Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Heinäntuottaja suuttuu, kun ostin heinät muualta

Lähettäjä: Laitanko luiskaan? 
Päivämäärä:   2.7.26 23:23:07

Melkein 10v olen samalta tuottajalta ostanut ja muutamaa pommi paalia lukuunottamatta kaikki ollut hyvää, paitsi viime kesänä esikuivattu oli ”rautalankaa”, jota hevoset eivät syöneet vaan polkivat maahan. Sanoin tästä, toi seuraavalla kerralla vähän parempi laatuista, kunnes taas tätä rautalankaa… siirryin odelmaan.

No tänä vuonna yllättäen tarjottiin pikkupaaleja hyvään hintaan ja ostin tottakai, koska pyöröt vs pikkupaalit on vaan mielestäni paljon näppärämpiä käsitellä ja annostella.

Kuulin saman kylän asiakkailta, etteivät halua ostaa ko tuottajalta enää heiniä, koska laatu on huonontunut ja tuottaja nostaa hintaa vedoten kuluihin, mikä on ymmärrettävää, mutta et silti voi pskaa myydä kultana… ja osa on ostanut muutaman paalin kun eivät halua suututtaa tuottajaa, että jos joskus tarvitsisikin häneltä heinää ostaa… on kuulemma pikkumainen.

Rupesin tätä miettimään ja näiden vuosien aikana häneltä on tullut hieman liian tuttavallisia viestejä ja pyydellyt kahville yms. Olen nämä kuitannut huumorilla ja ajoittanut heinien tuonnin niin, että mieheni on kotona myös ja tulee kanssani vastaanottamaan paaleja, etten joudu olemaan hänen kanssa kaksin. Ei vaikuta uhkaavalta, mutta jotenkin ahdistun hänen seurassaan.

Tosin mun rahat ja saan päättää mistä ostan heinäni, mutta arveluttaa vain, että josko tämä laittaa jutun kulkemaan, ettei heiniä ole maksettu ajallaan tms?

Kunhan pohdin kun ahdistaa muutenkin tälläinen.

Eikä varmaan tarvitse mainita, että joka kerta on tuonut laskun heinien mukana ja maksanut olen sen heti kun olen sisälle päässyt koneen ääreen, eli saman päivän aikana.

Re: Heinäntuottaja suuttuu, kun ostin heinät muualta

Lähettäjämun juttu 
Päivämäärä:   2.7.26 23:35:17

Voi että. Harmi että kokemuksesi on huono ja tuottaja on arveluttava mielestäsi.
Heinän laatuun vaikuttaa aina kulloisenkin vuoden sää ja aina se ei voi olla priimaa. Tottakai maksavana asiakkaana valitset mistä heinäsi ostat,sillä sääilmiötkin voi olla olleet kovin paikallisia,ja siinä missä toisella maajussilla on heinänkorjuu onnistunut,on toiselle voinut langeta paikalliset sadekuurot kaadetun heinän päälle.
No itse oon heinät 20 vuotta ostanut samalta tuottajalta ja voi sitä helpotusta kun niukempana heinävuonna,kun keväällä on alkanut yhdellä jos toisella tuottajalla oleen tarjolla ei oota. Niin pitkän yhteistyn vuoksi ovat jo vuosia laskeneet,että riittää meille heiniä aina siihen asti kunnes uutta satoa on saatavissa.
Olen todella iloinen ja otettu,että huomioidaan näin,vaikka minulla vain pari hevosta kerrallaan näiden vuosien aikana ollut,joten mikään suurostaja en ole.
Mutta se vaiva,kun heinät loppuu tuottajilta keväällä,niin ei oo vuosiin tarvinnut stressata,että mistä löytäisin.

Lähettäjä: Suide 
Päivämäärä:   3.7.26 11:39:54

Hevosen omistaja on vastuussa hevosesta ja sen hyvinvoinnista. Jos sen vastuun kantamisesta joku suuttuu niin se on sit vaan voikkuli voi.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.7.26 15:34:18

Koska ne heinät on loppuneet? Hohhoijaa.

Lähettäjä: Noku 
Päivämäärä:   3.7.26 15:47:09

Viime vuonna ei oikein saanu huippuheinää tehtyä.
Ainakin etelässä meni heinä vanhaksi ja siitä tuli aika kortista.

Lähettäjämun juttu 
Päivämäärä:   3.7.26 16:00:16

On niitä vuosia ollut kun loppukeväästä useampi viljeliä myynyt ei oota. Ja kyllä säät ja heinänteon onnistuminen on paikallista.
En sanonut,että koskaan loppuneet,mutta paikka josta olen sen 20 vuotta ostanut, on hyvin monena vuonna saanut kaiken myytyä,ennen uuden sadon saamista ,joskus jopa pari kuukautta aiemmin.
Heinät menee kaupaksi,koska täälä tiedetään laadun olevan hyvä pääsäntöisesti.
Kyllä se siksi tuntuu hyvältä,että kysytään paljonko tarvitsemme sinne uuteen satoon asti,etteivät lopuista heinistä myy liikaa,että meille varmasti riittää.
Kyllä se palkkatyöläisenä muualla ja hevoset vain harrastus kotona,helpottaa kun ei tarvitse miettiä ja etsiä mistä muualta sitä heinää saisi ostettua. Saatika hakea mistään kauempaa.

Lähettäjä: siis? 
Päivämäärä:   3.7.26 16:07:54

Aloittaja on melkein 10 vuotta ostanut kaikki heinät samalta tyypiltä ja on olleet hyvää.

Nyt viime kesäiset on olleet huonompaa. Oletko keskustellut viljelijän kanssa? Meillä ainakin oli hankalat sateet juuri korjuuaikaan ja heinä pääsi vanhaksi, vaihtoehtoa ei ollut.

Onnea vaan tuleviin heinähankintoihin...

Päivämäärä:   3.7.26 16:15:06

En nyt ymmärtänyt missä on ongelma?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   3.7.26 16:44:07

Viime kesän heinien laadusta ei kannata vetää johtopäätöstä, että laatu on huonontunut. Kortista se oli suurimmalla osalla.

Lähettäjä: fd 
Päivämäärä:   3.7.26 18:40:16

Sinähän tässä se olet, jonka kuuluu suuttua huonoista heinistä! Eikä liian tuttavalliset viesti ollenkaan suuttumisen aihetta vähennä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   4.7.26 09:38:45

Toki joo maksavana asiakkaana saat äänestää jaloillasi, mutta fakta on, että säät vaikuttaa heinän laatuun enemmän kuin viljelijä. Vuodet vaihtelee, laatu vaihtelee. Ja viljelijä tekee ihan oikein, jos nostaa hintaa vastaamaan kustannuksia. On yksi harvoista tuotteista, johon viljelijä saa itse määrätä hinnan. Mutta kuten sanottu, mikään ei estä sinua vaihtamasta toimittajaa.

Päivämäärä:   4.7.26 10:24:22

Meillä myydään heinää ainoastaan ammattimaisille hevostalouden harjoittajille koska he eivät valita ja maksavat heti.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.7.26 11:19:53

Parhaita heinän ostajia ovat hevosen omistajat, jotka ovat itsekkin viljelleet heinää. Tällöin ymmärtävät kesien väliset vaihtelut, työn määrän ja heinänteon kulut.

Päivämäärä:   4.7.26 12:19:22

Kysehän nyt ei ollut siitä, että viime vuonna toi huonoa, ymmärrän kyllä hyvin sään vaihtelut ja sen, kuinka paljon kelit kaikkeen vaikuttaa yms.
Pointti oli se, että olen nyt ostanut ensi talven heinät jo muualta, koska sain pikkupaaleja ja sellaiseen hintaan, että kannatti.

Samalta kylältä on muutama muukin tallinpitäjä vaihtanut toimittajaa ja ostanut vain muutaman paalin tältä ko toimittajalta, jotta hän ei suuttuisi ja alkaisi lingota pskaa niskaan, mutta silti on suuttunut kun hänelle on selvinnyt, että on ostettu muualta heinää.

Ymmärrän kulut, mutta jos heinä on huonoa ja hevoset eivät sitä syö, niin eihän se tavallaan ole kenenkään vika, mutta ei hevosia voi ilman ruokaa jättää.

Päivämäärä:   4.7.26 12:23:50

Ja tiivistettynä, miten tämmöisen ihmisen kanssa jatketaan?
Pyydellään anteeksi olemassa oloa vai kohautetaan olkia ja jatketaan eteenpäin?

Ajat ovat haastavat kaikille, mutta en itse syö kynsiä siksi, että maksan kalliista heinästä sen takia, että joku suuttuu ja alkaa juoruta ja haukkua?

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.