Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työttömän tehtävä kaikki kotityöt?

Lähettäjä: Galluppia 
Päivämäärä:   3.7.26 18:08:34

Pariskunta, toinen työtön, toinen työssä.
Jaetaanko kotityöt tasan vai kuuluuko työttömän hoitaa kotityöt?

Re: Työttömän tehtävä kaikki kotityöt?

Lähettäjä: fd 
Päivämäärä:   3.7.26 18:13:05

Tässä piilee aivan sama ansa kuin siinä, että toinen on hoitamassa lapsia kotona ja toinen töissä. Homma jatkuu entisellään myös sen jälkeen, kun kotona ollut lähtee töihin.
Selvähän se, että suurempi osa kuuluu eikä työstä kotiin tulevan tarvitse alkaa heti laittamaan ruokaa vaan voi alkaa heti syömään.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.7.26 18:31:57

Se tekee, jolla on aikaa. Kotityöt eivät yleensä ole yhtä sitovia kuin lapsenhoito, joka tietysti velvoittaa 24/7. Kyllä töissäkäyvälläkin on aikaa osallistua vaikka yhteiseen viikkosiivoukseen, mutta työtön joutaa kyllä käymään kaupassa, huolehtimaan tiskit ja viemään roskat.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.26 18:35:34

Työtön hoitaa kotityöt ja työllinen hoitaa pääosan talouden kuluista.

Jos kulut menee 50/50, niin samoin menee kotityötkin.

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   3.7.26 18:36:36

Mun mielestä työtön hoitaa kaiken, ellei hän sitten esim. opiskele tms. Ja sitten toki työssäkäyvä maksaa enemmän elämisen kuluja.

Päivämäärä:   3.7.26 18:37:47

”Jos kulut menee 50/50, niin samoin menee kotityötkin”

Juuri näin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.7.26 19:21:08

Olen kerran ollut tällaisessa suhteessa jossa nainen edellytti että koska tasa-arvo pitää kotityöt olla silti tasan 50/50, vaikka toinen onkin kotona työttömänä.

Voin kertoa ettei ollut kauhean mieltäylentävä fiilis tulla pitkän työpäivän jälkeen kaupan kautta täysien ruokakassien (minun rahoilla tietysti, koska "toki työssäkäyvä maksaa enemmän elämisen kuluja") kanssa kotiin jossa odotti iso tiskivuori, jota nainen oli kerännyt ollessaan koko päivän kotona. Ja sitten vielä kysyy että mitäs toit kaupasta, eli mitä meinaat laittaa meille ruuaksi tänään.

Voitteko arvata, viuhuiko lapikas?

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   3.7.26 19:36:51

"Työtön hoitaa kotityöt ja työllinen hoitaa pääosan talouden kuluista.

Jos kulut menee 50/50, niin samoin menee kotityötkin."

Tässä hyviä ajatuksia ! Joskushan sillä rahalla "kiristetään" niin silloin voi se rahakas tehdä myös osansa kotitöistä.. jos taas "normaalisti" maksaa enemmän kuluja kuin työtön niin se kotona oleva hoitaa pääosin ne kodin asiat, ainakin ne kaikki päiväsaikaan/toisen työssä ollessa tehtävät, vaikka yhdessä sitten vapaa-ajalla myös jotain kotiin liittyvää tehtäisiinkin.

Päivämäärä:   3.7.26 19:37:26

* Miksi et esittänyt kauppalaskua työttömälle ja vaatinut puolia? Vai oliko syy seurustella työttömän kanssa se, että saisi lähes ilmaisen kodinhoitajan?

Lähettäjä: Mummeli 
Päivämäärä:   3.7.26 19:48:03

Jos on ihan pieniä lapsia kotona niin kyllä se töissä käyvä voi auttaa kotitöissä. Joskus olen ollut sellaisessa suhteessa, jossa mies vaan sotki kotona tekemättä mitään kun minä olin päivän töissä. Naiselle kuuluu tietenkin kotityöt. Lapikasta tuli. Jos siellä ei ole huollettavia kotona niin kyllä se työtön joutaa ihan varmasti kotityöt tekemään.

Päivämäärä:   3.7.26 20:04:17

Kyllä sille työttömälle valtaosa kuuluu, koska kotona on. Myös jos kyseessä olisi mies.

Illalla sitten yhteisvastuullisesti ja jokainen tietysyi siivoaa itse omat jäljensä, roskansa roskiin ja astiansa astianoesukoneeseen ja pyykit pyykkikoriin ja työtön hoitaa vaan sen astianpesukoneen tyhjäyksen, pyykinlaskostuksen jne.

Eli ei sen työttömän miksikään kotiorjaksi tarvitse alkaa.

Päivämäärä:   3.7.26 20:04:56

Ja jos työtön maksaa edelleen kaiken 50/50 niin tottakai kotityöt on 50/50 myös.

Lähettäjä: Kelo 
Päivämäärä:   3.7.26 20:06:25

Luonnollisesti työtön hoitaa suuremman osan kotitöistä, mutta ei hän mikään palvelija kuitenkaan ole. Työssä käyvä saa siis edelleen itse siivota omat jälkensä, eli astiat koneeseen, pyykit koriin, isot sotkut esim. jos jotain kaatuu tms. pitää jokaisen siivota itse.

Päivämäärä:   3.7.26 20:11:55

Jos työssäkäyvä maksaa elämisen kuluista enemmän, on reilua että kotona oleva tekee kotitöitä enemmän. Jos taas kulut menevät puoliksi, on epäreilua jos kotona oleva joutuu tekemään kaikki kotityöt vaikka ei haluaisi.

Mun mies on tällä hetkellä lomautettuna, mutta hänellä on hyvä palkka ja tienaa nytkin enemmän kuin minä :D hän maksaa elämisen kuluista enemmän, joten olisi kyllä todella epäreilua vaatia häntä tekemään vielä isompi osa kotitöistäkin vain koska sattuu olemaan kotona.

Päivämäärä:   3.7.26 20:25:49

eli työttömällä on oikeus maata perse homeessa 22h/pv?
kotitöihin saa ihan kaikki tekemällä 4h/pn eli jos se 4H/pv nuollaan lattioita. puolisiosi käyt töisä ja työpäivän päälle nuolee kaks tuntia. no sinä levität perettäs 222h. nuolet lattiaa 2h.
no miehes tuo rahan kotiin. maksaa vuokrat, ruuat. mutta pääasia että sun osuus hoidettu kun nuolet lattiiaa 2h/pv.

minäpä luulen että sulla on nyt väärä maa. mee vaikka filippiineille. eikös siellä jotenkin noin toimita.

Päivämäärä:   3.7.26 20:29:39

välillä tuntuu että akat sikiää ihan vaan sen takia etä saa itelleen elättäjän ja orjan. lapsesta viis.
hetki vedetän insta täyteen ihquu tuli vauva pompsis ja sitten tuupataan kaikki miehen niskoille.
ihan hälvetillinen ansa sanoisin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.7.26 20:32:30

Jos ei ole lapsia niin työtön tietty ehtii tehdä kotityöt.

Lähettäjä: pöp 
Päivämäärä:   3.7.26 20:44:16

Totta munuaisessa hoidin kotihommat kun olin korona-aikaan työtön.

Lähettäjä: Horsma 
Päivämäärä:   3.7.26 21:23:43

Kahden aikuisen taloudessa kotitöitä on niin vähän, että ilman muuta kotona oleva hoitaa ne. Sitten on aikaa yhteiselle tekemiselle, kun toinen pääsee töistä

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.7.26 21:29:27

Meillä työtön hoitaisi pääosin, paitsi niinä päivinä kun olisi työhaastatteluja jne.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   3.7.26 22:18:37

No sillä työttömällä on aikaa ne tehdä. Isommat hommat (puiden teko tms) toki yhdessä. Jos joku kerrostalokämppä tai vastaaa niin nehän menee vasurilla huitaisten. Iso okt tai maatalo toki eri asia.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.7.26 22:37:39

"jos työtön maksaa edelleen kaiken 50/50 niin tottakai kotityöt on 50/50 myös."

-Jos kotityön jako perustuu jollain tavalla mielestänne kulujen jakoon, nii tekeekö myös pienituloinen kaikki kotityöt, kun ei maksa puolia yhteisistä kuluista, vaikka tekisi tismalleen yhtä monta työtuntia palkkatöitä??

Ei työttömyys muuta arjen kotityöjakoa yhtään mihinkään. Työttömän on tarkoitus etsiä niitä töitä ja keksiä keinoja oman työmarkkina-aseman parantamiseen, ei keskittyä toisen palvelijana toimimiseen. Kummatkin hoitaa oman osansa ihan kuten muulloinkin, jotta työnjako pysyy kristallin kirkaana myös siinä kohtaa, kun työtön taas työllistyy, eikä työttömyys jätä kotiorjan duunia hoidettavaksi työn ohella. Toki työtön ehtii rahaa säästääkseen hoitamaan asioita, joita normaalisti ehkä ostettaisiin rahalla, jota työttömyydestä johtuen on vähemmän ja kun on kerrankin enemmän aikaa käytettävissä, niin voi hoitaa jotain isompia harvemmin hoidettavia kotitöitä, kuten ikkunan pesua, kevät-/joulusiivousta, työkiireiden vuoksi rästissä olevia remonttihommia tmv. Mutta ei se toisen puolesta tiskikoneen täyttäminen penniäkään säästä, eikä siten liity työtilanteeseen mitenkään.

Päivämäärä:   3.7.26 22:38:15

Kotona oleva hoitaa ne kotityöt jotka osaa. Miesoletettu työtön ei kuitenkaan pese pyykkiä ilman lupaa ja vahtimatta, koska siitä se @!#$ pääsee valloilleen.

Lähettäjä: Kylli 
Päivämäärä:   3.7.26 22:40:33

Todellakin tekee kaikki kotityöt. Niin kauan kun meinaa kotona loisia niin tekee sielä kaiken. Sit kun ryhdistäytyy ja menee töihin niin hommat puoliksi.
Lasten kanssa kotona oleminen on eri asia.

Päivämäärä:   3.7.26 22:44:53

A on pihalla. nouseeko se työtön joka fucing päivä klo 5 etsiään töitä. etsii siitä vähintään 8h/pv useamman vuoden. mut kotitäitä ei tarvi tehdä?
todellista omistamitautuista sanoisin. haluaisin itekki oikeasti tietää miten töitä voietsiä noin omistautuneesti tuntitolkulla joka pv vuodsta toiseen?

Päivämäärä:   3.7.26 22:47:28

Jos on pienten lasten kanssa kotona ja hoitaa ne, niin ei ole työtön vaan koti-isä / kotiäiti.

Tällöin luonnollisesti kotivanhemman työpäivä päättyy kun toinen vanhempi tulee töistä ja hoidetaan lapset ja koti yhdessä.

Päivämäärä:   3.7.26 22:50:59

""jos työtön maksaa edelleen kaiken 50/50 niin tottakai kotityöt on 50/50 myös."

-Jos kotityön jako perustuu jollain tavalla mielestänne kulujen jakoon, nii tekeekö myös pienituloinen kaikki kotityöt, kun ei maksa puolia yhteisistä kuluista, vaikka tekisi tismalleen yhtä monta työtuntia palkkatöitä

Yleensä se pienituloinen on nainen ja naiset nyt tuppaa tekemään kotitöistä enemmän lähes joka taloudessa.

On mielestäni myös eri asia olla väliaikaisesti työtön kuin pysyvästi eri palkkatasoa.

Jokainen pariskuntahan nämä keskenään sopii, joten turha vetää kierroksia.

Päivämäärä:   4.7.26 11:12:33

Mä tienaan enemmän kuin mieheni ja maksan hiukan enemmän yhteisistä kuluista. Jos mies jäisi työttömäksi vaikka talven ajaksi niin totta helkkarissa hän saisi hoitaa kotityöt yksin. Kellään ei mene sellaista aikaa työnhakuun ettei kerkeä perus kotitöitä hoitamaan.
Ok-talossa kahdestaan asutaan, lapset jo omillaan.

Ja tarkoitan normaaleja kotitöitä. Ikkunanpesut ja suursiivouksetasia erikseen.

Päivämäärä:   4.7.26 11:14:27

Mutta toki siis itsekin ne hoitaisin mikäli olisin työtön. Tuon, että maksan enemmän kerroin sen vuoksi kun täällä kyseenalaistettiin sitä voiko tällaisessa tilanteessa vaatia toista tekemään kaiken.

Lähettäjä: wanha kurppa 
Päivämäärä:   4.7.26 11:34:54

Tottakai se työtön tekee enemmän niitä "normaaleja" päivittäisiä kotiaskareita. Sillä on siihen enemmän aikaa.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   4.7.26 18:34:24

Mikä "vapaudut omasta arjestasi"- palkinto sen pitää kumppanille olla, jos toinen jää työttömäksi? Miksi työssäkäyvä ei voisi hoitaa omaa osaansa ihan kuten ennenkin? Ymmärtäisin tuon kaikkien kotitöiden jäämisen työttömälle, jos töissäkäyvä paikkaa taloudellista tilannetta tekemällä normaalia enemmän töitä, mutta yleensä työssäkäyvä tekee työnsä ihan kuten ennenkin. Silloin riittää että se työtönkin hoitaa oman osansa kotitöistä ihan kuten ennenkin. Työttömyyden pitkittyessä työttömän homma on nähdä vaivaa rahan säästämisen eteen, että jos ei tienaa, niin edes sitten omalla vaivannäöllään vähentää rahanmenoa. Siinä on kyllä työttömälle hommaa, kun kerää marjat metsästä eikä pakastealtaasta, keittelee kastikepohjat, opettelee leikkaamaan hiukset, pesee auton itse, opettelee hoitamaan kodin pienet remonttihommat jne. mitä ei tarvitsisi itse tehdä arkisten kotitöiden lisäksi, jos rahaa olisi käytettävissä enemmän.

"
Yleensä se pienituloinen on nainen ja naiset nyt tuppaa tekemään kotitöistä enemmän lähes joka taloudessa."
-Se on ihan oma valinta, jos haluaa passata jotain vapaamatkustajaa, epätasapuolisessa suhteessa ei ole mikään pakko olla. Tulot ja kotityöhön käytettävä aika on ihan eri asioita, ellei suurituloisempi erikseen maksa palkkaa puolisolleen suurituloisemman osuudesta kotitöitä.

Se on sitten eri asia, jos yhdessä sovitaan, että toinen jää kodinhengettäreksi toisen tienatessa, jotta tienaaja saa rauhassa keskittyä tienaamiseen ilman arjen rasitteita.

Päivämäärä:   4.7.26 19:11:10

"Mikä "vapaudut omasta arjestasi"- palkinto sen pitää kumppanille olla, jos toinen jää työttömäksi? Miksi työssäkäyvä ei voisi hoitaa omaa osaansa ihan kuten ennenkin? "

Se ei varmaan sitten ole myöskään "vapaudut omista kuluista" -palkinto työttömälle, vaan työtön osallistuu elämisen kuluihin ihan kuten ennenkin?

Lähettäjä: ._. 
Päivämäärä:   4.7.26 19:39:53

Totta kai se tekee enemmän kotitöitä, jolla on enemmän aikaa. Eli jos toinen on työttömänä kotona, niin tietenkin hän hoitaa pääosin kotityöt. Sitten on enemmän aikaa tehdä yhteisiä juttuja.

Kyllä mä olen lasten kanssa kotona ollessa myös hoitanut pääosin kotityöt. On ollut kiva sitten viettää rauhassa perheenä iltaisin aikaa, kun pakolliset hommat on tehty jo pois alta. Toki jos lapset on olleet sairaana tai jotenkin muuten ollut hankala päivä, on tilanne eri, mutta harvemmin sitä normaalissa kotitaloudessa kotitöihin tuntikausia päivässä menee.

Lasten ollessa isompia ja me molemmat töissä, jakautui kotityöt tietenkin tasaisemmin. Kesäisin puoliso (opettaja) pyöritti taas taloutta enemmän, kun oli lasten kanssa kotona (lapset ei olleet kesäisin hoidossa) ja minä töissä. Tilanteen mukaan siis.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.