Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En opi englantia, ahdistaa kun palvelu usein eng

Lähettäjä: Ravintoloissa ymv 
Päivämäärä:   2.7.26 19:02:37

Aloin jo muutama vuosi sitten epäilemään, että voiko minulla oikeasti olla joku oppimisvaikeus ymv eglannin suhteen. Peruskoulussa luettiin kuitenkin englantia luokilla 3-9, amiksessa ja amk:ssa omat kurssinsa, hyvä kun pääsin läpi vaikka luin, tein ylimääräisiä tehtäväkirjoja ja otin yksityistunteja. Kaikki sanat vain unohtuu ja kielioppi on hepreaa. Kokeisiin lukeminen on lopulta ohan vain silkkaa ulkoa pänttäämistä ja sanat unohtuvat viimeistään seuraavalla viikolla. Osaan joitain eläimiä, ruokia ja pienellä miettimisellä laskea 10 englanniksi. Lisäksi muutamia persoonapronominejä ja verbejä, mutta näitäkin taitaa olla alle 10 yhteensä. En ole ikinä pysynyt kärryillä sarjoissa, elokuvissa tai kirjoissa jos nimet ovat niissä englanninkielisiä, nimet eivät vain jää mieleen kirjoitusasunsa takia enkä lopulta tiedä kuka on kuka.

Mutta tähän ongelmaan mikä on saanut minut aika varautuneeksi ja jätän menemättä suomessakin moniin paikkoihin ja mietin voinko mennä, koska palvelua ei saa suomeksi vaan pitäisi osata sitä englantia. Minulle on käynyt nolosti suomalaissa ketju ravintolassa tai hotellissa monet kerrat, kun en vain osaa englantia riittävästi tehdäkseni tiluksen tai kirjautuakseni sisälle. Lopulta toinen suomenkielinen virkailija on tullut apuun, mutta tämä hävettää. Nyt viimeisimpänä en saanut woltin kautta tilaamaani annosta. Kuski ei löytänyt perille joten woltin asiakaspalvelusta soitti henkilö kysyäkseen lisäohjeita. En tiedä missä kuski seikkaili, koska minä en puhunut englantia eikä kuski eikä asiakaspalvelija suomea.

Ahdistaako muita vastaavat tilanteet vai vaihdatteko sujuvasti englanninkielelle? Tuntuu, että kohta pitää alkaa miettimään todella tarkasti mihin voi mennä, että osaa selventää asiansa.
Ja iso kiitos jos jollain on hyviå vinkkejä miten kehittää kielitaitoaan! Lukeminen tai sarjojen katsominen englanniksi ei hyödytä, kun en osaa kuin muutamia sanoja hyvällä tuurilla esim frendit sarjan jaksoata. Englanninkielisessä kirjassa saattaa mennä aukeamakaupalla ennen kuin löytyy yksi tuttu sana.

Re: En opi englantia, ahdistaa kun palvelu usein eng

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.7.26 19:11:33

Ryhdy rallikuskiksi niin opit

Päivämäärä:   2.7.26 19:24:06

Sama ahdistus, vaikka olenkin englannissa hieman aloittajaa parempi. Mutta aika huono kuitenkin. Oletan että suomessa saan palvelua suomeksi, jos en saa, en jatkossa käy ko. paikassa.

Jostain syystä minä edellisessä kaupungissa vedin puoleeni kaikki ulkomaalaiset eksyneet. En a) osannut samaa kieltä heidän kanssaan ja b) oppinut koskaan edes tuntemaan kyseistä kaupunkia. Miksi valitsivat juuri minut :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.7.26 19:25:04

Mulla sama. Ymmärrän yksinkertaisia ja lyhyitä lauseita, jos ne toistetaan hitaasti. Mutta sanavarastoni on todella olematon enkä osaa lausua sanoja, ei vaan mun suusta suurin osa sanoista tuu ulos kuten pitäisi. Kieliopista en tiedä mitään.
Esim. tv-sarjoja katsoessa tunnistan vain sanan sieltä ja toisen täältä enkä todellakaan ilman tekstitystä tajua mitä puhutaan.
Minulle on myös hotellissa (suomessa) käynyt niin, että en ymmärtänyt yhtään mitään mitä se respa mulle sanoo. Lopuksi suomalainen työntekijä tuli hoitamaan sisäänkirjauksen.
Ja muistan kouluajoilta sen, että luin kokeisiin mutta kokeen jälkeen ei ollut enää hajuakaan mitä on lukenut.

Ruotsin kanssa sama, siitä olen tosin vielä enemmän pihalla kuin englannista.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   2.7.26 19:26:45

Ymmärrän tunteen. Huono kielipää mutta olen vielä pärjännyt ravintoloissa ym mutta kyllä ärsyttää että suomessa ei saa palvelua suomeksi!

Päivämäärä:   2.7.26 19:45:19

Voi olla jokin oppimishäiriö. Ei niitä ennen seulottu samalla tavalla kuin nyt. Mulla on kavereita joilla on vasta aikuisena diagnosoitu mm. Adhd, autismi, lukihäiriö, dyskalkulia jne. Mun lapsuudessa oltiin vain laiskoja tai kurittomia jos ei opittu :D

Sä et osaa eikä näytä että opit. Sun ei tarvi ottaa tuosta mitään stressiä ja jos palvelu on englanniksi niin suomessa voit kyllä sekä pyytää että odottaa palvelua suomeksi. Ei muissakaan maissa hävetä omassa maassa oman kielen käyttöä.

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   2.7.26 19:51:40

Kyllä Suomessa pitää saada palvelua suomeksi.

Lähettäjä: no problemo 
Päivämäärä:   2.7.26 20:05:26

Puhun englantia natiivitasolla ja olen asunutkin maassa vuosikaudet, joten ei mitään ongelmaa, vaihdan sujuvasti suomesta englantiin ja takaisin. Myös ruotsi taipuu ihan riittävän hyvin aloittajan kuvailemien tilanteiden hoitamiseen, luettiinhan sitäkin koulussa ja siellä taas on tullut työn merkeissä vierailtua useasti.

Lähettäjä: markkinatalous 
Päivämäärä:   2.7.26 20:07:31

"Kyllä Suomessa pitää saada palvelua suomeksi."

Jep, julkishallinnon palveluissa ja vastaavissa. Ja myöskin ruotsiksi. Sen sijaan yksityisillä yrityksillä ei ole mitään velvollisuutta palvella ketään jos eivät halua, tai palvella ja olla palvelematta vaikka hepreaksi jos lystäävät.

Lähettäjä: Näi o 
Päivämäärä:   2.7.26 20:07:38

Puhun aina Suomessa suomea, vaikka puhun todella hyvää englantia. Ei ole minun ongelmani, jos aspat yms ei osaa maani kieltä. Sitten odotellaan niin kauan, että joku suomenkielen taitoinen löytyy. Eikä ahdista yhtään. :) Puhu rohkeasti aloittaja vaan suomea! Ei sinun kotimaassasi tarvitse osata englantia ja jos joku ei osaa suomea, se ei ole sinun häpeäsi vaan sen toisen. Odottele sitten, että se palvelu löytyy suomeksi.

Mutta jos haluat muuten opetella englantia, niin suosittelen duolingia tai vaikka ala katsoa sarjoja englanninkielisellä tekstillä. :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.7.26 20:09:23

>ja myöskin ruotsiksi

Ei aina ja kaikkialla.

Päivämäärä:   2.7.26 20:17:04

Lähettäjä: markkinatalous
Päivämäärä: 2.7.26 20:07:31

"Kyllä Suomessa pitää saada palvelua suomeksi."

Jep, julkishallinnon palveluissa ja vastaavissa. Ja myöskin ruotsiksi. Sen sijaan yksityisillä yrityksillä ei ole mitään velvollisuutta palvella ketään jos eivät halua, tai palvella ja olla palvelematta vaikka hepreaksi jos lystäävät.

Joo, lain mukaan ei tarvitse mutta noin niinkun muuten. Itse jätän väliin kaikki paikat, joissa ei saa palvelua suomeksi.

Lähettäjä: Näi o 
Päivämäärä:   2.7.26 20:21:18

Tottakai maassa pitää vaatia palvelua maan omalla kielellä. Tässä taas näkee kuinka vähän arvostetaan omaa, hyvin harvinaista kieltämme.

Tuskinpa täällä kukaan on sitä mieltä, että on typerää jos Thaimaalainen vaatii palvelua thaiksi Thaimaassa. Mutta suomeksi Suomessa palvelun vaatiminen on jotenkin "junttia". Ihan sama minne menee taikka mihin maahan muuttaa, tulisi aina opetella se paikallinen kieli. Mielestäni on röyhkeää vaatia maan natiiviasukkaita puhumaan itselleen vierasta kieltä, koska itse ei viitsi opetella maan kieltä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.7.26 20:46:46

Minä puhun hyvin neljää kieltä, sitä enkkuakin, mutta Suomessa vaadin palvelun suomeksi tai ruotsiksi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.7.26 20:47:18

Mulla on myös ongelmia englannin kanssa. Koulussa (peruskoulu, lukio, amk, yliopisto) olin kympin oppilas. Myös kielissä. Mutta osaaminen rajoittuu koulutehtäviin. Puhua en ymmärrettävästi osaa oikein sanaakaan. Kuulen sieluni korvin miten sana äännetään, mutta suusta tulee ulos jotain käsittämätöntä. Vaikka harjoitustilanteessa ja yksin kotona miettiessä osaan muodostaa tavanomaisia arjessa tarvittavia lauseita, tositilanteessa en muista sanaakaan tai sekoitan keskenään suomea, ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa, venäjää, viroa, italiaa, portugalia ja espanjaa, eli kaikkia joskus opiskelemiani kieliä.

Päivämäärä:   2.7.26 21:00:16

>venäjää

Peisetti.

Lähettäjä: Kuku 
Päivämäärä:   2.7.26 21:30:43

Voisiko englanninkielisten sarjakuvien lukeminen auttaa kielen oppimista?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   2.7.26 22:03:49

Ravintolassa yleensä osaavat kuitenkin oman ruokalistansa myös suomeksi. Vähintään osoittamalla listasta haluamaansa ruokaa ja näyttämällä tarjoilijalle saa haluamansa

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   2.7.26 22:13:38

"Puhun aina Suomessa suomea, vaikka puhun todella hyvää englantia. Ei ole minun ongelmani, jos aspat yms ei osaa maani kieltä. Sitten odotellaan niin kauan, että joku suomenkielen taitoinen löytyy. Eikä ahdista yhtään. :) Puhu rohkeasti aloittaja vaan suomea! Ei sinun kotimaassasi tarvitse osata englantia ja jos joku ei osaa suomea, se ei ole sinun häpeäsi vaan sen toisen. Odottele sitten, että se palvelu löytyy suomeksi."

Juuri näin, kyllä itse odotan palvelun suomen kielellä, kun Suomessa ollaan. Sitten jos itselle tulee asiakas, joka ei puhu suomea, niin toki voin hoitaa työni englanniksi tai ruotsiksi. Eli aloittajalle suosittelen puhumaan ihan sitä suomea ja olet ylpeä omasta kielestä. Toki sitä englantia on kyllä järkevä harjoitella muuten. Meillä on esim kansalaisopistolla "matkailijan englanti" ym helppoja matalan kynnyksen kursseja, mistä olisi varmasti hyvä aloittaa ja noissa on muitakin, eli tulisi sitä puhetta harjoiteltua myös.

Päivämäärä:   2.7.26 22:19:26

>tai ruotsiksi

Aisuri.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   2.7.26 22:37:36

Me ollaan Suomessa ja puhutaan suomea. On niiden asiakaspalvelijoiden oma moka jos eivät pysty palvelemaan suomeksi tai ruotsiksi. Itse kääntyisi ovelta ympäsi jos en saisi palvelua äidinkielellämme.

Päivämäärä:   2.7.26 22:38:16

>tai ruotsiksi

Suomeksi riittää.

Päivämäärä:   2.7.26 22:47:21

Saahan sitä vaatia vaikka kuun taivaalta, mutta uskokaa nyt te kommunistit että yksityinen firma saa palvella, tai olla palvelematta ihan millä kielellä haluaa.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   2.7.26 22:54:29

Miten se on muka kommunismia olettaa että maassa puhutaan maan kieltä :D kaikkea sitä ja kuulee. Onko ne kaikki muutkin maailman maat kommunisteja, kun odottavat omalla kielellään palvelua? :D

Ihan yleisesti kansalaisopistossa on hyviä kursseja englannin opiskeluun, suosittelen kanssa jotain kielisovelluksia, jossa voi päivittäin vaikka treenata sanavarastoa.

Päivämäärä:   2.7.26 22:57:11

Se on kommunismia että haluaa asettaa yksityisille firmoille rajoituksia siitä millä kielellä niitten tulisi ihmisiä palvella.

Päivämäärä:   2.7.26 23:36:21

Esim Virossa on saatava palvelua viroksi, ruokalistat pitää myös olla viroksi, suomi on kehitysmaaksi taantumassa.
Kumma kun kebab paikanpitäjät oppivat suomea välttävästi mutta paremmassa ravintolassa ei ole kykyä puhua suomea.

Lähettäjämun juttu 
Päivämäärä:   2.7.26 23:49:42

Vinkkinä jos haluat vahvistaa englannin taitoasi,on myös bodgastit.
Minäkin aloin niitä kuuntelemaan vähän niinkuin väkisin.Valitsin itseäni kiinnostavia aiheita ,siis todella kiinnostavia. Ensin meni suurinosa ohi ymmärryksen. Sitten aloin katsomaan youtubesta kuvan kanssa. En osaa sanoa miksi,mutta se helpotti kovasti ymmärtämisessä,kun katsoin samalla elehtivää puhujaa.
Ilokseni huomaan pystyväni nykyään seuraamaan suht vaivattomasti uutislähetyksiä,mielenkiintooni liittyviä podeja.
Huomaan vain,että toisten puhetta en pysty seuraamaan muuten kuin ankarasti keskittyen. En tiedä,käyttävätkö paljon erilaisempia sanoja kuin useimmat?
Toisia kuuntelen sujuvasti. Murteitakin olen oppinut kuuntelemaan hiukan.
Austraalian englanti sopii korvaan jo aika hyvin.

Päivämäärä:   2.7.26 23:50:53

>bodgastit

XD

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   2.7.26 23:50:58

Sama ongelma. Olen kolmekymppinen enkä osaa puhua englantia, kuullun ymmärtäminen on parempi, joskin vain perusasiat. Otin nyt worddiven kokeiluun, jos se ei auta, täytyy keksiä muuta.

Lähettäjämun juttu 
Päivämäärä:   2.7.26 23:54:18

-.noo pien virhe ,sattuu näitä :)

Päivämäärä:   2.7.26 23:55:08

"Se on kommunismia että haluaa asettaa yksityisille firmoille rajoituksia siitä millä kielellä niitten tulisi ihmisiä palvella."

Markkinataloudessa asiakas on vapaa valitsemaan sen firman, jossa palvelua saa asiakkaan toivomalla kielellä. Suomessa se on useimmiten suomi. Asiakkaan valinnanvapauden rajoittaminen olisi kommunismia.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.7.26 02:11:04

Valitsen segregaation aina kun mahdollista.

Lähettäjä: Jess 
Päivämäärä:   3.7.26 09:59:00

Isäni on amerikkalainen. Olen asunut elämässäni 15 eri maassa. Puhun englantia äidinkielenäni, suomea todella hyvin, koska äitini opetti sen minulle ja koska asun nyt Suomessa. Toki virheitä tulee, mutta käytän Suomessa aina suomea.

Lisäksi puhun ruotsia, farsia, ranskaa, espanjaa ja saksaa.

Kaikissa maissa, joissa olen asunut, oletus on, että muuttaja opiskelee maan kielen. Näin olen tehnyt. Tulkkaus pitää maksaa itse, jos sitä tarvitsee. Suomessa työpaikallani näkee ihmisiä, jotka ovat asuneet täällä 20 vuotta ja joilla on edelleen tulkki mukana. Esim. Helsingin kaupunki maksaa aina tulkin, vaikka ihminen olisi asunut täällä 30 vuotta.

Vain Suomessa on ajatus, että on noloa vaatia muita opiskelemaan kieli. Valitettavasti samalla näiltä ihmisiltä jää pääsy koko yhteiskuntaan, jos he eivät osaa kieltä. Vaatikaa siis palvelua suomeksi.

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   3.7.26 10:43:41

"Kaikissa maissa, joissa olen asunut, oletus on, että muuttaja opiskelee maan kielen. Näin olen tehnyt. Tulkkaus pitää maksaa itse, jos sitä tarvitsee. Suomessa työpaikallani näkee ihmisiä, jotka ovat asuneet täällä 20 vuotta ja joilla on edelleen tulkki mukana. Esim. Helsingin kaupunki maksaa aina tulkin, vaikka ihminen olisi asunut täällä 30 vuotta.

Vain Suomessa on ajatus, että on noloa vaatia muita opiskelemaan kieli. Valitettavasti samalla näiltä ihmisiltä jää pääsy koko yhteiskuntaan, jos he eivät osaa kieltä. Vaatikaa siis palvelua suomeksi."

Niin tämä!!! Olen ollut itse töissä Saksassa ja opiskelin saksaa koulussa. Silti olin yhden vuoden Saksassa pelkässä kielikoulussa, jotta Saksan taitoni riitti töihin! Sama siis Suomeen.

Englantia on onneksi helppo kehittää, kun sitä kuulee ja on joka paikassa. Voit aloittaa vaikka lasten englannin kielen kirjoilla, kuunnella selkokielisiä uutisia/ohjelmia englanniksi tekstityksellä, katoa YouTubea englanniksi tekstityksellä, ladata sovelluksia, joissa harjoitella sanavarastoa, mennä kansalaisopiston englanninkielen kurssille. Vaihtiksia löytyy :) Vaihda vaikka puhelimen ja tietokoneen kieli englanniksi, tulee harjoitusta kuin itsestään.

Lähettäjä: Ulrika 
Päivämäärä:   3.7.26 12:01:26

Mä oon aina ollu huono englannissa. Jo koulussa tuomittu toivottomaksi tapaukseksi joka ei ikinä tule pärjäämään englannilla missään. Amk:ssa oli onneksi tsemppaavampi opettaja ja kannusti mm lukemaan englanniksi.

Tuosta lähtien olen treenannut englantiani. En edelleenkään ole hyvä, mutta pärjään töissä kansainvälisessä firmassa ja tiimissä jossa työkielenä on englanti, luen ja käsittääkseni ymmärrän enkunkielisiä kirjoja ihan ok, samoin äänikirjoja ja matkallakin pärjään kai ihan ok. Jostain syystä ulkomailla mulle tullaan juttelemaan kun Suomessa olen ihan ilmaa muille. Paikalliset siis juttelee mulle kadulla, kaupassa kassajonossa jne ja turistit kysyvät neuvoa eri asioista. Viime reissulla yksi turisti kysyi multa juttelimme päätteeksi että olenko Englannista. Siis häh ?!?

Mutta mun kompastuskivi on ravintolat. Mulle on muutenkin jotenkin vaikeaa mennä ravintoloihin (kun en tiedä mikä olisi hyvä jne) ja sitten vielä se että tarjoilijat eivät ymmärrä mua ollenkaan. Tilaan ihan perusjuttuja ja näytän listalta, että tätä niin ovat ihan että en ymmärrä. En tajua miksi tarjoilijat eivät ymmärrä mua ja alkaa jo ahdistaa mennä ravintoloihin.

Ehkä meni ohi aiheenkin mutta pointtina ehkä aloittajalle että kannattaa vain sitkeästi opiskella englantia niin ehkä siitä alkaa sujumaan. Siinä kyllä muiden kanssa samaa mieltä, että Suomessa pitäisi saada palvelua suomeksi.

Lähettäjä: amen 
Päivämäärä:   3.7.26 17:03:25

Lähettäjä: Jess
Päivämäärä: 3.7.26 09:59:00

Kaikissa maissa, joissa olen asunut, oletus on, että muuttaja opiskelee maan kielen. Näin olen tehnyt. Tulkkaus pitää maksaa itse, jos sitä tarvitsee. Suomessa työpaikallani näkee ihmisiä, jotka ovat asuneet täällä 20 vuotta ja joilla on edelleen tulkki mukana. Esim. Helsingin kaupunki maksaa aina tulkin, vaikka ihminen olisi asunut täällä 30 vuotta.

Vain Suomessa on ajatus, että on noloa vaatia muita opiskelemaan kieli. Valitettavasti samalla näiltä ihmisiltä jää pääsy koko yhteiskuntaan, jos he eivät osaa kieltä. Vaatikaa siis palvelua suomeksi.

^Juurikin tämä!

Lähettäjä: Cjt 
Päivämäärä:   3.7.26 17:31:02

Minä olen asunut viimeiset 20 vuotta englanninkielisessä maassa. Silti puhun Suomessa suomea. Itse asiassa kyllä ne asiakaspalvelijat ymmärtävät, vaikkeivät suomea kunnolla puhukaan.
Jokainen Suomessa asuva ulkomaalainen kaverini on muuten valitellut, että on vaikea oppia puhumaan suomea juuri sen takia, että ihmiset vaihtavat heti englantiin.

Lähettäjä: fd 
Päivämäärä:   3.7.26 18:10:52

Ei sinun tarvitse osata englantia SUOMESSA asiakkaana. Eikä edes ruotsia.
Kuvittelepa ranskalaista asioimassa Ranskassa paikassa, jossa henkilökunta puhuu vain englantia. Tai kuvittele hakevasi töitä Ranskasta osaamatta edes ranskan alkeita.
Sinulla on oikeus puhua kotimaassasi sen virallista kieltä. Ei ole sinun ongelmasi vaan sen, joka ei sitä ymmärrä. Kaivakoon taskusta puhelimen ja siitä käännösohjelman.
Turkkilaisten omistamissa pizzerioissa kyllä puhutaan suomea, mutta fiinimmissä ravintoloissa ei oleteta olevan kovin vaativia asiakkaita.

Päivämäärä:   3.7.26 18:16:21

>eikä edes ruotsia

Tämä.

Lähettäjä: fd 
Päivämäärä:   3.7.26 18:43:59

Ei suomi niin vaikea kieli ole, että ulkomaalainen ei sitä oppisi edes ravintolan perussanastoa. Siitä ovat todisteena ne, joilla on oma ravintola.
Myös minä tapaan työssäni ihmisiä, jotka ovat olleet 10 vuotta naimisissa suomalaisen kanssa, mutta pitää olla tulkki tai puhua englantia.

Lähettäjä: pöp 
Päivämäärä:   3.7.26 18:48:22

Sama juttuhan toi on monella ruotsin kanssa. Sitä on päntätty ja päntätty ja en vaan ymmärrä enkä osaa muuta kuin yksittäisiä sanoja.
Yo kirjoituksissa sain siitä A:n kun toistelin jotain ulkoa opittuja fraaseja.

Päivämäärä:   3.7.26 18:49:36

Eikä ihme – se on epämieluisa hyödytön pakkokieli.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.