|
Lähettäjä: Surullinen kasvatt
Päivämäärä: 30.6.26 20:34:22
Olen elämäni aikana kasvattanut muutaman pentueen, viimeisestäkin on jo useampi vuosi aikaa. Rotu on kaikilla ollut sama. Tämänhetkinen pentue on siis elämäni neljäs ja varmasti viimeinen pentue. Rotua en aio tänne kertoa enkä mitään tunnistettavia tietoja muutenkaan eikä niillä oikeastaan ole edes merkitystä keskustelun kannalta, koska varmasti epäonnistuneita pentuja on syntynyt joskus lähes kaikissa roduissa. Mutta miten tällaista pentuetta voi sitten tarjota kenellekään? Pentuja on jotakin viiden ja kymmenen väliltä, eivät ole aivan pieniä eivätkä suuren suuria koiria. Yksi pentu oli jo alun alkaenkin tarkoitus jättää itselle tulevia näyttelyitä ja harrastamista varten, mutta näyttelyt nyt eivät ole mahdollisia. Pentueen molemmat vanhemmat ovat laadukkaita rotunsa edustajia. Tällä minun nartulla on ollut yksi pentue silloin muutama vuosi sitten. Uros oli toinen, ja pennut onnistuivat hyvin, lähes jokainen niistä on käynyt ainakin joissakin näyttelyissä ja menestynyt, kaikki terveystutkimukset ovat olleet priimaa tai vähintään toiseksi parasta. Uros oli silloin hyvä ja nytkin on hyvä mutta eri sukulinjaa vain. Tiineys sujui hyvin ja synnytys myös. Mutta pennuista kaksi kuoli jo ensimmäisen vuorokauden aikana. Näin voi toki käydä, joten tämä ei vielä ollut niin poikkeuksellista vaikka harvinaista toki. Eloon jääneistä pennuista yksikään ei ole virheetön. Jokaisella on jotakin vikaa, vähintään yhtä seuraavista tai useampaakin: häntämutkaa, napatyrää, purentavikaa. Pentujen myötä olen vielä erikseen käynyt läpi nartun joka ikisen hampaan ja kaiken muunkin, samoin isän puolelta. Molempien suvusta on käyty vielä uudelleen läpi kaikki mahdollinen aineisto; kenelläkään ei löydy näitä vaivoja. On tietysti mahdollista, että jonkun sukulaiskoiran mahdollisia vikoja ei ole ilmoitettu, mutta ainakaan tietoa ei ole saatavilla. Tämän rotuisten virheettömien pentujen hinta on ollut noin 1600e, mutta mitähän ihmettä nyt, kun mahdollisen purentavian korjaaminenkin maksaa enemmän kuin pennun hinta on. Voinko joutua kasvattajana korvausvastuuseen näiden vikojen hoitamisesta? En ole vielä ottanut pennuista varauksia vastaan ja tuntuu siltä, etten halua ottaakaan. Kertakaikkisen kamala tilanne, koska tähän pentueeseen oli kovat odotukset. Myös uroksen omistaja on todella pettynyt ja surullinen. Raha ei ole minulle tärkeää, tämän piti olla hyvä satsaus rodun eteen, mutta nyt ei onnistunut. Mitä ajatuksia muilla tulee mieleen? Mistä tämä tilanne voi johtua? Mitä ihmettä tehdä nyt pentujen kanssa?
|