|
Lähettäjä: Kesäheinä
Päivämäärä: 29.6.26 12:46:10
Pari vuotta sitten sain uuden kollegan toiselta puolen Suomea. Meillä synkkasi, ja olemme olleet jonkin verran tekemisissä myös vapaa-aikana, lähinnä viesteillä. Aika nopeasti huomasin että henkilö on hyvin negatiivinen ja löytää kaikista jotain huonoa sanottavaa. On mielipiteissään kärkäs, ja se näkyy myös viestinnässä ulospäin. Tiedän hänen herättäneen monenlaisia, yleensä negatiivisia mielipiteitä muissa kollegoissa, mutta olen pysytellyt puolin ja toisin neutraalina.
Noin kuukausi sitten tämä kyseinen kollega pommitti minua viesteillä. Haukkui ja arvosteli kovin sanakääntein firmaa ja kollegoja. Kun en ollut kaikesta ihan samaa mieltä, kohdisti vihaansa myös minuun. Seuraavana päivänä laittoi sovittelevaa viestiä. Ei pyytänyt anteeksi, mutta ajattelin, että kerrankos niitä ylilyöntejä sattuu ja ajattelin antaa asian olla. Eilen aloitti taas pommituksen. Ensin hyväntuulisesti, mutta kun uskalsin puolustaa ryöpytyksen kohteena olevaa henkilöä, niin sokka lähti irti. Sain kuulla, miten olemme takapajuisia, osaamattomia, itseriittoisia ja omahyväisiä. Että meidän kaikkien pitäisi käydä muualla maassa töissä, että oppisimme jotain. Yritin olla reagoimatta, mutta lopulta provosoiduin niin, että vastasin. Kiitin palautteesta, ja muistutin, että jos tuntuu, että täällä ei ole mukava työskennellä, niin on vapaus hakeutua vaikka sinne entiseen kaupunkiin, missä kaikki oli niin paljon parempaa. Sain vielä jonkun kilometrin pituisen vastauksen, mutten vastannut enää mitään.
Nyt mietin, että mitä teen vai teenkö mitään. Tämä henkilö lietsoo eripuraa ja puhuu kaikista selän takana. Vakiolauseensa on, miten "sejase on niin saa*anan tyhmä". Kaikki ovat hänen mielestään aina tyhmiä ja yksinkertaisia. Ja kaikki, paitsi hän, tekevät virheitä. Jos hänelle tapahtuu virhe, se johtuu jostain, mitä joku toinen on tehnyt tai jättänyt tekemättä. En itse enää halua olla tekemisissä pakollisia enempää, ja toivon, että se tuli eilen selväksi. Mutta puhuisitko sinä vastaavassa tilanteessa esihenkilölle, vai antaisitko olla?
|