Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hiusten katkeilu

Lähettäjä: Katki poikki 
Päivämäärä:   3.7.26 14:40:01

Oon miettinyt varmaan kirjaimellisesti pääni puhki, että mistä mun hiusten katkeilu voi johtua. Vähän jo luulin vain kuvittelevani, mutta nyt oli katkennut edestä tukko hiuksia niin, että jäljelle jäi 2 cm hiusta. Yleensäkin katkeilevat tuolta ihan päältä.

En käytä juuri ponnareita ja jos käytän harvoin treenissä, niin ihan vaan sellaisia pehmeitä donitseja. En värjää tai lämpökäsittele hiuksia mitenkään (ei kiharrinta, suoristusrautaa, hiustenkuivaajaa), en mene märillä hiuksilla nukkumaan. Lakanat ihan laadukasta puuvillaa. Shampoo on tavallinen Linna-shampoo ja hoitoaine mitä milloinkin sattuu olemaan.

Oon vegetaristi, joten en syö lihaa, mutta syön B12-vitamiinia ja kattavampaa B-vitamiinilisää, hemirautaa sisältävää rautalisää, välillä sinkkiä, magnesiumia ja jotain kalaöljyä, jossa on eri omegoja (muistaakseni 3, 6, 7 ja 9?). Lisäksi vielä välillä D-vitamiinia ja monivitamiineja. Käytän maitotuotteita päivittäin.

Viimeiset verikokeet on parin viikon takaa ja niissä ei näy mitään ongelmia. Kilpparit on kunnossa, pitkäaikaissokeri on hyvä, ei viitteitä tulehduksiin yms. Onko kenelläkään täällä ehdottaa vielä jotain, mistä tällainen voisi johtua? Voiko hormonitoiminta jotenkin heittää tässä vaiheessa, kun olen nyt vähän päälle 30? Tai onko kukaan saanut hyötyä vaikka kollagenista tai muista hiuksille tarkoitetuista ravintolisävalmisteista.

Re: Hiusten katkeilu

Lähettäjä: Nou 
Päivämäärä:   3.7.26 15:32:45

Esivaihdevuodet.

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   3.7.26 16:06:09

No joo, ekana Linna-shampoo pois. Kannattaa vaihtaa johonkin hellävaraiseen sulfaatittomaan (esim. XZ, Dermosil löytyy ihan sopuhintaisia vaihtoehtoja). Sitten voi olla erikseen syväputsari, jolla pesee kerran pari kk.

Esivaihdevuodet, ferritiini, mitä D on mittauksissa? Kuivista tableteista ei imeydy juuri mitään, pitää olla vahva öljykapseli.

Kuivuuko päänahka, oletko kokeillut päänahkaan laitettavia aineita, öljyjä? Suositus esim. Veloiden öljylle.

Tyynyliinat vaihda silkkisiin, bambua tmv. Puuvilla on karkea.

Päivämäärä:   3.7.26 16:24:57

Q, kiitos. Kokeilen vaihtaa tyynyliinat ja shampoon, ja tsekkaan miten nuo sulfaatit on ainesosiin merkattu. XZ:n kanssa hiukset oli jotenkin oudon karheat, Dermosilia en ole kokeillut. Mun päänahka helposti hilseilee, mutta ei ole nyt hilseillyt vuosiin, kun sain sen kerran kuriin. Muutoin ei kutise kuin ihon kutinakohtausten aikana (urtikaria iskee silloin tällöin tyhjästä koko kroppaan ja sitten häviää).

Ferritiini on noussut vuosien saatossa, silti pysyttelee kohtalaisen matalalla (oli ennen 6, nyt on vähän yli 30). D on hyvä verikokeiden mukaan. Toivottavasti ei olisi ihan esivaihdevuodet menossa, kun en äkkiseltään keksi oikein muita siihen viittaavia oireita.

Lähettäjä: Scandi 
Päivämäärä:   3.7.26 17:43:14

Minulla hiusten katkeilu johtuu aliravitsemuksesta. Mun hiukset on kyllä pitkät ja periaatteessa suht paksut, mutta katkeilleita hiuksia on joukossa valtavasti, päälaella myös just tuollaista lyhyttä mitä sinullakin ja hiuslaatu on hyvin kuiva. Ennen hiukseni olivat huomattavasti paljon paksummat ja hiukset on aina ollut minulle tärkeä kruunu ja lisännyt itsevarmuuttani, harmittaa valtavasti kuinka ne kärsi näin :/ Kuitenkin onneksi nyt kun olen taas saanut vähän parannettua syömistä ja paino noussut terveempään päin, niin hiuksetkin pikkuhiljaa alkaa voida paremmin, mutta siltikään ei mitenkään hyvä tilanne niillä vielä ole. Eli syöthän sinä riittävästi määrällisesti?
Ja voisin mainita pari muuta juttua, mitkä on auttanut minua:
-silkkityynyliina ja silkkibonnet aina nukkuessa
-oikeasti hyvät shampoot ja hoitoaineet + leave in. Itse käytän myös latvaöljyä. Vaikka minullakin on värjäämättömät (onneksi luonnostaan todella vaalean blondit) hiukset, niin silti hyväy just omalle hiuslaadulle sopivat tuotteet niiden hoidossa on tärkeät, tuotteissa on valtavasti eroja. Tuolla linnashampoolla itse olisin varmasti kalju :D
-päänahan hoito, minulla on kerran viikossa päänahan öljyhoitopäivä, itse käytän Veloidea siihen
-syön (tai juon, koska olen ostanut ne jauhemuodossa) biotiini+kollageenilisää, mutta en sitten tiedä onko niistä oikeasti ollut hyötyä vai kuvittelenko vaan, mutta ei ainakaan haittaakaan

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   3.7.26 17:52:19

Proteiinin puute jos ei lihaa syö. Ja magnesiumin puute. Sinkkiä kannattaa myös syödä

Päivämäärä:   3.7.26 18:57:23

Scandi ja L, veikkaan, että saan tarpeeksi proteiinia. Teen aamuisin aina rahkasmoothien ja siinä on jo itsessään 40 g protskua. Lisäksi syön paljon esim. papuja ja linssejä. Jossain vaiheessa laskin ravintoaineita, mutta koin sen laskemisen sitten lopulta vähän turhaksi. Olen normaalipainoinen ja liikun 5 krt viikossa (sali, tanssi, pilates ja ratsastus), mutta tykkään myös herkuista, eli jotain makeaa syön myös usein.

Mun hiukset on aina olleet aika ohuet, mutta kuitenkin jotenkin kestävä oloiset. Nyt ne on haperoituneet ihan ehkä puolessa vuodessa merkittävästi. Unohdin sanoa, että sellaista hiuksiin jätettävää selvitysainetta käytän ennen hiusten harjaamista. Muutoin tosiaan oon mennyt perusshamppoolla pitkään, kun en aikaisemmin huomannut mitään eroa vaikka kampaamon shampoon kanssa. Nyt on ehkä tilanne sitten toisin, jos tämä pehko on näin muuttunut jostain syystä (iän tai olosuhteiden myötä?).

Kokeilen myös tuota päänahan hoitoa! Ja ehkä sitten haksahdan kokeilemaan näitä kollagenivalmisteita myös.

Lähettäjä: bling 
Päivämäärä:   3.7.26 19:06:06

Itse käytän pitkille hiuksilleni loreal elvitalin dream lenght-shampoota ja -hoitoainetta. Shampoolla pesen 2krt viikossa päänahan ja hoitoaine saunomisen ajaksi.

Lähettäjä: kynsilakka 
Päivämäärä:   3.7.26 19:25:40

Itse olen jo vuosia käyttänyt biotin strong hair&nail tabletteja. On niistä pieni apu ollutkin, voin suositella, tosin niitä täytyy syödä jonkun aikaa että tuloksia näkyy.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.26 19:29:11

Magnesiumia tabletteina pitkä kuuri.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   3.7.26 19:33:30

Magnesium

Päivämäärä:   3.7.26 19:39:41

On muutama sairaus jotka saa hiuksen katkeilemaan. Googlaa. + jos syöt hormoneita, ne vaikuttaa

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   3.7.26 20:56:33

Niin onko ne katkenneita vai uutta hiusta, joka vielä lyhyttä.

Lähettäjä: Cindy 
Päivämäärä:   3.7.26 21:25:33

Minulla ehkäisypillerit teki hiuksille tuon. Vaikka miten yritin hoitaa, niin ei mikään ei vaan oikein auttanut. Myös ihon kunto meni huonoksi. Kun sitten lopetin pillerit, niin alkoi myös hiusten ja ihon kunto parantua vauhdilla. Ja onneksi palasi ennalleen vanhaan hyvään kuntoon, vaikka erityisesti hiuksissa se tietenkin otti oman aikansa katkeilleiden hiusten kasvaa taas pitkiksi.

Päivämäärä:   4.7.26 03:05:53

"Ferritiini on noussut vuosien saatossa, silti pysyttelee kohtalaisen matalalla (oli ennen 6, nyt on vähän yli 30). D on hyvä verikokeiden mukaan. Toivottavasti ei olisi ihan esivaihdevuodet menossa, kun en äkkiseltään keksi oikein muita siihen viittaavia oireita."

- Ookei, lisää nolla tonne ferritiinin perään niin alkaa olla hyvä. Multa tippui tukkoina hiukset kun ferritiini vuosia 20-30 ja vielä tarkemmissa mittauksissa solun raudat nollassa ja transferriini?(se joku kuljetusproteiini) tapissa eli yrittää kompesoida olematonta rautaa nopeudella.

Sain vuosien taistelun jälkeen infuusion, laitettiin 1000 mg ja puolen vuoden kuluttua alkoi olla tukkaa päässä. Toki nää kaikki muutkin kikat oon itsekin tehnyt, mutta kyllä toi rauta oli se suurin vaikutus. Ferritiini edelleen jotain 300. Pysyy hereillä ja pysyy tukka päässä :D

Lähettäjä: Fe 
Päivämäärä:   4.7.26 08:21:54

Eikös ferritiini 300 ole jo liian korkea? Yläraja jotain 100 ja risat?

Päivämäärä:   4.7.26 11:02:43

Joo, naisilla viitearvojen yläraja on 150 ja miehillä 400. Eli ei ole vaarallista, viitearvot mitataan kansan keskiarvosta ja kun suurin osa naisista on raudanpuutteisia, on naisten ylärajakin noin pieni ja alaraja naurettava 15. Jännästi miehille se 400 on ihan ok ;) Ei me nyt fysiikalta ja elimistöltä niin radikaalisti erilaisia olla kuitenkaan. Hb mulla tällä ferritiinillä ollut 140, ennen infuusiota 130 paikkeilla, siihen ei siis juurikaan vaikutusta.

Hyvin on suomalaiset vaan peloteltu "liian korkean raudan" suhteen. Sama kuin joku Deen saantisuositus aikuiselle täällä pimeässä peräpohjolassa 10 mikrogr eli aivan yhtä tyhjän kanssa. Jännästi meillä on maailman korkein MS-esiintyvyys ja korkeat masennusluvut.

Päivämäärä:   4.7.26 11:32:53

Kiitti vinkeistä, mutta tuo elvitalin shampoo ei jotenkin sopinut itselleni. Mulla tais jotenkin rasvottua päänahka ehkä tosi nopeasti sen käytön jälkeen, jos muistan oikein. Muutenkin mun pitää pestä hiukset useita kertoja viikossa, niin pitäisi olla shampoo, jota voi käyttää usein, mutta joka tehokkaasti estäisi päänahkaa heti rasvottumasta. Unohdin siis kirjoittaa, että mun päänahka on enemmän helposti rasvottuvaa tyyppiä.

Biotinia näyttäisin saavan mun b-vitamiinilisästä ilmeisesti tarpeeksi ja magnesiumiakin saan reilusti. Ehkäisynä on ollut kapseli viimeiset 10 vuotta, mutta hormonitoimintahan on välillä mystistä.

Ferritiini oli alimmillaan 5 vuotta sitten ja siitä se on noussut todella hitaasti. En oo aikaisemmin saanut silti tällaisia oireita siitä, joten hiusten katkeilu hämmentää. Väsymys on jotain, mihin olen suhtautunut niin, että siihen on vain totuttava, koska rautainfuusiota ei tunnu saavan, jos hemoglobiini on hyvä ja ferritiini nykyään sen 30. Toivoisin, että se vielä nousee rautalisän avulla, mutta tosi tuskaisen hidasta sen nostaminen on ollut..

Mietin tuotakin, että päähän olisi vain kasvanut uusia hiuksia, mutta etuhiuksista erottaa selkeästi, että siinä on mennyt katki tukko hiuksia.

Lähettäjä: nyhtäjä 
Päivämäärä:   4.7.26 12:44:49

Stressi ja masennus voi pudottaa hiuksia.

Lähettäjä: Jmmm 
Päivämäärä:   4.7.26 12:59:24

Osta Famo hattara-palashampoo. Itse vegaanina saan sillä pidettyä hiukset kunnossa. Minulla luonnollinen blondi värjäämätön hius. Kaikki muut shampoot kuluttavat hiusta liikaa. En saanut ennen pidettyä polkkatukkaa pidempänä hiuksia, nyt hiukset pitkälle alaselkään.

Päivämäärä:   4.7.26 13:45:55

Hiukset vähenee iän myötä, teki mitä tahansa.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   4.7.26 16:14:20

Itsellä todella hennot ohuet hiukset.
Katkeilee jostain syystä enemmän vasemmalta ja vasen puoli on aina 2-4 cm lyhyempi.

Olen kokeillut kaikkea.. eri tuotteita laidasta laitaan. Syönyt erilaisia ravinteita.. Mm. Biotiina,kalanmaksaöljy...
Ostanut aitoa silkkiä olevan tyynyliinan.
Pitänyt auki yöt,kiinni yöt..

Mikään ei auta kun hiuslaatu on totaalisen hiekko.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.