Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rippirahan määrä, kun lapsen kaverin juhlat?

Lähettäjä: Lara 
Päivämäärä:   4.7.26 15:17:38

Täällä palstalla on ollut parikin topaa rippilahjaksi annettavan rahalahjan sopivasta summasta.

Entä silloin, jos lapsi menee kaverinsa rippijuhliin itsekseen? Muu perhe ei osallistu, koska kyseessä lapsen kaveri ja kutsukin osoitettu selkeästi vain lapselle?

Itse ajattelen, että tässä tilanteessa esim. 50 e on aivan liian iso summa rahalahjalle. Ajattelin, että lapsi voisi viedä kaverilleen ruusun ja rahaa 10-20 €. Onkohan 10 tai 20 euron seteli sopiva? Rippijuhlat pidetään lapsen kaverin kotona.

Re: Rippirahan määrä, kun lapsen kaverin juhlat?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.7.26 15:23:05

20€ on riittävä.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.7.26 15:29:41

10e liian vähän. 20e sopiva.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   4.7.26 15:34:19

Kun kyse on rippi-ikäisen lapsen kaverista, ei vanhempien ole mikään pakko kustantaa lahjaa. Eli se lahja on ok, mitä lapsi itse saa hankittua. Usein kavereilta tulee vain kortti ja ruusu tai jotain pientä.

Lähettäjä: Merituuli 
Päivämäärä:   4.7.26 15:49:07

Mä veisin suklaalevyn. Kävin itse kaverin ylioppilas juhlissa joskus 18v ikäisenä ja vein vaan levyn suklaata. Ei rahaa kuulu kaverille antaa lasten tai vähän vanhemmankaan.

Lähettäjä: Kakskymppiä 
Päivämäärä:   4.7.26 15:53:01

20e on hyvä määrä.

Lähettäjä: Missä? 
Päivämäärä:   4.7.26 15:55:15

Missä päin Suomea on tapana kutsua kavereita rippijuhliin?

En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta tavasta. Rippijuhliin kutsutaan sukulaiset ja kummit (jos eivät ole sukua). Tietyillä alueilla ”maalla” on naapureilla tapana kerätä yhteinen lahja rippilapselle ja silloin myös nämä naapurit (koko perhe) kutsutaan juhliin. Jos lapsen kaveri sattuu asumaan naapurissa, saa kutsun perheensä mukana ja saattaa osallistua juhliin. Koskaan ei kuitenkaan ole tullut vastaan, että vain lapsen kaveri olisi kutsuttu.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   4.7.26 16:09:11

"Eli se lahja on ok, mitä lapsi itse saa hankittua. Usein kavereilta tulee vain kortti ja ruusu tai jotain pientä."

Minusta näin !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.7.26 16:52:36

Tämä on kasvatuksellinen tilanne ja elämään oppimista, eli lapsi vie tasan sen verran mitä kokee oikeaksi viedä ja mihin hänellä itsellään on varaa.

Päivämäärä:   4.7.26 16:59:22

Missä? Olen päässyt ripille 25 vuotta sitten Helsingissä ja minun juhliin tuli kavereita ja minä menin kavereiden juhliin. Puolet kavereista kävi toisen seurakunnan leirillä ja puolet toisen. Ja molemmissa seurakunnissa oli kaksi rippileiriä. Eli kolmen leirin juhlat oli eri aikaan kuin omat. Ja näissä käytiin vieraina. Myös isoset kiersivät juhlissa.

Lähettäjä: wanhasennu 
Päivämäärä:   4.7.26 17:08:26

Minun aikanani jos mentiin vierailemaan kavereiden rippijuhliin, valmistujaisiin, sukujuhliin tms. (melko harvinaista, koska silloin oltiin yleensä omissa samoissa juhlissa kotona) niin ei viety erikseen mitään. Toki vanhemmat saattoivat laittaa kortin mukaan jossa saattoi olla seteli sisällä, vähän riippuen siitä kuinka tuttu tämä ko. kaveri oli heillekin.

Silloin katsottiin että niitä raha- ja muita lahjoja antavat lähinnä ne joilla on siihen taloudellisesti varaa, eli vanhemmat sukulaiset tai tuttavat. En tiedä onko tilanne sitten muuttunut ja nykylapset niin rikkaita että heillä on tuosta vain heittää 20€ kaverille vähän niinkuin ilman mitään pätevää syytä, me olisimme voineet nähdä vain unta sellaisesta.

Päivämäärä:   4.7.26 17:20:20

Wanhansennun linjoilla, ei teineillä ole varaa heitellä kavereilleen rahalahjoja eli kortti ja ruusu/suklaa riittää

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.7.26 17:22:00

Minä pääsin ripille vuonna 80 hiihtolomarippileirin jälkeen, ja monta kaveria oli rippijuhlissa. Ja minä sitten kävin kesällä kaverien rippijuhlissa.
Lahjana kortti ja 10 mk rahaa tai tyttöpuolisille kavereille joskus joku koru.
Samalla tavoin meidän lapset ovat käyneet kavereidensa rippijuhlissa.

Meidän 12-v kävi koulukumminsa rippijuhlissa muutama viikko sitten, ja vei kortin sisällä 20 euroa.

Lähettäjä: Lara 
Päivämäärä:   4.7.26 19:20:54

Kiitos kommenteista. Tuo 20 euroa kuulostaa ihan hyvältä summalta. Lapsen kavereista monet tuntuvat kutsuvan rippijuhliin kavereitaan, ei perheitä, kun kaverusten perheet eivät ole sen enempää läheisiä.

Toisaalta mietin kyllä, jos sittenkin laittaisi kirjekuoreen vain 10-15 euroa, vaikka moni sanoikin, että 10 euroa tuntuu vähältä. Näitä lapsen kaverin rippijuhlia osuu tälle kesälle useita, ja rahalahjojen yhteismäärä kasvaa aika isoksi jos annetaan jokaiselle 20 euroa. Kavereiden juhlia pidetään kotona, joten en usko että tarjoilutkaan ovat arvoltaan yli 10-15 euroa per henkilö. Alle 20 suuruinen rahalahja ei siis olisi epäsuhdassa juhlan tarjoilujen kustannuksiin per vieras. Eri asia ehkä, jos olisi joku ulkopuolinen juhlatila vuokrattuna ja siellä päivän kestävät täyden ruokabuffetin pidot.

Minusta tuntuu tökeröltä laittaa lapsi onnittelemaan konfirmoitua kaveria ilman mitään pientä muistamista. Mutta en haluaisi mitään överiksi menevän isoakaan lahjaa antaa. Ruusu kuuluu minusta asiaan ja sen kylkeen pieni rahalahja on suunnitelmissa. Rippilapsi saa kuitenkin rahaa monilta vierailta, joten ei ehkä haittaa jos yksittäinen rahalahjoitus ei ole suuren suuri, kun niistä kertyy kuitenkin yhteensä päivänsankarille mukava summa.

Lähettäjä: Vera 
Päivämäärä:   4.7.26 19:36:07

Olin ihan järkyttynyt kun olin sisaren lapsen rippijuhlissa vastikään. Lapselle oli kerätty noin 3000e lahjarahaa, mitkä laski sitten siinä pöydässä. Omassa nuoruudessa lahjraha oli ehkä 100e. Jotkut lapset eivät koskaan saa tuollaisia summia. Ihan naurettavaa.

Lähettäjä: wanhasennu 
Päivämäärä:   4.7.26 19:55:21

"Lapselle oli kerätty noin 3000e lahjarahaa, mitkä laski sitten siinä pöydässä."

Jep, aivan kuten arvelinkin. Eipä siinä joku kusinen 20€ paljoa tunnu :) Meidän aikana sama olisi tarkoittanut viikkokausien säästämistä, joka taas olisi tarkoittanut että sinä aikana ei sitten ostettu itselle mitään irtokarkkeja tms. Ja kaikki tämä vain siksi, että kaveri olisi saanut sen 20€ koska pääsi ripille tjsp.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.