropsykologin tutkimus 1300 eur (jota ei siis aina tehdä).

Olen todella tyytyväinen ja iloinen, että kävin prosessin läpi. Toki aika hurjaa tajuta tällainen asia vasta tässä vaiheessa elämää, herättää monenlaisia tunteita. Mutta toivottavasti tästä eteenpäin on vähän helpompaa. :)

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.